Advies gevraagd inzake winterstalling

1993-2002
Plaats reactie
haralddekruijf
Geregistreerd lid
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 25 jun, 2021 17:06
Regio: NL - Provincie Gelderland

Advies gevraagd inzake winterstalling

Bericht door haralddekruijf » ma 27 sep, 2021 18:30

Hoi allemaal,

Ik heb een hoop gelezen over hoe je de auto het beste in winterstalling kan zetten. De ene site zegt zus, de ander zo. Dus maar even een post hier.

Zo medio half/eind oktober t/m eind maart zet ik de cabrio in een schuur bij mijn schoonouders. Voordat ik hem in de schuur zet op een droge dag wil ik hem eerst wassen, daarna goed droog rijden, dan de banden oppompen tot 3 (3,5?) bar en hem dan in de schuur zetten. De raampjes zal ik iets open doen van de auto.

Nou heb ik voornamelijk twijfels ver de accu. Het liefst koppel ik hem niet af want dan moet ik wellicht de radio opnieuw laten inlezen (?) Ik heb ooit eens een druppellader gekocht bij de Action (https://www.action.com/nl-nl/p/dunlop-acculader-/) en nou dacht ik zo om de accu gemonteerd en aangesloten te laten zitten en dan de druppellader erbij aan te sluiten. Is dit mogelijk? Of is het verstandiger om eens id maand langs te gaan, de druppellader erop te zetten en na x-uren er weer af?

De wintermaanden zal ik gebruiken om de auto machinaal te gaan poetsen (vandaar het wassen voordat hij naar binnen gaat). Ik kom er dus nog wel. Tevens is het een kleine moeite om even langs mijn schoonouders te rijden, al is het maar om de auto stationair te laten lopen voor een paar minuten (heeft dit zin?) en om de auto iets van zijn plaats te duwen/rijden.

Gebruikersavatar
Harrie1971
Geregistreerd lid
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 01 apr, 2015 22:13
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Advies gevraagd inzake winterstalling

Bericht door Harrie1971 » ma 27 sep, 2021 18:51

Een goede druppellader stopt met laden als de accu vol zit. Die kan gerust aangekoppeld blijven. Even laten lopen zou ik niet doen, er komt veel waterdamp in de uitlaat en dan gaat de uitlaat roesten. Tenzij hij lang loopt en de uitlaat zo warm wordt dat de gevormde condens geheel verdampt is. Een stabiliserende toevoeging in de benzine lijkt mij wel heel verstandig, gezien de kwaliteit van de huidige benzine.
9-3 S automaat midnight blue 72l lpg 2001 met HPT Stage 1 tuning
9-3 SE anniversery coupe zwart lpg 2001 - verkocht
Daf 55 1969 - sinds 1993 in bezit
GMC Vandura 1982
Porsche 944 S2 cabrio 1989
Porsche 944 targa 1984
Honda CB1000 Superfour 1995 (aka 'Big One')

haralddekruijf
Geregistreerd lid
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 25 jun, 2021 17:06
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Advies gevraagd inzake winterstalling

Bericht door haralddekruijf » ma 27 sep, 2021 19:35

[]

Thx. Ik kan dus de accu aangesloten laten zitten en dan ook de druppellader erbij?

Ik tank altijd E5 en zal de tank volgooien voor ik hem binnenzet.
Laatst gewijzigd door Vyv op di 28 sep, 2021 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd inzake winterstalling

Bericht door martinphili » ma 27 sep, 2021 21:32

Volgens mij blijft je radio gewoon werken maar een druppellader is prachtig. Je hebt daar elektra? Gewoon dat dingetje aansluiten en z'n werk laten doen. Banden op 3 atmosfeer inderdaad, ruiten op een kiertje en de softtop afdekken met een laken oid tegen het stof. (ademend materiaal, geen plastic!) Niet starten, zoals al gezegd, dat is nergens voor nodig.
Wel af en toe even gaan kijken natuurlijk. Gewoon even er naast gaan staan, even aaien en zachtjes een liefkozend woordje prevelen :lol:
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
Harrie1971
Geregistreerd lid
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 01 apr, 2015 22:13
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Advies gevraagd inzake winterstalling

Bericht door Harrie1971 » di 28 sep, 2021 8:18

Tank volgooien? Waarom? Het is een kunststof tank, dus roesten doet hij niet. Ik zou juist weinig benzine er in laten en als je weer gaat rijden zsm aanvullen met lekkere verse benzine (en hopelijk is het dan ook wat minder duur)
9-3 S automaat midnight blue 72l lpg 2001 met HPT Stage 1 tuning
9-3 SE anniversery coupe zwart lpg 2001 - verkocht
Daf 55 1969 - sinds 1993 in bezit
GMC Vandura 1982
Porsche 944 S2 cabrio 1989
Porsche 944 targa 1984
Honda CB1000 Superfour 1995 (aka 'Big One')

coppe218
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 857
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Advies gevraagd inzake winterstalling

Bericht door coppe218 » di 28 sep, 2021 10:33

Nee, maar de huidige benzine trekt wel vocht aan wat ook voor de brandstof zelf niet bevorderlijk is. Alhoewel dat met een 98 wel een stuk minder is.
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Advies gevraagd inzake winterstalling

Bericht door Steve-O » di 28 sep, 2021 11:58

Je hoeft je niet druk te maken over vochtopname door brandstof; die is voor zo'n korte periode als het winterseizoen verwaarloosbaar. Je hebt bovendien een kunststof tank en als je weer gaat rijden mengt dat beetje vocht weer tijdens het rijden. Gewoon voltanken volstaat, of als je bang bent doe je driekwart voltanken en tnak je een kwart bij zodra je de auto uit de stalling haalt.

Ga de stalling niet onnodig extra verwarmen, zeker niet na het wassen zonder ook goed te ventileren. Warme lucht neemt vocht op, maar als de warme lucht niet ververst wordt gaat het broeien. Beter met een siliconenspuit kieren en roestgevoelige plekken bij langsgaan, nadat je de auto hebt drooggezeemt, dan de auto na het wassen 'droog gaan rijden'. De belangrijkste plekken krijg je niet echt droog op die manier en je brengt door het rijden opniew een hoeveelhied vuil op de lak aan (ook als je dit met het blote ook niet ziet). Maar als je dan zonder opnieuw te wassen gaar poetsen doe je je lak - vooral op plaatsen als spatborden en onderbody geen plezier mee.

Je kunt als je nu tijd te kort komt beter de auto drooggereden wegzetten zonder te wassen. Dan op de droge dag op een tijdstip dat de zon nog niet al te hoog die je beschreef de auto uit de stalling naar buiten halen, grondig wassen (top-down met gescheiden emmers voor vullen en uitknijpen van je spons). Dan zeem je de auto droog of als je wilt kleien, dan sla je het zemen eerst over. Want kleien doe je nat. Als de auto na het kleien is afgespoeld en droog gezeemd is, begin je met het feitelijke poetswerk. Als de zon schijnt, doe je het poetsen binnen. Niet in direct zonlicht in ieder geval.

Na het poetsen, nog dezelfde dag met de siliconenspray genoemde plekken bij langs gaan. Niet voor het poetsen sprayen, omdat de spray incompatibel is met je poetsmiddelen. Na het poetsen heeft je auto een beschermlaag die vuil en vocht afstoot. En nog veel meer als je hebt gekleid. Dan kun je rustig een 'droogrijritje' maken ter eigen vermaak en de auto daarna voor de gewenste periode in de stalling parkeren.

Als je stalling stoffig en vies is stofzuig de stalling eventueel nog voor je de auto naar binnen rijdt. Als je de stalling met anderen deelt is een stofhoes een mogelijkheid om je auto niet direct weer te hoeven wassen als je hem weer uit de stalling haalt.

Als je echt grondig roestvorming wilt tegengaan, kan het geen kwaad om de kunststofpanelen in de wielkasten de demonteren en daarachter schoon te maken, drogen en eventueel tectyleren. NB: Geen tectyl over roestplekken aanbrengen. Dan moet eerst de roest geheel verwijderd, beschermd met zinkspray en lak. PAs as dat goed droog en uitgehard is pas tectyl aanbrengen.

Kortom, genoeg te doen in de stallingsperiode.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

haralddekruijf
Geregistreerd lid
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 25 jun, 2021 17:06
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Advies gevraagd inzake winterstalling

Bericht door haralddekruijf » di 28 sep, 2021 12:31

Auto komt in een voormalige koelcel te staan (waar o.a. kaas in opslag heeft gelegen). Deze koelcel is zeer goed geïsoleerd en vocht is er nauwelijks te bekennen.

Ik kan ieder moment vd week er naar toe en hem uit de schuur rijden om hem te wassen. Dus idd goed idee om het wassen daar te doen.

Wat bedoel je precies met:

Beter met een siliconenspuit kieren en roestgevoelige plekken bij langsgaan?
siliconenspray op genoemde plekken?

Dit is wel een goede:
kunststofpanelen in de wielkasten demonteren en daarachter schoon maken, drogen en eventueel tectyleren.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Advies gevraagd inzake winterstalling

Bericht door Steve-O » di 28 sep, 2021 12:43

Roestgevoelig plekken ontstaan daar waar vuil kan ophopen en vocht kan blijven zitten. Je kunt van allerlei plekken zelf bedenken, maar ik geef je een voorzetje die je zelf aan kunt vullen:

- overgangen van kunststof panelen en dergelijke op gelakt metaal
- rondom de randen van de wielkasten binnenzijde
- bij het achterwiel (kunststof kapje bij de wielkast)
- achter de bumpers
- dakgootranden achter de rubbers (met perslucht uitblazen)
- onder parafaan
- motorruimte (diverse plekken)
- ...
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
scancaep
Geregistreerd lid
Berichten: 395
Lid geworden op: di 10 dec, 2013 16:20
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Advies gevraagd inzake winterstalling

Bericht door scancaep » di 28 sep, 2021 17:27

Het advies wat ik ooit eens kreeg was om de lader niet aangesloten te laten, met kans op over verhitting en de daaruit voortkomende problemen.
Zijn opstelling was om het volgende te doen; 3 weken er af laten dan 3 dagen laden enzovoort...
Dat doe ik al jaren met zowel de motor als de auto.

Gebruikersavatar
KeesB
Geregistreerd lid
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 19:35
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Advies gevraagd inzake winterstalling

Bericht door KeesB » di 28 sep, 2021 18:06

Zelf zou ik nooit een druppellader aansluiten op een plek waar ik geen toezicht heb. Een kennis heeft brand gehad door een oververhitte druppellader.
Nu:
9-5 DE 2.0t Hirsch, 2008, zilver
Gehad:
9-5 Aero, 2001, hazelnut
9-3 SS 1.8t 2005 Hirsch 195 PK, zilver
9-3 SE 2.0 LPT Cabrio 2001, zilver
9-3 SE 2.0 LPT 2002, rood
9-3 S 2.0 LPT 2000 Vialle LPi, zwart
9-3 SE 2.0 LPT 2000, cosmic blue
96 V4 1979
900 Turbo T8 1985

haralddekruijf
Geregistreerd lid
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 25 jun, 2021 17:06
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Advies gevraagd inzake winterstalling

Bericht door haralddekruijf » di 28 sep, 2021 18:31

Dat is ook een beetje mijn angst, oververhitting van druppellader. Stel ik koppel de accu los en die neem ik mee huis en zet hem daar af en toe op de druppellader, kan dit dan zonder problemen? Raak het systeem dan bijvoorbeeld de radio code kwijt waardoor die opnieuw ingelezen moet worden of iets dergelijks?

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Advies gevraagd inzake winterstalling

Bericht door 72sonett3 » di 28 sep, 2021 18:38

haralddekruijf schreef:
di 28 sep, 2021 18:31
... Raakt het systeem dan bijvoorbeeld de radio code kwijt waardoor...
In een NG900 moet je de 4cijferige code opnieuw invoeren, in een 9-3 doet de radio het gewoon weer.

Neem de accu mee naar huis en hang hem permanent aan de druppellader. Ik zou dat niet onbeheerd in de stalling doen.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Advies gevraagd inzake winterstalling

Bericht door phanot » di 28 sep, 2021 19:09

ik heb al 12 jaar een auto in de stalling staan. die maar heel af en toe de stalling verlaat en soms meer dan een jaar niet gestart wordt.
De accu eenmaal om de 4 a 5 maanden volledig opladen volstaat.
Na 10 jaar is de batterij nog steeds ok
Met druppelladers heb ik geen zeker gevoel i.v.m. mogelijke kortsluiting en brandgevaar.
Achter de kunststofpanelen in de wielkasten zou ik geen zwarte tectyl gebruiken, maar eerder een goed antiroestvet.
Zwarte tectyl is op termijn een doodskleedje voor de auto, eenmaal dat deze uitgehard is gaat het erachter snel onopgemerkt roesten.

haralddekruijf
Geregistreerd lid
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 25 jun, 2021 17:06
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Advies gevraagd inzake winterstalling

Bericht door haralddekruijf » di 28 sep, 2021 22:07

72sonett3 schreef:
di 28 sep, 2021 18:38
In een NG900 moet je de 4cijferige code opnieuw invoeren, in een 9-3 doet de radio het gewoon weer.

Neem de accu mee naar huis en hang hem permanent aan de druppellader. Ik zou dat niet onbeheerd in de stalling doen.
Dat zal ik idd gaan doen.

Plaats reactie