Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

1993-2002
Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Steve-O » vr 01 okt, 2021 19:51

Ik ontdekte via de EPC dat letter R voor de frontshocks bij kleurcode WHITE hoort. Je hebt andere kleurcodering voor de veren.

De shocks die je uiteindelijk besteld hebben niet de kleurcode van SAAB, maar wel de betreffende eigenschappen.

@Marcel-S: EPC-online link en nog wat info voor jouw auto in je PB. Check die maar check eerst even.
Laatst gewijzigd door Steve-O op za 02 okt, 2021 9:06, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Bummer » vr 01 okt, 2021 23:27

Laat je niet verleiden voor merken als Suplex voor de veren. Kijk naar Kilen, Lesjöfors (als je het dicht bij origineel wilt houden. Op Kilen kom je bij de web catalogus uit bij wat er onder alle types 900ng en 9-3og past conform de fabrieksstandaard.

De Lesjöfors site was tot voor enkele jaren geleden nagenoeg gelijk aan die van Kilen. Nu is dat anders en heeft Lesjöfors AB in Nederland 'De Spiraal' overgenomen. Daarmee kun je met een enkel telefoontje meer info krijgen hoe bij het juiste type veer te komen.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid
Berichten: 150
Lid geworden op: do 23 jan, 2020 20:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Marcel-S » za 23 okt, 2021 20:45

Vandaag het eerste stapje van mijn project, twee oude veerpoten gehaald.

Afbeelding
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid
Berichten: 150
Lid geworden op: do 23 jan, 2020 20:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Marcel-S » wo 29 dec, 2021 23:07

Even een “ren je rot” tussenstand.

Afbeelding
Na het kopen van twee oude veerpoten bij een sloperij on de buurt ben ik begonnen met het demonteren daarvan.

Afbeelding
Het allereerste probleem waar ik tegenaan liep was het loskrijgen van de bovenste lagers. De eerste lukte redelijk makkelijk met een diepe ringsleutel 23 over de moer van de schokdemper in het lager te plaatsen en een dop over het vierkantje van de zuigerstang en dan maar gecontroleerd kracht zetten. Maar bij de andere was het vierkantje op geen enkele manier met een dop, steeksleutel of griptang te fixeren, met als resultaat dat het vierkantje uiteindelijk een rondje werd, zucht…
Ook een griptang op de zuigerstang klemmen gaf niet het gewenste resultaat. Uiteindelijk heb ik maar met een penuitdrijver die ik op de hoek van de zeskant van de opsluitmoer van de cartridge plaatste deze moer uiteindelijke al hamerend losgedraaid, er voor de veiligheid erop lettend dat mijn vingers buiten de gecomprimeerde veer bleven.

Afbeelding
De volgende uitdaging waren de houders van de ABS sensors, die ik graag heel wou demonteren. Uiteindelijk is dit niet gelukt vanwege een afbrekende bout tijdens het loshalen van de ABS sensor en het afbreken van de plastic pinnetjes als je de houder los haalt van de veerpoot. Ik wist dat de houders nog te bestellen waren, dus was dit geen ramp, alleen maar 2 extra items op mijn bestellijstje.

Afbeelding

Afbeelding
Aan het oorspronkelijke plan om de remstofkappen ook te demonteren ben ik maar niet eens aan begonnen vanwege de verroeste torx-boutjes en de blinde schroefgaten. Ze hoeven er ook niet perse af, het werkt alleen wat lastiger bij het demonteren van de wielflensen en wiellagers.

Afbeelding
Ik heb de nodige WD40, verwensingen en uiteindelijk brute kracht moeten gebruiken om de seegerringen van de wiellagers los te krijgen, maar gelukt.

Afbeelding
Als laatst stap van het demonteren moest ik de wielflensen en wiellagers uit de veerpoten persen. Bij de Gusto autoclub hebben ze gelukkig een hydraulische pers en met de nodige creativiteit in hoe je de veerpoot, lagers, etc. op de juiste vlakken moet ondersteunen d.m.v. doppen, oude wiellagers, etc. is dit ook goed gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Daarna de losse veerpoten zo veel mogelijk ontroest, met twee lagen Brunox behandeld en vervolgens met zwarte metaalverf van de Action afgewerkt. Tijdens de opbouw ziet het er in ieder geval weer lekker fris uit, en hoe het zich straks onder de auto houdt, dat zien we dan wel weer…..

Ik had in september voordat ik met dit project begon al een hele spreadsheet gemaakt met alle onderdelen die eventueel nodig waren en bij welke leveranciers dit voorradig was en voor welke prijs. In een paar avondjes heb ik deze spreadsheet weer up-to-date gemaakt, maar er waren toch wel opmerkelijke verschillen tussen september en december.

Ten eerste was de voorraad van het enige type Sachs schokdempers (model 312348) dat nog beschikbaar is voor de OG93 (maar niet meer geproduceerd word) aanzienlijk verminderd. En juist een van de redenen om met dit project te beginnen was omdat ik graag een kwaliteitsmerk als Sachs wou toepassen i.p.v. twee al compleet opgebouwde veerpoten te kopen met een onbekend merk schokdemper daarin.
Konden in september verschillende leveranciers deze Sachs nog voor een redelijke prijs uit voorraad leveren, in december was het zoeken naar dit type schokbrekers uit voorraad.

Uiteindelijk heb ik ze besteld bij twee verschillende leveranciers die voor EUR 94 en EUR 68 er elk nog 1 op voorraad hadden. De ene had een Duits moederbedrijf en de andere een Frans, dus ik hoopte maar dat ze niet uit dezelfde voorraad aan het putten waren. Dat was gelukkig niet zo, want ze werden uiteindelijk uit een Frans en een Pools depot geleverd.

Vanuit mijn werk als technisch inkoper weet ik dat er vanwege de huidige hoge vraag naar ruwe materialen en het sluiten van fabrieken tijdens de afgelopen corona periode door de marktwerking de prijzen aanzienlijk aan het stijgen zijn, en dat zag ik ook terug in de benodigde onderdelen voor dit project.
Alle items die ik uiteindelijk in december bij 3 verschillende leveranciers heb besteld voor EUR 700 zouden mij in september maar EUR 600 hebben gekost.

Afbeelding
Ik wordt altijd blij van het uitpakken van dit soort goodies…...

Over het weer monteren van de veerpoten een volgende keer meer.
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

droptop
Geregistreerd lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 15 dec, 2017 15:34
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door droptop » di 18 jan, 2022 10:43

Ziet er goed uit!

Wellicht een mooie aanvulling om te vermelden welke onderdelen je nu besteld hebt.

Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid
Berichten: 150
Lid geworden op: do 23 jan, 2020 20:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Marcel-S » di 18 jan, 2022 11:50

Beste droptop,

Goede suggestie, zal ik doen in mijn volgende update....
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid
Berichten: 150
Lid geworden op: do 23 jan, 2020 20:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Marcel-S » wo 19 jan, 2022 23:33

En het monteren......

Als eerste weer begonnen met de wiellagers en de wielflensen erin te persen.

Afbeelding
Erop letten dat bij het monteren in de veerpoot de krachten op de buitenste ring van het lager drukken

Afbeelding
Afbeelding
en bij het monteren van de wielflens in het lager de krachten op de binnenste ring van het wiellager

Afbeelding
Klaar voor de volgende 20 jaar

Afbeelding
Vervolgens verder gegaan met de schokdempers in de poten te plaatsen

De eerste poot ging appeltje-eitje maar bij de tweede poot kreeg ik de opsluitmoer niet op de veerpoot gedraaid. Na de eerste poot weer uit elkaar gehaald te hebben en alle onderdelen met elkaar te vergelijken bleek dat de opsluitmoer niet over het uiteinde van 1 schokdemper ging, terwijl dit wel bij de andere kon. Daardoor kwam de opsluitmoer niet diep genoeg om in de veerpoot te schroeven.

Afbeelding
Dit bleek te worden veroorzaakt door een iets dikker uiteinde van een van de schokdempers t.o.v. van de andere, gek dat er op hetzelfde product zulke tolerantieverschillen zaten. Uiteindelijk dit opgelost door de opsluitmoer met enige assistentie van een hamer over het te strakke randje te krijgen.

Afbeelding
Daarna ging alles met gemak.

Afbeelding
De bumpstop geplaatst,

Afbeelding
en de aluminium vulring.

Afbeelding
De veer moet een behoorlijk stuk gecomprimeerd worden.

Afbeelding
Ik had bij het demonteren de lengtes opgemeten, 40 cm ongecomprimeerd

Afbeelding
en 26 cm gecomprimeerd.

Afbeelding
Afbeelding
De stofhoes had ik in combinatie met de bumpstop als setje gekocht maar daar zat niet de rubberring in (die op de deksel van de doos) die over de veer heen gaat, dus daar heb ik de oude ringen weer voor gebruikt, dat was geen probleem want ze waren nog goed, niet uitgedroogd of gescheurd.

Afbeelding
Afbeelding
Het toplager samengesteld.

Afbeelding
Afbeelding
En vervolgens alles weer in de juiste volgorde in elkaar gezet en alles vastgezet d.m.v. een lange dop 22 met griptang voor de bovenste moer en erdoor heen een kleine dop 9 voor de zeskant van de zuigerstang. Let erop dat het breedste gedeelte van de veer richting de veerschotel moet en dat het uiteinde tegen de aanslag in de veerschotel blijft zitten als je de veer decomprimeerd.

Afbeelding
Afbeelding
En alles weer in elkaar en hopelijk klaar voor de volgende 20 jaar :-D

Betreffende de vraag welke onderdelen ik nu besteld heb hieronder wat foto’s van de meeste onderdelen die ik gebruikt heb. De meeste heb ik via een van de grotere algemene bestelsites gekocht en een paar specifieke onderdelen via een van de bekende Nederlandse Saab bestelsites.
Ik heb meestal niet het allergoedkoopste merk gekocht, want voor een paar Euro meer koop je de toch wat bekendere merken, al is dat niet altijd een garantie voor een betere kwaliteit. Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken waar jij je het meest comfortabel bij voelt.

Afbeelding

Afbeelding
Item 1 – veer van Lesjofors 4077813 (via algemene bestelsite), is compatibel met Saab partnr. 4778791 (code AY)

Afbeelding
Item 3 (inclusief 4 en 12) – Schokdemper Sachs 312348 (via algemene bestelsite), omdat Bilstein geen B4 voordempers meer fabriceerd (al schijnt Werli nog ergens een voorraad te weten :)) heb ik voor Sachs gekozen en dit type is nog leverbaar en compatibel met de meeste saab partnrs met uitzondering van de Aero en Viggen.

Afbeelding
Items 5 en 7 – Bumpstop en stofhoes als setje van 2 van Sachs (via algemene bestelsite), wel ontbrak de rubberring voor op de veer.

Afbeelding
Item 6 – vulring (via Saab specialist bestelsite)

Afbeelding
Afbeelding
Item 8 – bovenste veerschotel (via Saab specialist bestelsite), deze heb ik wel besteld en geplaatst, maar was niet echt noodzakelijk omdat de oude veerschotel nog goed eruit zag, alleen de buitenste rand is een klein beetje gecorrodeerd.

Afbeelding
Item 9 – Kogellager SKF (via algemene bestelsite)

Afbeelding
Item 10 – Topmount Meyle (via algemene bestelsite)

Afbeelding
Wiellager Meyle (via algemene bestelsite)

Al met al is het een heel platenboek geworden...

En nu nog het plaatsen onder de auto tesamen met nieuwe draagarmen en nieuwe remschijven en blokken, ik heb er zin an. :thumbup2:
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door tanisha » do 20 jan, 2022 1:39

Eigenlijk zie ik dit topic wat te laat ik had je kyb schokbrekers willen aanraden maar dat is nu mosterd na de maaltijd.

Ik kan je voor de voorste draagarmen wel degelijk draagarmen met PU aanraden.
De dikke bussen voor zitten ruimtes in met siliconenolie dat was nieuw best comfortabel maar nu ze wat ouder zijn raken ze weer vrij snel lek is mijn ervaring.

Die voorste draagarmen en de achteras is ook meteen het enigste wat ik van een 9-3 in de pu zou zetten.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid
Berichten: 150
Lid geworden op: do 23 jan, 2020 20:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Marcel-S » do 20 jan, 2022 9:52

Beste Tanisha,

Bedankt voor je suggestie, maar ik heb de draagarmen met rubberen bussen al in huis.

Waar ik nog wel een keer naar wil kijken is een 2-punts brace onder het subframe te plaatsen om de beruchte flexibiliteit van de cabrio-carrosserie wat tegen te gaan.
Is dit een zinnige upgrade (en moet je dan gelijk de oude motorsteunen vervangen ivm ruimte onder het carter/uitlaat ?)
En hoe verhoud zich dit met het plaatsen van een stuurbrace, wat is de beste investering?

Maar na het opfrissen van de ophanging staat het vervangen van de multiriem & oliekeerring van de krukas en het vervangen van de banden voor het einde van het jaar op de planning.
Iedere keer de auto weer een beetje beter maken, dat is toch de lol van onze hobby.
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door tanisha » do 20 jan, 2022 11:02

Nee dat zijn beide geen nuttige upgrades en vooral niet op een cabrio.

Jij rijd er mee dus ik hoef jou niks meer te vertellen over hoe veel beweging er in een cabrio carrosserie zit.
Ga je bepaalde dingen verstevigen krijgen andere delen meer beweging voor hun kiezen.

Het stuurhuis is zo ontworpen dat klappen in de wielophanging In beweging van het stuurhuis wordt omgezet ga je dat vast zetten krijg je die klappen door in je polsen.

Waar je iets had kunnen upgraden wat ook echt comfortabele was geweest heb je inmiddels standaard voor aangeschaft.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Dolphin Grey
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 91
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 17:01
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Dolphin Grey » do 20 jan, 2022 16:59

Beste Tanisha,

Dit wel een wat andere mening dan ik hier normaal lees; als ik het zo volg in dit forum hebben toch wel veel 9-3OG cabrio rijders een brace geplaatst onder hun auto, waar ze heel positief over zijn. Ditzelfde geldt ook voor de steering brace.
Hangt er waarschijnlijk vanaf wat je rijstijl is?
Saab 9-3 2003 OG 2.0 SE Turbo Sport Edition automaat stage 3

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5546
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door evo » do 20 jan, 2022 19:05

Is persoonlijk. Hoe direct wil je je SAABje hebben?

Van origine is de OG opgezet als een confortabele alles absorberende boot(...). Heeft op zich een prima wegligging en rijgedrag (veilig), maar voelt verre van direct. Sommigen vinden dat fijn, anderen weer niet.

Persoonlijk houd ik meer van een wat directer aanvoelende, minder "bootige" auto's. Dus bij mij... op/onder mijn Cabro: 6-punt brace, steering rack clamp & brace, PU bussen, H&R's (zwart) om B8's, dubbele Rear-ARB, etc, etc... :wink: Mijn vrouw vindt het verschrikkelijk, ik heerlijk :-P+
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid
Berichten: 150
Lid geworden op: do 23 jan, 2020 20:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Marcel-S » do 24 mar, 2022 0:21

En dan nu een update over de laatste etappe van mijn winterproject….het monteren!

Mijzelf als amateursleutelaar kennende had ik maar een hele woensdag en vrijdag ingepland bij de Gusto autoclub, met de donderdag ertussen om op kantoor bij te komen van alle inspanningen en de te verwachten spierpijn.

Op de woensdag ben ik met de rechterkant begonnen met de gedachte dat die kant het meeste werk zou zijn daar alles vervangen moest worden en gedurende mijn twee en half bezit van de auto ook nog niets los was geweest, terwijl ik aan de linkerkant al in 2020 de draagarm vervangen heb (zie draadje viewtopic.php?f=7&t=172826&p=1879087#p1878904) en de veerpoot ook al los was geweest toen de oliekeerring en glijbus in het differentieel was vervangen (zie draadje viewtopic.php?f=7&t=175878&p=1906783#p1906783). Spoiler alert, uiteindelijk bleek de rechterkant juist de makkelijkste kant te zijn.

Afbeelding
Het slachtoffer en een gedeelte van de spullen die ik allemaal bij me had.

Afbeelding
Het demonteren van de ABS-sensor, remklauw, remschijf en aandrijfasmoer was niet zo’n probleem, gewoon rustig de thuis al uitgeprinte WIS-instructies stap voor stap opvolgen.

Afbeelding
Ook het loshalen van de stuurkogel en fuseekogel ging voorspoedig.

Afbeelding
Ook het loshalen van de draagarmen ging lekker, WD40 en een goed wringijzer doen wonderen.

Afbeelding
De aandrijfas uit het wiellager getrokken door de veerpoot naar buiten te duwen en daarna de moeren van de veerpootlager in de motorruimte te lossen.

Afbeelding
Oud en opgeknapt gebroederlijk naast elkaar.

Afbeelding
In afwachting van de nieuwe te monteren onderdelen.

Afbeelding
De nieuwe draagarmen en kogel voor de stabilisatorstang gemonteerd, locktite op de juiste plaatsen en alles op moment gezet.

Afbeelding
Bij het plaatsen van de opgeknapte veerpoot had ik tezamen met iemand van de club de poot eerst met 1 moer in de motorruimte losjes opgehangen om daarna de aandrijfas erin te steken en op de fuseekogel te plaatsen. Maar hoe we ook met de veerpoot aan het stoeien waren, de boutjes kwamen niet in lijn met de boutgaten in de motorruimte. Totdat we er uiteindelijke achter kwamen dat de drie bouten niet evenredig (op 120 graden) verdeeld waren, maar dat daar een klein verschil in zat t.o.v. de boutgaten in de carrrosserie. Na de veerpoot daarna op de juiste wijze in de gaten gestoken te hebben, ging het allemaal veel beter. Omdat ik de persoon was die de veerpoot van onderen naar boven aan het ondersteunen was, was dit dus wel even een aanslag op mijn spieren, Opa wordt oud (hoop ik).

Afbeelding
Daarna de nieuwe remschijf monteren.

Afbeelding
Na het plaatsen van de remklauw en nieuwe remblokken de moer van de aandrijfas op het juiste moment zetten (laat iemand gelijktijdig op de remmen drukken), de ABS-sensor terugplaatsen en nog een algemene visuele check of ik niets vergeten was.

Afbeelding
Wat ziet het er allemaal nog lekker schoon en nieuw uit…..
En met een lekker voldaan gevoel nog even de jaarlijkse olie en oliefilter wissel gedaan omdat er nog tijd genoeg was. De ene kant was klaar, ik kon gewoon volgens plan naar huis rijden en vrijdag zou ik de andere kant wel even doen, wie kon me wat maken…..


De “makkelijke linkerkant”

Met goede moed en maar een klein beetje spierpijn toog ik vrijdag opnieuw naar de Gusto autoclub om de makkelijke linkerkant te gaan doen. Maar dat viel toch wel even een beetje tegen.

Afbeelding
Het begon al gelijk met het afbreken van het boutje van de ABS-sensor, met als resultaat dat ik het restant van de afgebroken bout moest uitboren om de sensor eraf te krijgen. Ik had van de veerpoten die ik eerder had gekocht de twee ABS sensors meegenomen, dus ik had wel een back-up plan, maar wou liever de bestaande sensor redden, zodat ik niet de bekabeling in de motorruimte hoefde los te maken, ik had bij Werli al gezien dat dat best een geklungel is inclusief het verwijderen van de zekeringkast, etc.

Afbeelding
Maar gelukkig bleef de sensor heel bij het uitboren.

Afbeelding
Bij de verdere demontage kwamen de stuurkogel en de fuseekogel in eerste instantie met geen mogelijkheid los, zelfs met grote hoeveelheden WD40, gebruik van diverse kogeltrekkers, en het bekende “aan beide kanten tegelijk een flinke ram geven”. Omdat beide kogels nog opnieuw gebruikt moesten worden, moest dit toch zoveel mogelijk wel met enig gepast beleid gebeuren. Maar pas na toch steeds meer geweld te gebruiken kwamen beide kogels uiteindelijk los, bij de stuurkogel hebben we uiteindelijk een vork moeten gebruiken, maar gelukkig was het rubber hoesje van de kogel daardoor niet beschadigd geraakt. Al met al zijn ben ik er samen met iemand van de club hier uiteindelijk toch wel 2 uur mee zoet geweest.

Afbeelding
In tegenstelling met de rechterkant waar alles vernieuwd werd en ook de draagarmen makkelijk gedemonteerd en gemonteerd konden worden, bleef aan deze kant de voorste draagarm en stabilisatorkogel aan elkaar gemonteerd. Met als resultaat dat ik de draagarm eerst op moest krikken voordat ik de oude achterste draagarm kon demonteren en de nieuwe kon monteren.

Afbeelding
Een goede tip voor iedereen, zorg dat je als backup ook nieuwe bouten voor de bevestiging van de draagarmen aan het subframe bij je hebt, in ieder geval voor de achterste draagarmen. Zo kwamen ze bij mij eruit: aan de rechterkant (links voor de kijker) en aan de linkerkant (rechts voor de kijker), ik heb voor beide kanten nieuwe gebruikt. De bouten van de voorste draagarmen waren daarintegen helemaal niet geroest, misschien omdat die horizontaal i.p.v. vertikaal gemonteerd zitten en er geen regenwater tussen blijft staan?? Wie het weet mag het zeggen.

Afbeelding
De nieuwe achterste draagarm gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding
Daarna ging de montage zonder verdere hindernissen.


Enkele dagen na deze ingreep heb ik de auto laten uitlijnen en rij er nu al weer een aantal weken in.

En is het allemaal de moeite waard geweest, merk ik nu grote verschillen tov vroegȃh (eens een hagenees, altijd een hagenees).
Ja, ik kan merken dat de auto wel wat straffer veert en minder duikt en naveert na een verkeersdrempel, en dat hij nu iets lichter stuurt (door het uitlijnen), maar zijn de verschillen gigantisch merkbaar?
Nee, zeker niet, enerzijds misschien omdat ik ondanks mijn overtuiging dus toch geen Max Verstappen ben die elke nuances in onderstel en rijgedrag kan voelen en vertalen, maar anderzijds ook omdat ik wellicht misschien er ook te veel van verwachte.
Ik ben zeker geen bochtenridder en het blijft ten slotte voor mij een cabrio voor comfortabel cruisen en dat doet hij zeker.

Afbeelding

En met de geruststellende gedachte dat de ophanging en remmen nu ook vernieuwd zijn en we hopelijk op dit vlak de komende 10 jaar weer vooruit kunnen (afgezien van remblokken dan).
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

Gebruikersavatar
jor[D]1
Geregistreerd lid
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 07 feb, 2016 14:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door jor[D]1 » do 24 mar, 2022 1:05

Mooie auto. Is een leuke klus met beetje doorzetten eigenlijk verrassend goed te doen vond ik bij mijn auto. Zelf klein beetje spijt dat ik niet voor de gemoedrust gelijk de lagers gedaan heb. Maar aan je foto's te zien heb je daar dis wel echt een fatsoenlijk pers bij nodig.
Een goede tip voor iedereen, zorg dat je als backup ook nieuwe bouten voor de bevestiging van de draagarmen aan het subframe bij je hebt, in ieder geval voor de achterste draagarmen. Zo kwamen ze bij mij eruit: aan de rechterkant (links voor de kijker) en aan de linkerkant (rechts voor de kijker), ik heb voor beide kanten nieuwe gebruikt. De bouten van de voorste draagarmen waren daarintegen helemaal niet geroest, misschien omdat die horizontaal i.p.v. vertikaal gemonteerd zitten en er geen regenwater tussen blijft staan?? Wie het weet mag het zeggen.
Ik denk dat het verschil in roesten vooral met de manier van belasting te maken heeft. Bij de voorste arm fungeert de bout als een soort scharnier pen, de arm/bus kan dus min of meer om de bout draaien. Achter staat de bout haaks op de draai beweging en moet alle beweging dus door de rubberen bus worden opgevangen, welke krachten kan geven op de bout.
Ook zitten achter pekant die twee veertjes in die bus om de bout heen. Ik heb het idee dat die pisbakkestalen dingetjes veel erder weg roesten. Bij mijn auto leek de bout zwaar roestig. maar met een staal borstel erover bleek het vooral roest kleur, stof en aanslag te zijn van deze totaal verrotte veertjes. De bout zelf was nog prima.
Overigens zijstapje. omdat de beweging bij de achterste arm uit het rubben moet komen en het dus niet al een "scharnier beweegt" zou ik er persoonlijk ook nooit pu bussen steken.
9³ 2.0T Aero Coupe Laser Red 2000
9³ 2.0t S Coupe Cosmic Blue 2001 Gedemonteerd

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31467
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Sapphire » do 24 mar, 2022 2:17

Marcel-S schreef:
do 24 mar, 2022 0:21
Bij de verdere demontage kwamen de stuurkogel en de fuseekogel in eerste instantie met geen mogelijkheid los, zelfs met grote hoeveelheden WD40, gebruik van diverse kogeltrekkers, en het bekende “aan beide kanten tegelijk een flinke ram geven”.
Bij de stuurkogel, die inderdaad smerig vast kan zitten, heeft deze methode ook geen enkele zin. De stuurkogel zit namelijk in een conische metalen bus, welke in een holle 'arm' aan de veerpoot zit. Dus hoe hard je ook slaat, je slaat hooguit de veerpoot aan bonken, aangezien je niet direct op de conische bus kunt slaan.

Desondanks mooi werk, ziet er redelijk grondig uit :)

Plaats reactie