Nieuwe aanwinst

1984-1997
Dilemma
Geregistreerd lid

Nieuwe aanwinst

Bericht door Dilemma » za 26 nov, 2005 17:44

Ik heb afgelopen week de 9k van johnjaap gekocht.
Da's wel lekker ruim en luxe na mijn Seat Ibiza (lease) dieseltje.
Wel natuurlijk meteen de pech hebben dat het zo'n &^#@ weer is... leuk die brede zomerbandjes, maar dat levert toch wel minimale grip op als de sneeuw aangekoekt is op de snelweg (gemiddeld snelheid H'veld -> Den Bosch: 18 km/h :cry: )

Ik heb hetvolgende op mijn wensenlijstje staan en ook een klein vraagje:

1) Bovenste motorsteunen vervangen, die zien er nogal versleten/gebroken uit. (kosten +/- 150 euro)
2) Balanceren wieltjes als dat nodig is. De auto trilt wel wat bij 140 km/h maar dat kan volgens mij ook door de motor steunen komen... toch?
3) Synchromesh ringen versnellingsbak: ook meteen mijn vraag. Bij het schakelen van 3 naar 4 willen er nog wel eens tandpoets geluiden ontstaan als er te snel geschakeld wordt. Duidt dit idd. op de synchromesh ring voor 3 -> 4? Iemand enig idee wat zo'n grapje zou kosten?
4) De versnellingspook heeft de vreemde neiging om 'te stuiteren' als je gas geeft / loslaat. Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn.

Verder is ie helemaal top... John heeft aardig z'n best gedaan moet ik zeggen. Hulde!

Alvast bedankt,
Guido

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » za 26 nov, 2005 17:55

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Het 'stuiteren'zou idd veroorzaakt kunnen worden door versleten motorsteunen.

Ook zou ik je koppeling checken die misschien 'slipt'.
Onbalans bij 140 zal niet door de motorsteunen veroorzaakt worden,al helemaal niet op de c control.

succes...

robertw

Bericht door robertw » za 26 nov, 2005 21:07

ik kan je nog wel helpen aan het gereedschap om je bovenste motorsteun te vervangen.

/rw

Kookaburra
Geregistreerd lid

Bericht door Kookaburra » zo 27 nov, 2005 11:42

Wat betreft het trillen bij hoge snelheid zou kunnen komen door onbalans in de spoorstangen of misschien wel stuurstangen, heb je misschien een keer te hard een stoeprand geraakt??? wellicht een optie om je wielen aan de auto te laten balanceren.
Wat betreft het tandenpoetsen van de bak. Kans is aanwezig dat het aan je synchromesh ligt, heb je het alleen met opschakelen of ook met terugschakelen?
Het vervangen van een synchromesh is niet goedkoop, dan kan je beter voor een ruilbak gaan. Ze moeten namelijk de hele bak openhalen en eigenlijk komt het neer op een rivisie, want als je de boel toch eenmaal los hebt zou je beter alle synchromeshen kunnen vervangen en je koppelingsdrukgroep.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » zo 27 nov, 2005 12:52

Dank voor de antwoorden heren.

Ik heb idd. alleen bij het opschakelen last van tandenpoetsen. Volgens komt dat domweg omdat je dan meer vermogen / toeren maakt toch?

Ik ben van plan om komende week de auto even naar Dekkers in Rosmalen te brengen om een aantal zaken na te laten kijken. Volgens eerdere berichten is dit een goed aangeschreven bedrijf voor dit soort zaken he?!

quote:
Ook zou ik je koppeling checken die misschien 'slipt'.
Onbalans bij 140 zal niet door de motorsteunen veroorzaakt worden,al helemaal niet op de c control.

Wat bedoel je met c control overigens?!

Ksal ook eens kijken wat een revisie / ruil bak bij elferink kost...

Guido

Kookaburra
Geregistreerd lid

Bericht door Kookaburra » zo 27 nov, 2005 12:59

Een ruilbak bij Elferink kost €1030. Check zijn website maar (www.elferink.nl).
c control zou ongetwijfeld cruise control betekenen. Ik denk wel dat het aan de synchromesh ligt, bij opschakelen wel en bij neerschakelen (nog) niet.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » zo 27 nov, 2005 13:14

Kookaburra schreef:Een ruilbak bij Elferink kost €1030. Check zijn website maar (www.elferink.nl).....
Da's volgens mij voor een revisie van een bak, maw dan moet je eerst een bak aanbieden voor revisie die dan vervolgens gereviseerd wordt. Daar komt dan nog 19% BTW en natuurlijk de prijs voor alle onderdelen die vervangen worden...

C Control (CC) is Cruise Control

Kookaburra
Geregistreerd lid

Bericht door Kookaburra » zo 27 nov, 2005 13:22

Naar mijn idee is dan een reeds gereviseerde bak... ruilbak zal wel goedkoper zijn, maar ik gok dat je zo €750 armer bent.

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » zo 27 nov, 2005 15:13

Hey Guido,

Even over die trilling:
2) Balanceren wieltjes als dat nodig is. De auto trilt wel wat bij 140 km/h maar dat kan volgens mij ook door de motor steunen komen... toch?
De banden die er vóór op liggen, hebben ik 1,5 maand geleden gemonteerd en gebalanceerd. Het komt wel eens voor, regelmatig zelfs, dat de banden zich na de montage wat gaan "zetten". Dat wil zeggen, dat de onbalans veranderd is waardoor de tegenbalans die het lood geeft niet meer correct is.

Je kunt de banden opnieuw laten balanceren, dit is niet zo kostbaar. Zeker als je de velgen hebt gewisseld met de wintervelgen, dan kun je de velgen los aanleveren waardoor de kosten nog lager zijn.

Als je de velgen los hebt, mag je er ook wel een keer mee langskomen, dan balanceer ik ze gratis voor je.

John©

P.s. Al vader geworden?

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » zo 27 nov, 2005 17:15

Nog geen vader .... wachten duurt lang zo :roll:
Het is wel rete spannend hoor...

Dat balanceren laat ik wel meteen doen als de winterbandjes erop gaan. Ik ga volgende week een afspraak maken met Dekkers (althans, da's de planning: zie ook boven :D ) dus da's geen probleem.

Die versnellingsbak doe ik later wel denk ik, volgens mij kan het geen kwaad zo.

Thanx 4 the advice!

Elmo
Geregistreerd lid

Bericht door Elmo » ma 28 nov, 2005 9:42

Gefeliciteerd!

bennie
Geregistreerd lid

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door bennie » ma 28 nov, 2005 22:46

Dilemma schreef: 3) Synchromesh ringen versnellingsbak: ook meteen mijn vraag. Bij het schakelen van 3 naar 4 willen er nog wel eens tandpoets geluiden ontstaan als er te snel geschakeld wordt. Duidt dit idd. op de synchromesh ring voor 3 -> 4? Iemand enig idee wat zo'n grapje zou kosten?
4) De versnellingspook heeft de vreemde neiging om 'te stuiteren' als je gas geeft / loslaat. Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn.

Guido
Gefeliciteerd met de aankoop! 8)

3)Het tandenpoetsen kan ook aan de hoofkoppelingscilinder liggen. (onder het pedaal)

Als deze inwendig lekt dan ontkoppeld de koppeling niet helemaal (terwijl wel het pedaal helemaal is ingedrukt) waardoor hij hakkerig gaat schakelen.

4)Dit ligt meestal aan de motorsteunen, het beste is om ze allemaal tegelijk te vervangen.

Het kan ook aan de speling liggen die vanaf de zuiger tot de wielen erin zit, hier valt weinig aan te doen.

Aandrijfklos speling kun je wel even controleren.

Gr, Bennie

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » ma 28 nov, 2005 23:46

Veel dank voor de nuttige antwoorden.
Ik zag op:
http://www.saabcentral.com/techhelp/900 ... unting.php
dat de gearbox mounting bush (versn. bak steun) een aparte is. Ik dacht in mijn onwetendheid dat dit de onderste motorsteunen waren, of is dat ook zo?

Ik kan me voorstellen dat, als deze versleten zijn, ze een nog grotere invloed hebben op het stuiteren van de bak dan de bovenste steunen.

Als de auto naar Dekkers gaat laat ik die meteen controleren. Visueel zien ze er beter uit dan de bovenste steunen, maar dat zegt niet zoveel denk ik als je er van bovenaf op kijkt ;-)

Ik zou overigens denken dat - indien de hoofdkoppelingscilinder niet goed functioneert - je problemen zou hebben met alle versnellingen en in dit geval is het echt alleen bij schakelen van 3 naar 4 (en dan ook nog maar sporadisch).

Hoe kan ik de aandrijfklos speling controleren? Een kleine hint is er zinvol vrees ik :oops:

Thanx again,
Guido - die nog steeds geen vader is!

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 29 nov, 2005 7:54

Dilemma schreef: Ik ben van plan om komende week de auto even naar Dekkers in Rosmalen te brengen om een aantal zaken na te laten kijken. Volgens eerdere berichten is dit een goed aangeschreven bedrijf voor dit soort zaken he?!
Welkom. Als bewoner van een stad (ook mijn geboortestad) waar d'n Burgermister ook SAAB rijdt (zie topic in Niet SAAB) moet je wel de juiste keuze gemaakt hebben...

Dekkers is inderdaad een aanrader. Met een 9000 wil je niet meer bij Nieuwkoop terecht komen, daar begint de teller al te lopen als ze door het raam naar buiten kijken naar je auto...

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 29 nov, 2005 12:05

Thanx Nel!
Die info over Dekkers geeft me een goed gevoel.

Ik heb overigens bij Elferink nagevraagd wat een ruilbak (112.000 gelopen) kost en dat zou op 600 euro komen... scheelt toch weer aanzienlijk in de kosten.

Eerst maar eens afwachten wat Dekkers er over te zeggen heeft denk ik. Misschien is er wel e.e.a. verholpen met nieuwe motorsteunen.

Kga er eens even een mailtje aan wagen met een aanvraag wat de kosten ongeveer zouden zijn:

1. Vervangen bovenste motorsteunen (2 rubber steunen)
2. Vervangen (indien noodzakelijk) versnellingsbak steun (1 rubber steun)
3. Vervangen olie & filter
4. Nakijken versnellingsbak
5. Winter banden monteren en balanceren.

Wat zouden jullie gokken?

Guido

Plaats reactie