Mijn turbo coupe uit 1997

1993-2002
Plaats reactie
Viking13
Donateur
Donateur

Re: Mijn turbo coupe uit 1997

Bericht door Viking13 » wo 10 jul, 2024 19:37

DV 9-3 schreef:
di 09 jul, 2024 9:12
Als je de pasvlakken schoonborstelt, neem dan ook de randen van de naaf mee en plak daar (één omwenteling) een smalle strook aluminiumtape omheen. Dit helpt goed om de velg perfect op de naaf te centreren en heeft bij meerdere Saabjes een onbalans in wielen opgelost voor mij.

Edit: Geleerd van een bandenbedrijf en daarna ontdekt dat dit 'n bij meerdere bandenbedrijven vaak gebruikte oplossing is.
Dit lijkt mij een goede tip! Bij een “klokje rond” op Autoweek, was dit ook het euvel bij een Saab.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 10 jul, 2024 20:22

Hij staat er mooi bij, Luthart! 8)

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 10 jul, 2024 20:56

Viking13 schreef:
wo 10 jul, 2024 19:37
Dit lijkt mij een goede tip! Bij een “klokje rond” op Autoweek, was dit ook het euvel bij een Saab.
Ja inderdaad! Geweldig! Dat ga ik proberen inderdaad.

Ik kan mij vaag herinneren dat we vroeger thuis ook van die centreerringen moesten hebben tussen velg en naaf omdat de auto (volvo 440) ook last had van trillingen. Die ringen bleken te ontbreken…

Erg goede tip!

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 10 jul, 2024 20:58

DV 9-3 schreef:
di 09 jul, 2024 9:12
Als je de pasvlakken schoonborstelt, neem dan ook de randen van de naaf mee en plak daar (één omwenteling) een smalle strook aluminiumtape omheen. Dit helpt goed om de velg perfect op de naaf te centreren en heeft bij meerdere Saabjes een onbalans in wielen opgelost voor mij.

Edit: Geleerd van een bandenbedrijf en daarna ontdekt dat dit 'n bij meerdere bandenbedrijven vaak gebruikte oplossing is.
Thnx! Ga ik proberen

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 11 jul, 2024 8:19

Trouwens nog een vraag…

Hoe zit het eigenlijk met die conische bouten? Die centreren het wiel toch ook? Ik heb trouwens bouten met een vaste conus. Zijn bouten met een losse conische ring ook een idee?

Moeshkien
Geregistreerd lid

Bericht door Moeshkien » do 11 jul, 2024 9:50

Als heb je juiste steekmaat van de velgen heb je die niet nodig. Sommige auto's hebben origineel zo bouten maar in dit gevaal denk ik dat de beste idee is naaf helemaal schoonmaken met staal borsteltje. Ik had ook trilling tussen 80 en 90 km/h. Kwam uit dat velg was beetje krom op de naaf zitten. Wiel af, alles schoonmaken, terug monteren en nu rijdt als nieuw

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 11 jul, 2024 20:12

[]Laten we het hopen dat het zoiets kleins is…
Reden: Quote verwijderd

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » vr 12 jul, 2024 17:13

Luthart schreef:
za 06 jul, 2024 18:50
[]

Thnx Dave!

Het wordt nog mooier, want binnenkort worden de chromen biezen vervangen voor zwarte exemplaren en nog een setje nieuwe wielbouten :wink:

Dan is het helemaal af!
Hi Daniel,

Bedoel je met de chromen biesen de strips in de bumper? Bij mij ontbreken die. Is zoiets 2e hands te gebruiken en te plaatsen? Mits het überhaupt om die strips gaat, je ze wil missen en ze passen op een 96 NG cabrio.

Groetjes Dominique

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 12 jul, 2024 17:50

[]Hoi Dominique,

Dat is prima hoor!

Je woont helaas niet om de hoek, anders kunnen we het wel even samen doen.
De sierlijsten zijn prima opnieuw te gebruiken. Aan de zijkant steek je ze naar binnen. Er zit een beugeltje met veer die de sierlijst strak spant! Die heb ik ook nog wel.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » vr 12 jul, 2024 18:05

Nou maar een lekker ritje vind ik niet erg. Hoeft de bumper er niet vanaf? Dacht dat gelezen te hebben. Je hulp is uiteraard welkom. Weet alleen niet of alle klemmetjes, haakjes, beugeltjes veertjes er nog zijn.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 12 jul, 2024 18:17

Ik denk de voorbumper niet… achter wel. Maar dat valt wel mee.
De beugeltjes zijn volgens mij nog wel leverbaar, maar ik heb er ook nog wel wat extra!

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » vr 12 jul, 2024 18:20

Oké, nou dan houd ik me aanbevolen. Kunnen we tzt misschien iets plannen.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 15 jul, 2024 8:30

Ik ben zaterdag bezig geweest met de naven. Deze waren niet slecht. Wel heb ik ze helemaal opgeschuurd en glimmen nu mooi. De velgen ook gelijk aangepakt. Deze zien er ook weer perfect uit!

En voor de zekerheid de tip van Dave meegenomen.

Het resultaat is een wereld van verschil. Het is nog niet 100% maar ben al wel erg tevreden!

Afbeelding

Afbeelding

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » ma 15 jul, 2024 9:15

[]Is ook het trillen verbeterd of bedoel je alleen het optische aspect?

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 15 jul, 2024 10:08

Het trillen! Nee optisch niet, als het wiel gemonteerd zit dan zie je er niks van :wink:

Plaats reactie