Koens Cabrio - Roadtrip door Schotland incl. NC500
-
beekemm
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Koens Cabrio - Porsche 911 (996) stoelen gemonteerd!
nee geen rolbeugel, voorraam met de a stijl en de c met achterbak zouden die functie vervullen, maar het beste is de wielen gewoon aan de onderkant houden
Saab 900NG Cabrio 1996 2.0I
Saab 9000 CDE-automaat 1994 2.3I
Saab 9000 CDE-automaat 1994 2.3I
-
KoenB
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Koens Cabrio - Na technische perfectie nu ook optisch weer leuk maken :)
Hoi Klaasj,klaasj schreef: ↑vr 17 jul, 2020 18:46Hoe heb je de verf bemachtigd. Ik moet ook nog een set opfrissen. Inderdaad beige.
ik ben hiervoor bij De Leerlooier(.nl) geslaagd in Den Haag. Langsgegaan met de hoofdsteun van een van de oude voorstoelen en nog geen week later kon ik een flesje op kleur gemengde verf afhalen. Ze leveren ook op de verf afgestemde reiniger (voor het geval van in dezelfde kleur verven) en hechtprimer (voor indien je de stoelen in een andere kleur gaat verven). Op de website staan volgens mij ook de instructies voor aanbrengen, wat neer kwam op heel veel dunne laagjes met de spons aanbrengen.
Omdat ik nog niet gelijk overtuigd was van de werking had ik "slechts" 250mL afgenomen, wat ruim voldoende bleek voor de voorzijde en zijkanten van beide stoelen. Denk dat als je voor en achterzijde wil verven je voor 500mL moet gaan. Wil je ook de achterbank en zijpanelen meepakken is het mss verstandig gelijk een hele liter op kleur te laten mengen.
Succes!
Groet Koen
-
KoenB
- Geregistreerd lid
Re: Koens Cabrio - Porsche 911 (996) stoelen gemonteerd!
Vier weekjes verder, dus maar weer eens tijd voor een updateje:

Het leer van de voorstoelen is inmiddels op kleur gebracht waar de stoelen in mijn ogen enorm van opgeknapt zijn. Het glanzende bruin heeft plaatsgemaakt voor mooi mat beige! Nu alleen de achterkant / zijkanten / metaaldelen nog aanpakken. Wegens twee weken kamperen in Zuid-Frankrijk voor de boeg, bewust eventjes gewacht hiermee om direct krassen op de nieuwe verflaag te voorkomen (iets met achterbank volproppen met kampeerspullen
).

Na de aanschaf van een langer breekijzer (600mm tov 400mm) kreeg ik ook de bouten van de trekhaak wél direct los. Daarom thuis voor de deur eindelijk de trekhaak verwijderd en ter oefening de achterbumper gedemonteerd. Na succes weer terug gemonteerd, want de vervangende bumper moet nog voorzien van parkeersensoren worden.
Daarnaast (eindelijk) een tellerbak met turbodrukmeter weten te bemachtigen. Deze ligt nu klaar om gemonteerd te worden, maar...

...tot mijn spijt heb ik dit nu bijna voltooide projectje in Frankrijk moeten achterlaten. Halverwege op de Autoroute Deux Mers is de auto stilgevallen met een probleem in de brandstoftoevoer. Er is nog geen diagnose van de precieze oorzaak, maar het goede nieuws is dat de auto wel gerepatrieerd gaat worden naar Nederland. Vrees helaas wel dat dit projectje even voor langere tijd on-hold gezet gaat worden.

Het leer van de voorstoelen is inmiddels op kleur gebracht waar de stoelen in mijn ogen enorm van opgeknapt zijn. Het glanzende bruin heeft plaatsgemaakt voor mooi mat beige! Nu alleen de achterkant / zijkanten / metaaldelen nog aanpakken. Wegens twee weken kamperen in Zuid-Frankrijk voor de boeg, bewust eventjes gewacht hiermee om direct krassen op de nieuwe verflaag te voorkomen (iets met achterbank volproppen met kampeerspullen

Na de aanschaf van een langer breekijzer (600mm tov 400mm) kreeg ik ook de bouten van de trekhaak wél direct los. Daarom thuis voor de deur eindelijk de trekhaak verwijderd en ter oefening de achterbumper gedemonteerd. Na succes weer terug gemonteerd, want de vervangende bumper moet nog voorzien van parkeersensoren worden.
Daarnaast (eindelijk) een tellerbak met turbodrukmeter weten te bemachtigen. Deze ligt nu klaar om gemonteerd te worden, maar...

...tot mijn spijt heb ik dit nu bijna voltooide projectje in Frankrijk moeten achterlaten. Halverwege op de Autoroute Deux Mers is de auto stilgevallen met een probleem in de brandstoftoevoer. Er is nog geen diagnose van de precieze oorzaak, maar het goede nieuws is dat de auto wel gerepatrieerd gaat worden naar Nederland. Vrees helaas wel dat dit projectje even voor langere tijd on-hold gezet gaat worden.
-
KoenB
- Geregistreerd lid
Re: Koens Cabrio - Gestrand in Zuid-Frankrijk
Updateje: het vermoeden was er al, maar het bleek inderdaad de brandstofpomp te zijn die er geen zin meer in had. De auto is afgelopen vrijdag afgeleverd in Nederland en direct gerepareerd door mijn garage. Het verbaasde mij weer hoe snel een dergelijk probleem, wat op vakantie de pret aardig drukte, hier in Nederland opgelost werd. Hulde aan alle betrokkenen, maar hoewel ik over de afloop dus echt niet mag klagen, is mijn enthousiasme om mijn tla in de cabrio te blijven steken is wel een beetje afgenomen...
Hoe dan ook, de tellerbak met turbometer gaat iig nog wel gemonteerd worden en ook de achterbank + achterzijde van de voorstoelen krijgen een vers laagje lederverf zodat het interieur weer helemaal puik is
Puur uit interesse: was het pure pech, een ingecalculeerd risico of eigenlijk niet meer dan normaal dat met 285dkm de brandstofpomp ermee op kan houden? In de twee jaar en 25dkm dat ik de auto in mijn bezit heb, heb ik slechts eenmaal getankt toen het lampje brandde. Alle overige tankbeurten was de tank tenminste nog voor 1/4de gevuld... daarnaast ben ik benieuwd of de staat van het brandstoffilter (deze zit tussen de tank en de pomp nietwaar?) er nog invloed op kan hebben. Iemand een idee?
Hoe dan ook, de tellerbak met turbometer gaat iig nog wel gemonteerd worden en ook de achterbank + achterzijde van de voorstoelen krijgen een vers laagje lederverf zodat het interieur weer helemaal puik is
Puur uit interesse: was het pure pech, een ingecalculeerd risico of eigenlijk niet meer dan normaal dat met 285dkm de brandstofpomp ermee op kan houden? In de twee jaar en 25dkm dat ik de auto in mijn bezit heb, heb ik slechts eenmaal getankt toen het lampje brandde. Alle overige tankbeurten was de tank tenminste nog voor 1/4de gevuld... daarnaast ben ik benieuwd of de staat van het brandstoffilter (deze zit tussen de tank en de pomp nietwaar?) er nog invloed op kan hebben. Iemand een idee?
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Tsja, balen natuurlijk dat het op een ongelukkig moment/plek gebeurt, maar zo'n pomp laat een keer het leven. Als dit de originele pomp nog was, mag je niet klagen dat dat pas bij 285k gebeurt vind ik 
95 V4 1974 (te koop) (en een Volvo V70 T4 2012)
Hiervoor: 9-5 Vector Estate 2004, 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
-
Marius0404
- Donateur (7x)

- Regio: NL - Provincie Utrecht
heel vervelend, maar ja: dat kan gebeuren.
hoe was je verzekerd en hoe liep het met vervangend vervoer: pech kun je niet voorkomen, maar pech wordt pas echt pech als je geen goeie pechhulpvoorziening hebt.
hoe was je verzekerd en hoe liep het met vervangend vervoer: pech kun je niet voorkomen, maar pech wordt pas echt pech als je geen goeie pechhulpvoorziening hebt.
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
9-3TiD/cabrio'06
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71, 95’74 na 28 jaar to the next generation
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
9-3TiD/cabrio'06
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71, 95’74 na 28 jaar to the next generation
-
Arjan9-3
- Donateur (10x)

- Regio: NL - Provincie Gelderland
Wij calculeren altijd een Saab-momentje in tijdens de vakantie en zijn nog nooit teleurgesteldKoenB schreef: ↑di 25 aug, 2020 11:17.... is mijn enthousiasme om mijn tla in de cabrio te blijven steken is wel een beetje afgenomen...
En wat is er nou lekkerder dan een vers Frans croissantje van je Zweedse design taartschep?

9³ 2.0T Aero SC 2004
9³ 1.8t SS Arc 2005 LPG(€)
9³ 2.0t S 1999 (€)
9³ 2.0T SE Cabrio 2001 (€)
>>>Tech2 in regio Den Bosch<<<
>>>Tech2 in regio Den Bosch<<<
-
KoenB
- Geregistreerd lid
Redelijk goedMarius0404 schreef: ↑di 25 aug, 2020 11:46heel vervelend, maar ja: dat kan gebeuren.
-
Vincent9-3
- Donateur

- Regio: NL - Provincie Utrecht
Bij mijn vorige Caab was de pomp al vervangen bij 170k km, en op 190k km ging de slechte imitatie pomp kapot, tijdens een proefrit van de tuning... dus stond gelijk bij de garage. Wel mooi dat de wegenwacht deze terughaalt!
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)
-
KoenB
- Geregistreerd lid
Haha, ergens is dit natuurlijk wel de levensstijl waar een ieder van ons van droomt voor de zomer idd. Nu had ik ook wat klein spul als reservelampjes, slangklemmen en zelfs een momentsleutel mee voor kleine noodreparaties, maar je kan gewoon weg niet voor alles voorbereid zijn. Plus dat dan natuurlijk juist dat kapot gaat wat je niet mee hebtArjan9-3 schreef: ↑di 25 aug, 2020 11:50Ik neem altijd wat gereedschap mee en hou ik mijn achterhoofd dat het wel spul van dik 20 jaar oud is.KoenB schreef: ↑di 25 aug, 2020 11:17.... is mijn enthousiasme om mijn tla in de cabrio te blijven steken is wel een beetje afgenomen...
En wat is er nou lekkerder dan een vers Frans croissantje van je Zweedse design taartschep?
![]()
Ach, een avontuur als dit versterkt ook wel weer de band met de auto
-
KoenB
- Geregistreerd lid
Hmmm, mijne was waarschijnlijk de eerste en is voor een origineel exemplaar vervangen. Weet jij of bij jou bij 170dkm ook het brandstoffilter meegenomen is?Vincent9-3 schreef: ↑di 25 aug, 2020 12:08Bij mijn vorige Caab was de pomp al vervangen bij 170k km, en op 190k km ging de slechte imitatie pomp kapot, tijdens een proefrit van de tuning... dus stond gelijk bij de garage.
Ja ik was ook blij dat er geen gedoe nodig was om aan te tonen dat de restwaarde van de auto hoger was dan de repatieeringskosten oid. Plus dat ik op basis van mijn kenteken een auto uit de Passat-klasse aangeboden kreeg om mee naar NL te rijden (niet dat deze beschikbaar was...)Vincent9-3 schreef: ↑di 25 aug, 2020 12:08Wel mooi dat de wegenwacht deze terughaalt!
-
evo
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Waarom is je wagen eigenlijk ter plaatse niet gerepareerd? Pomp vervangen zou elke garage zo gepiept moeten hebben.
Of wordt er geen diagnose meer gesteld? En is dit "massa productie", zo van de vrachtwagen rijdt toch wel op en neer?
Of wordt er geen diagnose meer gesteld? En is dit "massa productie", zo van de vrachtwagen rijdt toch wel op en neer?
-
KoenB
- Geregistreerd lid
Dat had alles te maken met het verdien-model van de garage/sleepdienst waar mijn auto naartoe gesleept werd. Één brug, één monteur en voldoende clientèle uit de omgeving om deze te bezetten, maar wel twee sleepwagens aangesloten bij het hulpdienstnetwerk waarmee ze zomers een groot deel van de snelweg leegvissen. Elke auto die ze er van afhalen levert 130/160 euro op (tarieven die in alle talen op een a4-tje op de voordeur waren geplakt). Dit is natuurlijk veel "makkelijker" verdient dan zomers meer arbeidskrachten werven tbv diagnoses en reparaties.evo schreef: ↑di 25 aug, 2020 18:43Waarom is je wagen eigenlijk ter plaatse niet gerepareerd? Pomp vervangen zou elke garage zo gepiept moeten hebben.
Overigens stel ik wel twijfels bij de legaliteit van deze bedrijfsvoering, immers afspelen naar een eigen "garage" die niet de intentie heeft om diagnoses laat staan reparaties uit te voeren lijkt mij ook niet de bedoeling van een hulpdienst...
-
KoenB
- Geregistreerd lid
Re: Koens Cabrio - Roadtrip door Schotland incl. NC500
Bijna twee jaar verder, dus tijd voor een update! Laat ik beginnen met de positieve melding dat de cabrio mij sinds de brandstofpomp op defecte dynamo na niet meer in de steek gelaten heeft. Kilometerstand is nu 303dkm. Het laten vervangen van de dynamo was samen met de jaarlijkse oliewissel en een airco onderhoudsbeurt (een ezel stoot zich immers geen twee keer
) dan ook de enige echte kostenpost van de afgelopen 20dkm. Wel wat centjes in liefhebberij dingetjes gestoken, zoals een geduldig opgespoorde T5 tellerbak met turbodrukmeter en ene houten pookknop (met dank aan rademaker!) om het houten stuurwiel te vergezellen. Ook ben ik er afgelopen winter eindelijk aan toegekomen om de stoeprandschade van m'n twee jaar geleden tweedehands aangeschafte ALU36's met zomerbanden weg te werken. Deze set heb ik dit voorjaar gemonteerd, maar helaas bleek net voor onze vakantie een van de voorvelgen aan de binnenzijde dusdanig geoxideerd te zijn dat de linker voorband steeds langzaam leegloopt. Daarom op de valreep de voorwielen toch weer terug gewisseld naar de ALU39's voorzien van vierseizoensbanden. Het is de vakantiefoto's niet ten goede gekomen, maar it did the job.
Enfin, dit jaar vriendinlief er dus van weten te overtuigen deze zomer weer met de cabrio op vakantie te gaan. Geen zonvakantie, maar met de boot naar het Verenigd Koninkrijk dit keer. Met de wat gematigdere temperaturen en kortere afstanden zal de cabrio het deze vakantie toch wel moeten volhouden was mijn argument. Alsof de auto wist dat we naar Schotland gingen, besloot de kapvergrendeling nota bene het weekend voor vertrek te stoppen met werken. Achja, de eerste week was er toch elke dag regen voorspeld en dit maakte het dat de achterbak wat minder strak ingepakt hoefde te worden. Op maandagavond 4 juli om 22.00u vanaf Hoek van Holland afgevaren om, na een drankje aan de bar en een kleine 6 uur slaap, om half zeven 's ochtends lokale tijd weer van de boot te rijden in Harwich. Vanaf daar in de eerste dag aan een stuk doorgereisd naar Loch Lomond, Schotlands grootste meer waaraan we zo rond 15.00 uur ons koepeltentje opzetten. De volgende dag zijn we via het bekende Eilean Donan castle op ons gemakje naar Applecross getoerd, waar we op woensdag aan de North Coast 500 autoroute aanvingen. Echt een aanrader! Ik had eerlijk gezegd stiekem enige zorgen of de cabrio met z'n enigsinds versleten onderstel (en daarmee doel ik voornamelijk op de volgens mij nog originele schokdempers) wel in staat was de smalle, bochtige single track onverharde heuvelweggetjes (tot wel 24% soms!) te trotseren, maar dit viel mij meer dan mee! Op de ergste gaten in de weg werden alle oneffenheden door de oude dame nog keurig opgevangen en gezien de lak allang niet meer heilig was konden we lekker doorrijden, menig moderne (bredere) auto moest ons dan ook voorbij laten. In een week tijd het gros van de pittoreske plaatsjes en adembenemende bezienswaardigheden langs de route middels "pitstoptoerisme" bekeken, al zijn we ook regelmatig van de route afgeweken om - al dan niet met backpacks voorzien met alle kampeerbenodigdheden om te overnachten - een kleine hike te maken. Na de route in Inverness te eindigen, zijn we via Stirling en terug Zuidwaarts gereden naar Cambridge. In Cambridge lekker gedineerd om, na nog geen 1,5 uur rijden terug naar Harwich, afgelopen woensdagavond om 23.00u af te varen terug naar Hoek van Holland. Al met al een geweldige ervaring die ik niet met enig andere auto had willen doen! Onderstaande foto's vormen een kleine impressie (met schaamrood op de kaken voor de afwijkende velgen
):

Lang verhaal kort, de cabrio mag blijven! Nu dus op zoek naar een adresje om de ALU36's professioneel aan te pakken middels zandstralen en poedercoat. Dan maar eens buigen over de kapvergrendeling die niets meer doet...
Enfin, dit jaar vriendinlief er dus van weten te overtuigen deze zomer weer met de cabrio op vakantie te gaan. Geen zonvakantie, maar met de boot naar het Verenigd Koninkrijk dit keer. Met de wat gematigdere temperaturen en kortere afstanden zal de cabrio het deze vakantie toch wel moeten volhouden was mijn argument. Alsof de auto wist dat we naar Schotland gingen, besloot de kapvergrendeling nota bene het weekend voor vertrek te stoppen met werken. Achja, de eerste week was er toch elke dag regen voorspeld en dit maakte het dat de achterbak wat minder strak ingepakt hoefde te worden. Op maandagavond 4 juli om 22.00u vanaf Hoek van Holland afgevaren om, na een drankje aan de bar en een kleine 6 uur slaap, om half zeven 's ochtends lokale tijd weer van de boot te rijden in Harwich. Vanaf daar in de eerste dag aan een stuk doorgereisd naar Loch Lomond, Schotlands grootste meer waaraan we zo rond 15.00 uur ons koepeltentje opzetten. De volgende dag zijn we via het bekende Eilean Donan castle op ons gemakje naar Applecross getoerd, waar we op woensdag aan de North Coast 500 autoroute aanvingen. Echt een aanrader! Ik had eerlijk gezegd stiekem enige zorgen of de cabrio met z'n enigsinds versleten onderstel (en daarmee doel ik voornamelijk op de volgens mij nog originele schokdempers) wel in staat was de smalle, bochtige single track onverharde heuvelweggetjes (tot wel 24% soms!) te trotseren, maar dit viel mij meer dan mee! Op de ergste gaten in de weg werden alle oneffenheden door de oude dame nog keurig opgevangen en gezien de lak allang niet meer heilig was konden we lekker doorrijden, menig moderne (bredere) auto moest ons dan ook voorbij laten. In een week tijd het gros van de pittoreske plaatsjes en adembenemende bezienswaardigheden langs de route middels "pitstoptoerisme" bekeken, al zijn we ook regelmatig van de route afgeweken om - al dan niet met backpacks voorzien met alle kampeerbenodigdheden om te overnachten - een kleine hike te maken. Na de route in Inverness te eindigen, zijn we via Stirling en terug Zuidwaarts gereden naar Cambridge. In Cambridge lekker gedineerd om, na nog geen 1,5 uur rijden terug naar Harwich, afgelopen woensdagavond om 23.00u af te varen terug naar Hoek van Holland. Al met al een geweldige ervaring die ik niet met enig andere auto had willen doen! Onderstaande foto's vormen een kleine impressie (met schaamrood op de kaken voor de afwijkende velgen

Lang verhaal kort, de cabrio mag blijven! Nu dus op zoek naar een adresje om de ALU36's professioneel aan te pakken middels zandstralen en poedercoat. Dan maar eens buigen over de kapvergrendeling die niets meer doet...
-
de_skileraar
- Donateur (6x)

- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Koens Cabrio - Roadtrip door Schotland incl. NC500
Foto 2: Luss?
Saab 9-3 2.0 turbo SE cabriolet - 1998