Nieuwe aircopomp geïnstalleerd: raar gedrag bij ingeschakelde gebleven

1993-2002
Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 404
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Nieuwe aircopomp geïnstalleerd: raar gedrag bij ingeschakelde gebleven

Bericht door K0ENIE » di 03 aug, 2021 7:03

Misschien teveel of verkeerde olie in de airco, de pomp kan en mag alleen maar gasvormige stoffen aanzuigen. Om deze rede is de druk en temperatuur van het koelgas wat de pomp in gaat ook belangrijk.
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Nieuwe aircopomp geïnstalleerd: raar gedrag bij ingeschakelde gebleven

Bericht door Sapphire » di 03 aug, 2021 11:19

Ik zou je adviseren: haal nog even een 6pk1805 of 6pk1800 en leg die er op. Als je dan een ritje maakt weet je direct of het probleem met afremmen op motor / hoorbare pomp met de aircopomp van doen heeft.

Foto (van mezelf) geleend uit topic van DV 9-3:


Afbeelding

beekemm
Geregistreerd lid
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 20:33
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe aircopomp geïnstalleerd: raar gedrag bij ingeschakelde gebleven

Bericht door beekemm » di 03 aug, 2021 11:31

als ik het plaatje zo zie loopt de waterpomp de verkeerde kant op of maakt dat nu plots niet uit,
Saab 900NG Cabrio 1996 2.0I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I

coppe218
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 857
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Nieuwe aircopomp geïnstalleerd: raar gedrag bij ingeschakelde gebleven

Bericht door coppe218 » di 03 aug, 2021 12:13

Nee, zo loopt de waterpomp in dezelfde richting. Langge riem gaat er ook bovenlangs.
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)

beekemm
Geregistreerd lid
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 20:33
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe aircopomp geïnstalleerd: raar gedrag bij ingeschakelde gebleven

Bericht door beekemm » di 03 aug, 2021 13:42

je hebt gelijk verkeerd om zitten kijken
Saab 900NG Cabrio 1996 2.0I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I

henkdevreis
Geregistreerd lid
Berichten: 27
Lid geworden op: za 10 okt, 2015 11:43
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Nieuwe aircopomp geïnstalleerd: raar gedrag bij ingeschakelde gebleven

Bericht door henkdevreis » di 31 aug, 2021 14:52

@rene: Dank voor de bevestiging. Had gekund dat dat model niet meer leverbaar was o.i.d. maar dat is dus niet het geval.

@KOENIE: Heb je het koelgas bedoelt, of daadwerkelijk compressorolie?

@Sapphire e.a.: Bij uitgeschakelde airco (ECON-stand) is er niks aan de hand, aan de pulley/aircokoppeling zelf zal het dus niet liggen. Zeker aangezien het dus hetzelfde verhaal is met deze nieuwe pomp en twee à drie jaar geleden met oude pomp.


Verder ben ik zelf maar even het WIS ingedoken. Ik lees daar nergens dat het normaal gedrag is dat de compressor de hele tijd in- en uitschakelt dus ik ga er ook van uit dat dat niet de bedoeling is. Het wordt me daar niet duidelijk of en hoe er dan wel snelheidsregeling van de compressor is, of dat de compressor op constante snelheid werkt en het zwaarder en minder zwaar krijgt naar gelang de buitentemperatuur en de systeemdruk wisselt, maar soit.

Verder nagezocht wat bepaalt of de pomp ingeschakeld kan worden en blijven, dat lijkt allemaal door DICE verwerkt te worden op één criterium na (compressortemperatuur). DICE krijgt van de ACC-eenheid een airco-verzoek en als aan de voorwaarden wordt voldaan wordt dit verzoek doorgestuurd naar Trionic, die dan het relais voor de compressor activeert. Dan heeft alleen de compressor zelf nog een interne temperatuurbescherming.

Het volgende tegengekomen als criteria voor DICE (grofweg):
  • Motor loopt (via bus gerapporteerd door Trionic, 589b)
  • Koelvloeistoftemperatuur onder de 126°C (via bus gerapporteerd door Trionic, 589b)
  • Aircodruk in de condensor boven de 2 en onder de 27 bar (direct gerapporteerd door druksensor, 620)
  • Temperatuur van de verdamper boven de 4°C (direct gerapporteerd door antivriessensor, 621)
En alles behalve de compressortemperatuur lijkt uit te lezen met Tech 2! Dat lijkt me dus de eerste stap naar een oplossing: kijken of het DICE/Trionic is dat zorgt voor cut-out en cut-in, of de pomp zelf. En als het DICE/Trionic is, welk criterium dan de veroorzaker is. Aangezien ik het erop vind lijken dat Trionic bij een cut-out blijft compenseren voor een niet-bestaande motorbelasting zou ik vermoeden dat Trionic helemaal niet op de hoogte is van de cut-out en dat het de temperatuurbeveiliging van de pomp is, maar het compensatiemechanisme is me nog niet helemaal duidelijk.

coppe218
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 857
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Nieuwe aircopomp geïnstalleerd: raar gedrag bij ingeschakelde gebleven

Bericht door coppe218 » di 31 aug, 2021 19:01

Volgens mij schakelt een aircopomp wel altijd in en uit. Frequentie afhankelijk van verschillende factoren
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Nieuwe aircopomp geïnstalleerd: raar gedrag bij ingeschakelde gebleven

Bericht door Sapphire » di 31 aug, 2021 19:42

henkdevreis schreef:
di 31 aug, 2021 14:52
Verder ben ik zelf maar even het WIS ingedoken. Ik lees daar nergens dat het normaal gedrag is dat de compressor de hele tijd in- en uitschakelt dus ik ga er ook van uit dat dat niet de bedoeling is.
Zeker wel.

henkdevreis
Geregistreerd lid
Berichten: 27
Lid geworden op: za 10 okt, 2015 11:43
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Nieuwe aircopomp geïnstalleerd: raar gedrag bij ingeschakelde gebleven

Bericht door henkdevreis » do 02 sep, 2021 17:11

Oké, kunnen jullie dan misschien uitleggen hoe het normaal hoort te gaan, of me ergens naar verwijzen waar ik het kan lezen? Specifiek vraag ik me af op wat voor criterium/criteria het bij de 9-3 dan normaal voor de pomp is om te cyclen? In de zin van welke sensor(en) het moeten triggeren. Uit het WIS iig gehaald dat dat aan DICE-inputs de druk in de condensor en de temperatuur van de verdamper kunnen zijn (motor loopt wel en te hoge koelvloeistoftemperatuur zal echt niet zo vaak voorkomen als dit gedoe), mis ik dan nog dingen?

En, hoewel wat meer een losstaande vraag, hoe de compensatie door Trionic werkt, aangezien ik dus sterk het idee krijg dat er doorgecompenseerd wordt voor tijdelijk afwezige belasting. Als bijvoorbeeld de pomp zelf door z'n oververhittingsbeveiliging wordt uitgeschakeld, hoort dat dan tot het uitschakelen van de compensatie te leiden (en hoe?) of zou dat mijn situatie kunnen verklaren?

henkdevreis
Geregistreerd lid
Berichten: 27
Lid geworden op: za 10 okt, 2015 11:43
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Nieuwe aircopomp geïnstalleerd: raar gedrag bij ingeschakelde gebleven

Bericht door henkdevreis » ma 27 sep, 2021 13:49

Zelf weer een beetje rondgekeken in het WIS en inderdaad, waar bij de 9-5 een ronkend verhaal over een "variable swept volume" en "there will be less of a jerk when it engages compared to a compressor with fixed displacement" staat, gaat het bij de 9-3 min of meer over 'een pomp'. Lijkt me dus logisch dat het bij de 9-3 een fixed displacement-type zal zijn, dat inderdaad in- en uitschakelt om de systeemdruk binnen bepaalde marges te houden. Dat er überhaupt variable displacement-pompen bestaan vertelt me ook dat functie van de magneetkoppeling niet het fijnmazig reguleren van het overgedragen koppel is, maar dat dat gewoon een binair aan-/uitsysteem is.

Maar hoe de compensatie werkt weet ik nog steeds niet. Veel verder dan 'Trionic berekent het' ben ik niet gekomen. Wat me als laatste nu is opgevallen is dat bij stationair lopende motor met airco ingeschakeld, er best dipje in het toerental zit als de pomp uit lijkt te schakelen. Regelmatig tot 500 à 600 toeren, soms lager, heel incidenteel zelfs tot afslaan. Daarna loopt 'ie normaal stationair, tot het toerental iets wordt verhoogd als de pomp weer inschakelt (die hoor je dan ook een beetje) en de motor wat zwaarder loopt. Dan slaat de pomp af, loopt de motor weer minder zwaar, en dan dus de dip waar 'ie bijna altijd weer van herstelt.

Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur
Donateur
Berichten: 898
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Nieuwe aircopomp geïnstalleerd: raar gedrag bij ingeschakelde gebleven

Bericht door sterkstromer » ma 27 sep, 2021 14:34

Bij mij voel ik zelfs bij het rijden het inschakelen in- en uitschakelen in het motorgedrag. Ik ken het niet anders. Mijn pomp is behoorlijk nieuw (aftermarket model).
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)

henkdevreis
Geregistreerd lid
Berichten: 27
Lid geworden op: za 10 okt, 2015 11:43
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Nieuwe aircopomp geïnstalleerd: raar gedrag bij ingeschakelde gebleven

Bericht door henkdevreis » do 30 sep, 2021 17:31

Dat is bij mij ook zo ja. Volgens de garage was het ook heel normaal voor de leeftijd maar ik heb er ook in gereden toen het wél goed was, en je wil het het liefste gewoon goed hebben.

Plaats reactie