Saab 900NG Coupe - complete renovatie

1993-2002
Gebruikersavatar
De Roest
Geregistreerd lid
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 07 okt, 2020 15:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door De Roest » vr 13 nov, 2020 23:07

Beste Saab liefhebbers,

Dit is mijn eerste eigen bericht op het forum, maar ik heb veel gehad aan het forum qua probleemoplossing en ideeën.

Voordat ik mijn vragen stel, eerst maar eens een korte introductie.

Inmiddels ben ik met mijn tweede saab bezig. Ik heb nu een Saab 900NG coupe uit '97 (carlsson als het goed is : doorlopende rode lichtbalk over de achterklep) die hopelijk nog heel lang bij mij blijft. Ik moet eerlijk zijn dat de auto inmiddels al een paar keer op de nominatie heeft gestaan om naar de sloop te gaan, maar ik kan het niet over mijn hart krijgen om deze mooie auto weg te doen. Dat gaat dus ook gewoon niet meer gebeuren, om de doodeenvoudige reden dat ik veel te veel heb geïnvesteerd in deze auto. Het is een compleet uit de hand gelopen liefde! ;-)

Uiteindelijk heb ik behoorlijk wat euro's geïnvesteerd om de auto te laten rijden (ik had inmiddels al vier andere kunnen rijden ;-) ). Er is veel onder de motorkap aangepakt ivm startproblemen (bekend onderwerp op het forum). Daarnaast heb ik het interieur aangepakt: hemelbekleding hersteld, naden stoffen banken opnieuw gestikt, Blaupunkt Bremen radio ingebouwd etc. En op dit moment (sinds vandaag) is de auto gedemonteerd afgevoerd naar de spuiter. De auto wordt compleet hersteld en overgespoten in dezelfde kleur. Dus een rit naar de sloop gaat nooit meer gebeuren wat mij betreft!

Over een paar jaar wil ik de auto laten ombouwen tot elektrische auto. Een enorme investering, maar voor mij een juiste keuze. Wat mij betreft is er niets mooier dan de hoekige lijnen van de coupe, dus geen tesla of andere elektrische auto voor mij!

Maar dat brengt mij bij de volgende (leuke) uitdaging. De toch wel erg gave bumpers (zie foto), stootlijsten en sierlijsten zijn dof geworden. Ik heb veel gelezen over de wijze waarop je weer kleur kunt krijgen/ herstellen. Maar dat lijken allemaal maar tijdelijke oplossingen. De bumpers op de sloop zijn niet in een betere staat dan de mijne.

Afbeelding

Mijn eerste vraag, heeft iemand van jullie tips waar ik mogelijk vergelijkbare bumpers en lijsten kan krijgen die de nieuwstaat aantikken. Als ik honderden kilometers moet rijden, geen enkel probleem!

Mijn tweede vraag: ik heb nog steeds niet de juiste benaming kunnen achterhalen. Maar op de deuren van de coupe zitten ter hoogte van B-lijst (als ik het zo goed omschrijf) een sierlijst die op de auto geplakt is. Die is er uiteraard af i.v.m. spuiten. De vraag is of ik ergens nieuwe kan krijgen?

Ik hoop dat jullie mijn verhaal leuk vinden! En hopelijk kunnen jullie mij helpen bij het mogelijk maken van het in topstaat brengen van deze coupe.

Hoor graag.

Vr. gr.

Ernst-Jan
Saab 900ng 2.0i 1997 / Volvo V70 2.5T 2009
Project : Saab 900 T8 MY 1983

Gebruikersavatar
blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2954
Lid geworden op: za 11 jun, 2011 21:09
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door blue city » vr 13 nov, 2020 23:45

:D

Uiteraard van harte welkom op het forum. Mooi Saabje heb je. Maar nu de teleurstelling waarschijnlijk voor je. Maar jouw Saabje is geen Carlsson ;-(+ ;-(+ die zijn alleen geleverd in Willow green en zwart. Ik heb geen flauw idee welk type je wel hebt, maar wees er zuinig op.

:O:
Laatst gewijzigd door blue city op vr 13 nov, 2020 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Elkenaine proat over het zoep'n van mien Saab, moar gain aine proat over zien dörst

9-3 SS Aero 2.0T automaat 2004 Zwart 247PK BSR
9-3 SC 1.8t Vector Chili Red Hirsch 195 pk
90 MY '87 Ambassador blue Sold

Gebruikersavatar
DaVinz
Geregistreerd lid
Berichten: 12238
Lid geworden op: wo 22 jun, 2005 19:43
Regio: United Kingdom - Verenigd Koninkrijk

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door DaVinz » vr 13 nov, 2020 23:46

Zeker leuk verhaal! Ben dol op de 900NG! Mooie kleur ook. Antwoorden heb ik helaas niet voor je. Niet op deze vragen althans.

Succes met het redden van een mooi Saabje!
9-3 Vector cabrio ‘09 RHD | 900NG SE T '97| 900 16T cabrio '86| 900 Turbo LUX '83| Sonett III '73
RIP: 9³ LPT '01| 9-5 2.0t Estate '00| 900NG '98| 900'87| 900 i'87| 900 i'85| 99 GL '83 (mam)| 99 Turbo '80|

Gebruikersavatar
De Roest
Geregistreerd lid
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 07 okt, 2020 15:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door De Roest » vr 13 nov, 2020 23:47

Dank voor jouw reactie. Die teleurstelling ga ik overkomen.
Eerst was het namelijk een Talladega, en toch ook weer niet ;-)
De Saab blijft er net zo mooi onder!
Saab 900ng 2.0i 1997 / Volvo V70 2.5T 2009
Project : Saab 900 T8 MY 1983

Gebruikersavatar
blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2954
Lid geworden op: za 11 jun, 2011 21:09
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door blue city » za 14 nov, 2020 0:01

:D

Kijk, dat is de goede (SAAB)mentaliteit.

:O:
Elkenaine proat over het zoep'n van mien Saab, moar gain aine proat over zien dörst

9-3 SS Aero 2.0T automaat 2004 Zwart 247PK BSR
9-3 SC 1.8t Vector Chili Red Hirsch 195 pk
90 MY '87 Ambassador blue Sold

Gebruikersavatar
klaasj
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 2626
Lid geworden op: wo 14 dec, 2005 20:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door klaasj » za 14 nov, 2020 0:15

Wat ik weet is dat op de b stijl 3m folie prima past.
wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door Steve-O » za 14 nov, 2020 0:19

De foto roept herinneringen op. Mijne is niet meer.

Het behouden van de diepzwarte kleur van de orginele ongespoten kunststof bumpers is en blijft een gevecht tegen UV-licht en weersinvloeden. Het ene middel wrkt beter dan het andere. Geldt ook voor sier en stootstrips.

Mooie wagen. Net iets mooier dan de 9-3OG, vind ik.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door Steve-O » za 14 nov, 2020 0:20

@klaasj: 3M maakt zoveel spul. Heb je een linkje?
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
klaasj
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 2626
Lid geworden op: wo 14 dec, 2005 20:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door klaasj » za 14 nov, 2020 0:43

Nee sorry geen linkje
wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten

Stillebroer
Geregistreerd lid
Berichten: 20
Lid geworden op: za 19 sep, 2015 19:44
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door Stillebroer » za 14 nov, 2020 0:44

Zeker een mooie Saab.
Ik gebruik altijd polytrol, het beste middel wat ik tot nu tegen ben gekomen, blijft langdurig zitten.
Wel oppassen met je lak, afplakken.

Gebruikersavatar
De Roest
Geregistreerd lid
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 07 okt, 2020 15:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door De Roest » za 14 nov, 2020 0:50

@Allen : dank voor jullie positieve reacties. Overtuigd mij des temeer om goed te zorgen voor de auto. Soms heb je het gevoel dat je alleen staat in de keuze om te blijven investeren in de auto. Ratio vs gevoel...

De tip van Polytrol klinkt interessant. Temeer nu al de te behandelen onderdelen van de auto af zijn gehaald.
Vraag: is Polytrol ook een tijdelijke oplossing (onder tijdelijk versta ik enkele maanden) of blijft dat langer op niveau?
Saab 900ng 2.0i 1997 / Volvo V70 2.5T 2009
Project : Saab 900 T8 MY 1983

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door martinphili » za 14 nov, 2020 8:09

Wees er zuinig op, succes met je renovatie. De 900ng is een uitstervend ras.
Zelf gebruik ik heel gewoon lijnzaadolie voor de kunststof delen maar dat moet dan wel met enige regelmaat gebeuren. Tot nu toe ben ik nog niets tegen gekomen dat echt permanent is.
En ik weet ook niet wat voor uitvoering jouw 900 is, het lijkt mij geen speciale uitvoering gezien het feit dat de bumpers niet in de carrosseriekleur gespoten zijn. Ik kan het mis hebben. Maar is niet iedere 900ng speciaal? :D
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door Oelo74 » za 14 nov, 2020 9:22

Welkom Ernst- Jan, mooi om te lezen wat je al met de 900 gedaan hebt en wat er op stapel staat. Je foto geeft toch goed weer waarom, wat een geweldige lijn!
Succes en veel plezier met de auto en op het forum.

Gr. Jan
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 06 mar, 2011 1:50
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door Rik H. » za 14 nov, 2020 9:33

Mooi dat de 990 NG inmiddels ook de status heeft gekregen om op te gaan voor een volledige restauratie.
Heb tot twee weken geleden altijd een wat ambivalente relatie gehad met de 900 NG. Begin 2005 heb ik een bordeaux rode (weet de kleurcode niet meer) 900i NG 5-deurs gehad op gas, ik reed toentertijd zo'n 60 km woon-werk per dag en gas was toen de goedkoopste optie om Saab te rijden, de 9-3 met diesel was veel te nieuw en kon ik niet betalen.
De auto was toen de vervanger van een 900S combicoupé uit 1992, ook op gas maar geen G3.
Deze 900 had toen 408.000 km op de teller staan, had een mooie deuk aan de zijkant en had een slechte startmotor en versnellingsbak. Vond ik te duur om te repareren, achteraf had ik in mijn broek moeten poepen. Nooit weg moeten doen.
De 900 NG op LPG was erg basaal: geen airco, cruise control of Saab audio, maar wel een toerenteller en een SID 2.
In 2005 zijn we met de auto naar Frankrijk op vakantie geweest en dat was geen succes.
De ene na de andere koelslang begaf het, uiteindelijk heeft de ANWB, toen we stil kwamen te staan op weg naar huis, de 900 zo'n 100 km versleept naar een garage die er iets mee wou doen op zaterdagmiddag. Dat is best bijzonder in Frankrijk, een autobedrijf dat op zaterdagmiddag iets ging doen. Wel een ervaring om met de hele familie (twee dochtertjes van 2 en 5 jaar oud) in zo'n afsleeptruck te zitten.
Uiteindelijk heeft de garage de Saab kunnen repareren met een rubberen S-bocht uit een Renault 4 (!) die bleek perfect te passen en kon de kapotte slang vervangen.
Achteraf bleek dat de koppakking lek was en dat de olie in het koelwater de slangen had aangetast.
Is allemaal weer vervangen, maar vrolijk werd ik er niet van.
Later ook nog stil gestaan, ook weer met de hele familie, met een kapotte dynamo en een keer terug naar huis van Denemarken met een naar rotte eieren ruikende accu rondgereden (bij het tankstation in Noordoost Groningen dachten ze dat er een boer mest aan het rijden was, maar dat was nie)
Uiteindelijk is de 900 in mei 2007 vervangen, niet rijdend door een oorzaak die ik niet meer weet, door een lease Golf V Variant.
Met die lease Golf heb ik 4 jaar gereden, maar nadat ik in 2011 naar mijn huidige werkgever ging heb ik direct een zwarte 3-deurs 9-3SE gekocht. Want een Saab moest het weer worden natuurlijk, maar vooral geen 900 NG.
Dat heb ik tot een paar weken terug volgehouden, ik was op zoek naar een leuke vervanger voor de 9-3 cabrio, waar ik achteraf niets mee bleek te hebben.
Die vervanger moest eigenlijk een 900 steilneus met automaat worden, heb er ook wat op het oog gehad. De keuze voor iets veel ouders kwam doordat de lekker basale opgeknapte 90 mij zo enorm goed beviel, dus een oude steilneus met caburatuer moest het worden.
Maar aangezien in geen garage heb, vond ik het zonde om een auto van ruim 35 jaar oud aan te schaffen. De 90 ga ik stallen, maar dat wil ik niet met twee auto's doen.
Via wat omzwervingen zag ik Meppel een Cayenne rode 900 SE Turbo Talladega coupé Sensonic uit 1997 met net 200.000 km op de teller staan en eigenlijk was ik vrij snel verkocht.
De 900 NG had goed blijk gegeven van dat het geen gewild model was, de auto stond al 10 jaar dit, al zal daar de Senonic bak ook aan bijgedragen hebben. De 90 had 19 jaar stil gestaan en die reed weer als een zonnetje (met een gereviseerde motor, dat wel), dus 10 jaar stilstand moet dan geen probleem zijn.
De 900 zag er geweldig en roestvrij uit, de cabrio kon ik, met de nodige nog te repareren gebreken, heel prettig inruilen en nu staat er sinds een week, zonder proef te hebben gereden, een prachtige Saab 900 NG voor de deur.
Ben er nu al bijna net zo gek mee als de 90. De eenvoudiger en wat ingetogener vormgeving t.o.v. de 9-3 OG spreekt mij enorm aan en de 185 pk sterke motor in combinatie met de Sensonic rijdt geweldig!
Straks nog een reflectorbalk erop zetten en de hemel vastlijmen en dan istie helemaal af.
Wil maar in het kort zeggen, zo'n 900 NG wordt naarmate de jaren verstrijken alleen maar mooier.
Veel plezier met jouw 900NG Ernst-Jan!

Afbeelding
Saab 90 1985 Leisteen blauw, schuurvondst
Saab 9-3 2.0T SE Anniversary 2002 Polar White
Saab 900i 16v 1992 Nocturne blauw

Gebruikersavatar
MVE
Geregistreerd lid
Berichten: 583
Lid geworden op: di 07 feb, 2017 0:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door MVE » za 14 nov, 2020 10:42

Kan je niet uitzoeken of de bumpers gespoten kunnen worden?

Kleur matchen met het grijze plastic, dan mat erop laten spuiten zoals alle andere lak!
Dan blijft het zeker mooi, hoewel het dan wel kwetsbaarder is.
@Saab Surplus
9-3OG Coupé Turbo LPG
9-3SC Aero TTID
9-3SC Aero V6 LPG (EX)
900i Coupé 8v (EX)

Plaats reactie