Saab in opslag - hoe?

1993-2002
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Saab in opslag - hoe?

Bericht door evo » vr 19 aug, 2022 14:25

Als je te lang wacht rolt helemaal niks meer. Banden lopen altijd langzaam leeg. Ook al doe je ze weg, zet em op bokken, haal het gewicht van je onderstel. Niet helemaal uitveren, beetje om het te ontlasten.

Spuit em in met wd40 als water afstotende spray. Alles waarvan je denkt dat het kan oxideren of vast kan gaan zitten... zou ik doen. Is het tenslotte ooit voor ontwikkeld.... als anti roest.

Accu kan er dan idd ook uit. Als ie zo lang niet geladen wordt, moet er toch een nieuwe in.

Goed zeil erover. En hoop for the best.
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door op » vr 19 aug, 2022 23:30

Als je hem zo lang wegzet, zeker de ramen dichtdoen! anders wordt het een stoffige bende binnen. Garageboxen ventileren wel en bevatten spinnen en ander ongedierte, dat maakt een troep in de auto dat wil je niet weten. Garageboxen zijn vaak vochtiger dan je zou willen en dat is ook niet goed in het interieur. Alleen onder een flat zijn garageboxen kurkdroog. De reguliere boxen met een teerdakje en éénsteens muren hebben ventilatiesleuven en ondichte deuren, verhuisdozen kun je daar niet goed opslaan (worden zacht) en hout gaat schimmelen.
Dus blank metaal zou ik daar ook niet opslaan. Als je auto al roest, kan het erger worden.
95 1972 wit
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Opa Bert
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door Opa Bert » zo 21 aug, 2022 14:12

Als je de auto 4-6 jaar wilt opslaan zonder dat hij gebruikt wordt is het belangrijk om de bougies te verwijderen en in elk bougiegat een beetje motorolie te gieten.
Vervolgens met de hand de motor een antal slagen rond te draaien.
Zo vorm je een olielaagje dat voorkomt dat de zuigerveren aan de cilinderwand roesten en de motor volkomen vast zit.
Bougies kun je er weer los inzetten
Bij het weer in gebruik nemen altijd eerst proberen of de motor nog los is door hem weer met de hand rond te draaien.

Als je box onverwarmd is wordt hij in de winter knap vochtig, maak dus het interieur van je auto goed schoon ( bijvoorbeeld leren bekleding reinigen met goede leerzeep uit de pardrijwereld)
Anders staat je interieur over 4 jaar stijf van de schimmel
Bij onze 9-3 in de box is het elke winter wel al wat schimmel op de stoelen.

72sonett3
Geregistreerd lid
Regio: Outside Europe

Bericht door 72sonett3 » zo 21 aug, 2022 15:28

Je kunt de motor helemaal volgooien met motorolie of conserveringsolie, zodat de krukas en de cilinders helemaal vol zitten, tot aan de zuigers.

Je kunt ook een carcoon kopen en de auto daar in zetten (in de stalling), met een pot vochtvreter.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
Jubileumregister
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch

beekemm
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Bericht door beekemm » zo 21 aug, 2022 16:47

Afwas teil met kattengrind op de achterbank werkt prima houd de boel mooi droog, en 1 onder de motor voor evt lekkages is ook wel makkelijk.
Saab900NG Cabrio 1996 2.0I

TMSchot
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door TMSchot » di 20 sep, 2022 17:19

Mede Saabliefhebbers, wederom bedankt voor jullie input!

Ik rij sowieso 150km naar de opslag, dus de Saab is goed opgewarmd voordat deze in opslag gaat. Ik heb helaas niet de ruimte in de garagebox om 'm op bokken te zetten (moet aan één kant strak langs de muur), dus hij zal toch echt op de bandjes blijven staan. Het is verder inderdaad een simpele garagebox: wel met waterkering / rubber afdichting op de deur (dus hopelijk geen ongedierte) maar verder geen isolatie en 2 ventilatieschachten op het dak.

Wat wel een goed punt is, is een scheutje olie in de cilinders. Dat ga ik dan ook zeker doen! En verder: hope for the best! :)

Carroda
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door Carroda » do 22 sep, 2022 8:34

Ach... Ik heb net een 1968-er Kever weer gereanimeerd die sinds 2015 in een enkelsteens garage stond (met een enkel Golfplaten dak) Dus zeker niet 100 droog m.b.t. luchtvochtigheid. Motorisch was het geen enkel probleem.

Ik zou evt wel even een gaasje over de aanzuig van de luchtfilter stulpen, zodat het geen muizenest word. Maar als de auto goed warm is, en hij word dan in de garage gezet, zal het allemaal nog wel hard meevallen. Afhankelijk van waar de garagebox is natuurlijk. Is het ergens aan de zee, zou ik er wat meer moeite voor doen. maar is het aardig ver binnenlands, zou ik me er ook weer neit te druk om maken. 't is erg belangrijk dat de garage niet nat is. Als dat zo is heb je eigenlijk geen problemen. (Droog en geventileerd.)
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234E (nu een stage 1 fpt)
2004 Saab 9-5 B235E (fpt, vialle lpg)

el-barro
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door el-barro » do 22 sep, 2022 16:03

ten eerste: hulde voor het initiatief, ik vind het een hoop gedoe voor een auto die economisch niks waard is. Ik weet niet of je als je terug komt zelf wilt gaan sleutelen, als je het moet laten doen is het misschien een beter idee om dit te laten doen als je weg bent.

wat ik zou doen is:

banden op 4 bar zetten, en dan lekker langzaam leeg laten lopen, bij terugkomst gewoon vervangen
auto in WD40 zetten zou ik niet doen, ooit de tank van mijn Zundapp ingespoten, maar blijkt toch dat het olie op den duur verdwijnt en dan de roestoplosser (zuur) overblijft met roest als gevolg.
ik zou blanke delen alleen met puur olie of tectyl behandelen
beide tanks leegrijden en in de benzinetank Ecomaxx car fuel doen, dit heeft alle voordelen van Aspen, E0 en conserveerder in een.
de gastank zou ik het liefste ook echt drukloos hebben.
accu er uit halen, als die lek gaat vreet het je hele auto op en het is een brandrisico, na 5 jaar wil je die toch ook vervangen, weg er mee
ik zou er ruim van te voren al een flinke vochtvreter inzetten zodat je hele interieur door en door droog is, dan met de raampjes dicht wegzetten met de teil met kattegrit in de auto.
vergeet een lederen stuur niet te conserveren, die kunnen erg snel schimmellen.
Ik zou wel een stuurslot en eventueel een wielklem monteren, zo vervelend als je al die tijd voor een lege box betaald blijkt te hebben.
leuk idee zo'n tijdscapsule!
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
9-3 SE '02 zwart
9-5 sport estate BioPowerrr '07
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan

Bummer
Geregistreerd lid
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Bummer » do 22 sep, 2022 16:56

Vochtvreters hebben een aanzuigende werking op vocht en als je dat lange tijd in je auto laat staan, dan blijft dat vocht juist in de auto. Dus geen vochtvreters of kattenbakvulling etc. want dan gaat je bekleding eraan en wordt het een grote muffe, schimmelige boel. Papieren in dashboardkastje ook niet laten zitten. Is na verloop van tijd ook eerder een bron van schimmel.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

MvR
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Bericht door MvR » do 22 sep, 2022 18:32

Persoonlijk zou ik alle moeite niet nemen als je zo lang weggaat. Verkopen en over een aantal jaar zien of je nog steeds zo Saab-minded bent. Er zijn over een aantal jaar wellicht heel andere regels voor het rijden met klassiekers enz. (Ik verbaas me met deze regering nergens over).

Maar goed, wanneer je er toch voor kiest:
- wat hierboven al gezegd is over van alles en nog wat (sowieso de accu eruit).
- Ecomaxx benzine blijft 3 jaar goed. En trekt geen vocht aan. Helemaal afvullen met dat spul dus. En over 6 jaar aftappen en opnieuw beginnen.
- Koelsysteem vullen met koelvloeistof; geen water
- Haal de bougies eruit en spuit olie van bovenaf op de zuigers. De olie voorkomt roestvorming. Draai daarna de bougies er weer in. Vaag herinner ik me een alternatief voor bougies; indraaibaar om vocht te weren of zoiets.
- niet starten en rijden; handmatig ronddraaien van het blok is beter - en daarna weer een minimale hoeveelheid olie op de zuiger.
- banden zo hard mogelijk; of op blokken
- ramen open... moeilijk. Muizen zijn gek op bekleding. Ik doe in de winter de ramen dicht. Beter een wat muffe auto in maart dan aangevreten bekleding.
- zet vochtvreters in de auto (tja ik denk daar anders over)
- zet anti-muizengif in de auto en laat checken of er van gegeten is (zonodig vervangen).

Van het grootste belang is dat een betrouwbaar iemand regelmatig naar de auto kijkt en 'm verzorgt.

Een goede vriend is bezig met de restauratie van een 96 die 20 jaar niet gereden had; de auto moest met een trekker van zijn plaats gehaald worden. Opvallend: waar muizennesten (dus uitwerpselen en urine) zaten, was het plaatwerk doorgerot. Verder niet.
Saabrijder sinds 1982 - met onderbrekingen. Momenteel in weer het bezit van een V4: een gerestaureerde MY73 Saab 95 'tijdmachine' in de kleur brilliantgul (Y9)

Plaats reactie