Kromme gasveren?

1993-2002
Plaats reactie
RobbieF57
Geregistreerd lid
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 07 sep, 2012 9:15
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Kromme gasveren?

Bericht door RobbieF57 » vr 26 nov, 2021 15:29

Goedemiddag allemaal,

Voor mijn 9-3 coupe (og), heb ik laatst een setje nieuwe gasveren voor de achterklep gemonteerd. Alle klikte goed vast; borgveertjes in de juiste positie etc.

Het lijkt er echter op dat de stangen een beetje onder larerale spanning staan, m.a.w. ; met geopende achterklep staan ze enigszins krom.

Herkennen jullie dit? Mij lijkt het niet echt normaal.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Fijn weekend!

Grtz

Rob

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Kromme gasveren?

Bericht door busy » vr 26 nov, 2021 19:05

Nee dat hoort recht te zijn. Even terug naar de leverancier
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

RobbieF57
Geregistreerd lid
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 07 sep, 2012 9:15
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Kromme gasveren?

Bericht door RobbieF57 » zo 28 nov, 2021 16:30

Goedemiddag allemaal,

Ik wil toch nog even op dit onderwerp terugkomen.

Ik heb de nieuwe gasveren nauwkeurig vergeleken met de "oude"(origineel Saab). De lengte en diameter komen in elk geval overeen.
De zijwaartse spanning wordt veroorzaakt door het feit dat de bovenste bevestigingspunten (waar het kogeltje in klikt) onder een lichte hoek dienen te staan. Bij de nieuwe gasveren (aftermarket van een alhier bekende leverancier) zijn deze bevestigingen recht. Dit zorgt ervoor dat er onvoldoende "bewegingsvrijheid" is. Daardoor gaan de stangen van de gasveren enigszins krom staan als je de klep dichtdoet.

Bij het bestellen van de gasveren heb ik overigens exact het type, en bouwjaar van de auto aangegeven, dus een fout in de bestelling sluit ik uit.

Iemand van jullie wel eens een dergelijke ervaring gehad?

Alvast bedankt voor de reacties.

Grtz

Rob

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Kromme gasveren?

Bericht door Bummer » ma 29 nov, 2021 20:40

busy schreef:
vr 26 nov, 2021 19:05
Nee dat hoort recht te zijn. Even terug naar de leverancier
+1

De afmetingen kunnen wel aan de buitenkant hetzelfde zijn, maar in deze veren heb je verschillende kwaliteiten. Aftermarket wil zelfs binnen een merk sterk verschillen, met als gevolg dat je van bijvoorbeeld ScanParts dezelfde veer monteert en één van beide binnen een half jaar lekt, terwijl de andere het jaren volhoudt.
Laatst gewijzigd door Bummer op ma 29 nov, 2021 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Kromme gasveren?

Bericht door evo » ma 29 nov, 2021 20:58

Ik sluit niks uit, maar heb ooit gasveren voor de achterklep van de 9-5 Estate besteld. Geleverde pasten echter voor geen meter. Zag je gelukkig snel genoeg, anders was er waarschijnlijk wat verbogen geweest. De arm is lang, de kracht dus aanzienlijk. Gemeld, en wel passende opgestuurd gekregen...

Wat zegt je leverancier?
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

RobbieF57
Geregistreerd lid
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 07 sep, 2012 9:15
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Kromme gasveren?

Bericht door RobbieF57 » ma 29 nov, 2021 23:57

Alles past, qua lengte en diameter, maar het kunststof "kopje" op de cilinderzijde (bovenkant van de gasveer waar het kogeltje in klikt) is recht. Moet echter onder een kleine hoek staan om ervoor te zorgen dat de zuigerstang rechtstandig ingedrukt kan worden wanneer de klep gesloten wordt. Kijk maar eens bij jullie eigen 9-3 og, dan zie je wat ik bedoel.
De leverancier wil ze wel onder coulance terugnemen (en had deze klacht overigens nog nooit gehoord), maar dan "in de originele verpakking, en met de borgklemmetjes in nieuwstaat".
Tja, als je daar één keer een schroevendraaiertje tussen hebt gezet, en vet in hebt gedaan, laat dat sporen achter. Aan die eis kan ik dus niet voldoen.
Dus ik heb weer eens iets met mijn Saab, wat bij niemand anders ooit voorgekomen is....en ben ik weer een paar tientjes armer.

Ik ga dus weer op zoek naar iets wat wel past, OEM dit keer.

Fijne avond, en bedankt voor de reacties!

Grtz

Rob

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 404
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Kromme gasveren?

Bericht door K0ENIE » di 30 nov, 2021 5:47

Soms kun je de kogelgewrichten van de gasveer losdraaien en overzetten. Met een doek in een bankschroef en steeksleutel 10 op het kopje.
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 404
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Kromme gasveren?

Bericht door K0ENIE » di 30 nov, 2021 6:44

Het lijkt zo te zijn dat alleen het dikke deel de hoek van 30 graden moet kunnen maken.
Afbeelding
Afbeelding
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Kromme gasveren?

Bericht door Sonab » di 30 nov, 2021 11:14

Een goede suggestie van KOENIE, maar voor je eraan begint, overweeg dit:
Juridisch gezien rammelt de "coulance" van je leverancier. Als bij montage blijkt dat het product ondeugdelijk (de officiële term) is, lijkt hij mij verplicht het terug te nemen. De constructie klopt aantoonbaar niet, het is niet was ervan verwacht zou mogen worden. Je zou kunnen overwegen wat meer druk uit te oefenen dat je het product niet meer wilt en dat je daarbij in je recht staat?
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

RobbieF57
Geregistreerd lid
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 07 sep, 2012 9:15
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Kromme gasveren?

Bericht door RobbieF57 » di 30 nov, 2021 11:37

Het lijkt zo te zijn dat alleen het dikke deel de hoek van 30 graden moet kunnen maken.
Bedankt voor je nuttige en duidelijke aanvulling Koen.
Ik denk dat de tekening het voor iedereen wel duidelijk maakt. Het lijkt me logisch dat een bevestigingspunt waar deze "knik" niet inzit, ervoor zorgt dat er zijwaartse spanning op de zuigerstang ontstaat zodra je de onderste bevestiging op het bolletje wilt klikken. Bij mij werkten de borgveertjes zich hierdoor langzaam maar zeker los; uiteindelijk klapte een van de gasveren helemaal los bij het sluiten van de klep. Best gevaarlijk m.i.

Maar zoals gezegd; de leverancier heeft deze klacht nog nooit gehoord (een eufemisme voor "u zult zelf wel iets verkeerd hebben gedaan"), en wil ze -bij wijze van uitzondering- alleen ze alleen terugnemen als alles "in nieuwstaat" is. Nou, dat is niet meer zo, dus de klant heeft pech....

Het zou zo leuk zijn als een (Nederlandse) leverancier in dit soort gevallen gewoon eens zelf de proef op de som zou nemen, en dan tot de conclusie zou komen; verrek, u heeft gelijk! Sorry, we storten uw geld terug.

Maar zo werkt het helaas allang niet meer.

Fijne dag allemaal.

Grtz

Rob

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Kromme gasveren?

Bericht door reiernumans » di 30 nov, 2021 11:52

Hoi Rob, zou je eens kunnen kijken of je iets aan onderdeelnummers kan vinden op de gasveren die je ontvangen hebt? We kunnen altijd eens cross referenties nalopen.. ;-)

Verder, hoewel het hier wellicht weinig toevoegt, zou ik voor gasveren altijd voor een gerenomeerd merk of originele gaan, nooit voor huismerk spullen. Met nieuwe gasveren van goede kwaliteit komt de klep heel mooi zelf omhoog, maar remt 'ie de beweging iets af in het laatste stukje. Ik heb al heel vaak goedkope huismerk gasveren gehad die de klep met een enorme bonk open smijten omdat ze volle kracht blijven duwen tot de eindaanslag.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

RobbieF57
Geregistreerd lid
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 07 sep, 2012 9:15
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Kromme gasveren?

Bericht door RobbieF57 » di 30 nov, 2021 12:10

Hoi Rob, zou je eens kunnen kijken of je iets aan onderdeelnummers kan vinden op de gasveren die je ontvangen hebt? We kunnen altijd eens cross referenties nalopen..
Goedemorgen,

Bedankt voor je reactie. Het zijn gasveren van het Deense merk "JP Group".

De referentie op het etiket is: KST7-10D-1

Verdere nummers: 4324307 resp 4854717 (waarschijnlijk om aan te geven dat ze geschikt zijn voor zowel de 900 NG, en de 9-3 OG)

Ook staat er een eigen nummer op van de leverancier, maar dat laat ik hier om begrijpelijke redenen maar achterwege.

Ik ben benieuwd!

Alvast heel erg bedankt voor de moeite.

Fijne dag!

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Kromme gasveren?

Bericht door reiernumans » di 30 nov, 2021 12:29

De referentie wijst specifiek naar 900NG (als je het origineel nummer intikt bij Saab ook), maar die zijn qua pasvorm hetzelfde als voor een 9-3OG. Lijkt erop dat dit inderdaad gewoon een productfout is..

Hoewel ik me ook altijd enorm kan ergeren aan die kastje - > muur tactiek qua klantenservice; ik zou m'n verlies nemen en een setje degelijke gasveren (evt elders) bestellen..
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Kromme gasveren?

Bericht door evo » di 30 nov, 2021 12:57

Ik kan niet oordelen over de degelijkheid van de geleverde veren. Maar, als je ze houdt, kun je proberen de geknikte kop over te zetten... is dan wel het proberen waard, lijkt me.

Zelf zou ik het defect duidelijk communiceren met de leverancier, ze terug sturen, en om juiste vragen. Als ze die niet kunnen leveren, kun je dan je geld terug vragen.

My2p...
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Kromme gasveren?

Bericht door busy » di 30 nov, 2021 13:23

Er is zoiets als recht van retour en daar heeft deze bekende leverancier zich ook aan te houden. Ontvetten dat ding en de clipjes zwart spuiten en retour. Genoeg leveranciers die wel service verlenen
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Plaats reactie