losse reflector in koplamp
-
ClassicS
- Geregistreerd lid
losse reflector in koplamp
Van mijn linkerkoplamp (modeljaar 97 CS) ligt de reflector los in het huis van de koplamp. Hij schijnt dus ook direct naar de grond. Kan iemand mij vertellen of dit vast te zetten is en hoe de koplamp daarvoor uit de auto verwijderd moet worden? Moet ik daarna de hoogteverstelling ook opnieuw afstellen?
-
ClassicS
- Geregistreerd lid
-
Doezn
- Geregistreerd lid
Bij mij heeft de vorige eigenaar de regeling van de manuele hoogte-afstelling (zit aan het elektrisch motor van de hoogteregeling) afgekrakt en nu zakt beetje per beetje mijn rechter koplamp naar beneden. Maar ik weet niet of dat dat ook de oorzaak is bij jou. Ik heb mijn andere koplamp er ook afgedaan om te vergelijken hoe het eigelijk moet zijn...
-
Troll fan
- Geregistreerd lid
Zie http://www.labann.de/lh/saab.htmClassicS schreef:Echt niemand die weet hoe dit werkt? Heb ook nog geen boek van de 9000.
Bladzijde 203 en verder.
Je zal het grijze koplamphuis los moeten schroeven. Dan de klips voorzichtig loshalen zodat je het glas eraf kan halen.
Pas op dat je de reflectoren niet aanraakt met vette vingers !
De reflector zit op drie punten vast aan het huis met een soort draadeind met daarop een kogelkop. Hopelijk is er een losgeschoten. De kogelkoppen zitten in plastic "kommetjes" die aan de reflector vast zitten. Als er een is afgebroken dan kun je deze vervangen. 1 draadeind zit vast in het huis, de andere is voor de breedte stelling, de derde voor hoogteverstelling, vaak elektrisch bedient.
Nog een waarschuwing voor de reflectoren: het is verchroomd plastic, niet aanraken, niet reinigen want bij oudere 9000's valt vaak het chroom eraf. Als het chroom nog goed is maar een beetje dof dan kun je ze heel voorzichtig afvegen met een hele schone stofdoek. Niet poetsen !
Vergeet niet de glazen aan de binnenkant schoon te maken met sop.
-
ClassicS
- Geregistreerd lid
-
ClassicS
- Geregistreerd lid
Het demonteren is gelukt. Nu is het probleem duidelijk geworden. Van één van de stangetjes (binnenste aan de bovenkant) is het plastic kopje afgebroken. Zal dit stangetje moeten vervangen. Het is stangetje dat vast in de reflector wordt geklikt.
Heeft iemand toevallig zo'n stangetje liggen of moet je je hele reflector vervangen?
Heb de koplampglazen meteen schoon gemaakt.
Bij de andere koplamp is in de reflector van het metalen huisje om de lamp heen het onderste gedeelte van het huisje afgebroken. Moet dit vervangen worden of heeft dit niet echt veel nut?
Heeft iemand toevallig zo'n stangetje liggen of moet je je hele reflector vervangen?
Bij de andere koplamp is in de reflector van het metalen huisje om de lamp heen het onderste gedeelte van het huisje afgebroken. Moet dit vervangen worden of heeft dit niet echt veel nut?
-
Troll fan
- Geregistreerd lid
Die witte plastic beugeltjes waarin je de draadstang klikt zijn dacht ik wel los te bestellen anders bij de sloop halen.ClassicS schreef:Het demonteren is gelukt. Nu is het probleem duidelijk geworden. Van één van de stangetjes (binnenste aan de bovenkant) is het plastic kopje afgebroken. Zal dit stangetje moeten vervangen. Het is stangetje dat vast in de reflector wordt geklikt.
Het metalen (halve) huisje om de lamp vormt het dimlicht (ik neem aan dat je H1 lampjes heb). Je hebt kans dat bij dimlicht er nu verblinding van tegenligger optreed en bij APK kan het tot afkeur leiden.
Misschien kun je het met een stukje blik herstellen ?
Bedenk wel dat dit huisje heel heet kan worden dus plastic of lijm is niet te gebruiken.
-
ClassicS
- Geregistreerd lid
Bij Van Leenen is de reflector van de koplamp met een stevige schroef vastgeklemd. Wisten te vertellen dat dit veel vaker voorkomt bij dit type. Kosten bedroegen 5 € inclusief afstellen hoogte verlichting. Creatieve oplossing en prima service!
Bij andere koplamp is gemeten of deze door het ontbreken van een deel van het metalen huisje verblindend is, maar dat is niet het geval. Voorlopig zo laten dus.
Bij andere koplamp is gemeten of deze door het ontbreken van een deel van het metalen huisje verblindend is, maar dat is niet het geval. Voorlopig zo laten dus.