Ervaringen met leren bekelding van Leather Seat Covers uit Amerika

1993-2002
Plaats reactie
Steven_W
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Ervaringen met leren bekelding van Leather Seat Covers uit Amerika

Bericht door Steven_W » ma 09 dec, 2024 18:08

Hallo allemaal,

Het wordt voor eigenaren van Saabs gebouwd voor 1998 (het jaar waarin de eerste 9-3 uit kwam) steeds lastiger om nog originele en betaalbare seat covers te vinden. In veel gevallen is dat zelfs een mission impossible. Je kunt vervolgens naar Lukkien in Apeldoorn gaan voor prachtige nieuwe bekleding op maat maar dan ben je al snel tussen de 1.000,- en 2.000,- euro kwijt, afhankelijk van je wensen. Dat is met name voor eigenaren van modellen met een relatief lage waarde veel geld. Ik heb Colourlock geprobeerd maar dat werkt niet meer als je bekleding circa 30 jaar oud is en niet echt meer te redden. Er is echter ook een bedrijf dat voor gemiddeld 350 dollar een nieuw setje leren bekleding voor de voorstoelen of de achterbank aan biedt. Ze hebben de bekleding van de meeste Saab modellen op voorraad en zelfs voor een 96. Het bedrijf heet L Seat Covers en is Amerikaans. Is het wat?

Op de eerste foto zie je de staat van de bekleding (zand beige) voorafgaand aan het vervangen. Met name het onderste deel is slecht:

Afbeelding

Vervolgens zie je de nieuwe bekleding. Volgens de Saab dealer zou deze kleur (Ecru White) in de buurt van het origineel (zand beige) komen maar ik vind de nieuwe kleur veel lichter. Volgens de dealer komt dat omdat de originele kleur van origine veel lichter hoort te zijn:

Afbeelding

Dat verschil heeft ook te maken met de door Leather Seat Covers gebruikte kleuren. Dat zijn niet de originele Saab kleuren. In sommige gevallen zul je heel dicht in de buurt komen en in andere gevallen valt het tegen. Het beste is om vooraf de (bijna gratis) kleurstaaltjes bij ze op te vragen.

Het eindresultaat is vervolgens dit geworden:

Afbeelding

Ik ben deels tevreden. Het leer moet er nog wel iets strakker omheen en doordat de nieuwe bekleding toch wel een stukje ruimer is dan het origineel hebben we extra opvulling moeten gebruiken bij één stoel en daardoor wordt deze helaas ook wat boller. Hiernaast is de nieuwe bekleding qua kleur een stuk lichter dan de achterbank. Hopelijk verkleurt dat uiteindelijk zo dat ze wat meer gaan matchen en anders ga ik ook de achterbank bekleding vervangen.

De voordelen van Leather Seat Covers (www.lseat.com) zijn dat ze leren bekleding hebben voor bijna alle Saab modellen m.i.v. van de oudere modellen. Die zijn vaak bijna niet meer te vinden. De prijs is met 350 dollar per set plus 30 euro voor het verzenden best redelijk. Het leer is mooi dik en ademt kwaliteit uit. De klantenservice reageert snel en denkt met je mee wat betreft de invoerkosten. Dat is wel zo prettig.

Er zijn ook nadelen. Het leer was bij mij circa 1-2 centimeter te ruim en het leverde mijn stoffeerder veel koppijn op om dat nog een beetje strak te krijgen. Het leer is erg dik en dat is zeker bij een cabriolet belangrijk maar daardoor veel stugger om mee te werken dan de originele en veel dunnere bekleding. De stoffeerder is uiteindelijk een dag bezig geweest om het op de stoelen te krijgen en ik had geluk dat ze hiervoor een vriendenprijsje rekende. Tenslotte kunnen de kleuren behoorlijk afwijken van het origineel. Vraag altijd vooraf een kleurenstaatje aan en kies zorgvuldig.

MvR
Geregistreerd lid

Re: Ervaringen met leren bekelding van Leather Seat Covers uit Amerika

Bericht door MvR » ma 09 dec, 2024 18:35

Iemand die ik ken heeft dit voor zijn 96 besteld en door de plaatselijke stoffeerder laten bekleden. Is 100% mooi geworden.

Plaats reactie