Licht aan - motor uit...
-
Nyulli
- Geregistreerd lid
Licht aan - motor uit...
HoiHoi!
Ik werd net gebeld door mijn monteur - de Saab (900, bj98, 2,3SE) staat bij de APK en als hij het licht aan zet skaat de motor af!
Ik moet zeggen, ik heb de lichtschakelaar nog NOOIT gebruikt - het licht staat áltijd aan. Los ervan of dit straks wel of geen afkeur is (het licht doet het immers) is dat wel vreemd!
Wèl heb ik op forum-advies laatst een 'start-button' ingebouwd omdat het contactslot onvoldoende spanning leverde voor de startonderbreker. Maar dat dat invloed heeft op de lichtschakelaar is ook vreemd, toch?
Groetjes en alvast dank!
Frank
Ik werd net gebeld door mijn monteur - de Saab (900, bj98, 2,3SE) staat bij de APK en als hij het licht aan zet skaat de motor af!
Ik moet zeggen, ik heb de lichtschakelaar nog NOOIT gebruikt - het licht staat áltijd aan. Los ervan of dit straks wel of geen afkeur is (het licht doet het immers) is dat wel vreemd!
Wèl heb ik op forum-advies laatst een 'start-button' ingebouwd omdat het contactslot onvoldoende spanning leverde voor de startonderbreker. Maar dat dat invloed heeft op de lichtschakelaar is ook vreemd, toch?
Groetjes en alvast dank!
Frank
-
jansen
- Donateur (7x)

Re: Licht aan - motor uit...
Geen of slechte massa links achter in je kofferbak vloer, net onder je linker achterlicht, zit een massa aansluiting op de vloer deze is van zowel je achterlichten als van je brandstofpomp.
= niks vreemds aan.
= niks vreemds aan.
-
Nyulli
- Geregistreerd lid
Hallo!
Ok, ik heb dat maar doorgestuurd aan de monteur. Maar zou het massa-probleem niet permanent moeten optreden?
Ik bedoel: het licht werkt op de 'permanent-stand'. Alleen met omschakelen slaat de motor af. Ik moet wel bekennen: ik weet even niet of de motor zich hierna wel of niet laat starten.
Groet, Frank
Ok, ik heb dat maar doorgestuurd aan de monteur. Maar zou het massa-probleem niet permanent moeten optreden?
Ik bedoel: het licht werkt op de 'permanent-stand'. Alleen met omschakelen slaat de motor af. Ik moet wel bekennen: ik weet even niet of de motor zich hierna wel of niet laat starten.
Groet, Frank
-
ReinO
- Donateur (2x)

Mooie tip weer en slechte massa is lekker onvoorspelbaar maar doe ff wat jansen aangeeft.
Had gisteren bij de APK afkeur op kentekenverlichting, achterrij en mistlamp achter.
Ook slechte massa op gecorrodeerde aansluiting. Toch wel 3 kwartier zoeken al met al..... .
Had gisteren bij de APK afkeur op kentekenverlichting, achterrij en mistlamp achter.
Ook slechte massa op gecorrodeerde aansluiting. Toch wel 3 kwartier zoeken al met al..... .
-
Nyulli
- Geregistreerd lid
Dat doe ik zeker! Mijn monteur gaat kijken! 
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Waarom zou het contactslot onvoldoende spanning leveren? Dát is verdacht.Nyulli schreef: ↑vr 26 jun, 2026 10:45... start-button' ingebouwd omdat het contactslot onvoldoende spanning leverde voor de startonderbreker....
Het is niet meer dan een schakelaar.
-
Nyulli
- Geregistreerd lid
Ik weet ook niet wat hier de clou van is. Maar op het forum hier kreeg ik het advies om - nadat het auto niet meer wilde starten - het contactslot dmv een start-button te omzeilen. En nu werkt het weer! 
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Lijkt mij meer een probleem met het contactslot dan met de lichtschakelaar.
Bij onze (ex) 9-3 deed de verlichting het opeens niet meer. Bleek dat het contactslot geen spanning meer op de lichtschakelaar gaf. Oplossing was twee contacten van de lichtschakelaar met elkaar door te verbinden zodat die via een andere weg spanning kreeg.
viewtopic.php?f=7&t=168956&p=1841562
Bij onze (ex) 9-3 deed de verlichting het opeens niet meer. Bleek dat het contactslot geen spanning meer op de lichtschakelaar gaf. Oplossing was twee contacten van de lichtschakelaar met elkaar door te verbinden zodat die via een andere weg spanning kreeg.
viewtopic.php?f=7&t=168956&p=1841562
-
reiernumans
- Donateur (2x)

De eigenlijke oplossing was het vervangen van het contactslot (specifiek de elektrische schakelaar die je met de cilinder bedient) dan lijkt me? Al begrijp ik dat je met draadjes doorverbinden achter de lichtschakelaar de klacht wel opgelost hebt gekregen.
-
Nyulli
- Geregistreerd lid
Klopt, het vervangen van het contactslot (respectievelijk dat module dat eronder zit) is natuurlijk dé oplossing.
Echter heb ik mij een beetje geïnformeerd en moet voor deze klus - zoals gebruikelijk bij Saab - bijna het hele auto gesloopt worden, incl. demontage van minimaal één stoel ect...
In dit geval leek mij de '15-min-klus' met de startbutton de betere plan - sowieso omdat deze hier binnen het forum als beproefd word beschouwen.
Of dít uiteindelijk te maken heeft met het nieuwe issue moet trouwens nig blijken. Ik zal eerst nog Jansen's advies met het massacontact in de kofferbak testen. Alleen kom ik nu even niet bij de auto.
Echter heb ik mij een beetje geïnformeerd en moet voor deze klus - zoals gebruikelijk bij Saab - bijna het hele auto gesloopt worden, incl. demontage van minimaal één stoel ect...
In dit geval leek mij de '15-min-klus' met de startbutton de betere plan - sowieso omdat deze hier binnen het forum als beproefd word beschouwen.
Of dít uiteindelijk te maken heeft met het nieuwe issue moet trouwens nig blijken. Ik zal eerst nog Jansen's advies met het massacontact in de kofferbak testen. Alleen kom ik nu even niet bij de auto.
-
Nyulli
- Geregistreerd lid
Ik heb even Jansen's advies opgevolgd:
Moertje van de massapunt onder het achterlicht losgehaald, beetje met de draadborstel en een flinke scheut contacspray erop.
Helaas geen verandering.
Het is wél zo, dat het alleen gebeurd op 'dimlicht'. Op "0" (day running lights") en de helemaal rechter stand draait de motor.
Als ik beetje gas geef en snel de knop draai lukt het ook.
Langzaam op 'dimlicht' en alle waarschuwingslapmpjes op het dashboard beginnen te knipperen en hij slaat meteen af.
Dus als iemand nog een gouden tip heeft: graag!
Groet, Frank
Moertje van de massapunt onder het achterlicht losgehaald, beetje met de draadborstel en een flinke scheut contacspray erop.
Helaas geen verandering.
Het is wél zo, dat het alleen gebeurd op 'dimlicht'. Op "0" (day running lights") en de helemaal rechter stand draait de motor.
Als ik beetje gas geef en snel de knop draai lukt het ook.
Langzaam op 'dimlicht' en alle waarschuwingslapmpjes op het dashboard beginnen te knipperen en hij slaat meteen af.
Dus als iemand nog een gouden tip heeft: graag!
Groet, Frank