De officiele Saab instructie voor het plaatsen van een trekhaak vindt je hier:
https://www.saabdocs.com/Dutch/instruct ... 9441nl.pdf
Het mechanische gedeelte (dag 1)

Als eerste ben ik begonnen om de plekken waar de parkeersensoren en de uitsnede van de trekhaak moeten komen af te plakken met schilderstape. Als tip wil ik meegeven dat het beter is om de hele bumper af te plakken, zodat er geen kans op krassen ontstaan. Mijn bumper was al niet krasloos toen ik begon, maar er zijn wel een paar extra krasjes bijgekomen.
De parkeersensoren komen net onder de rubber stoot-strip van de bumper en na wat op het internet gezocht te hebben en naar wat andere auto’s in de straat gekeken te hebben, had ik besloten dat de buitenste sensor recht boven de uitlaat zou komen. Gemeten met de bocht om naar het uiteinde van de bumper achter het achterwiel was dit 77 cm. Vervolgens de ruimte ertussen door drie gedeeld en de plek van de andere sensoren aangetekend.

In de kofferbak de twee sjor-ogen losgemaakt zodat je daarna de kunststofrand kan weghalen en je de twee moeren van de bumperbalk kan losdraaien. Als je later de bumperbalk weer gaat vastzetten moet je twee extra moeren monteren zodat alle vier de bouteinden vastgezet worden.

Vervolgens moet je dan de bumper naar achteren trekken, maar hij zit dan nog aan de zijkanten vast in een soort klik-systeem met een beugel en je moet ook het bumperuiteinde bij de achterwielen over een randje van de carrosserie trekken. Ik dacht eerst dat de bumper bij dat randje nog vast zat met de popnagels van het kunststof beschermrandje aan het einde van de bumper. Toen ik die met een boortje losgeboord had, bleek dit uiteindelijk niet het geval te zijn, maar je moet behoorlijk wat pielen om de bumper daar over het randje te trekken voordat de bumper loskomt. Ik heb de randjes weer met schroefjes aan de bumper bevestigd.

Daarna eerst de zwarte schuimranden aan de bovenkant van de bumper weghalen en daarna de bumperbalk losmaken van de bumper door alle lippen van de bumper met behoorlijk wat kracht maar ook voorzichtig uit te buigen en de bumperbalk er uit te trekken.

Op de foto hieronder zie ook de drie boutgaten in het midden waar laten de trekhaak aan bevestigd gaat worden.

Vervolgend het grote zwarte schuimstuk verwijderen, met het meegeleverde boortje de gaten voor de parkeersensoren boren en de sensoren plaatsen door ze in de gaten te klikken. Om ze mooi te laten passen moet je de gaten wel wat groter maken met een vijl.

Daarna alle kabels met Ductape vastplakken en aan de kant van de uitlaat laten uitkomen. In de hoek van de kofferbak zit daar een doorvoer voor het waterafvoer slangetje van de electrische antenne en de kabel voor de trekhaak, dus kan je daar ook mooi de kabels van de parkeersensoren doorheen leiden. Wel eerst voordat je alles monteert kijken of de stekkertjes van de sensoren door dit gat kunnen, anders heb je een probleem. Ik had ook alvast de stekkertjes van de sensoren met schilderstape genummerd.

Vervolgens in het zwarte schuimstuk ruimte maken voor de sensoren en vervolgens het schuim terugplaatsen en de bumperbalk weer in de bumper monteren. Om dit weer goed passend te krijgen heb ik op sommige plekken de bumperbalk met een hamer in de juiste plek moeten slaan, daarom dat het aan te raden is om je hele bumper aan de buitenkant met schilderstape te beschermen.
Daarna in de bumper de uitsnede voor de trekhaak bepaald en met een decoupeerzaag weggehaald.

Vervolgend de trekhaak met drie bouten vastgezet aan de bumperbalk (sorry geen foto hiervan) en de bumper weer aan de auto bevestigd. Vervolgens via de onderkant twee extra gaten van 10 mm geboord in de kuip van het reservewiel. Opdat ik de auto gewoon op de achterwielen had staan, was de ruimte eigenlijk te klein om met de boor een mooi recht gat te boren, het moest een beetje schuin naar boven gebeuren. Misschien een idee om de achterkant van de auto gewoon al vanaf het begin op as-steunen te zetten voordat je aan zo’n klus begint.
Daarna de bumper weer gedemonteerd zodat ik de geboorde gaten eerst met tectyl kon afwerken, en daarna de bumper weer definitief bevestigd. De truk is om als je de bumper weer van achteruit op zijn plek duwt, dat je gelijktijdig aan de zijkant voldoende duwt om de bumper weer in het klik-systeem te krijgen. Ik heb de hele job in mijn eentje gedaan, maar hier is het wel handig als je dit met meerdere mensen doet. Vervolgens alle vier de bouteinden van de bumperbalk aan de binnenkant van de achterbak met 4 moeren aantrekken (bij het dementeren zaten er maar twee) en het plastic beschermrand weer vastmaken door middel van de sjor-ogen weer te monteren. En daarna de trekhaak bij de geboorde gaten in het reservewielkuip met extra bouten en moeren vastmaken en weer met Tectyl aan de binnenkant en buitenkant afwerken.

Al met al ben ik een hele zaterdag bezig geweest met onderstaand tussenresultaat. De bevestigingsbeugel voor de trekhaak stekker steekt hier nog omhoog, en heb ik later 90 graden naar beneden moeten buigen.

Het electrische gedeelte (dag 2)
De 2de hands trekhaak kwam met een originele Saab stekkerdoos en contrastekker die je kan aansluiten aan de stekker die standaard al linksachter in de kofferbak aanwezig is. Maar omdat ik natuurlijk niet een stekker door de smalle doorvoer kan krijgen en de kabel bij de stekkerdoos vastgegoten zat heb ik helaas de kabel bij de stekkerdoos moeten afknippen en een andere stekkerdoos moeten monteren. Dus uiteindelijk geen originele Saab-stekkerdoos op de auto, toch jammer! Tevens de bevestigingsbeugel 90 graden verbogen zodat de stekkerdoos gemonteerd kon worden. Blijft toch een gek gezicht dat het type-plaatje dan weer 90 graden gedraai blijft zitten.

Vervolgens voor de voeding van de parkeersensor-unit de kabel opgezocht die stroom geeft aan de achteruitrijlampen en een aftakking gemaakt. Je moet eerst de binnenbekleding van de achterklep een stukje weghalen, dan zie je welke kleur kabel (wit) de stroomdraad is voor de achteruitrijlampen en kan je via de kabelboom dezelfde draad weer oppakken linksachter in de kofferbak. De min-draad kan je dmv een kabel-oogje aansluiten aan het boutje onderop in het hoekje (waar je ook de min van de trekhaak kabel aan kan bevestigen)

Omdat ik de ervaring met mijn andere auto had, dat als je een fietsendrager achterop hebt en je rijdt achteruit dat je dan constant een irritante piep krijgt, had ik besloten dat ik een extra aan-uit schakelaar in de kofferbak tussen de voeding zou plaatsen. Als je dan de fietsendrager monteert kan je makkelijk het schakelaartje uit zetten en als je de fietsendrager weer demonteert kan je het schakelaartje weer aan zetten (en dat vooral niet vergeten, want anders heb je alsnog parkeerschade!).
Ik ging er op dat moment nog vanuit dat ik het speakertje voor de piepjes onder de achterbank zou monteren, maar het bleek dat het geluid te veel gedempt werd, en het speakertje is uiteindelijk onder het dashboard terechtgekomen. Dus had ik beter het aan-uit schakelaartje op het speakertje in de cabine kunnen plaatsen, maar ja, dat is wijsheid achteraf.

Vervolgens de unit aan de zijkant bij de antenne vastgeplakt en alle stekkertjes verbonden en de kofferbak bekleding weer op zijn plaats gemonteerd.

Al met al was ik er best wel nog wel veel tijd mee kwijt (hele zaterdag en nog een 2-tal uurtjes op zondag), maar was het wel goed te doen. Ben nu een maand verder en de AliExpress parkeersensoren werken goed, de afstand is goed te doseren, als ze van pulserend naar continue piepend gaan heb ik nog zo'n 30 cm ruimte over.