De Midnight Blue 9-3 Aero Coupe 2.3T aut. 'I had a dream.'

1993-2002
Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

De Midnight Blue 9-3 Aero Coupe 2.3T aut. 'I had a dream.'

Bericht door DV 9-3 » zo 02 aug, 2020 1:54

Het moet er maar 's van komen: Hieronder 't verhaal over m'n ervaringen met de blauwe 9-3 Aero Coupe 2.3 automaat.

Gekocht in december 2016 bij een uiterst louche handelaar in het diepe zuiden des lands. Redenen om 'm te kopen waren: Dat 't een Aero 1 uitvoering is, de kleurcombi Midnight Blue met Beige leer, de kilometerstand van net 160K en er was door de vorige eigenaar al flink geïnvesteerd in een nieuwe turbo en een Ferrita uitlaat incl. 3" downpipe, geleverd en gemonteerd door notabene mijn eigen garage in het zuiden des lands. Ook een telefonische check aldaar met de vraag of dit, voor zover bij hen bekend, een goeie auto kon zijn, gaf geen aanleiding om deze 9-3 te laten staan. Integendeel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat de draagarmen totaal gaar waren en de remmen niet meer fris, was al meteen duidelijk bij de proefrit en werd gecompenseerd in de aanschafprijs. Mijn plan was toch al om het onderstel helemaal aan te laten passen, dus daar zou ik niets bruikbaars mee weggooien.

Het eerste dat opviel tijdens de lange rit naar huis was een flinke blauwe pluim als ik vol gas gaf en de geur van verbrande olie in het interieur. 's Morgens na de koude start stond de buurt blauw. Daar was iets echt niet lekker dus.

Auto al snel naar mijn vaste garage in het zuiden des lands gereden alwaar het onderstel werd vernieuwd met 30mm verlaagde veren van het huismerk, icm Bilstein B8 en top-mounts, draagarmen van het huismerk, een intercooler van het huismerk, een rem-upgrade met 302mm gegroefde remschijven voor, nieuwe schijven achter, stabi rubbers, nieuwe swaybar achter van het huismerk, struttbar achter van het huismerk, algehele check inclusief compressiemeting en tuning naar ongeveer 260Pk / 400Nm op de dyno. Ook groot onderhoud, alle filters, vloeistoffen en wat interieurlampjes en andere kleine zaken liet ik maar meteen meenemen. Dan is het maar meteen allemaal lekker klaar.

De tunig kwam niet helemaal af. Daarvoor moest de auto nog maar eens later terugkomen.
Toen ik de 9-3 net voor sluitingstijd ophaalde en naar huis reed, liep in de bocht de ankerplaat van een voorremschijf aan. Terug gereden bleek iedereen weg. Dus dat moest dan maar opgelost als de auto toch terug moest om de tuning af te maken. Kon meteen ook het nog steeds aanwezige krakende geluid in de voorwielophanging worden opgelost, net als de twee lampjes in de tellerbak die niet waren vervangen en de verbrande oliegeur die niet was verholpen. Daarvoor is de 9-3 een goeie week later weer teruggegaan.

Tuning lukte ook toen, nadat de de 9-3 een week of vijf (!) bij hen was geweest, toch nog niet helemaal goed, zonder duidelijke reden. De verbrande oliegeur bleef. Ook de enorme blauwe rook direct na de koude start was er nog steeds. Maar volgens mijn garage deed 'ie dat daar toch echt niet. Het kraken van de voorwielophanging waren ze lang mee bezig geweest om weg te krijgen. Het technisch brein had zelf zelfs een tijdje met de auto gereden om te horen en voelen of alles nu goed was met het onderstel. Ik moest maar eens rustig voelen en horen wat ik er van vond. Het kraken was inderdaad even weg maar voor ik thuis kwam, was dat alweer terug.

Na een paar weken ben ik voor het enorme roken na de koude start naar een gerenomeerde Saab specialist in het midden van het land gegaan voor second opinion. Daar deelden zij mijn vermoeden dat de blauwe rook, het was soms echt spectaculair veel, een probleem moest zijn in de kop, hoogstwaarschijnlijk versleten klepsteelrubbers. Aldus aldaar de kop laten reviseren. Daarna was het rookprobleem opgelost. Het probleem van de verbrande olie geur bleef echter. Wel reed de auto inmiddels een heel stuk fijner, ondanks dat de turbodruk bij vollast nog steeds enòrm fluctueerde, een probleem dat tijdens het eerdere tunen beide keren niet opgelost was en ook nu bleef bestaan.

Al met al een kleine 2.500 Km na aanschaf plofte het blok toen ik op de snelweg bij 100Km/u volgas gaf. Het blok zelf plofte niet helemaal, gelukkig kon ik er nog net verder mee rijden, maar het klonk onheilspellend en er zat niet veel kracht meer in. Auto naar huis gereden en geparkeerd. En een flinke periode de tijd genomen om te besluiten wat te doen. Er was inmiddels echt serieus geld in de auto geinvesteerd en dit moest mijn daily worden. Maar het vertouwen om met dit project verder te gaan kreeg ik niet echt.

Ruim een half jaar later hakte ik de knoop door. Ik koos ervoor mijn oorspronkelijke garage in het zuiden des lands, waar ik immers al bijna 3 jaar een bovengemiddeld goede klant was al zeg ik het zelf, toch te vertrouwen en daar een door hen zelf volledig nieuw opgebouwde 2.3 motor in te laten bouwen, icm een revisie van de koppelomvormer. Het blok werd volgens hun eigen hoogste (race) standaard door hun zelf opgebouwd. Gesmede zuigers, huismerk drijfstangen, ingefreesde koppakking, en what have you. Het blok zou uiteindelijk getuned worden op ongeveer 300Pk en 400Nm. Ook zou dan meteen de krakende voorwielophanging alsnog stil gemaakt worden.

Deel van de deal was dat ik geen haast had. Ik mocht zelf de zuigers in het blok komen monteren als het zover was, hetgeen me erg leuk leek. Tot mijn grote verassing kon ik echter na een week of tien, in februari 2018, ineens de 9-3 ophalen. Er was wat extra tijd in de werkplaats geweest en mijn project was daardoor sneller aangepakt. Wel jammer dat ik de bijzondere ervaring om zelf mijn eigen zuigers in mijn eigen nieuwe blok te komen monteren had misgelopen, maar de blijdschap dat 'ie klaar stond overheerste die teleurstelling. Ik mocht er na ongeveer 1.500Km mee terug komen om de motor naar een hoger vermogen te tunen. Bij aflevering stond hij op 230Pk ongeveer, zo werd mij verteld. Een paar dagen later hoorde ik een onheilspellend geluid bij de distributie vandaan komen bij stationair draaiende motor. Auto teruggebracht. Een paar dagen later werd mij verteld dat het hele blok eruit was geweest en dat men niets geks gevonden had. Het geluid was gek genoeg, vond men zelf ook, wel een stuk minder geworden en ik moest mij er geen zorgen over maken. Aldus geschiedde. Terug naar huis. En rijden met dat ding.

Afbeelding

Een goede 1.500 Km verder schrok ik van een oliedruklampje tijdens een lange rechterbocht op de snelweg. Het olienivo was niet meer te peilen, zo laag. Ik was verbaasd en schrok. Heb uiteraard bijgevuld en mijn garage gebeld. Maar zij verzekerden mij dat dit tijdens het inlopen volstrekt normaal was en dat het verbruik zeker helemaal zou verdwijnen, nadat de motor eenmaal goed ingelopen was. Had het heel fijn gevonden te weten dat ik vaker het oliepeil moest checken tijdens de eerste 10.000km ofzo. Hun blokken schijnen daarna echt nooit olie te gebruiken.
Ook moest ik regelmatig koelvloeistof bijvullen, waar ik uiteraard melding van maakte, en dat zou bekeken worden als de auto weer terug was.

Weer even later was het tijd om terug te gaan en de motor naar 'party-mode' te laten tunen. Echter, bij het ophalen bleek dat niet naar tevredenheid te zijn gelukt. Waarom niet, dat was niet helemaal uit te leggen. Maar het advies was om de kabelboom te vervangen. De ervaring was dat dit het probleem wel zou oplossen. Kosten? Rond de 1.200 € moest ik op rekenen. En men had de auto van mij ontvangen met veel te laag motoroliepeil. Dus voor de zekerheid de lagerschalen gechekt, maar die waren helemaal ok. Dus motorschade was niet aannemelijk. Vreemd, want ik had nadat ik er de eerste keer zo van geschokken was, het oliepeil goed in de gaten gehouden. En oh ja, inmiddels was mijn lief de vaste bestuurder geworden. Dus hard gereden werd er 100% zeker niet. Vanwege tot dan toe steeds terugkerende koelvloeistof verlies werd later nog de waterpomp vervangen.

Het was overigens volgens mijn garage zeker niet 'technisch' noodzakelijk om de kabelboom te vervangen. Er was niets kapot ofzo. Alleen de tune was nu gewoon niet optimaal te krijgen en de motor haalde zijn vermogen niet helemaal lekker. Moeilijk uit te leggen, dat begrepen ze. Dat was alles.

Eenmaal thuis merkte ik dat het subframe hartsikke los zat. Kon ik weer terug. Weer 80 Km heen en 80 Km terug, om dat op zaterdag ochtend te laten fixen. Ook de voorwielophanging beef kraken. De lol was er nu wel echt vanaf.

Met de 9-3 die ik ooit kocht om als snelle daily te rijden werd ik dus maar steeds niet blij. Niet echt. Gelukkig was het inmiddels ook niet meer m'n enige Saab, dus er was voldoende tijd om rustig na te denken en tot een besluit te komen over hoe nu verder.
Mijn vertrouwen in de garage waar ik al zo lang kwam, werd er niet beter op. En hun bereidheid om in te zien dat ze toch echt wel steeds vervelende steken lieten vallen bleef uit. Inmiddels communiceerde ik steeds per mail wat er mis ging. Niet alleen als deze 9-3 bij hun was geweest, maar ook bij mijn andere auto's ging vrijwel niets in één keer goed daar, en stuurde ik dan vervolgens maar weer een vervelend mailtje om uit te leggen wat er mis was en een nieuwe afspraak te maken. De aanhouder wint, dacht ik toen nog.

Ik besloot uiteindelijk begin 2020 om de motor te laten zoals hij was en het laatste iritatiepunt aan te pakken: Nieuwe aandrijfassen. Vlak voordat die eronder zouden gaan begaf de ABS module het, dus dat kon mooi in één moeite door. Reden om dit toch bij de zelfde garage te laten doen was dat ik geen risico wilde nemen qua garanties en dat dan ook het kraken van de voorwielophanging eindelijk eens opgelost kon worden. Dit keer klopte alles toen ik de auto ophaalde. Behalve dat er nog steeds een flinke onbalans duidelijk voelbaar was in het onderstel. Draagarmen, bussen, stabirubbers, schokbrekers, veren, alles was in orde, dus op naar een goed bandenbedrijf en daar bleek dat alle vier de alu 36's flink krom waren. Achteraf kon ik niet echt begrijpen dat alle keren dat de auto lang bij mijn garage was geweest, óók toen we ermee begonnen en ik m'n klachten over het onderstel en de aandrijfassen met hen deelde, er vanuit hun onderstel en race deskundigheid geen enkele indicatie was gekomen om eens naar de rondheid van de wielen te laten kijken. Enfin, kan gebeuren misschien. Bij de bandenspecialist meteen een afspraak gemaakt en alle Alu 36's laten richten, en ook maar meteen vier frisse Michelin PS 4tjes laten monteren. En ja hoor! Eindelijk, èindelijk was er nu rust in het onderstel.

Enige dat nog altijd niet lekker was, was de tune. Raar veel vermogen vanuit stilstand, enorm harde klappen tijdens het schakelen onder vollast, onpeilbaar wanneer dat gebeurde, en ook nog altijd die sterk fluctuerende turbodruk bij vollast. Wild was 'ie dus wel, maar zeker niet fijn. Matige drivability zal ik maar zeggen. Het onderstel was inmiddels, eindelijk, wel echt helemaal ok. Dat maakte een hoop goed, maar gek genoeg benadrukte het ook die gebrekkige tune. En het olieverbuik bleef en de koelvloeistof moest ook nog altijd regelmatig worden aangevuld. Mocht ik me echter geen zorgen over maken van de garage. Kvs onder 't minimum-streepje kwam veel vaker voor bij 9-3tjes en hoefde echt niet erg te zijn. En olieverbruik kwam vast omdat er niet ruig genoeg met de auto gereden werd door mijn lief. Daar kan zo'n blok niet echt tegen en loopt het maar heel langzaam van in, was het verhaal.

Een paar maanden en zo'n 2.500 Km verder brak, godzijdank bij ons op de stoep voor het huis, de hydrauische pomp van de motor. Twee bouten waren weg, en de derde was gebroken. We zagen toen ook dat de deliverypipe van D088 niet vast zat aan de kop. Mijn garage gebeld op zaterdagochtend en afgesproken dat de auto dinsdag gehaald zou worden voor reparatie. Dinsdag eind van de dag stond hij weer klaar. Onder garantie.

Tijdens een mini-meet op een druilerige zondag in Amsterdam een paar dagen later, liet ik een bekende Saab tuner eens kijken naar mijn 9-3. Hij hing z'n laptop eraan en reed er een stukje mee. Hij sprak zich respectvol uit over mijn garage en wat men daar kan, en met betrekking tot het werk dat daar aan mijn 9-3 gedaan was legde hij uit wat hij niet begreep en zelf anders zou hebben gedaan. Dat sneed wel hout vond ik. Vooral het ontbrekende hitteschild, waarvan de afwezigehid voor mij ook al langere tijd een raadsel was, puzzelde hem. De inlaatlucht temperatuur liep op die koele en druilerige dag tijdens het rijden op tot ruim boven de 80 graden. Dat wil je niet, begrijp ik zelfs. De plek van de temperatuursensor was niet helemaal handig, vlak naast het uitlaatspruitstuk. Ook de injectoren kwamen hem vreemd gekozen voor. En van de tune begreep hij helemaal niets. Dus daar gaf hij heel netjes geen oordeel over, behalve dat hij de auto helemaal niet fijn vond rijden.

De 9-3 was ondertussen ook wel weer aan een grote onderhoudsbeurt toe en daarvoor bracht ik hem naar een specialist in het noordelijk kustgebied. Ja, ik kom nog eens ergens!
Deze specialist heeft goed contact met de tuner en aldus werden volgens plan alle zaken aangepast om de basis van de motor goed te krijgen, zodat de 9-3 daarna goed afgebouwd naar de tuner kon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens die onderhoudsbeurt werd ontdekt dat twee bouten van het uitlaatspruitstuk met de hand losgedraaid konden worden. Het lekte flink tussen de cylinderkop en het uitlaatspruitstuk bij beide buitenste cilinders. De pakking tussen turbo en uitlaatspruitstuk was ook lek, verder waren er wat koelvloeistof lekkages en de uitlaat zat niet goed gemonteerd onder de auto. Op het bestaande spruitstuk kon geen hitteschild gemonteerd worden, dit bleek van een 900ng blok te zijn geweest. Vreemde keuze. Het juiste type werd gemonteerd, met hitteschild, de temp. sensor werd verplaatst, en nog wat andere aangetroffen slordigheden zoals een half losse brandstofslang, diverse vacuumlekken, een kapotte en niet meer vast te zetten vacuumslang en malafide vacuumklepjes werden vervangen en/of in orde gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh ja, ook de remvloeistof die echt al jaren oud was werd vervangen en de remschijven vóór bleken hotspots te hebben. En tot slot waren de rubbers van de droplinks vóór totaal uitgedroogd, gescheurd en versleten. Nét twee jaar en 30.000 Km na montage van de huismerk draagarmen waarop ze gemonteerd zitten.

Afbeelding

Niet echt tekenen van goed onderhoud, terwijl ik toch echt nergens op had beknibbeld. Wonderlijk dat de voorwielophanging daarmee stil was. Echt volledig kapot waren ze. En de auto was twee weken daarvoor nog bij wat ik inmiddels 'mijn vorige garage' noem geweest. Volgende stop was in het oosten van het land, alwaar de tuner de 9-3 in ontvangst nam en er twee weken mee heeft gereden en aan gewerkt.

Het resultaat is ronduit verbijsterend... De driveability is enorm goed! Niks nerveus, niks rare schakelmomenten, niks wild.
Tòt je het gaspedaal echt diep intrapt. Dan vind er een krachtexplosie plaats die ik met deze auto nooit eerder heb ervaren. Correctie: Met geen enkele andere Saab heb ervaren.
Ik geloof niet dat 'ie nu veel meer vermogen heeft ofzo. Het grote verschil is de manier waarop het vermogen komt, de manier waarop de bak ermee omgaat, en de lange adem tot zeer hoge snelheden die verbazingwekkend veel beter is dan het was.
Deze auto voelt daardoor al met al echt bizar snel. En heel erg soepel. Soeverein is het woord dat ik zoek.
Of zoals de tuner het zelf zei: "Man, man, wàt een auto!"

Ik was heel blij dat ik toch had doorgezet. Nu nog een paar nieuwe remschijven vóór, de laatste niet-motorische puntjes op de i zetten en ach, laten we ook nog een keer een bakolie wissel doen, en dan kan ik er eindelijk helemaal blij mee worden.

Dacht ik nog de afgelopen week...

Tot ik vandaag ontdekte dat het blok nog altijd ruim een liter olie verbruikt op 1.500 Km. En dat er ook nog altijd koelvloeistof blijft verdwijnen. Een compromisloos opgebouwd en bullitproof race blok blijkt dus na nog geen 30.000 Km een olieboot te zijn die koelvloeistof verliest. Ik weet het (weer) even niet meer.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op zo 20 dec, 2020 10:11, 44 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Waasbergen
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 44
Lid geworden op: za 30 dec, 2017 13:54
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Het verhaal van de blauwe 9-3 Aero Coupe 2.3 aut.

Bericht door Waasbergen » zo 02 aug, 2020 4:47

Leuk stuk om te lezen vanwege de tijd die je alleen al in het typen hebt gestopt. Minder verhaal vanwege de auto :(
Vind het echt zonde om te horen dat er na zoveel werk en tijd ( en geld ) het op het eind werd verholpen maar dat het blok nog steeds verbruikt.

Enige wat ik zo kan bedenken is dat de turbo misschien wat verbruikt, al is dat vaak te zien.
Of misschien nog steeds de koppakking. Maar dan zou vaak aan de koelvloeistof te zien zijn.

Ik heb zelf een 9-5 Aero en daar is ook een ander blok ingegaan. Niet opgebouwd zoals de jouwe maar wel getuned. Maar deze verbruikt ook een beetje koelvloeistof en olie. En aangezien ik nog wel eens gas kan geven vind ik het niet zo erg.

Konden ze bij de garage (noorden) waar ze de problemen hadden verholpen niet zeggen waardoor het kwam?
- Saab 9-5 Aero Estate 02' (Blacktop-tuning)
Dè Saab
- Fiat Cinquecento Sporting 97'
De Cinq
- Mitsubishi Pajero LWB 3.0 V6 93'
De P-jero

Projecten ernaast: Citroën BX 4x4 / Subaru legacy / fiat seicento turbo / 1/2 fiat Cinquecento aanhanger

Verkocht : Daihatsu cuore / Saab 900 NG cabrio

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal van de blauwe 9-3 Aero Coupe 2.3 aut.

Bericht door DV 9-3 » zo 02 aug, 2020 8:24

Dank voor de tip, Waasbergen.

Hij gaat vandaag weer naar het noorden en de specialist aldaar bood gisteravond laat ook al al aan om verder te zoeken.
De turbo zou, hoewel net voor aanschaf vernieuwd, wel olieverbruik kunnen veroorzaken natuurlijk. Dat zou dan zelfs een oorzaak zijn die nog meevalt wat mij betreft. Na alles wat er gedaan is, hoop ik op zoiets knulligs. Koppakking lijkt me erg onwaarschijnlijk, er zitten ringen rond de cilinderbussen in het blok gefreesd die dat zo goed als onmogelijk zouden moeten maken. Althans, die optie was besteld. Heb het blok niet weer open laten maken omdat steeds werd gezegd dat het olieverbruik geheel zou verdwijnen. En vooralsnog wil ik voorlopig niet zo ver gaan het blok open te laten maken. Dat zou toch weer nieuwe kosten betekenen en de auto rijdt nu erg fijn. Enfin, ik laat 't weten als er iets gevonden wordt!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het verhaal van de blauwe 9-3 Aero Coupe 2.3 aut.

Bericht door Ewout » zo 02 aug, 2020 9:33

Dat klinkt als een fantastisch gepersonaliseerde 9-3 Aero. Heb je ook die mooie Aero-stoelen erin met die 'baantjes' erin? 8)

Ik neig ernaar te zeggen: nog even de tanden op elkaar en dan vorstelijk genieten (maar... een vriend heeft een soortgelijke thriller met zijn Saab die ook maar niet eindigt...).
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal van de blauwe 9-3 Aero Coupe 2.3 aut.

Bericht door DV 9-3 » zo 02 aug, 2020 10:09

Precies die bekleding zit erin, Ewout. (M'n Aero cabrio is exact dezelfde uitvoering en kleurcombi. Leuk stel samen.)

Afbeelding

Foto tijdens de proefrit voor aanschaf:

Afbeelding

Ik heb er vertrouwen in dat de huidige specialist 'm helemaal goed gaat krijgen. Met meer aandacht, kennis en kunde. Dat helpt enorm met 'doorbijten'. Dank voor de support!
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op zo 08 nov, 2020 23:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Het verhaal van mijn blauwe 9-3 Aero Coupe 2.3 aut.

Bericht door Steve-O » zo 02 aug, 2020 10:45

Tjeezus, wat een verhaal. Klinkt inderdaad als nog even volhouden. Hopeiijk zit het niet in de basisslijtage van het blok. Dan ben je min of meer bij af.

Heb weleens hotspots op schijven gezien door een versleten wiellager, maar bij jou zou het van de kromme velgen gekomen kunnen zijn. Pas verderop in het verhaal meld je dat de turbo kort voor aankoop vervangen moest zijn. Vroeg mij bij aanvang van het verhaal af waarom iemand op het idee komt om een auto die rokend binnenkomt te gaan tunen na alleen het onderstel op te frissen. Ging men uit van onverbrande olieresten in de uitlaat van de oude turbo.

Al met al zou bij mij het vertrouwen van die ene garage tot het nulpunt gezonken zijn. Keer op keer flinke steken laten vallen getuigt niet van vakmanschap. Evenals wat er bij de Noordelijk specialist nog allemaal aan het licht kwam.

Ik hoop voor je dat de oorzaak van kvs+olieverlies snel gevonden is en makkelijk op te lossen en het genieten eindelijk eens kan gaan beginnen.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Midnight Blue 9-3 Aero Coupe 2.3 aut. 'Het hele verhaal.'

Bericht door DV 9-3 » do 15 okt, 2020 22:57

Ik heb m'n eerste post in dit topic opgeleukt met wat foto's. Ben daar inmiddels ietwat meer bedreven in geworden. :wink:

Vandaag overleg gehad met de specialist en een knoop doorgehakt: Het koelsysteem wordt afgeperst, de turbo wordt gecheckt, en als geen van beiden verklaart waar de kvs en de motorolie verdwijnt, dan gaat meteen de kop eraf...
Dit 'raceblok' heeft ingefreesde ringen rond de cilinders, dus we gaan dan 'hopelijk' toch ontdekken dat daar iets loos is... :cry:

Maar misschien zit 'r wel gewoon een kopbout los...na alle eerdere ontdekkingen over deze motor en inbouw verbaas ik me nergens meer over... :!:

Spannend toch ook best wel hoor! Deze 9-3 is nu ècht zó f*cking spèctaculair gaaf om te rijden. Ik hoop zó dat de oorzaak van het olie- en kvs verbruik kan worden gevonden en opgelost... Dan is 'ie na bijna 4 (!) jaar èindelijk technisch helemaal klaar... :lol: :wink:
Ga ik alleen nog een páár cosmetische zaken in orde laten maken...
Oooh... Can't wait & keep you posted!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

coppe218
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 857
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: De Midnight Blue 9-3 Aero Coupe 2.3T aut. 'The Full Monty'

Bericht door coppe218 » vr 16 okt, 2020 12:28

Wat een verhaal en wat een respect voor je doorzettingsvermogen en vermogen wat je al in de auto hebt gestopt.
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Midnight Blue 9-3 Aero Coupe 2.3T aut. 'The Full Monty'

Bericht door Steve-O » vr 16 okt, 2020 13:25

Wir drücken dir die Daumen :!:

(waar komt die uitdrukking nou vandaan? Gaat terug tot de Romeinen: https://www.swr.de/wissen/1000-antworte ... n-100.html
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: De Midnight Blue 9-3 Aero Coupe 2.3T aut. 'The Full Monty'

Bericht door daniel 9-3 » vr 16 okt, 2020 22:43

Hopelijk valt het eens een keer mee. Al heb ik het idee dat je nog een boel verrassingen kan tegenkomen gezien je begin post.

Erg netjes hoeveel vertrouwen je je oude garage hebt gegeven en bijzonder jammer dat daar zo mee om is gesprongen.
Het is jou en de 9-3 gegund om van alle ellende af te zijn. En eens lekker te genieten van een pak pk’s zonder issues.

Houd ons op de hoogte en succes.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Midnight Blue 9-3 Aero Coupe 2.3T aut. 'De Kop Is Eraf!'

Bericht door DV 9-3 » di 03 nov, 2020 3:04

Zo! De kop is eraf, Dames en Heren! !

Enigzins vertraagd door een onverwacht gesneuvelde dynamo en andere onvoorspelbare zaken, kon afgelopen weekend de finale zoektocht naar het vanaf de inbouw steeds spoorloos en mysterieus verdwijnen van inmiddels tientallen liters motorolie en liters koelvloeistof in het volledig nieuw opgebouwde 'Full Race Spec" blok van mijn inmiddels magistraal goed rijdende blauwe coupe beginnen. Héél tegenstrijdig om te hopen dat we een duidelijk /serieus probleem zouden vinden als oorzaak voor deze aanhoudende raadselachtige vloeistof-verdwijntruc... Bùitengewoon spannend ook inmiddels eigenlijk wel...

Bij nadere inspectie van de buitenkant van het blok bleek op meerdere plaatsen overmatige olie lekkage zichtbaar te zijn. Vreemd bij een nieuw opgebouwd volbloed 'Full Race Spec' blok na 30.000 Km, maar niet genoeg om 1-1,5 Ltr olie per 1.000 Km te verklaren. De zoektocht ging verder...

Eerstvolgende verdachte was de TD04 turbo, hoewel die óók net 30.000 km oud zou moeten zijn. Aan de uitlaatkant was daar geen overmatige speling bij te ontdekken. Aan de inlaatkant echter des te meer... (Reminder uit m'n eerste post in dit topic: Ik kocht deze auto met een kakelverse originele TD04, een nieuwe 3" downpipe en idem Ferrita uitlaat, in opdracht van- en betaald door- de vorige eigenaar van de auto, en aan hem geleverd en gemonteerd door m'n toenmalige Saab specialist, met de factuur erbij. Dit was één van de bouwstenen van mijn besluit om deze 9-3 te kopen.)

Afbeelding

Tot onze grote verbazing blijkt er echter inmiddels ineens ergens op werkelijk raadselachtige wijze een heuse AliBaba turbo aan het blok gegoocheld te zijn. Een T19 ook nog 's... Wanneer en waar deze verdwijn- cq wisseltruc exact heeft plaats kunnen vinden, is een raadsel. Het kan onmogelijk bij mijn huidige specialist gebeurd zijn. Da's zeker. Als de vorige eigenaar destijds de TD04, nog vóór de verkoop aan mij, slinks zou hebben vervangen voor een AliBaba act, dan heeft dat zeer zeker aan mijn waarneming kunnen ontglippen... Waar ik keek, zag ik wat ik dacht dat een mooie nieuwe Turbo was...

Ook zeker is dat bij het inbouwen van het volbloed 'Full Race Spec' motorblok door mijn voormalige specialist, er op geen ènkele wijze gewag gemaakt is van het aantreffen van een AliBaba turbo ipv een verse TD04, hetgeen deze goocheltruc ècht iets magisch' geeft. Immers, kort voor aanschaf van de 9-3 heb ik de vervanging van turbo, downpipe en uitlaat van diezelfde specialist bevestigd gekregen, eea conform hun bijbehorende en nog altijd aanwezige factuur aan de vorige eigenaar van de auto... En dat zo'n wisseltruc voor de oplettende ogen van een uitstekend getrainde sleutelartiest bij de, volgens de Saab Spreekstalmeester zelf, "Beste Saab Specialist" des lands, onopgemerkt heeft kunnen blijven, is in mijn ogen niets minder dan magisch...

Afbeelding

Het verklaart weer wel, naast het al eerder ontdekte flink lekkende uitlaatspruitstuk en het ontbrekende hitteschild, mede het onmogelijk goed kunnen mappen van deze motor... Hoe de Saab Spreekstalmeester en de Tuningacrobaat al deze problemen overigens hadden gedacht op te gaan lossen met het mij meerdere keren geadviseerde vervangen van de gehele motor-kabelboom, zal altijd een mysterie blijven...

Enfin, ook het mysterie achter de grote verdwijntruc van de motorvloeistoffen werd hiermee helaas nog altijd nìet opgelost. Het grote onderzoek moest verder... Bij het demonteren van het kleppendeksel stelde zich onderandere een volledig uitgeharde en bros geworden klepdekselpakking aan ons voor, met ruimhartig aangebrachte zwarte kit als support-act. Wonderlijk toch, hoe zo'n klepdeksel pakking na 30.000 Km optreden al zó afgepeigerd kan zijn...

Afbeelding

Afbeelding

Verder viel op dat de kettingspanner van de distributieketting niet goed vast zat. De benodigde sleutel was bij montage tijdelijk blijkbaar ontstemd geweest? Na het lossen van de kopbouten werden we iets wijzer over een volgende dwaling van de Tuningacrobaten:
Onder de gebruikte ARP kopbout-moeren, hetgeen erop duidt dat de Tuningacrobaat van het Saab Tuning Circus voor dit volbloed 'Full Race Spec' motorblok toch ècht een bùitengewoon groot belang heeft moeten hechten aan een zo betrouwbaar mogelijke afdichting tussen onderblok en cilinderkop, waren ARP ringen gebruikt die slechts een diameter van minder dan 20.5 mm hadden, ipv de benodigde 25 mm. Een oppervlakte verschil van zo'n 40% in aandrukvlak van de kopbouten tov de kop. Tja, dan komen de ingefreesde vuurringen in het onderblok natuurlijk niet echt tot hun recht, want alle kopbout-ringen zaten door die veel te kleine diameter onmiskenbaar ingevreten in het aluminium van de cilinderkop. Ok, op ééntje na dan, want die zat om zeker en vast geheime redenen helemaal los... En oh ja, er speelde ook nog een verdwaalde T5 koppakking mee in 't Circusorkest. Deze akte van het spektakelstuk eindigde derhalve héél verassend met een cilinderkop die met geen mógelijkheid meer op het juiste moment aangetrokken heeft kunnen zijn... Of... zijn wij 'door logica verblinde dwazen' en aanschouwden wij hier Tuning Tovenarij Op Het Hoogste Slappe Koord Zonder Vangnet?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot, door naar de Hoofd Act... Het Pièce de Résistence... De Apotheose van dit veeleisende en uiterst spannende spektakelstuk in 30 maanden: Een slechts weinigen gegund kijkje in de keuken van de splinternieuw opgebouwde heilige graal van 'Europa's Beste Saab Tuning Circus Na 30.000 Km Overwegend Rustig Optreden Voor Select Publiek'... De ingewanden van een vuurspugend volbloed 'Full Race Spec' opgebouwd Saab motorblok dat 'Ècht Bullet Proof' Gjemàkkelijk 400 Pk Of Kèimeer Kan Doen'... Waarvan overigens in mijn 9-3tje met z'n automaatje vanaf het begin rùim meer dan 100 paarden nooit de piste hebben hoeven betreden...

We kijken in de vier kraters van het Magisch Mechanisch Vuurspuwende Voortstuwings Monster, we zien de volbloed gesmede 'huismerk' zuigers, zoals door de Spreekstalmeester van het Saab Tuning Circus al luidkeels waren aangekondigd. En dan... Dan...
dan kijken ons vier gehoonde cilinderwanden terug aan, met ieder aan twee kanten pijnlijk duidelijke sporen van het niet goed gechoreografeerde dansen van de volbloed gesmede 'huismerk' zuigers erin... heláás niet alleen recht-op-en-neer dansend... nee, deze vèrre van goed getrainde volboed gesmede 'huismerk' zuigers dansten helaas ook flìnk jolig kàntelend... Àlle vier... Wàt een pret...

Afbeelding

Afbeelding


Wàt een verbluffende apotheose van deze peperdure en spannende Saab Tuning Act getiteld:
'Het Magische Full Race Spec Saab Stage Pruts Motorblok, Op- En Ingebouwd Door Tuning Clowns'...
Applàus en een Staande Ovatie voor deze werkelijk màgistraal uitgevoerde Circus Tuning Act.


Pauze.


Ik ben inmiddels terug met mijn voeten op de grond, en nog steeds gelukkig in de echte wereld, waar echte mensen, soms kwetsbaar, maar steeds oprecht gepassioneerd en met goede wil, luisteren naar wat ik uiteindelijk met deze Midnight Blue 9-3 Aero Coupe hoop te bereiken. Op een manier waar ik me prettig gehoord (of is het gestoord?) bij voel. Mijn volgende post in dit topic zal, hopelijk binnenkort, gaan over het plaatsen van een fabrieksnieuw standaard B235 Longblok met bijbehorende originele TD04, waarbij ook een nieuwe automaat gemonteerd wordt.


"Again!"
"We Do Nòt Quit!!"
😎😎

Groet!

PS
Aan diegene die zich er aan stoort verontschuldig ik mij voor de metaforische beschrijvingen. Leuker kon ik 't niet maken.
Disclaimer:
Iedere mogelijke overeenkomst in dit topic met een werkelijk bestaand bedrijf of persoon berust op toeval. Onder voorbehoud van alle rechten.
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op za 07 nov, 2020 12:33, 19 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur
Donateur
Berichten: 898
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De Midnight Blue 9-3 Aero Coupe 2.3T aut. 'De Kop Is Eraf!'

Bericht door sterkstromer » di 03 nov, 2020 9:06

De wet van behoud van ellende...
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: De Midnight Blue 9-3 Aero Coupe 2.3T aut. 'De Kop Is Eraf!'

Bericht door werli » di 03 nov, 2020 9:48

heey
waauw en ai
betreurenswaardig
ik zie ook een T5 pakking op een T7 blok vermoedelijk voor de hoogwaardige gesmede zuigers plaats te geven
de aftekening laat zien dat ze aan de inlaatzijde proper zijn dus niet veel speling hadden
gesmede zuigers geven steeds meer olie verbruik dan normaal, indien ze een golfbal zijwand hebben ipv een gladde (zie een gerenommeerd merk )

ik lees dat je een opmerking maakt ivm inlaatlucht en de slecht geplaatste sensor, nu bij de 9-5 zit de sensor origineel op de eerste plaats
het voorstel van die tuner is de plaats waar men bij de T5 zijn sensor plaatst
om dat heuvel weg te werken stel ik toch voor terug de originele pvc deliverie te plaatsen
dat alu/rvs ding dat er nu op zit is mooi, maar zal veel warmer worden en warmte vast houden tegenover dat pvc ding (oke voor de looks )
ik weet dat er mee getest is vroeger door een lid van verdienste en dat de inlaatlucht 30gr warmer is met die aulu/rvs buis

maar dit laatste is natuurlijk muggenziften tegenover wat er eerder speelde

mvg werner

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: De Midnight Blue 9-3 Aero Coupe 2.3T aut. 'De Kop Is Eraf!'

Bericht door Christiaan94 » di 03 nov, 2020 9:48

Kort gezegd: je bent getild

Ik hoop dat de "specialist" (zeg maar gerust enorme beunhaas), hier meeleest en tot een oplossing komt. Want ik verwacht toch dat je je he-le-maal kapot schaamt als je dit durft af te leveren. Dit brodelwerk is écht op geen enkele manier de term "specialist" waardig. Ik hoop voor je dat jullie tot een oplossing komen!

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Midnight Blue 9-3 Aero Coupe 2.3T aut. 'De Kop Is Eraf!'

Bericht door DV 9-3 » di 03 nov, 2020 9:56

[]Ik laat jouw oordeel uiteraard geheel aan jou. Tot een gezamenlijke oplossing komen is voor mij inmiddels geen wens meer.
Laatst gewijzigd door Injectie op zo 06 dec, 2020 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Plaats reactie