Vincents 9-3OG 2001 cabriolet | distributieset, kop(pakking) en meer!

1993-2002
Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door Vincent9-3 » wo 12 aug, 2020 14:12

Bedankt [mention]Marty__Mouse [/mention] !

Ik wist eerst ook niet veel van OpenSID en ik merk ook geen onregelmatigheden of iets dergelijks tijdens het rijden! Nou ben ik zo’n persoon die het hele instructieboekje leest en alles wil weten dat mogelijk is, dus OpenSID prikkelde al snel mijn interesse! Ik ga vandaag V-Power tanken (oeps, beetje veel gereden de afgelopen kleine twee weken) en zal kijken of dat verschil maakt.

Ik heb wel de buitenste side markers gehouden, want dat kan misschien al beschouwd worden als ‘zijkant’ in mijn ogen i.p.v. voorkant. Hier in regio Utrecht, langs de 10-baan A2 met veel toeristen enzovoort, wil ik toch niet het risico nemen om het knipperlicht te gebruiken als side marker verlichting, want dat is wel echt verlichting aan de ‘voorkant’. Tja het mag helaas nog niet, of althans, het is misschien grijs gebied.

Gisteren expres erop gelet en toen viel het me op dat oude Volvo V40’s hebben het in hun bumper (zijkant) en modernere auto’s zoals de Range Rover Sport (volgens mij) op Nederlandse platen hebben ook aan de zijkant van hun koplamp (dat al soort van aan de zijkant zit) ook amberkleurige verlichting. Gek genoeg zag ik het op een Belgische Range Rover Sport niet. Daar was de ‘side marker’ gewoon wit uitgevoerd. Zal wel de wetgeving zijn! Wat je zei; het is inderdaad zo dat sommige moderne (en oudere) auto’s af-fabriek al met side markers kwamen, maar worden deze lichten net op de zijkant uitgevoerd i.p.v. voorzijde (lijkt me) want anders zou het tegen de wet gaan.
Daarom de buitenste lampjes in het USA knipperlicht wel gehouden! Staat ‘m in ieder geval goed!

Ik ben en zal er zuinig mee zijn!
Laatst gewijzigd door Vincent9-3 op wo 12 aug, 2020 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door 9323 » do 13 aug, 2020 13:37

Mooie auto Vincent! Cool dat je m hebt gekocht. Lijkt me een super exemplaar waar goed voor is gezorgd. Veel plezier ermee!
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Ron van D
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 07 aug, 2005 20:08
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door Ron van D » do 13 aug, 2020 16:04

Wat voor soort ledverlichting zit erin? Ik ben op zoek naar betere verlichting, aangezien ik de lichtopbrengst in het donker behoorlijk belabberd vind. Ben misschien ook wel behoorlijk verwend met de ledverlichting in mijn 5008.
Laatst gewijzigd door Ron van D op ma 05 apr, 2021 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marty__Mouse
Donateur
Donateur
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 08 sep, 2017 10:59
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door Marty__Mouse » ma 17 aug, 2020 13:55

[]Nineo LED's van Amazon. Maar wel in een een lens en met blanke glazen.
Hoewel deze LED's ook in de originele behuizing en reflector enorm veel meer licht geven is het lichtbeeld icm de lenzen en de gladde beglazing nog weer veel beter.
Laatst gewijzigd door Injectie op do 27 aug, 2020 4:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door Vincent9-3 » do 27 aug, 2020 3:17

[]Je zou er eigenlijk is een tutorial van moeten maken, want ik ben eigenlijk ook wel in het fijnste detail benieuwd hoe je hierop gekomen bent! Zelf had ik het niet eens durven doen, sinds officieel in het boekje staat dat sommige onderdelen (en fittingen) niet op elkaar passen!
Laatst gewijzigd door Injectie op do 27 aug, 2020 4:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door Vincent9-3 » vr 25 sep, 2020 22:05

Update: nadat ik een tweedehands luchtmassameter die maar 120k km had gelopen op een auto van een klant bij Danny (je kent zijn bedrijf vast wel, geen recensies) erin had geschroefd heb ik er een week mee gereden. Deze vrij stoffig was, maar niet ongebruikelijk neem ik aan. Dus om deze schoon te maken, heb ik de LMM met aceton goed bespoten. Hierna bleef de Amul nog steeds laag... Daarna (vandaag) het Evap klepje vervangen voor een robuuste EVAP terugslag klep met een 6mm vacuümslang, en accu daarna opnieuw eraan gekoppeld, zodat de ECU of Amul misschien zich reset? Maar dat mocht niet baten. Elke week rij ik minimaal 4 keer 75 km en daarnaast wat pretritjes in het weekend dus dat ie niet gereden wordt zal het niet zijn. De MOD6 is vorig jaar februari geïnstalleerd, en dat terugslagklepje heb ik getest - ook nog goed - dus dat is het ook niet. Dus tot nu toe is ie rond de 1,0L/100km minder zuinig op de snelweg dan mijn vorige Saab 9-3 cabrio maar dan met een B204, terwijl dat volgens mij juist andersom hoort te zijn. Wat mij het meest stoort, is dat de turbo niet meer druk dan ~0,95 bar maakt. En dat terwijl er vorig jaar ook nog een nieuwe standaard turbo, nieuwe bougies, nieuwe (en originele) DIC, carterpan schoongemaakt etc. etc.

Amul is rond -900 of -1000.

Enige suggesties nog? Lektest/rooktest doen? Andere klepjes vervangen? Nog meer mee rijden? (Zo ja, wat als de auto zo blijft) Of ook naar de software kant kijken? Of zal het aan de J&R katoenen filter liggen, denk het niet want deze ligt er al een paar maanden in, dus dan zou de overvloed aan olie de vorige LMM vervuild hebben. Ik weet het antwoord niet, misschien jullie welAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door RoelandV » vr 25 sep, 2020 22:23

DionHPT schreef:
di 11 aug, 2020 12:00
En die oorzaak daar gaan Vincent en ik nog naar opzoek.....
Wat was de diagnose van Dion?
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door Vincent9-3 » vr 25 sep, 2020 22:58

RoelandV schreef:
DionHPT schreef:
di 11 aug, 2020 12:00
En die oorzaak daar gaan Vincent en ik nog naar opzoek.....
Wat was de diagnose van Dion?
Eerst LMM (ook ivm sportfilter, dus mogelijk vervuild door olie daarvan) en EVAP klep, en daarna rooktest als die twee dingen niet werken
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door 9323 » vr 25 sep, 2020 23:20

Heb je vast al gecheckt hoor, maar: wat voor waardes geeft aadd?
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door Vincent9-3 » za 26 sep, 2020 12:24

9323 schreef:Heb je vast al gecheckt hoor, maar: wat voor waardes geeft aadd?
Aadd? Is dat een waarde in openSID?
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door busy » za 26 sep, 2020 13:05

Additative Fueladaption value staat in open SID
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door 9323 » za 26 sep, 2020 18:15

Klopt, staat in opensid en zou rond de 0 moeten hangen. Als het veel meer is heb je ergens een luchtlek naar ik begrijp.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door Vincent9-3 » zo 27 sep, 2020 14:31

Afbeelding
Net een rondje gereden, gemixte omstandigheden. Eerst stukje bebouwde kom, daarna 100 op snelwegen, daarna stukje vol gas op een B-weggetje en dan terug via dezelfde route.

Op de snelweg is de Amul het laagst, vooral als je 130 gaat rijden (wat ik nu helaas niet heb mogen doen). Op lange stukken is het niet gek dat Amul richting of voorbij de -1000 gaat
Aadd is 28 op dit stuk, is dat normaal?Misschien is de data iets te inaccuraat, maar komende week zal ik er weer is op letten als ik langere stukken ga rijden
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door DionHPT » ma 05 okt, 2020 9:52

Volgens mij heeft Vincent het inmiddels gevonden. :idea:

Er was een hele kleine lekkage in de aansluiting van de slang naar de intercooler. De slang klem daar was er iets afgeschoten geloof ik.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Vincents Saab 9-3OG cabriolet (herkansing)

Bericht door Vincent9-3 » vr 09 okt, 2020 21:55

Het lijkt inderdaad opgelost te zijn! Ik wilde niet te vroeg juichen, dus vandaar nu, nadat ik weer heen en weer van me studentenkamer in Delft naar huis, kan ik succesvol berichten dat het opgelost lijkt te zijn.

Op de heenreis was Amul bijna 0, en als Amul 0 is, is het perfect, of niet?AfbeeldingAfbeelding


Op de terugreis was Amul -141 na zware regen en slecht weer, half in de spits. Iets lager, maar volgens mij niet schrikbarend.Afbeelding



Goed, nu het proces:

Eerst heb ik de originele luchtmassameter vervangen met eentje van een 2008 9-5 met 120k km, via een klant van Danny (van een grote onderdelenhandelaar, je weet wel) die de zijnde wilde vervangen uit voorzorg. Ik snap heel goed waarom, want hetzelfde gevoel krijg ik ook, en zit te twijfelen of ik een nieuwe toch ga halen en deze bij. Je wil zeker weten dat je auto perfect loopt, vooral omdat hier een gloednieuwe (wel origineel) turbo in zit. Toen het probleem was opgelost, had ik namelijk beide luchtmassameters getest en de originele gaf rond de -250 tot -350 als Amul waarde. Totaal geen schande en hij liep ook hartstikke goed, maar toch nét niet voor een perfectionist zoals ik (misschien iets te perfectionistisch). [mention]DionHPT [/mention] zei het al tegen mij: een goede luchtmassameter is heel belangrijk, en best gevoelig, zo blijkt.

Deze nieuwere luchtmassameter was vrij stoffig, waarschijnlijk door opslag, dus hiervoor nog even schoongespoten met aceton.
Afbeelding


Ah ja goed terug naar toen het probleem nog niet was opgelost. Na de nieuwere luchtmassameter, was het nog niet opgelost. Eerst de carterontluchting terugslag klep getest. Dit door een rubberen handschoen over de oliebuis te hangen. Het handschoentje werd niet opgeblazen (gezien van een relatief kleine Saab YouTuber met 6k subs), dus in principe helemaal goed. Terugslagklepje zelf getest door erdoor proberen te blazen en dat ging niet. Moet ook niet, sinds MOD6 niet eens twee jaar geleden hierop geïnstalleerd is.
Afbeelding

Daarna een robuuste EVAP terugslagklep geïnstalleerd met een stuk 6mm do88 vacuümslang. Originele EVAP ook nog getest doen deze eraf gehaald was, en die deed het ook (nog).
Afbeelding

Ook gelijk een standaard papierenluchtfilter erin gezet om twee redenen, ten eerste zodat het olie van een sportfilter niet mogelijk een luchtmassameter kapot kan maken (komt er later waarschijnlijk wel weer terug in). Ten tweede omdat het filter eerst wil schoonmaken en op als laatst zodat ik kon horen of het ‘sissende’ geluid door de sportfilter komt of omdat er echt een slang lucht lekt. Het sissende geluid bleef, dus daarna voor advies (eventueel rooktest) naar Danny gereden. Ik zei dat er vroeger een slang van de stuurbekrachtiging heeft gelekt, en dat er vorig jaar een nieuw stuk slang erin is gekomen. Hierop antwoordde hij dat ik alle slangen dan maar is goed moet inspecteren voor verborgen gebreken, want wellicht dat de olie de slangen hebben aangetast.


Een héle vieze hand later (ik droeg geen handschoentjes) voelde ik dat de slang van de turbo naar de intercooler niet goed vast zat. De slangenklem bij de intercooler leek aan de bovenkant goed vast te zitten, en dat zat ie ook, maar toen ik met mijn vinger de slangenklem volgde, voelde ik dat de slangenklem aan de onderkant de slang helemaal niet goed klemde. Geen idee wat er fout is gegaan, wellicht stukje slang afgebroken, of simpelweg de slang en slangenklem niet goed en recht erop gezet of eraf geschoten (de turbo is recentelijk vervangen, dus die slang moet ook los zijn geweest).

Deze weer vastgezet en hij loopt weer goed/beter! Afbeelding


De druk in de inlaat wordt en piekt niet hoger dan 2050-2100 hPa met een atmosferische druk van ongeveer 1000 (dus +1,05 tot 1,1 bar boost), afgelezen van OpenSID. Misschien ligt het aan de weer van afgelopen tijd, misschien zijn het de kleine dingen. Aan de andere kant, zegt Dion dat dit gewoon normaal is en dat het aan heel veel dingen kan liggen. Hieruit haal ik, dat het voor nu wel prima is tenzij je voor perfectie wil gaan... tja daar gaan we nog een keer achteraan inderdaad! Wanneer is de rollerbank dag van het Saabforum?Afbeelding


Bedankt voor de hulp weer! Nu kan ik emmer een gerust hart kilometers op mijn Saab zetten! (De inloopolie kan er bijna uit!)
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Plaats reactie