De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE: Afscheid

1993-2002
Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door vel0city » do 23 dec, 2021 23:25

Zoiets dacht ik ook, maar het lijkt me dat die kap onder de Torx-bouten de afdekdop op z'n plek drukt zodra deze een beetje pakking om zich heen heeft (zo'n dergelijk systeem heeft een B202 blok ook volgens mij). Ik ging het in ieder geval niet riskeren dat ik bij het terugplaatsen juist nog meer lekken ging creëren.

Ander dingetje wat hier totaal niet mee te maken had maar wat wel recent aan het licht is gekomen: ik had een aardig natte kofferbakbodem, eigenlijk te veel voor condens. Nu met de vorst van de afgelopen dagen is dat wel gebleken want de binnenkant van de achterruit was helemaal opgevroren aan de binnenzijde. Dus maar even op speurtocht gegaan, de hemel was achter ter hoogte van het linker klepscharnier aardig nat en wat blijkt: afdichting van de flexibele kabelgoot naar de klep toe zat niet meer lekker in het chassis waardoor er zo een berg water via de C-stijl naar beneden kon lopen bij de eerste de beste miezerbui. Dus dat hebben we maar even snel opgelost zodat er in ieder geval geen nieuw water binnen kan stromen, nu moet de boel maar even goed drogen daar achterin :|

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door vel0city » wo 26 jan, 2022 0:23

Wie snel wilt gaan, moet ook weer snel stil staan. Dat ging redelijk, maar het was wel duidelijk dat de voorremmen aan het einde van hun levensduur waren gekomen. Ze bleven soms kleven of trokken naar links danwel rechts, wanneer ze er zelf zin in hadden. Dus die hele hap is er nu uit en compleet vervangen voor nieuwe klauwen, blokken en schijven. Kan weer even mee 8)

Zo ziet het er nu uit:
Afbeelding

En zo zag het er uit:
Afbeelding

Een hele verbetering, al zeg ik het zelf :mrgreen: Gezien ik toch ook bezig was met ontluchten heb ik de hele wagen rondom meteen maar doorgetrokken, ik had toch remvloeistof zat. Alleen is volgens mij dat ontluchten niet helemaal gegaan zoals het hoort. Ik heb helaas geen compressor tot mijn beschikking dus moest het ontluchten gebeuren met zo'n handmatig beunpompje en dat heeft denk ik niet helemaal geholpen, het rempedaal is wat sompiger dan dat het voorheen was. Maar even langs de garage ermee zodat de boel echt goed ontlucht kan worden.

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door vel0city » wo 04 mei, 2022 15:08

Alweer 3 maanden verder. Weinig gebeurd afgezien van kilometers maken en kleine dingetjes zoals reparatie van wat verwarmingsbanen op de achterruit en wat lampjes in de tellerbak, tot deze week :) De Saab heeft de 2 ton gepasseerd dus was het tijd voor een beurtje en wat klusjes. De auto heeft deze keer een paar dagen mogen logeren in de werkplaats van Sapphire waar het nodige werk is gedaan. Naast de standaard dingen zoals olie en filters e.d. is de retourslang van de stuurbekrachtiging vervangen, de afdichtplug in de cilinderkop is vervangen, de spanningsregelaar op de dynamo is vernieuwd, de span- en geleiderollen van de multiriem zijn vervangen (de riem was al door de vorige eigenaar gedaan maar bij de huis- tuin- en keukengarage, dus de oude rollen zaten er nog op en die waren echt goed op) en, het belangrijkste, een vervelende trilling is uit het onderstel gehaald. De wagen had namelijk last van af en toe flink te willen schudden bij snelwegkilometers, wat natuurlijk niet helemaal de bedoeling is. Het was mij al eerder duidelijk geworden dat de linker aandrijfklos speling vertoonde (deze was aardig heen en weer en op en neer te bewegen zonder gelukkig nog olie te lekken), dus Sapphire heeft aan de linker zijde een nieuwe geleidebus geplaatst in de bak. Hij kwam er ook nog achter dat beide onderste draagarmen niet helemaal vast waren gedraaid door een vorige garage (deze heb ik eerder al laten vervangen) :? , dus die heeft hij ook maar even vast gezet. Dat allemaal heeft een hoop gescheeld, maar nog steeds zat er een onbalans in de aandrijflijn rond snelwegsnelheden, nu ook met een lichte schudding in het stuur. Nog dezelfde middag weer terug kunnen rijden, ditmaal om de velgen opnieuw te balanceren (en kruislings te wisselen om het slijtagebeeld wat egaler te maken). Resultaat, een trillingsvrije Saab :D

Er zijn natuurlijk ook wat plaatjes gemaakt, hierbij een kleine selectie daarvan.

Afbeelding
De oude gare spanningsregelaar. Niet alleen qua koolborstellengte, ook kon hij snel wisselende toerentallen en belastingen niet meer goed regelen (met name met knipperlicht aan was het een beetje een disco op het dashboard :mrgreen: )

Afbeelding
De oude geleidebus van de linker bakklos. Deze had aan de buitenzijde speling gekregen.

Afbeelding
En de nieuwe bus op z'n plaats.

Een dezer dagen staat het wisselen van de achtervering en -demping op het programma, ook ga ik mij eens oriënteren op een nieuwe uitlaat vanaf de downpipe. De oude heeft zijn beste tijd wel gehad. Ik heb al het een en ander voorbij zien komen van o.a. Ferrita en Simons, mijn voorkeur gaat nu eigenlijk een beetje naar de Ferrita, voornamelijk voor het origineel ogende sierstuk op de eindpijp (de Simons is meteen een Aero/Viggen-lijkend stuk wat in mijn optiek niet echt lekker smoelt onder een SE bumper), ik hoor graag nog of er eventueel nog andere merken waar ik aandacht aan kan besteden :)
Laatst gewijzigd door vel0city op wo 18 mei, 2022 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door vel0city » di 17 mei, 2022 23:31

Even een avondje klussen met mooi resultaat: nieuwe achterveren en schokdempers. Was ook wel nodig ook, d'r waren sporen van goeie lekkage zichtbaar op de schokdempers, maar die waren inmiddels weer helemaal droog. Wat er niet in zit, kan niet lekken, zeg maar :-P+

Afbeelding
Verschil moet er zijn 8)

Afbeelding
Ook met nieuwe rubbertjes voor zowel de veerschotels en de schokdempers. En het verbaasde me hoe roestvrij de gehele auto daarachter eigenlijk is. Geen spatje roest op zowel de veerpunten als de schokdemperbevestiging. En ja, de uitlaat is een ander verhaal, maar da's het volgende project :wink:

Afbeelding
En dit is niks meer dan oud ijzer. Een demper wilde al niet eens meer terugveren, dus die deed al een tijdje niet meer mee :mrgreen:

Ook een voordeel: de auto helt niet meer zo zwaar achterover. Dat staat van buiten al weer een stukje beter. Het kan weer een paar kilometers mee :O:

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door vel0city » wo 18 mei, 2022 17:26

En gezien het mooi weer was even een optisch minpuntje wat verbeterd: de achterspoiler is weer egaal zwart i.p.v dof uitgeslagen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

9ETSEA
Geregistreerd lid
Berichten: 39
Lid geworden op: za 01 jan, 2022 14:03
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door 9ETSEA » do 19 mei, 2022 20:10

Lekker bezig mooie updates, ziet er netjes uit

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door Ewout » do 19 mei, 2022 20:26

Keurig! Gepoetst of gespoten..?
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door vel0city » vr 20 mei, 2022 15:55

De spoiler is opnieuw gespoten. Poetsen was niet echt meer een optie gezien het plastic zelf was gaan verweren.

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door vel0city » wo 06 jul, 2022 15:05

Ondanks dat de remschijven aan de voorzijde pas 8000 km "jong" waren, waren ze helaas al kromgetrokken. Voornamelijk boven de 100 km/u was het meer schudden dan remmen, ook als ik bijna stilstond was het een erg schokkerige bedoeling. Natuurlijk jammer, ik had van Bosch schijven eigenlijk meer verwacht :?

Maar goed, dat moest natuurlijk aangepakt worden, dus heb ik een setje Saab Select-schijven eronder gemeubeld. Gelukkig was alles recentelijk los geweest dus het wisselen was een fluitje van een cent.

Afbeelding

Maar waar ik eigenlijk voor naar de plaatselijke hobbyhal ging was het vervangen van de uitlaat. Ik had al door dat die niet meer een lang leven beschoren was, vooral de achterdemper was meer roest dan demper. Die dus vervangen door een Ferrita die ook nog eens iets leuker klinkt :D

Afbeelding
Tot mijn verassing bleek de einddemper aan de tussenpijp te zijn gelast in het verleden, en dat was dus ook gaan roesten. Waarom er dan ook nog een klem om zat, Joost mag het weten, maar dat ik er al in de buurt kwam met een steeksleutel brak deze al in tweeën. Uiteindelijk heeft de slijptol het daadwerkelijke einde van deze uitlaat ingeluid, want anders wordt het wel heel veel rommelwerk met die tussenpijp en de achteras.

Afbeelding
En voilà. Stukke beter 8)

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door vel0city » di 24 okt, 2023 20:23

Afbeelding

:)

Met al dat Classic geweld zou je bijna vergeten dat ik deze Saab ook nog in bezit had.

En inderdaad, had, dat is in verleden tijd. Sinds de laatste post hier van juli vorig jaar is er natuurlijk nog het een en ander gesleuteld (aandrijving, ophanging remtechnisch, twee APKs, etc) en werd er natuurlijk gewoon gereden, maar sinds vanmiddag niet meer:

Afbeelding

Gekocht in mei 2021 als "tijdelijke" vervanger voor de Classic (die sindsdien en nog steeds gerestaureerd wordt), bij een kilometerstand van 185k km. Vandaag, 24 oktober 2023, achtergelaten bij een bekend adres in Apeldoorn met 226.064km op de klok. Pakweg anderhalf jaar gereden en zo'n 41.000 km op de klok gezet.

Rijdt de Classic dan alweer? Nee joh, die staat as we speak ingepakt met een half gespoten motorruimte. Heb ik een ander merk onder m'n kont? Neejoh, natuurlijk niet :wink: Eens een Saab, altijd een Saab. De nieuwe aanwinst voor de koude(re) maanden staat wel al voor de deur, want de 9-3 is er op ingeruild. Iets groter. Jonger. Witter. Automatischer. En twee nummertjes hoger. Alvast een teasertje, met tegelijkertijd een uitzwaaimomentje naar de 9-3:

Afbeelding

Zeer spoedig te zien op dit mooie forum, want ook deze "nieuwe" Vinterbil is niet helemaal standaard :wow:

Plaats reactie