grootte van luchtmassameter

1993-2002
Plaats reactie
Maarten
Lid van verdienste

grootte van luchtmassameter

Bericht door Maarten » vr 29 aug, 2003 1:15

Over enkele dagen wordt er op mijn NG900 een turbo gemonteerd die normaal gesproken aangetroffen wordt op 9-3 en 9-5 modellen die uitgerust zijn met T7.

De metalen inlaatpijp naar de turbo past daardoor niet meer :roll: . Hiervoor is inmiddels een inlaatpijp van een Viggen/Aero gevonden. Na montage van deze pijp zal de aansluiting naar het luchtfilterhuis niet meer passen :roll: ( het is een domino-effect van niet-passende onderdelen geworden :( ). Dit is weer opgelost door het luchtfilterhuis en de aanvoerslang van een T7 9-3 Aero te gebruiken.

Tussen het luchtfilterhuis en de aanvoerslang naar de turbo inlaatpijp zit bij T7 modellen een luchtmassameter gemonteerd. Een NG900 is van de T5 generatie en maakt dus geen gebruik van een luchtmassameter. Vandaar dat er voor het luchtinlaattraject geen luchtmassameter is aangeschaft.

Het gevolg is echter dat er dus een stukje uit het inlaattraject ontbreekt. Op de plaats waar de luchtmassameter zit wil ik nu een vervangend stukje buis maken. Ik heb alleen geen idee hoe lang dit stuk moet zijn en of het een rechte buis is, of dat er een bocht in zit.

Mijn vraag is dus de volgende: wat is de afmeting van de luchtmassameter van een T7 9-3?

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: grootte van luchtmassameter

Bericht door SpeekTuning » vr 29 aug, 2003 17:23

Maarten schreef:Over enkele dagen wordt er op mijn NG900 een turbo gemonteerd die normaal gesproken aangetroffen wordt op 9-3 en 9-5 modellen die uitgerust zijn met T7.

De metalen inlaatpijp naar de turbo past daardoor niet meer :roll: . Hiervoor is inmiddels een inlaatpijp van een Viggen/Aero gevonden. Na montage van deze pijp zal de aansluiting naar het luchtfilterhuis niet meer passen :roll: ( het is een domino-effect van niet-passende onderdelen geworden :( ). Dit is weer opgelost door het luchtfilterhuis en de aanvoerslang van een T7 9-3 Aero te gebruiken.

Tussen het luchtfilterhuis en de aanvoerslang naar de turbo inlaatpijp zit bij T7 modellen een luchtmassameter gemonteerd. Een NG900 is van de T5 generatie en maakt dus geen gebruik van een luchtmassameter. Vandaar dat er voor het luchtinlaattraject geen luchtmassameter is aangeschaft.

Het gevolg is echter dat er dus een stukje uit het inlaattraject ontbreekt. Op de plaats waar de luchtmassameter zit wil ik nu een vervangend stukje buis maken. Ik heb alleen geen idee hoe lang dit stuk moet zijn en of het een rechte buis is, of dat er een bocht in zit.

Mijn vraag is dus de volgende: wat is de afmeting van de luchtmassameter van een T7 9-3?
He Maarten,

toch wel eentje van een b35r he? is echt beter. Vraag maar aan Jos!

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 29 aug, 2003 18:00

Dan zou ik morgen ff een luchtmassameterhuis van een 9-3 op moeten meten. De luchtmassameter van een Saab 9-5 is wel anders als van een 9-3, 9-3 zit in een "huis" (zoals meer merken de constructie hebben) 9-5 is van zeer compact formaat en bevind zich tussen twee slangen in :wink: maar das logisch :) .

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 29 aug, 2003 20:38

De latere versies van de 9-3 hebben dezelfde luchtmassameter als een 9-5.

Shit helemaal vergeten heb er vandaag nog een paar in mijn handen gehad had ik ook wel effe kunen meten.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 29 aug, 2003 20:47

B235R en Injectie, ik zou het erg op prijs stellen als jullie even de afmetingen zouden posten op dit forum.

Alvast bedankt!

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 29 aug, 2003 20:53

speektuning schreef: toch wel eentje van een b35r he? is echt beter. Vraag maar aan Jos!
Helaas is het geen luchtfilterhuis van een Viggen. Misschien dat ik dat er later nog eens opzet.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 29 aug, 2003 21:25

Even uit herrinnering de LM is 2,5 a 3 cm breed diameter zul je waarschijnlijk wel weten. (kan er trouwens ook niet opkomen :( )

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 30 aug, 2003 0:20

Bedankt, Injectie!

De rubber slang die vanaf de luchtmassameter naar de metalen turboinlaatpijp loopt, is erg flexibel. Het komt dus niet op een halve centimeter aan.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 30 aug, 2003 17:54

Hallo Maarten,

Aangezien injectie zegt dat de luchtmassameters in de 9-5 en de 9-3T7 hetzelfde zijn , heb ik even de afmetingen van onze 9-5 genomen.

Het stuk (het huis dus) tussen de 2 buizen zelf is 35mm.

Marc

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 31 aug, 2003 1:02

Hoi Maarten,

Op deze foto kan je zien hoe het ongeveer moet komen. Wellicht dat je hier wat wijzer van wordt?

Afbeelding

De wagen zelf betreft een NG900 2.0T met JT 3" downpipe, sportcat en 2.5" na de cat, viggen Ic, forge dumpvalve, TD04 en een custom map van BSR.
De bekende dingen dus :wink:

Van andere injectoren of brandstofregelaar wordt niet gesproken, dus is het misschien nog niet nodig? Power is circa 280pk 8)

Wat me wel opvalt is dat deze het originele luchtfilterhuis behouden heeft, de rubberen slang lijkt alleen maar aangepast, dus is de oplossing misschien wel simpeler dan je in de eerste plaats dacht?

Marc

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 31 aug, 2003 4:32

Bedankt voor het opmeten van de luchtmassameter, Marc.

Blijkbaar is de rubber slang naar het T5 luchtfilterhuis passend te maken op de inlaatpijp voor de turbo van een T7.

Inmiddels heb ik een vervangend gedeelte gemaakt voor de luchtmassameter. Het is een conisch, metalen pijp geworden met aan de kant van het luchtfilterhuis een doorsnede van 9 cm en aan de kant van de rubber slang 8 cm.

Het nieuwe luchtfilterhuis dat ik nu heb, ziet er exact hetzelfde uit als dat van de Viggen op de onderstaande foto.
Afbeelding

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » zo 31 aug, 2003 17:58

Injectie schreef:De latere versies van de 9-3 hebben dezelfde luchtmassameter als een 9-5.

Shit helemaal vergeten heb er vandaag nog een paar in mijn handen gehad had ik ook wel effe kunen meten.
klopt :oops: vanaf modeljaar 2001 (met het schofferen van de 2.0i) en natuurlijk de Viggen.

Plaats reactie