Een ode aan de NG 900 coupe
-
verde900
- Donateur

Re: Een ode aan de NG 900 coupe
Ik kreeg eind 1993 een eucalyptus groene NG900 5 drs, op de ring Amsterdam zaten mensen echt achterstevoren of moesten er voorbij om goed te kunnen kijken..,
De 3 drs volgde in april ‘94 pas..
De NG900 was groot nieuws iig..
Vind zelf de achterkant van de OG9-3 meer in balans…(en de stoelen beter)
Heb zelf o.a. een zwarte NG900 SE turbo 3drs gehad en n platana grijze NG S 2.3, een rode 5drs, een zwarte 5 drs 2.3, een scarabee 2.3SE, een ambassade blauwe 5drs 2.3 SE..
(en in januari 1994 een coupe op zijn dak gehad, 3 mnd voor de introductie)
De 3 drs volgde in april ‘94 pas..
De NG900 was groot nieuws iig..
Vind zelf de achterkant van de OG9-3 meer in balans…(en de stoelen beter)
Heb zelf o.a. een zwarte NG900 SE turbo 3drs gehad en n platana grijze NG S 2.3, een rode 5drs, een zwarte 5 drs 2.3, een scarabee 2.3SE, een ambassade blauwe 5drs 2.3 SE..
(en in januari 1994 een coupe op zijn dak gehad, 3 mnd voor de introductie)
-
Henk-Jan
- Donateur

Daarbij is de overgang van een lage (900 Classic) naar een hoge kont (900NG) eigenlijk ook heel Saabs, omdat het meer bagageruimte oplevert.Sonab schreef: ↑do 04 dec, 2025 13:15Weet nog heel goed dat ik rond de introductie van de 900ng dacht: wat hebben ze de oude 900 ontzettend knap omgezet in een mooi, nieuw maar compleet herkenbaar model.
Verder meen ik me herinneren dat er al "behind the scenes" foto's zijn van het vrijwel finale 900NGs (1:1 design prototypes althans) uit ... 1989?
-
Luthart
- Geregistreerd lid
De kofferbak is gigantisch. Met achterbank plat iets van 1300liter… nou dat is toch fors. Ook nu nog. De auto’s van nu (vooral SUV achtige modellen) zijn groot van buiten maar het interieur is er niet groter op geworden en ook de kofferbak niet.
Ik gebruik het niet, daar niet van, maar ik vind het gewoon knap. Een slanke en mooi gelijnde auto van niet al te grote omvang en toch een zeer praktische inhoud.
Daarnaast is het voordeel van de grote platte achterruit, dat de stroomlijn ook bovengemiddeld goed is. Dat zie je vooral terug als je in de regen rijdt. Het zicht naar achteren blijft goed. Weinig ‘drag’ door de mooie aflopende daklijn.
Ik gebruik het niet, daar niet van, maar ik vind het gewoon knap. Een slanke en mooi gelijnde auto van niet al te grote omvang en toch een zeer praktische inhoud.
Daarnaast is het voordeel van de grote platte achterruit, dat de stroomlijn ook bovengemiddeld goed is. Dat zie je vooral terug als je in de regen rijdt. Het zicht naar achteren blijft goed. Weinig ‘drag’ door de mooie aflopende daklijn.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Voor de liefhebbers van de 900NG kan ik het boek "Saab 900 Eine schwedische Geschichte" van Anders Tunberg uit 1993 aanbevelen (ISBN 3-907150-31-7), met vele foto's en klei-modellen uit de ontwikkelingsfase. De eerste schetsen dateren uit 1983, een jaar voordat de 9000 uitkwam.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Interessant!Ronnes schreef: ↑do 04 dec, 2025 19:34Voor de liefhebbers van de 900NG kan ik het boek "Saab 900 Eine schwedische Geschichte" van Anders Tunberg uit 1993 aanbevelen (ISBN 3-907150-31-7), met vele foto's en klei-modellen uit de ontwikkelingsfase. De eerste schetsen dateren uit 1983, een jaar voordat de 9000 uitkwam.
Heb ook nog een mooie link:
https://www.studiotorino.com/index.php? ... 01&lang=en
-
michelvenus
- Geregistreerd lid
Mooie ode aan de 900ng. Ik heb deze maand eindelijk mijn 900ng aangemeld gekregen, met verse apk voor de volgende 2 jaar. Deze Saab was 5 jaar geleden waarschijnlijk naar de sloop gegaan in Duitsland, maar daar heb ik gauw een stokje voor gestoken. Deze was precies zoals ik hem wou hebben,zwart, Coupé, Turbo en schuifdak. Enigste wat ik jammer vind is dat de auto van bouwjaar 1995 is. Is helemaal niks voorbereid voor de cruise control, maar ook de derde remlicht werkte niet omdat er geen kabel van de Ice naar de achterklep loopt.
Wat dan ook opvalt als ik dan weer in de 900 classic rij,de koppeling gaat in de classic veel lichter dan die van de 900ng. Maar dat past dan weer bij het karakter van de ng. Net zoals het contactslot bij de 9000.

Wat dan ook opvalt als ik dan weer in de 900 classic rij,de koppeling gaat in de classic veel lichter dan die van de 900ng. Maar dat past dan weer bij het karakter van de ng. Net zoals het contactslot bij de 9000.

-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Koppeling in de NG900 was niet het beste onderdeel... dat ging via een kabel ipv hydraulisch (behalve de allerlaaste batch ng900 in de tweede helft van MY97). Conversie naar NG9-3 hydraulisch systeem is te doen en daar wordt het veel soepeler vanmichelvenus schreef: ↑wo 24 dec, 2025 22:34de koppeling gaat in de classic veel lichter dan die van de 900ng
Zwart, coupe, turbo en schuifdak... dan heb je de ultieme te pakken in mijn ogen (ik heb m zelf ook). Mooi dat je m gered hebt
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Zwart is ook maar zo zwart he?
Voor mij is er maar één kleur voor de 900 ng:

Hoewel ik ze wel eens gezien heb ik Willow Green en dat, mijn beste vrienden, is ook héél erg fijn!
Voor mij is er maar één kleur voor de 900 ng:

Hoewel ik ze wel eens gezien heb ik Willow Green en dat, mijn beste vrienden, is ook héél erg fijn!
-
Henk-Jan
- Donateur

Hoewel ik een 900NG Coupé er in het zwart zeker mooi uit vind zien (als een maatpak), heb ik bij natuurkunde geleerd dat zwart het gevolg is van een gebrek aan kleur (licht) en wit het gevolg van een overvloed aan kleur (licht). Beide opties kunnen daarom mijns inziens niet als "kleur" ingeschaald worden en daarom deel ik volledig de mening van Martin hierboven. 
-
ReinO
- Donateur (2x)

Mooie ode aan 1 van de mooiste (ok smaakafhankelijk maar dat mag in een ander topic) en sterkste modellen van saab.
Ik heb niet hele topic gelezen maar het dikkere blik en de roestvastheid en de T5 met rode di is toch wel top.
Komend voorjaar zal ik de mijne weer eens mobiel maken en vooral een poetsbeurt geven om die
300plus pk en giga nm weer eens te voelen. De auto is zo goed te tunen en helemaal op smaak te maken.
Een prima sleutel auto ook en gewoon alle (de meeste) onderdelen nog goed verkrijgbaar. Die rode bak
tussen de achterlichten vind ik ook mooi. Wel gedateerd maar wat is er mis met oud!
Binnenkort maar weer eens foto s maken. Wordt vervolgd.
Ik heb niet hele topic gelezen maar het dikkere blik en de roestvastheid en de T5 met rode di is toch wel top.
Komend voorjaar zal ik de mijne weer eens mobiel maken en vooral een poetsbeurt geven om die
300plus pk en giga nm weer eens te voelen. De auto is zo goed te tunen en helemaal op smaak te maken.
Een prima sleutel auto ook en gewoon alle (de meeste) onderdelen nog goed verkrijgbaar. Die rode bak
tussen de achterlichten vind ik ook mooi. Wel gedateerd maar wat is er mis met oud!
Binnenkort maar weer eens foto s maken. Wordt vervolgd.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik sluit me er bij aan!
Het is een auto getekend door een Italiaan. De lijnen zijn prachtig en ik ben blij met mijn Cayenne rode kleur!
En de B204 ga ik steeds meer waarderen. Het is gewoon nog een blok van de oude stempel maar dan wel modern genoeg met het Trionic systeem.
Als je het model bekijkt met de tijdgeest van 1994 dan was het gewoon ongelofelijk. 185pk uit een 4 cilinder welke net zo soepel loopt als een 6-in-lijn. Om over de rest nog maar te zwijgen.
Top auto en ook nog eens erg betrouwbaar met goed onderhoud! Omdat de eersten de 30jaar zijn gepasseerd moet je de roestduivel wel in de gaten houden, maar verder…
Het is een auto getekend door een Italiaan. De lijnen zijn prachtig en ik ben blij met mijn Cayenne rode kleur!
En de B204 ga ik steeds meer waarderen. Het is gewoon nog een blok van de oude stempel maar dan wel modern genoeg met het Trionic systeem.
Als je het model bekijkt met de tijdgeest van 1994 dan was het gewoon ongelofelijk. 185pk uit een 4 cilinder welke net zo soepel loopt als een 6-in-lijn. Om over de rest nog maar te zwijgen.
Top auto en ook nog eens erg betrouwbaar met goed onderhoud! Omdat de eersten de 30jaar zijn gepasseerd moet je de roestduivel wel in de gaten houden, maar verder…
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Ik denk dat het B204 blok samen met de B207 de meest betrouwbare blokken van Saab zijn geweestLuthart schreef: ↑do 25 dec, 2025 23:18En de B204 ga ik steeds meer waarderen. Het is gewoon nog een blok van de oude stempel maar dan wel modern genoeg met het Trionic systeem.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Zelfs AI geeft aan dat het 204 blok supergeschikt is om te tunen omdat ie 'overgeingineerd ' is.
Maar of dat weer fatsoenlijk nederlands is?
Volgens gaf Maptun aan -of staat in de suite - dat dit blok tot 500pk te tunen is (oa met andere zuigers en stangen natuurlijk).
Die turboboost kun je natuurlijk zelf instellen maar het blok en alles moet het ook maar aankunnen.
En dat kan ie!
Die kleurtjes van de 900ng zijn ook wel het aanschouwen waard. Tanisha heeft natuurlijk jaren met die Cayenne kleur
gereden, prachtig en die lichtblauwe (fotograaf) ook zo grappig mooi. Chocoladebruin, en dat espresso zwart van
onze lokale vriend hier ooit. enz enz.
Vergeet ik nog. of is het al voorbijgekomen 'ons ' schakelsysteem met half koppelen? rijdt echt heerlijk en had
graag zo n schakelbak gehad ipv met de hand.
Maar of dat weer fatsoenlijk nederlands is?
Volgens gaf Maptun aan -of staat in de suite - dat dit blok tot 500pk te tunen is (oa met andere zuigers en stangen natuurlijk).
Die turboboost kun je natuurlijk zelf instellen maar het blok en alles moet het ook maar aankunnen.
En dat kan ie!
Die kleurtjes van de 900ng zijn ook wel het aanschouwen waard. Tanisha heeft natuurlijk jaren met die Cayenne kleur
gereden, prachtig en die lichtblauwe (fotograaf) ook zo grappig mooi. Chocoladebruin, en dat espresso zwart van
onze lokale vriend hier ooit. enz enz.
Vergeet ik nog. of is het al voorbijgekomen 'ons ' schakelsysteem met half koppelen? rijdt echt heerlijk en had
graag zo n schakelbak gehad ipv met de hand.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Sensonic bedoel je. Rijdt zeker goed! Je raakt er ook heel snel aan gewend. Mis schakelen doe je er eigenlijk nooit mee. Er zijn wat kleine onoverkomelijkheden maar dat is mee te leven.
Wel grappig destijds had Ferrari dit systeem ook op de Mondial.
Wel grappig destijds had Ferrari dit systeem ook op de Mondial.