6x9 drama

1993-2002
stieness
Geregistreerd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 jul, 2014 23:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

6x9 drama

Bericht door stieness » zo 04 okt, 2020 18:23

Hi,
In mijn 9-3 og 5d heb ik een tijd terug Hertz speakers in de dash ingebouwd en woofers in de deuren. De 6x9 achter heb ik ooit geprobeerd met een JBL GTO 930 en zelfs een keer een set van Hertz maar altijd retour gestuurd.
Mijn Hertz dashspeakers zijn nu aan een kant kapot dus maar nieuwe JBL’s gekocht en toch weer achter geprobeerd met de volgende set: https://www.coolblue.nl/product/859526/ ... ifications

Nu alleen weer niet tevreden. Zelfde als met alle vorige 6x9 sets. Veel te blikkerig, vooral hoge tonen, weinig laag, dus geen mooie balans met de rest.

Doe ik iets fout? Ik weet zeker dat alles goed op + en - zit. Of ligt dit echt aan de speakers?

Zijn driewegspeakers weg geschikt voor achterin? Iemand tips voor een andere set?

Gebruikersavatar
vdLindenMM
Geregistreerd lid
Berichten: 565
Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 6x9 drama

Bericht door vdLindenMM » zo 04 okt, 2020 20:27

Een 6x9 inch die geen laag en te blikkerig klinkt, duidt toch op een uit-fase staan. Daarnaast is het ook belangrijk dat de speakers zo "luchtdicht" mogelijk zijn ingebouwd.
Experimenteer aan de radio kant even om van 1 speaker de + en - om te draaien.
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6 Aero KC

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 6x9 drama

Bericht door Funky Dude » zo 04 okt, 2020 20:30

Hebben ze wel de juiste impedantie?
Welk AS heb je?

stieness
Geregistreerd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 jul, 2014 23:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 6x9 drama

Bericht door stieness » zo 04 okt, 2020 20:54

AS3
Heb plus en mij al eens omgewisseld maar hoor geen verschil. Weet ook 99% zeker dat ik de juiste plus en min gebruik.

stieness
Geregistreerd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 jul, 2014 23:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 6x9 drama

Bericht door stieness » zo 04 okt, 2020 20:55

Hoog overstemd gewoon laag. Maar kan dt ook door driewegsysteem komen?

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: 6x9 drama

Bericht door Bummer » di 06 okt, 2020 0:10

Standaard Saab versterker... Ik zou voor een goede aftermarket unit gaan en daarop de speakers afstemmen om echt goed geluid te krijgen. Dat kan namelijk wel, maar of je dat met een standaard Saab unit gaat lukken? :shrug:
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
vdLindenMM
Geregistreerd lid
Berichten: 565
Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 6x9 drama

Bericht door vdLindenMM » di 06 okt, 2020 1:13

Links om of rechts om: de JBL's ken ik niet maar de Hertz speakers wel. Een 6 x 9" is een equivalent van een 20 cm woofer. En hoe krakkemikkig een versterker ook mag zijn, daar krijg je altijd lage tonen uit. Tenzij de versterker kapot is.
Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat van beide merken de condensatortjes kapot zijn die moeten filteren. En die tweeter is niets anders dan een plaatje wat mee resoneert met de eigenlijke tweeter. Ofwel het is niet een echte tweeter. Een Hertz Mille pro heeft wel een echte tweeter en dus ook 2 scheidingsfrequenties. Maar die tweeter werkt echt als supertweeter vanaf 10kHz.
Dan maar proberen met een andere AS3 of provisorisch een after-market versterker aansluiten. Dan weet je meer. Blijft de klank hetzelfde dan ligt het toch aan de aansluiting.
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6 Aero KC

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 6x9 drama

Bericht door Sapphire » di 06 okt, 2020 8:56

De 6x9 achter heb ik ooit geprobeerd met een JBL GTO 930 en zelfs een keer een set van Hertz maar altijd retour gestuurd.
Hoe doe je dat precies, retour sturen nadat je ze ingebouwd hebt gehad (naar ik aanneem, anders kan je ze niet testen)? Vrijwel alle zaken accepteren retour alleen in ongeopende originele verpakking.

stieness
Geregistreerd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 jul, 2014 23:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 6x9 drama

Bericht door stieness » di 06 okt, 2020 11:27

vdLindenMM schreef:
di 06 okt, 2020 1:13
Links om of rechts om: de JBL's ken ik niet maar de Hertz speakers wel. Een 6 x 9" is een equivalent van een 20 cm woofer. En hoe krakkemikkig een versterker ook mag zijn, daar krijg je altijd lage tonen uit. Tenzij de versterker kapot is.
Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat van beide merken de condensatortjes kapot zijn die moeten filteren. En die tweeter is niets anders dan een plaatje wat mee resoneert met de eigenlijke tweeter. Ofwel het is niet een echte tweeter. Een Hertz Mille pro heeft wel een echte tweeter en dus ook 2 scheidingsfrequenties. Maar die tweeter werkt echt als supertweeter vanaf 10kHz.
Dan maar proberen met een andere AS3 of provisorisch een after-market versterker aansluiten. Dan weet je meer. Blijft de klank hetzelfde dan ligt het toch aan de aansluiting.

Zou het helpen dan om een keer een hele andere 9-3 radio er in te lepelen? De woofers doen het wel goed op de aparte versterker van AS3

stieness
Geregistreerd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 jul, 2014 23:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 6x9 drama

Bericht door stieness » di 06 okt, 2020 11:28

Ik ga nu deze proberen omdat die op 2ohm zit:
https://www.crutchfield.com/S-mXSZiLGPL ... GX963.html

Bestel ze vaak bij Bol of CoolBlue. Gaat prima met retouren. Ik ben een #@$ haha

Gebruikersavatar
vdLindenMM
Geregistreerd lid
Berichten: 565
Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 6x9 drama

Bericht door vdLindenMM » di 06 okt, 2020 13:45

En wat als je hetzelfde tegenkomt? Terugsturen?
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6 Aero KC

stieness
Geregistreerd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 jul, 2014 23:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 6x9 drama

Bericht door stieness » wo 07 okt, 2020 10:01

Nee laat ze nu zitten. Ben er klaar mee. Ze komen vanmiddag. Maar verschil van 4 naar 2 ohm. Ga je dat nou merken. De Saab achter speakers zijn ook 3 ohm

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: 6x9 drama

Bericht door ReinO » wo 07 okt, 2020 10:12

die dingen achterin zitten er alleen voor de achterpassagiers..... .?
die as3 trekt het gewoon niet volgens mij. het spul is ook 20 jaar oud toch?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

stieness
Geregistreerd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 jul, 2014 23:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 6x9 drama

Bericht door stieness » wo 07 okt, 2020 10:15

Jazeker. De dash en deur speakers doen het wel dikke prima hoor. Maar vermogen naar achter is volgens mij gewoon relatief laag voor het formaat van de achterspeakers. Toch de moeite waard een eztra versterker voor de achterspeakers in te bouwen?

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 6x9 drama

Bericht door DV 9-3 » wo 07 okt, 2020 10:25

De lage frequenties die de je uit een achterspeaker in een 3- of 5 deurs 9-3og kunt krijgen zijn hoe dan ook erg beperkt. Meestal verwaarloosbaar. Er zit geen klankkast achter die speakers, maar alleen de flinterdunne kofferbak bekleding. Daardoor zijn de lage frequenties akoestisch grotendeels kortgesloten, zoals dat heet. Wat de woofer aan de voorzijde aan lucht de ruimte induwt, zuigt hij aan de achterzijde tegelijkertijd weer aan. Met als direct gevolg: Een héél beperkte geluidsdruk in het lage frequentiebereik.

Zeker als je rijdt en er in de carrosserie een enorme hoeveelheid sub-lage frequentie energie zit, blijft er dan van het beperkte en piekerige laag uit die achter speakers vrijwel niets over. Een heel smalle piek in geluidsdruk hier en daar zal als lage tonen hoorbaar zijn misschien, vooral als je achterin zit. Maar echt kwalitatief en evenwichtig laag is niet uit die achterspeakers te krijgen. Met welke speaker ook, tenzij je een speaker kan vinden die van zichzelf een dichte achterkant heeft. Maar die zal dan weer zo'n kleine klankkast hebben dat daar ook niet echt lage frequenties uit kunnen komen.

Echter, met een goed functionerend AS3 heb je uit de portier speakers een overvloed aan laag voor de hele auto, want lage frequenties zijn niet richting gevoelig. Met AS-3 moet je geen fullrange speakers in je voorportieren monteren. Die krijgen namelijk alleen lage frequenties uit de extra AS-3 versterker. Mij bevallen de Harman & Kardon speakers uit een 9-5 op die plek erg goed. Want standaard zoals het systeem ontworpen is, plug en play. En ook nog 's betaalbaar.

Die achterspeakers hebben als functie om de balans van het geluidsbeeld naar het midden van de cabine te halen en de achterpassagiers van klankbeeld te voorzien.. Maar kwalitatief laag toevoegen, dat doen die achterspeakers nooit...
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op wo 07 okt, 2020 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Plaats reactie