Over 'n bìjna NOS onk Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio.. Stom!

1993-2002
Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Over 'n bìjna NOS onk Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio.. Stom!

Bericht door DV 9-3 » ma 31 mei, 2021 22:18

Hoewel steeds minder vaak, komen er toch nog wel 's extreem mooie Saabjes voorbij in de 'Gespot' rubrieken, met zeer lage Km standen. Vaak gaan reacties die in zo'n topic verschijnen dan over de (al dan niet te) hoge vraagprijs, of over of zo'n auto nu wel-of-niet een goeie aankoop is. De meningen verschillen dan soms flink.

Omdat ik me ineens besefte dat ik over alle Saabjes in m'n verzameling al best uitgebreid gedeeld heb hier, maar over één wonderschone nog slechts terloops iets in topics over 'n ander Saabje vertelde, leek 't me wel 's leuk om aan deze bijzondere schoonheid ook 's uitgebreid aandacht te besteden, en wel vanuit de volgende invalshoek: Deze 'extreem lage Km stand' 9-3 was echt in vrijwel alle opzichten nagenoeg perfect toen ik 'm kon kopen. Wat kwam ik nou allemaal tegen om 'm ook werkelijk conform z'n lage Km stand te laten rìjden?.... Hieronder wat foto's van hoe hij erbij stond toen ik voor de bijl ging.🤤

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was in september 2019 dat ik 't geluk had deze origineel Nederlandse 9-3og Aero I cabrio met aantoonbaar slechts 24.792 km op de teller aan te kunnen kopen. Nieuw, zou je zeggen. En dat is ook grotendeels zo. Maar zéker niet in alle opzichten! Hieronder op 'n rijtje wat ik aan de auto heb laten doen om te zorgen dat hij sinds gisteren (!) rijdt zoals 't een nieuwe Saab met deze Km stand imho betaamt. (Wat overigens een bizar fijne ervaring is...💕)

Afbeelding

Correctie, ik heb natuurlijk wat fijne upgrades gedaan, dus hij rijdt nu ook een fijn stukje beter dan 'ie destijds nieuw deed, maar even los daarvan; Vaak wordt bij zo'n 'extreem lage km stand occasion' vergeten dat ook door puur ouderdom icm zeer spaarzaam gebruik onderhoud ontstaat dat echt noodzakelijk is om uit te voeren, wil je tenminste ten volste genieten van wat je in essentie hebt aangeschaft; Een 'New Old Stock' Saab.💕

Het excel dat ik van deze (net als van alle andere Saabjes) bijhoud;

Afbeelding

Wat de 'grote servicebeurt' in 2019 precies inhield (Uren zijn incl. carter lichten):

Afbeelding

Wat de 'kleine servicebeurt' in 2020 precies inhield:

Afbeelding

En het werk dat afgelopen week gedaan werd.

Afbeelding

Nu is 'ie zoals ik hoopte dat 'ie zou worden toen ik 'm kocht; Echt een unieke Saab 9-3og Aero Mk I Cabrio met een extreem lage Km stand, die er uitziet als nieuw, die klinkt als nieuw, die ruikt als nieuw, die voelt als nieuw en die rijdt als nieuw. 💫💫

Afbeelding

Ehmm sorry, rijden voelt zelfs 'n stuk beter dan nieuw nu dus...Origineel waar 't kan, èn verbeterd waar 't (inmiddels) kan.😉. En stìl.... Ècht f*cking unbelievable. 🥰

Afbeelding

Afbeelding

Hoe komt zo'n Saabje aan zo'n absurd lage Km stand en nog in deze staat, kan je je afvragen... Nou, dit was de auto die behoorde bij een buitenverblijf van Nederlandse pensionado's in de provincie Zeeland. Hij heeft daar altijd in een droge garage gestaan. Het buitenverblijf werd na bijna 20 jaar verkocht, de eigenaren trokken zich terug in een fijn appartement in R'dam en hun trotse bezit, de Midnight Blue Saab 9-3og Aero Mk I Cabrio kwam bij een dealer in exclusieve auto's te koop te staan. Alwaar al snel gespot door ondergetekende maar eerst nog (ècht!😂) véél te hoog geprijsd... Pas toen na een paar maanden die exorbitante (Ik meen €21,5K) vraagprijs flink daalde, mocht ik gaan kijken van mezelf en bleek een passende deal mogelijk.😎

Een grappige anekdote is trouwens dat ik tijdens de proefrit een vreemd geluid hoorde bij de achterkant van de auto. Iets dat ik echt niet kon thuisbrengen. Geen tik. Geen rammel. Geen kraak. Vrij hard. Het duurde soms vrij lang, soms maar kort. En 't was er alleen bij een bocht draaien, of stoppen... Op vrij lage snelheden. Maar dan ook weer niet altijd... Het was echt overduidelijk hoorbaar, had iets metaligs, maar niet iets verontrustends. En tijdens 't rijden op wat hogere snelheden hoorde je het he-le-maal niet. Ik dacht dat 't iets met een lastwissel te maken kon hebben en verdacht de bussen van de achteras. Misschien dat die inmiddels zo uitgedroogd waren dat ze zich af en toe weer moesten 'zetten' ofzo, dacht ik. Ik besefte dat die gedachte wellicht een longshot was, maar ik wilde deze auto hier niet om laten schieten... Enfin.... Ik was bij aanschaf toch al van plan kom alle rubbers en bussen te laten vernieuwen, dus dat vreemde geluid zou dan wel aan de oppervlakte komen... Tot mijn verbazing was dat echter niet het geval. Na vervanging van alle draagarmen en achteras-bussen was het geluid er, uiteraard pas eenmaal weer thuis, gewoon weer... Vreemd... tot ik de volgende dag bij toeval een schroevendraaier nodig had terwijl die niet voorhanden was, en ik die uit de gereedschaps set van de cabrio besloot te gebruiken... Tot mijn verbazing, opluchting, grote schaamte en tegelijk plezier, zag ik in de reservewielbak de oorzaak van het vreemde geluid vrolijk oranje gekleurd en rond liggen zijn:.... Een golfballetje!.😂😂😂

Afbeelding

Ohja, die oorspronkelijk bizar hoge vraagprijs he... Die heb ik uiteindelijk natuurlijk alsnog wel benaderd hoor, alles bij elkaar..😊 Nu is er nog slechts één probleem aan deze waanzinnige cabrio... Die Km stand... Die gaat namelijk nìet laag blìjven!. 😉💕

Afbeelding
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op zo 15 okt, 2023 18:28, 26 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De Midnight Blue 9-3og Aero I Cabrio: Een 'extreem lage Km stand' 9-3 echt als nieuw maken.

Bericht door Arthurj » ma 31 mei, 2021 23:03

Prachtig verhaal/anekdote weer David. En om weer te smullen die foto's :D Zo'n exemplaar [maar dan een 9-3 NG Cabrio] staat hier ook met net 45.000 km en bijna [27-06] 15 jaar oud. Maar dat golfballetje, om te gillen werkelijk :wink:
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: Over 'n bìjna NOS Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio..

Bericht door ghulst » di 01 jun, 2021 9:22

Wat een prachtige auto. Dat interieur ook. Fantastisch! Daar zou iedereen voor vallen, denk ik. Wel een goed idee om die wielen te wisselen. ;)
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Over 'n bìjna NOS Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio..

Bericht door Luud » di 01 jun, 2021 11:11

Mooi om te lezen dat je vervangt voordat iets stuk is.....geeft zoveel vertrouwen in een auto en ja, op zo'n exemplaar mag je best trots zijn.....
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017

Gebruikersavatar
Tafi
Geregistreerd lid
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 24 apr, 2006 22:43
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Over 'n bìjna NOS Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio..

Bericht door Tafi » di 01 jun, 2021 13:48

mooi hoor! ik snap het wel, een 9-3 in zo'n kleur :D Maar is hij ook verlaagd eigenlijk? Ik zie dat niet in het lijstje staan, maar het lijkt wel zo. Voor welke set heb je dan gekozen?
900 GL 1984

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Over 'n bìjna NOS Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio..

Bericht door DV 9-3 » di 01 jun, 2021 14:37

Dank voor de leuke reacties.🙏

@ Tafi: Hij kreeg vorig jaar bij 'de kleine servicebeurt' Eibach 30 mm verlaging icm Koni sportdempers.

Afbeelding
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
WilNiks
Geregistreerd lid
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 26 okt, 2020 21:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Over 'n bìjna NOS Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio..

Bericht door WilNiks » di 01 jun, 2021 23:34

Ik zie nog één iele piele klein verbeterpuntje mogelijk. De zwarte windvanger vervangen voor beige. Perfecte automobiel :love: :thumbup:
9.3 cabrio
MT-01

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Over 'n bìjna NOS Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio..

Bericht door martinphili » wo 02 jun, 2021 7:09

Super mooi, een kostbaar bezit, en dan bedoel ik niet de monetaire waarde.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur
Donateur
Berichten: 898
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Over 'n bìjna NOS Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio..

Bericht door sterkstromer » wo 02 jun, 2021 10:29

Past ALU26 niet nog beter bij een Aero met deze skirts? Nu te koop:
viewtopic.php?f=154&t=176088
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Over 'n bìjna NOS Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio..

Bericht door DV 9-3 » wo 02 jun, 2021 10:46

@ Wilniks: Ik wist niet dat die in beige bestaan. Nooit gezien. Ik zou dat ook niet willen want licht gekleurd gaas wordt moeilijker doorzichtig naarmate er meer licht op valt. Zwart gaas doet dat vrijwel niet.😊

@ Sterkstromer: Tja, da's 'n kwestie van smaak natuurlijk. Na de Vikings waarop ik 'm kocht, heb ik er Alu 26's onder gezet. Ik vind de Alu 36's mooier. Vandaar ook dat 'ie voor mij zo àf is he. 😉

Afbeelding
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
WilNiks
Geregistreerd lid
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 26 okt, 2020 21:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Over 'n bìjna NOS Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio..

Bericht door WilNiks » wo 02 jun, 2021 18:33

alleen het frame is beige 'leer'. Gaas is even zwart. In je spiegel zie je geen verschil. :D
9.3 cabrio
MT-01

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Over 'n bìjna NOS Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio..

Bericht door DV 9-3 » ma 27 dec, 2021 21:40

Al m'n topics staan vanaf nu ook gebundeld in viewtopic.php?f=23&t=178434&p=1928071#p1928071

Groet!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Over 'n bìjna NOS Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio..

Bericht door DV 9-3 » do 14 jul, 2022 20:24

.
Hij passeert alweer bijna de 40.000Km... 'T is ook zó lastig om er niet in te rijden. Nieuw. Gewoon nieuw. Zo voelt 'ie. In àlles..💖
Correctie: Béter dan nieuw. Met al die fijne upgrades..

Afbeelding

Hoewel qua karakter een wereld van verschil, qua uiterlijk 'n prachtig stel...💞

Afbeelding
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Over 'n bìjna NOS Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio..

Bericht door martinphili » do 14 jul, 2022 21:23

Het blijft geinig om de combinatie cabriolet/gesloten van hetzelfde type in dezelfde kleur te zien. Doet me denken aan mijn eigen sky blue 900 ng combinatie.
Tof.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Over 'n bìjna NOS Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio..

Bericht door NeufegliseThierry » wo 27 jul, 2022 23:23

Met veel plezier herlees ik af en toe een van je verhalen, kan oprecht meegenieten. Moest bij deze terugdenken aan de tijd dat ik een Volvo 850 reed. Bij accelereren, remmen en de bocht door klonk er een vreemd geluid van onder de stoelen vandaan.

Weken mee rond gereden, ergernis nam steeds verder toe. Gelukkig kwam dochterlief met de oplossing toen ze zei "papa, ik ben een knikker kwijt geraakt, weet jij waar die is gebleven?".

Ja dat wist papa wel :lol: Overigens er nooit meer uitgekregen maar wetende wat het was, was de ergernis gelukkig voorbij :-)
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

Plaats reactie