De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE: Afscheid

1993-2002
Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5787
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door Orphy » do 10 jun, 2021 16:36

Mooi ding hoor, vind de combinatie kleur met wat donkerdere velgen erg geslaagd.
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door vel0city » ma 19 jul, 2021 15:35

Even weer tijd voor een update, te beginnen met wat lampjes.

Of liever gezegd, een gebrek aan lampjes. Want de verlichting van de radio had geen zin in werken, tenzij je de frontplate indrukte. Soms bleef 'ie aan, soms ging 'ie meteen weer uit. Niet echt handig in het donker en het staat gewoon raar. Gelukkig werkten de lampjes dus wel nog, dus zou het aan de aansluiting moeten liggen tussen radio en front, wat wel vaker voor schijnt te komen. Dus vandaag de radio eruit gehaald en open gehaald, daarna alle soldeerverbindingen van zowel de lampjes als het stekkertje opnieuw voorzien van verse soldeer en met een regelbare voeding getest. Alle lampjes werken in ieder geval, als ik vanavond naar het werk rij zal ik wel zien of ze dat nog steeds doen nu ze weer in de auto zijn gemeubeld.

Aanschouw: de operatiekamer.
Afbeelding

Deel 2 van de verlichting heeft ook met het interieur te maken, namelijk de SID. Gelukkig geen pixelverlies, maar de twee rechtste knoppen lichtten niet op. Gezien de radio er toch uit was heb ik de SID ook maar even uitgenomen (zowaar nog het originele exemplaar gezien de datum op de sticker :) ), inderdaad is daar een lampje op z'n eind en een andere was onderweg naar z'n eind, dus dan gelijk maar 3 stuks nieuw besteld. Heb ik straks weer mooie groene verlichting, echt een cockpitgevoel, zoals het hoort 8)


Wat anders en wat irritanter is een trilling in de stuurinrichting, zo vanaf de 90-100 km/u. Tenminste, soms. Soms voel ik niks, soms gaat het hele stuur heen en weer alsof we door een aardbeving rijden, in welke versnelling dan ook, optrekkend of afremmend. Ik vermoedde eerst hoogteslag in m'n banden, wat ook zo bleek te zijn (alle 4 de banden, net 3 jaar oude Michelins en de auto heeft nooit langer dan een week stil gestaan bij de vorige eigenaar :-S+ ). De velgen lijken gewoon recht te zijn, daar zit geen slag in, dus ik dacht er met nieuwe banden (ditmaal Continental's) vanaf te zijn. Mooi niet dus. Ik zag wel dat de aanlegvlakken van de wielen op de remschijven niet schoon waren, dus ik ga de wielen nogmaals demonteren om de naaf schoon te maken in de hoop dat dat de trillingen wegneemt, maar anders weet ik het even niet. Uitlijning zou ook bij de bandenboer gebeuren, maar die kwamen niet ver. De spoorstangen en stuurkogels zaten kennelijk dusdanig vast dat zij zich er niet aan durfde te wagen, dus het wordt sowieso een ritje naar de Saab garage om hem daar uit te laten lijnen en eens verder te speuren. Wordt dus vervolgd... :?

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door Bummer » di 20 jul, 2021 6:10

Als je de trillingen in je stuur voelt en niet in de stoel, dan zit de oorzaak in je voortrein.

Onbalans in het het balanceren van de wielen is al op gecheckt, neem ik aan?

De stuurkogeld van de spoorstangen loskrijgen is vaak een lastig klusje. Hopelijk hebben ze de moer niet rondgedraaid bij hun onsuccesvolle pogingen. Schroefdraad en moer flink bostelen met een staalborstel, Imal erop spuiten, goed laten inwerken, verhitten en dan met een koude spray (Loctite freeze’n’release of Motip shockoil) wil nog weleens werken.

Nieuwe stuurkogels met een likje montage vet erop zetten.

Ander euvel zouden te strak gezette wielbouten kunnen zijn, of ongelijk aanhaalmoment links tov rechts (120 Nm, sommige garages doen 130, weer anderen vertrouwen op hun luchtsleutel :rotfl: ). Überhaupt kunnen te strak vastgezette wielen ook voor trillingen zorgen.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

OmniaVincitVeritas
Geregistreerd lid
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 23 jun, 2021 15:12
Regio: Outside Europe

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door OmniaVincitVeritas » di 20 jul, 2021 18:22

Wat ik weet is dat alle 9-3's V1 tussen '98-'03 van het trillen wel ietsje last hebben, ook al heb je er van alles aan proberen te verbeteren. Schijnt in de constructie te zitten. Je kunt het wel zo goed als laten verdwijnen door alles verder goed in orde te hebben.

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door Bummer » di 20 jul, 2021 21:20

Bij mijn 900 ‘98 wel last van gehad. Balanceren van de wielen en een vierpunts uitlijning hebben dat grotendeels verholpen. Na enige tijd de stuurkogels te hebben vervangen - inclusief nieuwe uitlijning voor - zijn de trillingen weg.

Bij mijn 9-3 ‘98, met dezelfde voortrein nooit geen problemen gehad op dit vlak. Het gaat dus niet altijd op.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door reiernumans » wo 21 jul, 2021 12:45

Ik ken ook wel 9-3's die volledig 'stil' zijn wat dat betreft. Bij cabrio's heb ik het nog niet meegemaakt..

Wat betreft die spoorstangen/stuurkogels; ik zou de hele bende vervangen. Kost de wereld niet aan onderdelen, maakt het uitlijnen een stúk makkelijker (het draad op de stelbout is vrij grof, dus met oude zooi is het lastig om de fijnafstelling goed te krijgen) en je vervangt meteen de rubber bus op de aansluiting van de spoorstang op het stuurhuis. Die zijn vaak oud en redelijk versleten, wat bijdraagt aan trillingen en een wollig stuurgevoel.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door vel0city » wo 21 jul, 2021 22:26

Hartelijk dank voor de suggesties :)

De trillingen zitten inderdaad niet in de stoel maar wel in de voortrein. Wielen zijn inderdaad zowel binnen als buiten gebalanceerd bij het plaatsen van de nieuwe banden. Stuurkogels en spoorstangen zijn inderdaad de kosten niet dus die mogen er ook mooi uit en vervangen worden, de rubbers van de stuurkogels zagen er ook al niet meer heel vers uit. Dan zal de wagen natuurlijk opnieuw uitgelijnd worden, mogen ze achteren ook meteen controleren.

Maar ik ben ook nog wat anders tegen gekomen, iets wat minder leuk en makkelijk is dan "eventjes" uitlijnen. Heb vandaag de wielen los gehaald om het aanlegvlak schoon te borstelen gezien de hoeveelheid vliegroest en andere meuk die ik zag bij de bandenwissel. Daarbij ook even gecontroleerd of alles spelingsvrij was, wat qua stuurinrichting wel het geval is, maar dat kan ik niet zeggen over de versnellingsbak. Of liever gezegd, over de bakklossen die daar uit komen. Want de rechter klos zit spelingsvrij op z'n plek, de linker klos kan ik aardig op en neer bewegen :| Daar zit dus een lager in dat z'n werk niet meer doet. De bak schakelt verder prima en heeft geen gekke bijgeluiden of olielekkages, dus ik heb stille hoop dat de bak intern niet verder naar z'n moertje is en het met een nieuwe klos/lager verholpen zal zijn. Ben alleen een beetje benieuwd wat een specialist daar qua tijd aan kwijt is, iemand een beetje een idee wat ik kan verwachten? De auto heeft over twee maanden ook al weer de APK, ik plak er dan bovenstaande kwesties en nog wat andere kleine dingetjes + een grote beurt aan vast, ben ik meteen klaar (de auto heeft over 2000 km ook weer z'n beurtje nodig dus het komt allemaal een beetje prima uit zo) voor weer 10000 km.

Goede nieuws is dat de gehele verlichting op de radio en de SID het weer gewoon doet. Staat stukke beter zo :)

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door vel0city » vr 23 jul, 2021 21:08

Het schoonmaken van de aanlegvlakken van de velgen heeft wel een stuk geholpen in ieder geval. Vandaag grote stukken 100/130 gereden en hoewel er nog wel het een en ander schud (van het niet uitgelijnde werk en de bakklos) is het echt al een heel stuk minder. Op de goede weg dus :)

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door vel0city » ma 30 aug, 2021 17:48

En we hebben weer een jaartje APK! Was even spannend gezien de Saab niet door z'n CO-meting kwam, bleek dat de uitlaatgassen bij het verlaten van de kop al meteen de buitenlucht opzochten, het was nog even de vraag of er geen tapeinden braken in de kop bij het wisselen van de pakking want dan was het een heel ander verhaal geworden. Dat is gelukkig niet gebeurd, dus we kunnen weer door :)

Gisteren ook de afgetrapte haaienvin vervangen voor een dummy, of tenminste, soort van. De vervangende haaienvin had namelijk grof schroefdraad terwijl de mijne fijn draad had en ik geen andere moer had... Dus het binnenwerk van de vin maar overgezet op de nieuwe behuizing en het spul weer teruggezet, want kennelijk had ik ook daadwerkelijk een antenne er in zitten. Soms moet je wat creatief zijn... :D

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door vel0city » di 19 okt, 2021 16:23

Niet veel gebeurd in de afgelopen 2 maanden, afgezien van kilometers maken. Tot vorige week. De Saab begon steeds moeilijker te lopen. Eerst met bokken en stoten optrekken, daarna een paar keer uitvallen bij het optrekken, vervolgens veel te lang moeten rondtornen voor hij eens aansloeg en uiteindelijk was het zondagavond einde oefening, de Saab startte niet meer. Gouw de symptomen in Google gegooid, de BDP sensor en de DI cassette kwamen als grootste boosdoeners naar boven. Nog een uitvraag gedaan op de Facebook pagina van dit forum, daar werden dezelfde componenten als oorzaken gegeven. Die heb ik dus beide nieuw besteld en zitten sinds vandaag allebei op en in het kloppende hart van de Saab. De BDP sensor was het namelijk niet, de DI cassette, ondanks dat deze pas 40000 km in de auto zit, had het wel begeven. Ik had al gezien dat het een namaak exemplaar was en daar zijn de ervaringen eigenlijk nooit goed mee, dus die heeft plaats gemaakt voor een Saab Original exemplaar. Bougies ook vervangen (waren ook 40000 km oud en de cassette ligt er toch af dus waarom niet :wink: ) en de Saab rijdt weer als een zonnetje 8)

Volgende week een afspraak staan bij de plaatselijke Saabgarage voor een nieuwe koppeling en nieuwe voorste draagarmrubbers, beide zijn nog origineel van deze auto en tonen de gebruikelijke slijtage (laat aangrijpende koppeling en uitgelubberde rubbers). Wiellagers gaan er ook uit, de huidige klinken als een zwerm boze bijen :oops:

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door vel0city » vr 12 nov, 2021 17:50

En weer een maandje en veel kilometers verder. De wagen heeft de specialist opgezocht en is terug gekomen met een nieuwe koppeling, voorste draagarmen en twee complete nieuwe veerpoten i.v.m. roestvorming en algehele staat van eerder genoemde veerpoten. Boel is toch los, dus zo'n beetje de gehele voortrein is vernieuwd. De auto zou daarna uitgelijnd worden, maar daar was nog het een en andere mee. De specialist lijnt zelf niet uit maar besteedt dat uit i.v.m. ruimtegebrek maar nou kon de uitlijnboer zelf niet i.v.m. tijdsgebrek dus was de vraag of ik het erg vond zelf de wagen te laten uitlijnen. Geen probleem, heb ik de auto weer terug en een dag later kon ik naar de lokale bandenboer voor het uitlijnen. Komen ze vervolgens na een half uurtje rommelen met het verhaal van joh, je spoorstangen en stuurkogels ziten muur- en muurvast, als je die garage van je even belt of ze het gangbaar kunnen maken en dan terug komt dan lijnenen we wel weer voor je uit. Mooi is dat. Dat uitlijnen was nou wel erg nodig, alles is daaronder los geweest en de boel stond zo scheef als maar kon. Ik denk van, wacht even. Ik ken ook zelf die spoorstangen en stuurkogels plaatsen en dan meteen na het weekend weer terug komen voor het uitlijnen, want ik weet nu al dat de garageboer er geen plaats voor heeft om het spul even tussendoor gangbaar te maken en ik heb geen zin om weer anderhalve week of langer te moeten gaan wachten en zo door blijven rijden. En zo geschiedde, dezelfde middag nog een ritje Vinkenveen op en neer gereden om de onderdelen meteen op te kunnen halen (was net voor het weekend en dan weet ik tenminste dat ik ze in het weekend nog kan plaatsten) en een avondje hobbyen later was het weer tijd voor uitlijnpoging twee, die deze keer vanzelfsprekend slaagde :) Nu alleen nog zelf de achterveren+dempers vervangen, de Saab is een beetje door z'n hoeven gezakt achter met de nog originele veren die daar zitten :mrgreen:

Begin deze week was het ook ineens einde oefening voor de rechter speaker. Ook die speakers waren nog origineel (en van die heerlijke papieren kwaliteit) dus daar zitten sinds vanmiddag een setje Herz-speakers in, wel na wat ombouwwerk om de originele Saab-stekker van de originele speakers te kunnen behouden. Geeft nog aardig wat bass ondanks het kleine formaat van de speakers, ikke blij :)

Nog wat plaatjes. Niet heel spannend verder, maar anders is het zo veel tekst :wink:

Afbeelding

En de vernieuwde voortrein:
Afbeelding

Ik hoop de auto ergens volgende week even op een brug te kunnen zetten voor een algehele inspectie van voornamelijk de voorremmerij en de achterophanging (i.v.m. de voorgenoemde doorzakking). Achterremmen zijn al redelijk recent nog bij de vorige eigenaar in z'n geheel vervangen, ik vermoed dat die klus er aan de voorzijde ook aan zit te komen gezien de auto nog wel eens wilt scheeftrekken bij het remmen. Kan dan beter alles in een keer meenemen, ben dan toch bezig.

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door vel0city » di 21 dec, 2021 16:10

Er gebeurt vrij weinig minus het kilometers maken. Inmiddels op de 194k km aangekomen met een klein issue: de bekende olielekkage op de afdopplug waar bij automaten een vacuümpomp zit (en met de oudere Saabs de verdeler). Dus kleppendeksel eraf en een nieuwe plug monteren, is normaal niet zo moeilijk. Of toch niet...

Afbeelding

Allereerst, ik ben tevreden met hoe het er hier uit ziet. Nette bruine laag, bijna geen koolafzetting minus het dunne laagje bij de distributieketting. Maar de twee Torx-40 schroeven rechtsonder die het kapje over de afdopplug houden komen met geen mogelijkheid los. Zelfs met een medium-formaat dopsleutel en de juiste Torx-bit ben ik het metaal van de schroef aan het opstropen in plaats van dat het spul loskomt. Daar ik geen zin heb in een gestripte bout gezien ik geen vervangende exemplaren heb heb ik me maar neer moeten leggen bij het feit dat er voor nu even wat druppeltjes olie zo nu en dan langs de kop naar beneden stromen. De auto krijgt over 6k km een grote beurt bij de garage dus dan zal ik het daar aankaarten zodat het meegenomen kan worden. Voor nu is het even wat extra vaak olie peilen en waar nodig bijvullen :wink:

M.b.t. het remverhaal, nieuwe remschijven en blokken voor de voorzijde zijn binnen, dus die ga ik ook ergens volgende week nog een keertje monteren.
Laatst gewijzigd door vel0city op di 21 dec, 2021 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door DV 9-3 » di 21 dec, 2021 16:50

Leuk, je topic! Hij was bij mij 'n beetje ondergesneeuwd geraakt maar 't is mooi om te lezen hoe deze schitterende og 9-3 de zorg en aandacht krijgt die hij verdient. 👊

Als ik je twee tips mag geven:

Ik las dat je de wielnaven en pasvlakken van de velgen hebt ontdaan van van vliegroest en corrosie. Wat erg goed werkt om de voortrein trillingvrij te krijgen is om na het schoon borstelen van de wielnaven een smal (ong. 5-10mm) reepje aluminium tape te plakken. Hierop centreert de velg perfect. (Het is namelijk de naaf die het centreren verzorgt, niet de wielbouten. Die zetten de boel alleen vast.) Dit heeft al mijn og 9-3tjes de voortrein veel extra rust en stabiliteit gegeven.

En als je de veren en dempers achter gaat vervangen, neem dan meteen de achteras bussen mee. Als die niet al 'n keer vervangen zijn, dan zij ze gegarandeerd vergaan/uitgelubberd/gescheurd en zit er veel zijwaartse speling op je achteras. Als die ruimte weg is met nieuwe bussen ga je dat heel duidelijk merken!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door vel0city » di 21 dec, 2021 17:47

Die wielnaven-tip heb ik ook al gezien inderdaad (toevallig in een Autoweek-video van een NG9-5 :wink: ), maar het mooie is dat de trillingen uit de voortrein verdwenen zijn nadat de voorste draagarmen en veerpoten gemonteerd waren en de boel uitgelijnd was (en daarna natuurlijk het schoonmaken van het aanlegvlak op de naaf). Het is nu echt nog alleen een gevalletje van trekken met remmen, dus dat staat nu bovenaan op het lijstje en de nodige onderdelen zijn al binnen :)

Gebruikersavatar
de_skileraar
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 26 feb, 2021 21:39
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De "Winter"Saab: Cosmic Blue '01 9-3SE

Bericht door de_skileraar » do 23 dec, 2021 21:33

Moeten die twee torx bouten wel los? Volgens mij kun je die afdekdop rustig wegtikken, met de dop van een dopsleutel als 'basis'.


Afbeelding

Afbeelding
Saab 9-3 2.0 turbo SE cabriolet - 1998

Plaats reactie