Verschillende hemelschalen 9-3 coupe?

1993-2002
Plaats reactie
RobbieF57
Geregistreerd lid

Verschillende hemelschalen 9-3 coupe?

Bericht door RobbieF57 » zo 09 nov, 2025 12:52

Hallo allemaal,

Enige tijd geleden heb ik hier een topic geplaatst m.b.t. het (laten) bekleden van de hemelschaal van mijn 9-3 coupe uit 2002.
Omdat ik de prijzen hiervan aan de (te) forse kant vond, heb ik besloten om op zoek te gaan naar een tweedehands exemplaar in goede staat.
Deze heb ik rond juni voor een mooi prijsje kunnen scoren bij een gewaardeerde medeforummer.
Hemeltje werd gedemonteerd aangeleverd, en zag er strak uit; bekleding zat overal nog goed op z'n plaats.
Ter plaatse heb ik deze samen met mijn zoon gemonteerd (oude hemeltje hadden we thuis al verwijderd).

Er bleek echter een verschil te zijn tussen mijn oude, en de nieuwe hemelschaal; bij de oude waren op de plek waar de vier handgrepen tegen het dak worden geschroefd, rechthoekige blokjes gemonteerd. Een sandwichconstructie tussen twee metalen plaatjes (ca 22x 4 cm, met een dikte van 1.5 cm). Een soort afstandshouders zeg maar.
Overigens originele Saab onderdelen, geen aftermarket of doe-het-zelf.
Bij het "nieuwe" hemeltje waren deze blokjes niet nodig, aangezien deze van een andere soort profilering was voorzien. Montage leverde echter geen problemen op, behalve dat de bekleding door het manipuleren tijdens de montage hier ook begon los te laten....
Mijn vraag is; herkent iemand dit verschil tussen twee soorten hemelschalen die gebruikt worden voor hetzelfde type auto?
En wat zou hiervoor de reden kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

Grtz

Rob

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Verschillende hemelschalen 9-3 coupe?

Bericht door Orphy » zo 09 nov, 2025 13:33

Ja, vroege 9-3 hemels zijn anders dan de latere. Volgens mij hadden de 1e generatie 9-3 (1998) nog het hemeltje van de 900ng maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Die hadden ook nog niet de plastic afdekkapjes ter hoogte links en rechts ter hoogte van de achter passagiers.
En uiteraard past die van een 5-deurs niet in een coupé.

Plaats reactie