9000 aero

1984-1997
sjoerdk
Geregistreerd lid

9000 aero

Bericht door sjoerdk » zo 11 dec, 2005 15:28

Wat is de preciese acceleratie tijd van een Aero?

Op Autoweek.nl staat het wel, maar dat vertrouw ik niet omdat Saab meestal minder snelle tijden opgeeft dan wat de auto echt waard is.

M'n vader heeft een 9000 Aero automaat, bouwjaar '94, full options.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 11 dec, 2005 15:46

Ik neem aan dat je de acceleratie van 0-100 km/h bedoelt? Dat is in mijn ogen een wat theoretische waarde, want absoluut oninteressant in het dagelijkse verkeer. Veel belangrijker is de acceleratie van bijv. 80-120 km/h, iets waar je bij het inhalen wat aan hebt.
Maar wat betreft jouw vraag... wat denk je van zelf testen met de stopwatch als je de opgegeven cijfers niet vertrouwt? Bedenk wel dat de automaat van je vader minder snel is dan de handgeschakelde versie.

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » zo 11 dec, 2005 15:48

Bedenk wel dat de automaat van je vader minder snel is dan de handgeschakelde versie.
En niet alleen door de automaat, maar ok door het teruggeschroefde vermogen van een Aero met automaat; 200pk i.p.v. 225pk.

Eigenlijk is een Aero automaat motorisch dus hetzelfde als een 2.3T automaat?

John©

AeroJelmer
Geregistreerd lid

Bericht door AeroJelmer » zo 11 dec, 2005 15:50

7,6 seconden meende ik.

Autoweek geeft een verkeerde waarde heb ik begrepen..
Zelf meten is nooit nauwkeurig..

sjoerdk
Geregistreerd lid

aero

Bericht door sjoerdk » zo 11 dec, 2005 17:39

Dank voor de tips!

Ik denk dat ik het maar eens ga meten met de stopwatch.

En ja, aan de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h heb je natuurlijk meer dan aan de sprint, maar het is wel leuk! :D

AeroJelmer
Geregistreerd lid

Bericht door AeroJelmer » zo 11 dec, 2005 17:45

moet je het wel met GPS meten.. anders heeft het geen nut.. 100km/h op de teller = geen 100.

sjoerdk
Geregistreerd lid

aero

Bericht door sjoerdk » zo 11 dec, 2005 18:43

Ja, moet alleen nog even een goede locatie vinden.

In de auto werken een aantal lampjes niet: toerenteller, stoelverwarmingsschakelaars, kap van de versnellingshendel en het lichtje van het rechterachterraam.

Black 9000
Geregistreerd lid

Bericht door Black 9000 » ma 12 dec, 2005 23:39

Tja, als die lampjes het niet doen kun je nooit een toptijd rijden natuurlijk........ :lol:

Benaero
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Benaero » zo 18 dec, 2005 1:14

De accelaratie van 0 tot 100 is 6,9 seconden voor de handgeschakelde versie. Maar volgens mij is dat nauwelijks te halen laat staan te meten. Ik weet uit ervaring (6.5 jaar een 9000 Aero gehad) dat het enorm moeilijk is om het vermogen op een fatsoenlijke manier op de voorwielen over te brengen. Dus in de praktijk lukt je dat haast niet. Het is evenwel supersnel accelereren als je hem eenmaal "aan het rollen hebt" .

gr. Benaero

AeroJelmer
Geregistreerd lid

Bericht door AeroJelmer » zo 18 dec, 2005 12:22

viel mij idd ook op.. wheelspin overal...
Met achterwielaandrijving heb je daar veeeeeel minder last van.

sjoerdk
Geregistreerd lid

aero

Bericht door sjoerdk » zo 18 dec, 2005 13:40

Mijn vader laat de auto altijd eerst even rollen voordat hij vol gas gaat geven. Als je dat doet komt het vermogen nog een beetje fatsoenlijk op de weg.

Ik zou best wel eens in een handbak willen rijden, kijken of die een hogere snelheidsbeleving heeft.

Mr Piet
Geregistreerd lid

Re: aero

Bericht door Mr Piet » zo 18 dec, 2005 16:43

sjoerdk schreef: Ik zou best wel eens in een handbak willen rijden, kijken of die een hogere snelheidsbeleving heeft.
Ik heb in beide gereden en vond de snelheidsbeleving in de automaat zeker niet minder

AeroJelmer
Geregistreerd lid

Bericht door AeroJelmer » zo 18 dec, 2005 16:47

Mr Piet schreef:
sjoerdk schreef: Ik zou best wel eens in een handbak willen rijden, kijken of die een hogere snelheidsbeleving heeft.
Ik heb in beide gereden en vond de snelheidsbeleving in de automaat zeker niet minder
Toch heeft hij 25 pk minder...
Verder rij ik eigenlijk ook nooit vol weg vanuit stilstand.. maar vanaf 20 km/h kan je nog fors wheelspin veroorzaaken.

Het zijn ook maar smalle bandjes.. (205 breed)

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » zo 18 dec, 2005 17:23

Zo smal vind ik de banden van de Aero niet, 205 mm is toch nog een behoorlijke breedte.

Ik sprak iemand die een 9-5 Aero heeft en die zei dat die niet zo fel reageert als de 9000, hoewel hij wel 230 pk/350 nm heeft.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 18 dec, 2005 17:29

AeroJelmer schreef:
Mr Piet schreef:
Toch heeft hij 25 pk minder...
Verder rij ik eigenlijk ook nooit vol weg vanuit stilstand.. maar vanaf 20 km/h kan je nog fors wheelspin veroorzaaken.
Het zijn ook maar smalle bandjes.. (205 breed)
Je kan voor 225 kwijt...

Plaats reactie