Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

1993-2002
Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid
Berichten: 150
Lid geworden op: do 23 jan, 2020 20:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Marcel-S » do 30 sep, 2021 22:34

Ik heb mijn saab 9-3 cabrio nu zo’n twee jaar in bezit als hobbyauto en er al aardig wat aan gesleuteld (en laten sleutelen). In principe heb ik de auto ook gekocht voor de hobby en om zoveel mogelijk zelf te doen en via de Gusto Autoclub heb ik de beschikking over een brug.

Om er een beetje in te komen heb ik in het begin mij op de cosmetische projectjes gestort, zoals een aerostuur, houten dashboard, trekhaak en parkeersensoren monteren, stoelverwarming installeren, de leren bekleding verven, de pees van de electrische antenne vervangen.

Qua techniek ben ik zelf in de weer geweest met de jaarlijkse olie en filter wissels, een draagarm linksvoor vervangen en wat gefrommeld aan de microswitches om de kap werkend te houden en heeft een lokaal schadebedrijf wat laswerk aan de achterbinnenschermen uitgevoerd. En Werner heeft de lekkage aan de linkerkant van het differentieel opgelost door de oliekeerring en bus 19 te vervangen.

Je kan hier en daar op dit forum nog wel wat post's terugvinden van mijn huisvlijt. :-P

Qua betrouwbaarheid ben ik eigenlijk positief verrast, hij heeft me tijdens de afgelopen twee jaar en 18,000 km nog niet in de steek gelaten.

Voor dit/volgend jaar ben ik van plan om rondom de remmen en ophanging aan te pakken, want met name de schokbrekers voor zijn niet echt fris meer. Vanwege een vastzittende achterremcilinder heb ik recent al achter de remklauwen, remblokken, remschijven en parkeerremschoenen vervangen.

En nu het punt van mijn post om jullie feedback te vragen op mijn plan van aanpak.

Betreffende het onderstel, ben ik niet van plan om dit te verlagen, hardere schokbrekers en/of grotere velgen te plaatsen. Voor mij is de Caab meer voor het relaxed cruisen dan om hard mee te rijden (al is het wel lekker om af en toe de turbo aan te spreken). Voorlopig vind ik mijn 15” ALU32 prima staan, maar misschien als ik in de toekomst nieuwe banden nodig heb, dan ga ik misschien naar 16”switchen (maar zeker niet naar de 17” ALU36 waar iedereen op lijkt te willen rijden :lolno: ).

Betreffende de achterkant ben ik er volgens mij wel uit. De veren wil ik laten zitten, want met maar 200K op de teller en een cabrio die achter niet zwaar belast zal zijn en ook geen trekhaak had (nu wel voor de fietsendrager) verwacht ik niet dat de veren versleten zijn. Betreffende de schokbrekers heb al twee Bilstein B4’s gekocht die ik binnenkort wil gaan installeren.

Aan de voorkant wil ik de draagarmen, etc. die nog niet vervangen zijn gaan vernieuwen met standaard componenten, geen powerflex bussen, oid.

Betreffende de veerpoten zit ik meer in een dilemma. In eerste instantie leek het mij handig om te kiezen voor twee volledig nieuwe(gereviseerde) units die de diverse onderdelen leveranciers aanbieden, want makkelijk om als complete unit er onder te schroeven. Maar je ben wel afhankelijk van de kwaliteit van de componenten die ze gebruikt hebben. Met name van de schokbrekers verwacht ik dat deze van een “goedkopere” kwaliteit zullen zijn, terwijl ik juist hiervoor graag een kwaliteitsproduct wil gebruiken, want dat is toch een van de belangrijkste component voor de levensduur van de veerpoot en rijcomfort.

Dus mijn tweede gedachte was om zelf de verschillende componenten van de veerpoten te gaan vernieuwen. Maar dan niet van de veerpoten die onder de auto zitten, maar om twee oude veerpoten als basis te gebruiken en die te ontroesten, opnieuw te verven en weer met nieuwe componenten op te bouwen. Een leuk winterprojectje en tevens is dit sneller en makkelijker om daarna onder de auto te plaatsen.

Afbeelding

Als ik naar de verschillende componenten van de veerpoot kijk, verwacht ik dat ik de volgende componenten kan hergebruiken: 2, 4 en misschien 6 (dat is toch gewoon een metalen spacer die je roestvrij kan maken).
Vraag 1 – Wie heeft er voor een zacht prijsje nog een setje veerpoten beschikbaar die minimaal de bovenstaande componenten bevatten? (zelf de veerpoten onder een sloopauto halen heeft niet mijn voorkeur ivm vastzittende draagarmen, aandrijfassen, moeilijke werkplek en meer van dit soort ellende :evil: )

Als nieuwe componenten verwacht ik: 1, 3, 5, 7, 8, 9 en 10 te vervangen. Tegelijk wil ook het wiellager vervangen en misschien ook als voorzorgsmaatregel alvast de plastic bevestigingshouders van de ABS sensors. Ik heb gegrepen dat ze nogal snel kapot gaan als je ze wilt overzetten van je huidige veerpoot (en dan heb je een probleem).

Betreffend de veren (1), kom ik in de EPC verschillende kleuren (yellow/red, red/white, etc.) en codes (AV , AW, etc.) tegen.
Via de uitgebreide check op mijn VIN krijg ik de volgende omschrijving : SPRING POWER FRONT, 3975 NEWTON.
Als ik bij de verschillende onderdeel leveranciers kijk lijken ze maar 1 type voorveer aan te bieden voor de 900NG/9-3OG.
Vraag 2 – Weet iemand mij te vertellen welke veren ik nu moet gaan bestellen voor een 9-3OG cabrio 2.0 lpt uit 2001?

Betreffende de schokdempers (3) wil ik in principe ook voor Bilstein B4’s gaan installeren, maar op het internet kom ik die niet tegen (of ik kijk er overheen), maar wel Sachs.
Vraag 3 – Zijn Bilstein B4’s nog leverbaar en waar zou ik deze o.a. kopen? Als deze moeilijk te koop zijn, welk type Sachs heb ik dan nodig die samen kunnen gaan met de B4’s die ik achter ga monteren?

Vraag 4 – Behalve een setje veerspanners en het normale gereedschap, heb je nog ander speciaal gereedschap voor dit projectje nodig? Bijv. om bus (4) te demonteren/monteren.

Tevens wil ik dan tijdens de montage van de veerpoten onder de auto ook gelijk nieuwe (standaard) remschijven en blokken plaatsen.
Vraag 4 – Is het verstandig om dan ook maar gelijk de remklauwen te vervangen?

Vraag 5 – Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden of zijn er verkeerde aannames in bovenstaande manier van aanpak?

Alvast bedankt voor jullie eventuele feedback.

Groetjes,
Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel-S op vr 01 okt, 2021 8:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15925
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door ReinO » vr 01 okt, 2021 8:43

het simpelste is toch om van een sloper de poten af te halen: zoveel werk is dat niet.
Bij r en d of j en d vindt je goede shocks voor jouw type.
Remklauwen: als de werking nog goed is mooi laten zitten. Pagid schijven zijn goed en goedkoop mocht het nodig zijn.
Die veren zakken hoogstens iets in en je hoeft ze pas te vervangen wanneer ze breken.
Dat verven gaat maar een winter mee trouwens: eigenlijk is poedercoaten beter.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur
Donateur
Berichten: 897
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door sterkstromer » vr 01 okt, 2021 9:36

Remklauwen zijn ook te reviseren, met een setje rubbers kunnen ze weer knap mee. Ik heb nog een set remklauwen liggen voor een 9-3 OG, werkend gedemonteerd. (Ik heb destijds tweehands klauwen gekocht, gereviseerd en geschilderd, daarom zijn deze over.)

Voor de voorklauwen heb ik deze set gebruikt: https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... RD4778262A
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)

beekemm
Geregistreerd lid
Berichten: 908
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 20:33
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door beekemm » vr 01 okt, 2021 10:01

r en d of j en d is dit nu wel of geen verkapte reclame :D
Saab 900NG Cabrio 1996 2.0I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Steve-O » vr 01 okt, 2021 10:23

Het idee van sterkstromer voor de voorklauwen, lijkt mij ook een goed idee. Goed ontroesten voor het schilderen en eventueel een hittebestendige primer gebruiken.

Mocht je je huidige klauwen eerst nog langer willen gebruiken, terwijl je een andere set op gaat frissen, vervang dan nu reeds de ontluchtingsnippels. Dit kun je het beste een per 3-5 jaar doen om ze lekker gangbaar te houden. Je moet immers max. 1x per jaar je vloeistof wisselen, dan is het fijn als er niet iets afbreekt want dan heb je opeens een groot probleem.

Als je de andere klauwen dan gereviseerd hebt, kun je de nieuwe nippels zo overzetten.

Jaloers ben ik op het verwisselbare schokbrekersysteem van de 900NG en 9-3OG. Goed te onderhouden en losse shocks. 8)

Ik weet niet of het slim is om de achterveren niet te vervangen bij 200K. Velen rijden ermee door richting of over de 300K en dan worden ze langzaam aan wel "korter"en zachter en gaat de kont bij de minste belasting al hangen. Het geld is het niet: Euro of 50-60 ? En dan zakt 'ie met fietsen achterop ook minder door.
En de nieuwe rubbers aan de voorkant worden door een minder slappe kont ook meer ontzien in bochten.

BIlstein Nederland kun je gewoon bellen en vragen waar hun leveranciers bij jou in de buurt zitten. https://bilstein.nl/contact.php?main=6
Hun site geeft bij het aaklikken van de pagina "verkooppunten" niet direct antwoord, maar stuurt je naar een mailadres waar je in de mailwachtrij komt.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15925
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door ReinO » vr 01 okt, 2021 10:42

is wel reclame maar ik verdien er niets mee hoor!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid
Berichten: 150
Lid geworden op: do 23 jan, 2020 20:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Marcel-S » vr 01 okt, 2021 13:20

Allereerst allemaal bedankt voor de feedback.
Steve-O » vr 01 okt, 2021 10:23
Mocht je je huidige klauwen eerst nog langer willen gebruiken, terwijl je een andere set op gaat frissen, vervang dan nu reeds de ontluchtingsnippels. Dit kun je het beste een per 3-5 jaar doen om ze lekker gangbaar te houden. Je moet immers max. 1x per jaar je vloeistof wisselen, dan is het fijn als er niet iets afbreekt want dan heb je opeens een groot probleem.
Bedankt voor de tip, maar de ontluchtingsnippels zijn recent bij het vervangen van de acterremklauwen nog open en dicht geweest.
Steve-O » vr 01 okt, 2021 10:23
Ik weet niet of het slim is om de achterveren niet te vervangen bij 200K. Velen rijden ermee door richting of over de 300K en dan worden ze langzaam aan wel "korter"en zachter en gaat de kont bij de minste belasting al hangen. Het geld is het niet: Euro of 50-60 ? En dan zakt 'ie met fietsen achterop ook minder door.

Goede tip, op dat punt was ik ook al een beetje aan het twijfelen om het nou wel of niet te doen, maar dat kan ik relatief simpel en goedkoop alsnog doen. Ik had begrepen dat de "standaard" achterveren van een cabrio anders zijn dan van een 3/5 deurs, waar moet ik op letten bij het bestellen (zie ook de opmerkingen bij mijn vraag 3). Deze kleurcode zit er nu onder
Afbeelding
Steve-O » vr 01 okt, 2021 10:23
BIlstein Nederland kun je gewoon bellen en vragen waar hun leveranciers bij jou in de buurt zitten. https://bilstein.nl/contact.php?main=6
Hun site geeft bij het aaklikken van de pagina "verkooppunten" niet direct antwoord, maar stuurt je naar een mailadres waar je in de mailwachtrij komt.
Ook op de site van Bilstein hebben ze alleen nog maar B4's voor de achterkant in het assortiment. Ik denk dat ik gewoon voor deze Sachs ga (https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... /RD5056858)
sterkstromer » vr 01 okt, 2021 9:36
Remklauwen zijn ook te reviseren, met een setje rubbers kunnen ze weer knap mee. Ik heb nog een set remklauwen liggen voor een 9-3 OG, werkend gedemonteerd. (Ik heb destijds tweehands klauwen gekocht, gereviseerd en geschilderd, daarom zijn deze over.)

Voor de voorklauwen heb ik deze set gebruikt: https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... RD4778262A
Ik denk dat ik voorlopig de bestaande remklauwen laat zitten, ze functioneren nog goed. Als ik naar de prijzen van nieuwe remklauwen op de sites van de grote aanbieders (bijv. Autodoc, etc.) kijk dan vallen de prijzen me mee en zie ik geen redenen om te gaan reviseren. Bijv. bij de Saab specialisten kost een "eigen merk" remklauw 80 euro en bij de grote sites 50 euro. Iedereen zal daar wel een eigen mening over hebben, maar ik verwacht niet dat daar dan veel kwaliteitsverschillen in zitten.
Ook voor de kwaliteistmerken zitter er grote verschillen in de prijzen, bijv. voor de bovenstaande Sachs voordemper, eur 55 tegen eur 100 bij de Saab specialisten. Voor mij is de keuze dan simpel.

Heeft iemand anders misschien nog input op mijn vragen 1, 2 en 4 ?

Groetjes,
Marcel
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

schuimkraag
Donateur
Donateur
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 06 sep, 2010 18:59
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door schuimkraag » vr 01 okt, 2021 15:15

Met Gusto bedoel je die hobby-garage in Schiedam?
Kun je daar nog steeds lid van worden?
Koos Saab-loos
Cupra Born,electrifying performance

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Steve-O » vr 01 okt, 2021 15:22

Betreft vraag 2:
De website van Sachs geeft goed de verschillende types weer.
De orginele veersterkte kun je aflezen aan de hand van de lettercodes op een plaatje onder de motorkap, maar je kunt ook je VIN-nummer invoeren op https://saabparts.com/us/mysaabcar-onli ... n-decoder/ NB: Eerst even een account aanmaken, en dan inloggen. Anders werkt 'ie niet.

Zoeken op kenteken of VIN-code op budgetsites geeft altijd alle varianten weer, dus dan weet je niet welke je hebben moet. Zelfde kan gelden voor de schokbrekers.

Betreft vraag 4:
Nee ...
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid
Berichten: 150
Lid geworden op: do 23 jan, 2020 20:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Marcel-S » vr 01 okt, 2021 15:29

oor schuimkraag » vr 01 okt, 2021 15:15

Met Gusto bedoel je die hobby-garage in Schiedam?
Kun je daar nog steeds lid van worden?
Officieel gaan ze er helaas eind 2021 mee ophouden, maar officieus heb ik gehoord dat ze hoogstwaarschijnlijk ook nog in 2022 doorgaan.
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 269
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Sneepie » vr 01 okt, 2021 15:31

Steve-O schreef:
vr 01 okt, 2021 15:22
.. maar je kunt ook je VIN-nummer invoeren op https://saabparts.com/us/mysaabcar-onli ... n-decoder/ NB: Eerst even een account aanmaken, en dan inloggen. Anders werkt 'ie niet.

Zoeken op kenteken of VIN-code op budgetsites geeft altijd alle varianten weer, dus dan weet je niet welke je hebben moet. Zelfde kan gelden voor de schokbrekers.
dank voor het linkje, mooie site! Ik kende de Zweedse versie, maar Google translate knip-en-plakwerk-en-niet-teveel-tekst-tegelijkertijd en ikzelf waren daar maar druk mee :-). Na aanmelden gewoon alle auto-info-in-het-Engels :) top!
9-3 Aero Cabrio 2001 Hirsch stg3 (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid
Berichten: 150
Lid geworden op: do 23 jan, 2020 20:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Marcel-S » vr 01 okt, 2021 15:39

door Steve-O » vr 01 okt, 2021 15:22

Betreft vraag 2:
De website van Sachs geeft goed de verschillende types weer.
De orginele veersterkte kun je aflezen aan de hand van de lettercodes op een plaatje onder de motorkap, maar je kunt ook je VIN-nummer invoeren op https://saabparts.com/us/mysaabcar-onli ... n-decoder/ NB: Eerst even een account aanmaken, en dan inloggen. Anders werkt 'ie niet.
Afbeelding

Heb ondertussen begrepen dat de 5de lettercode (R) het type voorschokbreker aangeeft. Kan je me misschien adviseren welke andere lettercodes info over de veren voor en achter aangeven?
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

schuimkraag
Donateur
Donateur
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 06 sep, 2010 18:59
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door schuimkraag » vr 01 okt, 2021 15:49

Marcel-S schreef:
vr 01 okt, 2021 15:29
Officieel gaan ze er helaas eind 2021 mee ophouden, maar officieus heb ik gehoord dat ze hoogstwaarschijnlijk ook nog in 2022 doorgaan.
Zou jammer zijn als ze zouden stoppen,had eigenlijk het idee om daar lid te gaan worden....
Koos Saab-loos
Cupra Born,electrifying performance

Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid
Berichten: 150
Lid geworden op: do 23 jan, 2020 20:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door Marcel-S » vr 01 okt, 2021 16:49

Beste Schuimkraag,

Ik heb dit jaar er al twee keer gebruik van gemaakt (olie/filter wissel en achterremmen vervangen) en ben tevreden over de brug en alle gereedschap die je tot je beschikking hebt. Zoveel fijner dan toen ik in 2020 nog op de openbare weg moest sleutelen. En er is altijd wel iemand beschikbaar voor raad en daad.
Je betaalt 50 euro per jaar en nog eens 5 eur per 4 uur voor het gebruik van de brug en gereedschappen.

Ik zou zeggen, neem even contact met ze op en geef je op als lid voor 2022, dan kunnen ze zeker volgend jaar door! :lol:
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

schuimkraag
Donateur
Donateur
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 06 sep, 2010 18:59
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Advies gevraagd betreffende opfrissen ophanging

Bericht door schuimkraag » vr 01 okt, 2021 17:17

Dan ga ik t verschil maken :lol:
Koos Saab-loos
Cupra Born,electrifying performance

Plaats reactie