grootlicht schakelaar

1984-1997
Plaats reactie
arovers
Geregistreerd lid

grootlicht schakelaar

Bericht door arovers » di 20 dec, 2005 23:24

bij mijn 9000 cd 1996 werkt het grootlicht niet goed, tijdens het rijden kan ik soms grootlicht niet aanzetten, en wat nog erger is, ik kan het soms niet uitschakelen na een lichtsignaal, waardoor je er als een aso bij rijdt...
Na even met de lichtschakelaar 'alles' uit te zetten gaat ook grootlicht uit, ik verdenk de schakelaar (incl cruisecontrol) iemand een beter idee?

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » di 20 dec, 2005 23:56

Ik denk dat het relais van het licht is (head light relay of het Headlight relay extra). Deze bevinden zich in de motor ruimte voor de accu. Als je op de relais tikt met je vinger zal je er waarschijnlijk eentje horen schakelen en tegelijk het licht raar doen.

Als je een beetje handing bent met de soldeerbout kan je het euvel waarschijnlijk verhelpen door het kapje van het relais te halen en de verbingenen van de pennen aan de onderkant naar het printje toe en de aansluitingen van de relais contacten naar het printje even opnieuw door te solderen. Als je namelijk de verbingen goed bekijkt zie je dat er eilandjes in de soldeerverbingen zijn ontstaan onder andere door de warmte, het zijn eigenlijk onderbrekingen!!! Remadie even opnieuw solderen.

Een nieuw relais is erg prijzig

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » wo 21 dec, 2005 1:21

René Stoop schreef: Een nieuw relais is erg prijzig
Een gebruikte is anders gemakkelijk en voor een prikje te krijgen. Hoeft zelfs niet van een SAAB te komen.

efefes
Geregistreerd lid

Bericht door efefes » wo 21 dec, 2005 21:23

Ik had twee maanden geleden hetzelfde met het grootlicht en dacht ook dat het de schakelaar was. (soms wel aan, soms niet meer uit te krijgen etc)

Op een ochtend (op weg naar Schiphol om 06:30) hield opeens ook mijn dimlicht er mee op.

En inderdaad, het was het headlight relay. De ANWB heeft e.e.a. toen gesoldeerd maar toen had ik geen grootlicht meer (erg onhandig in de polder).

Ik heb via Elferink per mail een tweedehands relais besteld, dit kostte 17,50 plus 10 euro verzendkosten. Prima oplossing, nu geen enkel probleem meer. Dat zou ik dus eerst eens proberen als ik jou was. Succes

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » do 22 dec, 2005 0:23

Ik had in eerste instantie ook een tweede hands relais genomen, maar deze gaf al na een paar maanden ook de geest. Het zelfde probleem. Heb het toen verder uitgezocht en bleek dat de solderingen het probleem was. Beide onderhanden genomen en ik heb nu een reserve mee voor het geval me dat weer overkomt.

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » vr 23 dec, 2005 1:25

efefes schreef:Ik heb via Elferink per mail een tweedehands relais besteld, dit kostte 17,50 plus 10 euro verzendkosten.
:shock: Had je daar bij Bosch al geen nieuwe voor?

efefes
Geregistreerd lid

Bericht door efefes » vr 23 dec, 2005 9:31

Ik heb de auto bij een vakgarage in onderhoud en die hadden eerst eea voor mij uitgezocht. De goedkoopste versie die zij konden leveren was 75 euro ex. Ze hebben toen zelf geadviseerd om even rond te kijken voor een 2e hands. Het zou mij dus verbazen als Bosch dat relais voor die prijs nieuw kan leveren maar als dat zo is hoor ik dat graag.

Elmo
Geregistreerd lid

Bericht door Elmo » vr 23 dec, 2005 12:20

ff met oude relais langs hobby elektrozaken gaan of googlen...

efefes
Geregistreerd lid

Bericht door efefes » vr 23 dec, 2005 12:55

Helaas was bij mij ook 1 van de pootjes gesmolten en van binnen op twee plekken doorgebrand dus ik moest een complete andere unit hebben: Lichtrelais Saab nr: 95 66 647. Tsja, en ik kan die niet goedkoper met google vinden dan ca Euro 60 als het nieuw, niet Saab origineel is (bijvoorbeeld bij http://www.saabersatzteile.de )

Elmo
Geregistreerd lid

Bericht door Elmo » vr 23 dec, 2005 15:45

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/saab-sca ... enameZWDVW
$.02 dollarcent :P

of $10
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Saab-900 ... otohosting

geen Bosch hiervoor, nummer 44 33 801 pas ook...

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » vr 23 dec, 2005 17:05

efefes schreef:Ik heb de auto bij een vakgarage in onderhoud en die hadden eerst eea voor mij uitgezocht. De goedkoopste versie die zij konden leveren was 75 euro ex. Ze hebben toen zelf geadviseerd om even rond te kijken voor een 2e hands. Het zou mij dus verbazen als Bosch dat relais voor die prijs nieuw kan leveren maar als dat zo is hoor ik dat graag.
Het is een redelijk eenvoudig relais; en dat ze er bij SAAB veel geld voor vragen kan ik mij voorstellen; maar als je met de defecte relais naar een auto onderdelenshop (of bv een willekeurige autoafbraak indien tweedehands ook goed is) gaat zouden ze je toch moeten kunnen helpen voor niet al te veel geld volgens mij. En dat het nu van SAAB, Bosh, Hella of andere komt speelt geen rol. Je moet juist zien dat het schematje die er op de relais staat overeen komt.

Ik heb er heel wat liggen, en wie er een hoeft mag het van mij anders gerust voor 10eur hebben.

everlast
Donateur (2x)
Donateur (2x)

relais

Bericht door everlast » vr 23 dec, 2005 17:24

weet iemand wat voor nummer dat relais van bosch heeft,ik heb namelijk hetzelfde probleem.

gr jeroen

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Re: relais

Bericht door GRIFFIN » vr 23 dec, 2005 17:50

everlast schreef:weet iemand wat voor nummer dat relais van bosch heeft,ik heb namelijk hetzelfde probleem.

gr jeroen
Ik ga ervan uit dat het voor een 9000 is? alle CS's hebben normaal gezien dezelfde. Deze zullen waarschijnlijk wel duurder zijn dan die van 900 of oudere 9000's. Voor CS kan ik zo meteen maar 1 nr vinden, en dat is er een van SAAB zelf, en gemaakt door Hella:
Afbeelding

Plaats reactie