De stroomverdeler van mijn 900 S 2.0i Coupé lekt olie aan de buitenkant en ook in de kop.
Ik heb gehoord dat dit vaker voorkomt. Kan dit kwaad?
Wat zou ik precies moeten doen om dit probleem op te lossen?
Ik neem aan dat ik deze O-ring moet vervangen:
https://elferink.nl/Nieuw/Saab/900_94-/ ... rtNr/12012
7519143
En deze keerring?
https://www.jendvandenbosch.nl/oliekeer ... nd-nr.html
Zijn er nog andere dingen die ik moet vervangen?
Stroomverdeler lekt binnen en buiten
- Maker
- Geregistreerd lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: za 23 jan, 2021 0:36
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Stroomverdeler lekt binnen en buiten
900 S 2.0i coupé 1994
- 900mofo
- Geregistreerd lid
- Berichten: 41
- Lid geworden op: vr 08 nov, 2019 23:44
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Stroomverdeler lekt binnen en buiten
Heb ik ook een beetje last van, ik volg het topic even mee. Als een gereviseerde stroomverdeler niet nodig is… dan bespaard dat toch weer
SAAB 900og (5 deurs) verkocht)
SAAB 900ng (5 deurs) (verkocht) Kenteken NX-TJ-62 als je deze bezit wil ik hem graag terug kopen
Saab 900 ng coupe
SAAB 900ng cabrio 2.0i 1997
De volgende zal ook wel een SAAB zijn
SAAB 900ng (5 deurs) (verkocht) Kenteken NX-TJ-62 als je deze bezit wil ik hem graag terug kopen
Saab 900 ng coupe
SAAB 900ng cabrio 2.0i 1997
De volgende zal ook wel een SAAB zijn
- wysiwyg
- Donateur (8x)
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 26 jan, 2011 14:41
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Stroomverdeler lekt binnen en buiten
kan geen kwaad volgens mijn Delftse Saab specialist. Ik rij er al 100k + mee rond. Loopt wel een beetje op de koelvloeistofslang er onder maar niet genoeg om schade aan te richten. Vervangen kan maar volgens hem gaat het na een tijdje toch weer lekken
Ooit 2 x Saab 99, nu 9-3 Cabrio - 2x Honda CX500 - Triumph Tiger GT900 Pro - Honda CB650z (project)
- wysiwyg
- Donateur (8x)
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 26 jan, 2011 14:41
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Stroomverdeler lekt binnen en buiten
kan geen kwaad volgens mijn Delftse Saab specialist. Ik rij er al 100k + mee rond. Loopt wel een beetje op de koelvloeistofslang er onder maar niet genoeg om schade aan te richten. Vervangen kan maar volgens hem gaat het na een tijdje toch weer lekken
Ooit 2 x Saab 99, nu 9-3 Cabrio - 2x Honda CX500 - Triumph Tiger GT900 Pro - Honda CB650z (project)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Stroomverdeler lekt binnen en buiten
De lekkage aan de kop is super simpel te verhelpen.
Benodigheden:
o-ring: https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... rd9176470a
En een sleuteltje 12.
1 boutjes onder de stroomverdeler los draaien, dan trek je hem er zo uit. Oude o-ring er af, nieuwe er op, weer er in drukken en vast draaien. (Verdelerkap hoeft er niet eens vanaf hiervoor.)
Om de ollielekkage in de stroomverdeler op te lossen moet je een keerring vervangen. Dit is iets meer werk.
de keerring:
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... 75/RD0478A
als je de stroomverdeler er uit hebt, moet je met een doorslag de pen die dwars door de as zit, waarmee het aandrijfwieltje wat in de nokkenas zit vast zit, er uit tikken.
Dan trek je de as er zo uit.
Het nadeel is dat voor de keerring een metalen plaatje vast geklonken zit in de behuizing. Hier zal je met een dremel oid even wat weg moeten halen van het aluminium huis, om deze ring niet te vervormen. (moet recht zijn, gezien het een loopvlak is waar de rotor tegenaan loopt.)
Maar als je die ring er uit hebt, is het een kwestie van oude keerring er uit, nieuwe er in, drupje olie er op dat die niet droog loopt, en weer in elkaar zetten die handel. (die vast geklonken ring blijft ook zo prima op de plek zitten, rijdt daar inmiddels alweer een paar duizend km meer rond. )
Benodigheden:
o-ring: https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... rd9176470a
En een sleuteltje 12.
1 boutjes onder de stroomverdeler los draaien, dan trek je hem er zo uit. Oude o-ring er af, nieuwe er op, weer er in drukken en vast draaien. (Verdelerkap hoeft er niet eens vanaf hiervoor.)
Om de ollielekkage in de stroomverdeler op te lossen moet je een keerring vervangen. Dit is iets meer werk.
de keerring:
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... 75/RD0478A
als je de stroomverdeler er uit hebt, moet je met een doorslag de pen die dwars door de as zit, waarmee het aandrijfwieltje wat in de nokkenas zit vast zit, er uit tikken.
Dan trek je de as er zo uit.
Het nadeel is dat voor de keerring een metalen plaatje vast geklonken zit in de behuizing. Hier zal je met een dremel oid even wat weg moeten halen van het aluminium huis, om deze ring niet te vervormen. (moet recht zijn, gezien het een loopvlak is waar de rotor tegenaan loopt.)
Maar als je die ring er uit hebt, is het een kwestie van oude keerring er uit, nieuwe er in, drupje olie er op dat die niet droog loopt, en weer in elkaar zetten die handel. (die vast geklonken ring blijft ook zo prima op de plek zitten, rijdt daar inmiddels alweer een paar duizend km meer rond. )
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
- Maker
- Geregistreerd lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: za 23 jan, 2021 0:36
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Stroomverdeler lekt binnen en buiten
Vorige donderdag heb ik er een compleet nieuwe stroomverdeler met een nieuwe rotor en kap in gezet.
Dit heeft mijn probleem verholpen, de Saab loopt een stuk vloeiender. Ik ben aangenaam verrast hoeveel dit de rijervaring bevorderd!
De Stroomverdeler uit elkaar halen en zelf reviseren durfde ik niet aan, ik heb een gereviseerde gekocht bij Elferink voor 100,- euro (75,- als ik mijn oude stroomverdeler opstuur).
Het verwijderen van de complete stroomverdeler en vervangen voor een nieuwe is een fluitje van een cent. Heel makkelijk te doen en kan eigenlijk niet misgaan, het past maar op één manier.
De oude er uit:
De nieuwe er in!
Het enige waar ik nog niet zeker over ben is of ik wat loctite op de as moet zetten om de rotor extra stevig te bevestigen
Dit heeft mijn probleem verholpen, de Saab loopt een stuk vloeiender. Ik ben aangenaam verrast hoeveel dit de rijervaring bevorderd!
De Stroomverdeler uit elkaar halen en zelf reviseren durfde ik niet aan, ik heb een gereviseerde gekocht bij Elferink voor 100,- euro (75,- als ik mijn oude stroomverdeler opstuur).
Het verwijderen van de complete stroomverdeler en vervangen voor een nieuwe is een fluitje van een cent. Heel makkelijk te doen en kan eigenlijk niet misgaan, het past maar op één manier.
De oude er uit:
De nieuwe er in!
Het enige waar ik nog niet zeker over ben is of ik wat loctite op de as moet zetten om de rotor extra stevig te bevestigen
900 S 2.0i coupé 1994
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Stroomverdeler lekt binnen en buiten
Is niet nodig. Hij zit met een verend clipje vast. En op het midden drukt ook het contactje van de verdelerkap er tegenaan met een veertje. Gaat echt geen kant op.
Ik vind 75 euro ook nog erg meevallen. De keerring kost los zo'n 20 euro. De o ring steld niet veel voor (paar euro), maar ik gok dat ze er ook een nieuwe hallgever in zetten. Als dat zo is, is het best goedkoop.
Ik vind 75 euro ook nog erg meevallen. De keerring kost los zo'n 20 euro. De o ring steld niet veel voor (paar euro), maar ik gok dat ze er ook een nieuwe hallgever in zetten. Als dat zo is, is het best goedkoop.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
- 900mofo
- Geregistreerd lid
- Berichten: 41
- Lid geworden op: vr 08 nov, 2019 23:44
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Stroomverdeler lekt binnen en buiten
Ik merk geen verschil met de vorige Saab waar er een gereviseerde unit op zat die niet lekte... Kijk het nog even een paar duizend km aan wellicht, maar genoeg opties zie ik
SAAB 900og (5 deurs) verkocht)
SAAB 900ng (5 deurs) (verkocht) Kenteken NX-TJ-62 als je deze bezit wil ik hem graag terug kopen
Saab 900 ng coupe
SAAB 900ng cabrio 2.0i 1997
De volgende zal ook wel een SAAB zijn
SAAB 900ng (5 deurs) (verkocht) Kenteken NX-TJ-62 als je deze bezit wil ik hem graag terug kopen
Saab 900 ng coupe
SAAB 900ng cabrio 2.0i 1997
De volgende zal ook wel een SAAB zijn