ACC; regeling luchtstroom defect
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 201
- Lid geworden op: vr 07 sep, 2012 9:15
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
ACC; regeling luchtstroom defect
Goedemiddag allemaal,
Ik heb een probleem met het regelen van de luchtstroom van de ACC in mijn 9-3 cabrio uit '99.
Op zoek naar oplossingen ben ik zo suf geweest om te reageren op een vergelijkbaar topic uit 2018 in het 9-5 forum (niet goed gelezen).
Forummer Busy heeft mij hier vriendelijk op gewezen. Vandaar dat ik het nu in het juiste forum plaats.
Wat is het probleem?
Op de regelunit van de ACC kun je v.w.b. de richting van de luchtstroom kiezen uit drie mogelijkheden; voorruit (defrost), voetenruimte en/of roosters in het dashboard.
Laatstgenoemde richting (roosters) werkt niet; als ik deze selecteer blijft de lucht toch tegen de voorruit en de voetenruimte blazen.
Na enig overleg met wat medeforummers, kwam ik tot de conclusie dat het aan de stappenmotor (servo) zou moeten liggen die e.e.a. bedient.
Ik heb deze daarom zojuist uitgebouwd en getest. Het motortje werkte prima, en alle tandwieltjes grepen goed in elkaar.
Ik heb de servo vervolgens weer ingebouwd, een calibratie uitgevoerd, en nogmaals getest. Het is hoorbaar dat de servo zijn werk doet (zonder geratel), en je kunt ook horen dat de richting van de luchtstroom gewijzigd wordt. Alleen...niet naar de roosters.
Ik moet ook nog vertellen dat ik achter het dashboard een afgebroken plastic busje aantrof; grijs van kleur, en met een diameter van plm 15 mm.
Mijn vermoeden is nu, dat dit een scharnierpunt van een of andere regelklep is. Maar voordat ik het halve dashboard ga demonteren, ben ik benieuwd of één van jullie dit misschien herkent, en of de klep die de luchtstroom regelt, redelijk makkelijk toegankelijk is.
Ik hoop dat ik het voldoende duidelijk heb uitgelegd, en ik bedank jullie alvast voor eventuele nuttige adviezen.
Grtz
Rob
Ik heb een probleem met het regelen van de luchtstroom van de ACC in mijn 9-3 cabrio uit '99.
Op zoek naar oplossingen ben ik zo suf geweest om te reageren op een vergelijkbaar topic uit 2018 in het 9-5 forum (niet goed gelezen).
Forummer Busy heeft mij hier vriendelijk op gewezen. Vandaar dat ik het nu in het juiste forum plaats.
Wat is het probleem?
Op de regelunit van de ACC kun je v.w.b. de richting van de luchtstroom kiezen uit drie mogelijkheden; voorruit (defrost), voetenruimte en/of roosters in het dashboard.
Laatstgenoemde richting (roosters) werkt niet; als ik deze selecteer blijft de lucht toch tegen de voorruit en de voetenruimte blazen.
Na enig overleg met wat medeforummers, kwam ik tot de conclusie dat het aan de stappenmotor (servo) zou moeten liggen die e.e.a. bedient.
Ik heb deze daarom zojuist uitgebouwd en getest. Het motortje werkte prima, en alle tandwieltjes grepen goed in elkaar.
Ik heb de servo vervolgens weer ingebouwd, een calibratie uitgevoerd, en nogmaals getest. Het is hoorbaar dat de servo zijn werk doet (zonder geratel), en je kunt ook horen dat de richting van de luchtstroom gewijzigd wordt. Alleen...niet naar de roosters.
Ik moet ook nog vertellen dat ik achter het dashboard een afgebroken plastic busje aantrof; grijs van kleur, en met een diameter van plm 15 mm.
Mijn vermoeden is nu, dat dit een scharnierpunt van een of andere regelklep is. Maar voordat ik het halve dashboard ga demonteren, ben ik benieuwd of één van jullie dit misschien herkent, en of de klep die de luchtstroom regelt, redelijk makkelijk toegankelijk is.
Ik hoop dat ik het voldoende duidelijk heb uitgelegd, en ik bedank jullie alvast voor eventuele nuttige adviezen.
Grtz
Rob
- busy
- Donateur (3x)
- Berichten: 3424
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: ACC; regeling luchtstroom defect
Als motortjes goed zijn, zit er rechtsonder een hevel met stangetjes die zorgt voor verdeling luchtstroom. Dashboard kastje eruit en de midden plaat eruit. Als die afgebroken is gebeurt er niets. Of deze zit gewoon los dan even opnieuw vastklikken
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999, Frost Grey
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB HobbyClub Amersfoort
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 201
- Lid geworden op: vr 07 sep, 2012 9:15
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: ACC; regeling luchtstroom defect
Ik ga straks meteen kijken.
Heel erg bedankt!
Fijne avond
Grtz
Rob
Heel erg bedankt!
Fijne avond
Grtz
Rob
- 72sonett3
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12016
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
- Regio: Outside Europe
Re: ACC; regeling luchtstroom defect
Is dit niet het standaard 9-3 probleem van een afgebroken "WCrolhouder" door een vastlopende verdeelklep?
viewtopic.php?f=7&t=162396&start=15
viewtopic.php?f=7&t=162396&start=15
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
Jubileumregister
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'99 9-3 SE
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
Jubileumregister
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'99 9-3 SE
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 201
- Lid geworden op: vr 07 sep, 2012 9:15
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: ACC; regeling luchtstroom defect
Nee, helaas niet;
Mijn auto heeft een automatische klimaatregeling.
De wc rolhouder vind je alleen in de handbediende versie.
Toch bedankt voor de suggestie.
Fijn weekend!
Grtz
Rob
Mijn auto heeft een automatische klimaatregeling.
De wc rolhouder vind je alleen in de handbediende versie.
Toch bedankt voor de suggestie.
Fijn weekend!
Grtz
Rob
- sterkstromer
- Donateur (2x)
- Berichten: 793
- Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: ACC; regeling luchtstroom defect
Heb een foto van het afgebroken deel?
Ik heb best wat strijd gevoerd met het kachelhuis, zie viewtopic.php?f=7&t=163313
Ik heb best wat strijd gevoerd met het kachelhuis, zie viewtopic.php?f=7&t=163313
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis uit een 900 NG, 9-5 Aero remmen rondom) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
- busy
- Donateur (3x)
- Berichten: 3424
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: ACC; regeling luchtstroom defect
Zou simpel beginnen en rechtsonder kijken Kachelhuis zou ik niet direct aan beginnen Zelf in 2020 gedaan een dagje werk:


SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999, Frost Grey
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB HobbyClub Amersfoort
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 201
- Lid geworden op: vr 07 sep, 2012 9:15
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: ACC; regeling luchtstroom defect
Hallo allemaal,
Heel erg bedankt voor de suggesties. En respect voor al dat werk dat jullie hebben gehad met het vervangen van die kachelbehuizingen!
Daar ga ik dus niet aan beginnen (ik ken mijn beperkingen).
Ik heb wel de tip van Busy opgevolgd, en het dashboardkastje en knieschot verwijderd. Daar is idd nog een stappenmotor met een hevel te zien, volgens mij de warm/koud verstelling.
Deze functioneert prima.
De andere stappenmotor (die de richting van de lucht bepaalt) functioneert in principe ook, maar heeft het duidelijk moeilijk. Ik heb het motortje verwijderd, en geprobeerd de klepas met een brede schroevendraaier de verdraaien. Dit ging dusdanig zwaar, dat ik verder maar niet heb aangedrongen.
Ik denk dus dat eea inwendig is vervuild (net als bij jullie), en de positionering van de verdeelkleppen daarom niet geheel correct plaatsvindt.
Gelukkig werkt de ontwaseming van de voorruit goed, hetzelfde geldt voor lucht naar de voetenruimte.
Dit lijkt me echter niet consistent met de oorzaak van het probleem (je zou dat verwachten dat alles gewoon vast zou zitten, en er geen enkele stand geselecteerd kan worden ), dus dat blijft een mysterie.
De herkomst van het afgebroken onderdeeltje is ook nog steeds onbekend, maar ik denk niet dat het uit het inwendige van het kachelhuis komt; dat is namelijk helemaal afgesloten.
Ik heb bovendien alle door jullie geplaatste foto's goed bekeken, en ik kwam daarop niets tegen dat op het onderdeeltje lijkt. Ik ga desondanks een fotootje opsturen, maar dat doe ik wel via een pb.
Tot slot vroeg ik me het volgende af; aangezien er in mijn geval (waarschijnlijk) geen sprake is van kapotte of afgebroken onderdelen, zou het helpen om het hele systeem door te blazen met een stoomcleaner o.i.d.? Wellicht worden de kleppen dan wat gangbaarder. Of lijkt jullie dat een slecht idee?
Alvast bedankt
Grtz
Rob
Heel erg bedankt voor de suggesties. En respect voor al dat werk dat jullie hebben gehad met het vervangen van die kachelbehuizingen!
Daar ga ik dus niet aan beginnen (ik ken mijn beperkingen).
Ik heb wel de tip van Busy opgevolgd, en het dashboardkastje en knieschot verwijderd. Daar is idd nog een stappenmotor met een hevel te zien, volgens mij de warm/koud verstelling.
Deze functioneert prima.
De andere stappenmotor (die de richting van de lucht bepaalt) functioneert in principe ook, maar heeft het duidelijk moeilijk. Ik heb het motortje verwijderd, en geprobeerd de klepas met een brede schroevendraaier de verdraaien. Dit ging dusdanig zwaar, dat ik verder maar niet heb aangedrongen.
Ik denk dus dat eea inwendig is vervuild (net als bij jullie), en de positionering van de verdeelkleppen daarom niet geheel correct plaatsvindt.
Gelukkig werkt de ontwaseming van de voorruit goed, hetzelfde geldt voor lucht naar de voetenruimte.
Dit lijkt me echter niet consistent met de oorzaak van het probleem (je zou dat verwachten dat alles gewoon vast zou zitten, en er geen enkele stand geselecteerd kan worden ), dus dat blijft een mysterie.
De herkomst van het afgebroken onderdeeltje is ook nog steeds onbekend, maar ik denk niet dat het uit het inwendige van het kachelhuis komt; dat is namelijk helemaal afgesloten.
Ik heb bovendien alle door jullie geplaatste foto's goed bekeken, en ik kwam daarop niets tegen dat op het onderdeeltje lijkt. Ik ga desondanks een fotootje opsturen, maar dat doe ik wel via een pb.
Tot slot vroeg ik me het volgende af; aangezien er in mijn geval (waarschijnlijk) geen sprake is van kapotte of afgebroken onderdelen, zou het helpen om het hele systeem door te blazen met een stoomcleaner o.i.d.? Wellicht worden de kleppen dan wat gangbaarder. Of lijkt jullie dat een slecht idee?
Alvast bedankt
Grtz
Rob
- sterkstromer
- Donateur (2x)
- Berichten: 793
- Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: ACC; regeling luchtstroom defect
Het probleem met de gangbaarheid wordt volgens mij uiteindelijk vooral bepaald doordat de trommels niet helemaal rond meer zijn, daardoor lopen ze aan. In het trommelhuis van de 9-3 zit daarbij een extra mechanisme om een centrale klep te bedienen en dat maakt dat de motor nog wat meer werk moet verrichten dan de trommels alleen. In mijn ervaring slaat de stappenmotor dan intern toch wat tanden over waardoor het lijkt alsof ie draait, maar in de as in het trommelhuis niet verstelt. Ik denk dat je dit niet met een stoomreiniger oplost. Het asje binnenin kan ook gebroken zijn, dan functioneert die centrale klep ook niet goed meer. Dat kunststof was bij mij gewoon bros geworden: een jaar nadat ik het had gelijmd viel het op een ander punt uit elkaar.
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis uit een 900 NG, 9-5 Aero remmen rondom) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
- sterkstromer
- Donateur (2x)
- Berichten: 793
- Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: ACC; regeling luchtstroom defect
Ik vond dat trommelhuis vervangen een behoorlijke rotklus inderdaad, maar het is als leek wel gelukt. (Met ruim meer dan een dag werk, moet ik toegeven.)
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis uit een 900 NG, 9-5 Aero remmen rondom) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
- ReinO
- Donateur 2014 + 2016
- Berichten: 15283
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: ACC; regeling luchtstroom defect
idd een dag werk dus lekker op de voorruit laten staan ivm de apk?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 201
- Lid geworden op: vr 07 sep, 2012 9:15
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: ACC; regeling luchtstroom defect
Hoi Rein,
Er zit niks anders op..helaas.
Grtz
Rob
Er zit niks anders op..helaas.
Grtz
Rob
- jor
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: wo 29 feb, 2012 12:53
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: ACC; regeling luchtstroom defect
er is ook nog zoiets als smeren.Bij mijn 93 itje werkte dat prima.
Het komt altijd goed behalve de laatste keer.
caab9-3 /1999
caab9-3 /1999
- sterkstromer
- Donateur (2x)
- Berichten: 793
- Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: ACC; regeling luchtstroom defect
Dat heb ik ook geprobeerd, maar als er iets is afgebroken is het wel een beetje einde verhaal. Ook kunnen die trommels zo vervormd zijn dat smeren maar beperkt werkt. Om de luchtstroom van de ruiten naar de voorste roosters te draaien, moet ook de middelste klep worden bediend. Als de trommels zwaar lopen is die extra bediening te veel voor de stappenmotor.
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis uit een 900 NG, 9-5 Aero remmen rondom) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
- jor
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: wo 29 feb, 2012 12:53
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: ACC; regeling luchtstroom defect
Dat was bij onze caab het geval.Er is toen fors gespuitbust en al 8 jaar geleden.Maar het werkt nog steeds.Afkloppen 

Het komt altijd goed behalve de laatste keer.
caab9-3 /1999
caab9-3 /1999