Vincents 9-3OG 2001 cabriolet | distributieset, kop(pakking) en meer!

1993-2002
Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door Vincent9-3 » do 03 dec, 2020 12:29

In deze koudere dagen begin ik steeds meer na te denken over stoelverwarming. Mijn huidige cabrio heeft dat namelijk nog niet. Er zitten, voor zover ik gezien heb, geen stekkers voorbereid voor stoelverwarming. Wat voor klus moet het zijn om andere stoelen met stoelverwarming aan te sluiten? Hoeveel ‘kabel’ heb je van de donorstoel nodig? Ik had wel iets erover gelezen dat je simpel paar draden onder het tapijt naar de zekeringkast moest leggen enzo, maar ik kan me er weinig bij voorstellen.


Kleine update: afgelopen maanden de auto op de brug gezet, en op sommige plekken kan de auto wel wat opschuren en tectyl gebruiken. Verder zag het er prima uit, maar die intercoolerslang die los was, is echt poreus geworden. Kleine scheuren in de onderkant van de slang. Die wordt vervangen! Verder is de auto gelukkig vrij probleemloos!
Afbeelding
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door 9323 » do 03 dec, 2020 21:58

Heb je gekeken achter de blinde knoppen waar normaalgesproken de schakelaars van de stoelverwarming zitten? Als je daar stekkers tegenkomt is de boel wel voorbedraad.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door Vincent9-3 » do 03 dec, 2020 23:41

9323 schreef:Heb je gekeken achter de blinde knoppen waar normaalgesproken de schakelaars van de stoelverwarming zitten? Als je daar stekkers tegenkomt is de boel wel voorbedraad.
Hoi,

Nee er zaten niet de voorbedrade groen en gele stekker
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Vincents 9-3OG 2001 cabriolet | Stoelverwarming inbouwen? | Schrapend geluid

Bericht door Vincent9-3 » vr 04 dec, 2020 22:26

Een schrapend geluid bij het starten... zou het de riemspanner zijn? Riem staat best wel strak (maar dat lijkt me normaal), en geen zorgelijke of sterke elektrische/verbrande geur

https://youtu.be/KIwbhodZLBM

Een YouTube video ter illustratie, want het omschrijven schiet niet op.
Afbeelding
Lijkt hier vandaan te komen
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vincents 9-3OG 2001 cabriolet | Stoelverwarming inbouwen? | Schrapend geluid

Bericht door busy » vr 04 dec, 2020 23:26

Riem ontspannen en dan beide rollen draaien of je ze dan ook hoort. Ook voelen of er speling op zit

Kan ook lager van je dynamo zijn. Kun je voelen/horen bij het draaien met je hand
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Vincents 9-3OG 2001 cabriolet | Stoelverwarming inbouwen? | Schrapend geluid

Bericht door Vincent9-3 » zo 06 dec, 2020 16:35

Het is inderdaad de rol die ik al vermoedde. Schijnt ook de rol te zijn die het vaakst kapot gaat of problemen geeft. Ik had WD40 tussen de as waar de looprol op zit en de rollagers ervan (NIET tussen de looprol en de riem) en toen stopte het onmiddellijk. Inmiddels die rol, en riemspanner en nieuwe multiriem gekocht en die komt er binnenkort op!
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Vincents 9-3OG 2001 cabriolet | Stoelverwarming inbouwen?

Bericht door Vincent9-3 » do 24 dec, 2020 0:51

Zo, dat was best een klus. De multiriem, looprol en spanner vervangen viel me eigenlijk best mee, dat was makkelijk te doen. Ook omdat er op YouTube 2 goede filmpjes staan waar dit is uitgevoerd bij een 9-5, en we het Haynes handleiding erbij hadden. De intercoolerslangen vervangen was echt een klus, vooral omdat de intercoolerslang aan de bestuurderskant bij de intercooler erg lastig te bereiken is... maar het is gelukt!

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Vincents 9-3OG 2001 cabriolet | Stoelverwarming inbouwen?

Bericht door Vincent9-3 » do 24 dec, 2020 17:39

Vandaag nog wat laatste dingen gedaan. Alles zit nu vast en goed. Brandstoffilter ook nog vervangen, want die zag er toch niet uit (alsof die al vanaf de fabriek erop zat).

Nog even een vraag voor wie dit ziet: linker aandrijfaskering lekt een beetje. Eergisteren druppels weggeveegd, en er hing er vandaag weer eentje op de brug. Monteurs zeiden dat je het beste nu kan doen, omdat de dan het preventief kan herstellen i.p.v. een dure reparatie. Correct?

De nieuwe zit goed en lekt totaal niet, maar je moet wel met 2 man zijn om die bouten echt goed strak te zetten zodat ze niet lekken.Afbeelding
Na wat heldere benzine, kwam er op een gegeven moment modder-benzine uit, maar goed dat ie nu vervangen is door een nieuwe!
Afbeelding

Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Vincents 9-3OG 2001 cabriolet | Stoelverwarming inbouwen?

Bericht door Vincent9-3 » di 09 mar, 2021 12:10

Ben blij dat ik regelmatig onder de auto kijk, want eerst spotte ik een klein lekje bij de aandrijfaskeerring. Dus maar die keerring laten vervangen maar daarna bleef je druppend lekken en na stevig te hebben gereden, was er een plasje eronder te vinden de volgende dag.

Ik natuurlijk naar de garage waar dit gedaan is, maar ze namen geen verantwoordelijkheid.. daar kom ik dus ook niet meer zo snel... daarna naar een specialist gegaan die vrij snel vaststelde dat het de differentieellager was. Dus een revisie of een gebruikte (de handelaar waar zij onderdelen vandaan haalden, heeft ze niet nieuw) maar als second opinion naar een andere onderdelenhandelaar gegaan waar ik vaker kom, ook voor persoonlijk advies. En daar hadden ze wel nieuwe bakken, en wezen me erop dat het met deze km-stand wellicht helemaal niet de bak kan zijn, maar de keerring of een metalen versnellingsbakbus van €30 die de as meer op z’n plek moet houden. Omdat ze me (blijkbaar) mogen, kreeg ik hulp aangeboden voor dit klusje dat wel wat voorzichtigheid vereist en sindsdien compleet lekvrij met minder speling. Wat bleek? Waarschijnlijk lekte ie veel omdat de keerring er stuk in was geslagenAfbeelding

Nu met nieuwe, dikkere versnellingsbakolie werd ik echt verrast met hoe heerlijk soepel de auto nu schakelt! Echt geweldig!

En op 9-3 is de 9-3 goed door de APK heen gegaan, dus we kunnen weer een jaar vooruit!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Vincents 9-3OG 2001 cabriolet | Gigantische update en upgrade

Bericht door Vincent9-3 » ma 27 dec, 2021 12:57

Tja, al een tijdje niks gepost, maar er is ongetwijfeld in de tussentijd gigantisch veel gebeurd (en veel geld er tegenaan gesmeten)

Waar zal ik is beginnen?

Het begon dus met de verse APK met een hele boel uitlaatpasta om een gat te vullen in de einddemper! Helemaal prima (en beun), maar de einddemper was gewoon aan vervanging toe. Van een forumlid (Alex) een BSR Catback zonder middendemper eronder geschroeft. Een van de aansluitingen was kapot, dus daar een V-klem tussen latten zetten. Klinkt geweldig! Wel tikkeltje luid, maar voor mijn toen niet te luid.

Daarna kwam de volgende grote upgrade. Eind mei (en rond 190500 km) zijn er van een forumlid (van sterkstromer) bijna nieuwe (ca. 10-15k km oud) Bilstein B6 schokdempers eronder gezet. Tegelijkertijd is de hele ophanging eigenlijk vernieuwd. Waaronder PU draagarmen, complete spoorstangen, axiaallagers, steunlagers, veersteunen achteras, doorslagrubbers achterveren. Ja, alles is gelijk aan beide kanten vervangen. Daarna de auto voorzien van redelijke, wel gebruikte, banden (5-6 mm Michelin PS4 en Pirelli banden) en een uitlijning uiteraard.

Na die dure maand, is er een maand later een 3" downpipe ondergekomen met 200 cel katalysator. Door een domme amateurfout, heb ik de voorste lambdasonde ook vernacheld, dus gelukkig ter plekke geholpen, bij de onderdelenzaak waar ik vaak kom, met een nieuwe. Vergeleken met de prijzen van andere (web)shops was deze echt véél te duur, en dat naast de uitleeskosten/arbeidskosten (die terecht was) ook nog. Naja goed.

Slechts een halve maand later is er een grote beurt uitgevoerd, waar ik uiteraard verse Castrol 10W60 liter aan heb toegevoegd. Dit is begin augustus met de auto rond 194000 km. Voor de tuning nog Forté Fuel System Cleaner toegevoegd. Oh ja, ook is er toen een complete DO88 Koelwater slangenset opgezet met nieuwe slangenklemmen. Nu zijn onder de kap vrijwel alle slangen vervangen door D088 of andere siliconen spul (koelslangen, intercooler, vacuumslangen, terugslagklepjes).

Toen stond de auto op een gelukkige en blije stage 2. Perfect.

Twee maanden later zijn alle motorsteunen vervangen (en schakelmechanisme weer afgesteld), waar de achterste alweer kapot is. Die rechtsvoor was echt gaar en dat komt doordat de motor (waarschijnlijk met de Viggen koppeling van 2 jaar terug) een halve centimeter te veel naar links lag waardoor het de resterende motorsteunen heeft uitgerekt. Er is me verteld dat de originele niet meer te krijgen zijn, en de aftermarket niet altijd op zijn (afhankelijk van welke je neemt). Dat heb ik gemerkt inderdaad. Daar moet nog een oplossing voor komen, want elke jaar nieuwe motorsteunen - dat wordt 'm niet.

Verder zijn er nog een paar kleine dingen gebeurd in de afgelopen tijd: SaabAUX CDConnect, Armsteun, Stuurhuisklem (van Maptun), setje goedkope winterwielen (lelijke 15" staal met doppen), interieursensortje (goede op de sloop gevonden en de as gesmeerd met wat PFTE spray), binnenverlichting gefixt (een klipje was afgebroken en dat ergerde me meer dan het zou moeten, waarschijnlijk), handremkabel afgesteld, gasveren achterklep en vast nog wel wat kleine dingetjes.

En toen de grootste uitgave, inmiddels 3 weken terug.
De knoop doorgehakt op basis van de gereden kilometers en geld geïnvesteerd in deze auto, na een uitgebreide inspectie (kreeg er een 'Klokje Rond keuring' gevoel van), besloten om er LPG erin te laten zetten. Een mooi, modern Prins VSI-2 systeem, samen met wat tuning. Het hoefde eigenlijk niet aangepast te worden, maar BioPower kan nog wel is gevoelig zijn met LPG, en dat is op hetzelfde adres gedaan als waar ik de LPG installatie gedaan heb, zodat bij problemen, je gewoon op 1 adres alles kan regelen i.p.v. van het kastje naar de muur.

Er is een 60L tank ingekomen (dus 48L netto) Toen die helemaal leeg was heb ik er wel 50,5L LPG ingekregenAfbeelding

Daarover gesproken, de tuning is niet helemaal zoals ik het wil. Er is een 'input-lagg' die vooral te merken is in de eerste twee versnellingen. De auto reageert met een merkbare (en inmiddels beetje hinderende) vertraging op het gas, en zodra je gas loslaat, blijft ie zelf nog voor dezelfde tijd (dus die vertraging) gas geven. Als je de koppeling indrukt, heb je dus even dat de toeren stijgen/hangen afhankelijk van hoeveel gas je ca. 0.3 seconde ervoor gaf. Als het goed is, wordt dat de komende week opgelost, dus dat wordt weer het land afreizen en daarna moet het gewoon goed zijn en wil ik even een tijdje zonder zorgen rond kunnen rijden op het goedkopere LPG.

Ook gisteren toevallig Amel, (@SaabTheHague op Instagram, degene die de 900 Classic Meeting in Huizen georganiseerd had deze zomer) tegen op de snelweg. Beide konden we het niet laten om even het tegen elkaar op te nemen. Toen ik de A2 tunnel uitreed met wat snelheid en toeren, knipperde het motorlapje een paar keer snel en ging daarna uit. Geen idee wat dat zou kunnen zijn. Dat was geen prettig gezicht, maar al lang blij dat het bijv. geen oliedruklampje geweest was.

Foto's komen eraan!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Toevallig lekkere stance omdat de voorwielen lager staan bij een putdeksel
Afbeelding
Zomerbanden voorlopig even de opslag in

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het was een mooi jaar! Volgend jaar minstens even veel genieten van het avontuur!
Laatst gewijzigd door Vincent9-3 op ma 27 dec, 2021 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5787
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Vincents 9-3OG 2001 cabriolet | Gigantische update en upgrade

Bericht door Orphy » ma 27 dec, 2021 13:08

Je hebt je tijd (en geld 😂) goed besteed het afgelopen jaar lees ik, lekker bezig.
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Vincents 9-3OG 2001 cabriolet | Gigantische update en upgrade

Bericht door Vincent9-3 » za 16 apr, 2022 3:50

Orphy schreef:Je hebt je tijd (en geld Afbeelding) goed besteed het afgelopen jaar lees ik, lekker bezig.
Haha zeg dat wel. Alles met ‘goed’ weet ik niet, maar zeker weten wel leuk en waard!
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Vincents 9-3OG 2001 cabriolet | Gigantische update en upgrade

Bericht door Vincent9-3 » do 21 apr, 2022 9:50

Pure toeval dat ik Rudolf met zijn gele 900NG cabrio zag staan. Ikzelf heb ook nog een rondje gereden!

Als auto-nerd deze track veel op de simulator gereden (PlaySeat challenge met Logitech 920 + shifter in Assetto Corsa), talloze ’noob’ guides gekeken bijvoorbeeld, en daar is het duidelijk. Niet pushen, niemand is echt in een race met anderen en zo lang je richting aangeeft en rechts houdt als er iemand is, is er niks aan de hand. Klopt als een bus. Langs de kant werd ik als toeschouwer beetje nerveus en geïntimeerd door de snelle wagens die vol gas over dat circuit gaan. Gelukkig toen ik het circuit opging, ging dat gevoel weg en genoot ik volop! Doorgereden maar niet gepusht resulteerde in een allereerste Nürburgring ronde van iets onder de 12 minuten. De remschijven zijn overigens ook 50 tinten paars, maar hebben het prima volgehouden! Hierna een identiek gevoel in het rempedaal (met deze remmen al is op Zandvoort gereden - daarna voelde het pedaal sowieso al iets zachter), geen heat warping van de schijven nog steeds, dus dit is op zich al prima spul dat gemonteerd is. Geen idee wat, maar het zat er al op en was in prima staat. Net als de Michelin Pilot Sport 4 banden. Prima band, en uitstekend grip met wat hitte in het rubber. Op de track zagen we ook nog een rokende Renault Megane RS (volledig track geprepareerd met rolkooi, etc.) met rook waarna deze direct aan de kant gezet werd. Mijn Saab heeft het verder prima uitgehouden! Alle upgrades die er tot nu toe opzitten lonen wel! Kan niet wachten voor de remupgrade haha!

Dan de track! Man wat gaaf! Als ik mijn video terugkijk die mijn passagier had gemaakt, of andere video’s op YouTube of zelf op de simulator rijdt, kan je het hier echt niet mee vergelijken. Kan je bijna niet met woorden omschrijven: de G-krachten, de steile hellingen, de compressions, jumps, vangrails 1 meter naast het asfalt, etc! Snap wel dat het ook ’the Green Hell’ heet, en de adrenalinekick daarna was echt groot! Trillend stond ik de rem in gedrukt te houden nadat alles rustig was geworden, ik reflecteerde op de ronde en we stil stonden in een kleine file met de allerdikste auto’s, wachtende om de parkeerplaats bij Devil’s Diner op te rijden.

Echt een aanrader om überhaupt de Nürburgring te bezoeken! Zelfs als je een ronde niet met je eigen auto gaat, of überhaupt alleen al komt kijken en de hele sfeer meemaakt! Zelfs gasten in een generieke te luide VAG hatchback komen sympathiek over daarzo, haha! Iedereen geniet van de track, niemand probeert te patsen of iets dergelijks.

Overigens nog een bekende YouTuber/‘influencer’ van de Nürburgring tegengekomen! Misha Charoudin! Tijdens een track closure even naar zijn verhuurbedrijf gereden om te kijken! Hij bedankte me voor ‘not being awkward’ haha!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Vincents 9-3OG 2001 cabriolet | Gigantische update en upgrade

Bericht door Vincent9-3 » do 21 apr, 2022 10:47

Frank HF schreef:Korter en harder remmen. Desnoods te vroeg en laten rollen.

Is altijd beter voor je remmen.

En zeker mooie plek, kom er al sinds 2009 en blijft een heilige graal.

Wanneer was je er trouwens? Meende dat ik nog een gelijke Caab spotte op de terugweg, maar ik was ere 9/10 april.
Die tip hoorde ik al eerder inderdaad! Bedankt.

Ik was er tijdens de tweede Paasdag! Verrassend rustig, denk dat iedereen naar CarFritag was op goede vrijdag. Urenlange files en de drukste dag van het jaar op en bij de Ring.
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Vincents 9-3OG 2001 cabriolet | Gigantische update en upgrade

Bericht door Vincent9-3 » za 23 apr, 2022 20:43

Vandaag ook maar even mijn stoelen hersteld! De hele set van Colourlock had ik al in huis! Eerst ging ik inefficiënt ten werk door te wachten tussen de verflagen. Na de verlengkabel uit te rollen met m’n moeders föhn eraan, ging het letterlijk 20x sneller. Drie verflagen in vijf minuten i.p.v. één verlaag in twintig minuten, of iets in die richting. Veel beter resultaat ook, door de föhn te gebruiken. Bij een projectje die ik vorig jaar had, had ik geen föhn gebruikt, en nu zie ik dat ik toen mijn tijd dus echt verspild heb met het wachten en half gedroogde verflagen, en daardoor met minder resultaat. Ik ben tevreden nu!

Hier de before en after shots
Afbeelding
Voor
Afbeelding
Na
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Plaats reactie