TID Iets moeilijker starten met rookpluim en heel langzaam koelvloeistof verlies

1993-2002
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JvD
Geregistreerd lid
Berichten: 467
Lid geworden op: di 12 jul, 2016 19:05
Regio: България - Bulgarije
Contacteer:

TID Iets moeilijker starten met rookpluim en heel langzaam koelvloeistof verlies

Bericht door JvD » zo 28 nov, 2021 17:59

Mijn Anniversary 2.2 TID van 2002 heeft vraagt af en toe om koelvloeistof bij te vullen, eens in de twee/drie maanden. (1000/1500 km)
Nu is er geen lekkage zichtbaar, nergens.

Verleden jaar nam het starten bij koud weer wat meer tijd in beslag en gaf de TID bij koude motor na aanslaan wat rookontwikkeling wat na enkele seconden ook weg was.
Bij warme motor was en is starten geen enkel probleem en kwam de rookpluim ook niet terug
Toch maar weer nieuwe gloeibougies laten installeren maar de rookpluim na het aanslaan bij koude motor bleef. Ook tijdens de zomer maar alleen bij oude motor s'ochtends. Nu het weer wat kouder begint te worden lijkt het alsof het aanslaan bij koude motor iets langer duurt en de rookpluim soms heftiger is. Onder de 6 graden werken de gloeibougies en gaat het aanslaan iets sneller maar de rookpluim is niet minder. Ietwat hinderlijk vooral ook omdat de rookpluim min of meer blijft hangen ook aangezien het bij ons nauwelijks waait.

Nu ben ik niet zeker maar zou de koelvloeistof lekkage wellicht verband hebben met het bij koude motor ietwat lastig aanslaan en de rookpluim na aanslaan.
Ook is het bij het starten net alsof de accu oud of te licht zou zijn wat beslist niet het geval is. De accu is een jaar oud en 90 ah.

Volgens de garage zijn de injectors in orde, geen lekkage.

Aangezien het verdwijnen van koelvloeistof langzaam gaat, overweeg nu eerst eens liqui moly kühler dichter aan het koelsysteem toe te voegen.

Maar elke advies/tip/ervaring hierin is uiteraard welkom.
9-3 SE Cabrio 2.0t Sport Edition autom. steel-grey 2003 Stage 1 (2020 - )
9-3 SE 2.2 TiD Anniversary zwart 2002 (2017 - )

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: TID Iets moeilijker starten met rookpluim en heel langzaam koelvloeistof verlies

Bericht door RoelandV » zo 28 nov, 2021 18:43

Keep on smiling!

ammolenaar
Donateur
Donateur
Berichten: 731
Lid geworden op: di 16 sep, 2003 23:21
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: TID Iets moeilijker starten met rookpluim en heel langzaam koelvloeistof verlies

Bericht door ammolenaar » ma 29 nov, 2021 14:20

Ik heb zelf met een 2.2 diesel gereden en ook veel van deze klachten gehad.
Er is veel te vinden over deze motor en startproblemen. In ieder geval zijn ze gevoelig voor lucht. Als dit het geval is heb je bij de eerste start van de dag eerst de lucht in de leidingen weg te starten. Daarna is het prima.
Gebruik de zoekfunctie maar even.

Gebruikersavatar
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8431
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: TID Iets moeilijker starten met rookpluim en heel langzaam koelvloeistof verlies

Bericht door Wouter » ma 29 nov, 2021 14:44

Misschien is er sprake van enkele problemen naast elkaar, die niet per se aan elkaar gelieerd zijn. Moeizaam starten is zoals gezegd een veelvoorkomend probleem bij de 2.2 diesels.

Kan je ook omschrijven wat voor kleur de rookpluim heeft. Mijn 2.2 diesels hadden destijds gewoon veel roet in de uitlaat. Dus bij een start of als je echt een dot gas gaf, blies je een wolk roet naar buiten. Als je bij de koude start witte rook ziet, zou dat wel eens op de koelvloeistof kunnen duiden.

Verder ben ik geen voorstander van lapmiddelen als zo'n toevoeging aan de koelvloeistof. Dat spul gaat overal in je koelsysteem zitten, ook in je radiator. Ga dan liever naar de garage om eerst een goede diagnose te laten stellen (vanaf de brug kunnen speuren naar sporen van kvs lekkage, druktest voor het systeem, etc.).

Gebruikersavatar
JvD
Geregistreerd lid
Berichten: 467
Lid geworden op: di 12 jul, 2016 19:05
Regio: България - Bulgarije
Contacteer:

Re: TID Iets moeilijker starten met rookpluim en heel langzaam koelvloeistof verlies

Bericht door JvD » ma 29 nov, 2021 19:55

Het eens per 6-8 maanden bijvullen en dus ergens lekken van koelvloeistof was er inderdaad al vanaf het begin dat ik de TID had. 't was niet veel en ik kon zo ook niet achterhalen waar de gelekte koelvloeistof naartoe ging.

Het iets lastiger starten bij koude motor (bijna allen maar 's ochtends) met rookpluim kwam verleden jaar. De rook is eigenlijk alleen maar grijs, misschien ietwat donker te noemen. Beslist niet wit. De rook heeft een diesel geur maar ook nog iets anders.

Enkele seconden nadat de motor is aangeslagen is de rook weg. De motor loopt normaal en de temperatuur blijft mooi net ietsjes moven het midden als hij warm is.

De garage (Saab Specialist) heeft reeds een eerste inspectie gedaan en adviseerde me om diesel te tanken bij 2 bepaalde tankstations in de stad en tevens Diesel Injector Cleaner toe te voegen aan de volle tank. Ik heb dit advies ter harte genomen en bij geadviseerde merken getankt en tevens STP Diesel Injector Cleaner in de tank gedaan.
Ben benieuwd naar het resultaat. Heb al wel het gevoel dat de TID iets feller reageert bij acceleratie.
9-3 SE Cabrio 2.0t Sport Edition autom. steel-grey 2003 Stage 1 (2020 - )
9-3 SE 2.2 TiD Anniversary zwart 2002 (2017 - )

Gebruikersavatar
JvD
Geregistreerd lid
Berichten: 467
Lid geworden op: di 12 jul, 2016 19:05
Regio: България - Bulgarije
Contacteer:

Re: TID Iets moeilijker starten met rookpluim en heel langzaam koelvloeistof verlies

Bericht door JvD » ma 29 nov, 2021 20:01

ammolenaar schreef:
ma 29 nov, 2021 14:20
Ik heb zelf met een 2.2 diesel gereden en ook veel van deze klachten gehad.
Er is veel te vinden over deze motor en startproblemen. In ieder geval zijn ze gevoelig voor lucht. Als dit het geval is heb je bij de eerste start van de dag eerst de lucht in de leidingen weg te starten. Daarna is het prima.
Gebruik de zoekfunctie maar even.
Zou ook nog een rol kunnen spelen. Wanneer we bij ons verblijf buiten de stad zijn op 440 meter boven zee niveau (Bulgarije), dan onstaat er bij aanslaan, een aantal uren na de eesrte rit van 50 km, ook een behoorlijke rookpluim terwijl het niet koud is en de auto gewoon in het zonneje staat.
9-3 SE Cabrio 2.0t Sport Edition autom. steel-grey 2003 Stage 1 (2020 - )
9-3 SE 2.2 TiD Anniversary zwart 2002 (2017 - )

Gebruikersavatar
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8431
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: TID Iets moeilijker starten met rookpluim en heel langzaam koelvloeistof verlies

Bericht door Wouter » di 30 nov, 2021 11:38

Ik weet niet of je zelf handig bent, maar je kan beginnen met wat typische zaken van de 2.2 TiD aan te pakken. Aan de voorzijde van het blok EGR behuizing en vlinderkleppenhuis schoonmaken (niet zelden met een milimeters dikke laag zwarte drab of afgebroken vlinderkleppen). Je vervangt dan ook meteen preventief de brandstofleidingen en t-stukjes aan de voorzijde. De turbo is ook goed bereikbaar en zou je kunnen controleren op speling en (inwendige) lekkage.

Heb je geen Check Engine meldingen?

Gebruikersavatar
JvD
Geregistreerd lid
Berichten: 467
Lid geworden op: di 12 jul, 2016 19:05
Regio: България - Bulgarije
Contacteer:

Re: TID Iets moeilijker starten met rookpluim en heel langzaam koelvloeistof verlies

Bericht door JvD » di 30 nov, 2021 13:24

[]


Nee, afgelopen jaar en tot heden geen enkele Check Engine melding gehad
EGR gaf een aantal jaren geleden wat problemen en gaf toen inderdaad de CE melding + noodloop. Deze heb ik toe goed schoongemaakt en daarna geen problemen mee gehad.
Vlinderkleppenhuis heb ik toen niet gedaan, dus zou wel een schoonmaakbeurt kunnen gebruiken en dan gelijk de EGR nogmaals.

De Turbo controle kan uiteraard ook geen kwaad.
Laatst gewijzigd door Sander op zo 26 dec, 2021 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
9-3 SE Cabrio 2.0t Sport Edition autom. steel-grey 2003 Stage 1 (2020 - )
9-3 SE 2.2 TiD Anniversary zwart 2002 (2017 - )

Gebruikersavatar
JvD
Geregistreerd lid
Berichten: 467
Lid geworden op: di 12 jul, 2016 19:05
Regio: България - Bulgarije
Contacteer:

Re: TID Iets moeilijker starten met rookpluim en heel langzaam koelvloeistof verlies

Bericht door JvD » za 25 dec, 2021 14:57

Vandaag voor het starten 10 seconden op contact gezet (zonder te starten), en weer terug naar de 0 positie. Dit zelfde twee keer herhaald en toen gestart en hij liep gelijk zonder noemenswaardige rook.

Dit zou een teken kunnen zijn dat de accu niet in orde is wat niet onlogisch klinkt aangezien het in 1keer starten (ronddraaien) moeizaam gaat.
Ik probeer deze manier van starten nog een paar maal te herhalen en wissel de accu eventueel nog een keer met die uit de cabrio (varta van een jaar oud)
9-3 SE Cabrio 2.0t Sport Edition autom. steel-grey 2003 Stage 1 (2020 - )
9-3 SE 2.2 TiD Anniversary zwart 2002 (2017 - )

Gebruikersavatar
JvD
Geregistreerd lid
Berichten: 467
Lid geworden op: di 12 jul, 2016 19:05
Regio: България - Bulgarije
Contacteer:

Re: TID Iets moeilijker starten met rookpluim en heel langzaam koelvloeistof verlies

Bericht door JvD » wo 29 dec, 2021 19:06

[]

* Nog een paar maal geprobeerd met 10 sec op contact, terug na 0 positie, 10 sec op contact, terug na 0 positie en dan gewoon starten zoals het hoort zonder moeite en zonder rook.
* Accu is van 08 02 2020 en nu door laten meten alvorens garantie zou verlopen. Accu bleek in orde. Enig was wat fluctuatie bij het laden met draaiende motor, dus laden met de dynamo.
* Accu afgelopen nacht aan de stroom gehad en starten ging redelijk goed. Ietsjes rook. Vermoeden is dat wellicht de startmotor niet helemaal in orde is maar ik ga het nu eerst even een tijdje aanzien.
* Startmotor is gecontroleerd en deze is nog zo goed als nieuw.
* Koelvloeistoftemperatuursensor wordt gecontroleerd en zo nodig verniewd.
Laatst gewijzigd door Sander op ma 03 jan, 2022 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd!
9-3 SE Cabrio 2.0t Sport Edition autom. steel-grey 2003 Stage 1 (2020 - )
9-3 SE 2.2 TiD Anniversary zwart 2002 (2017 - )

Gebruikersavatar
JvD
Geregistreerd lid
Berichten: 467
Lid geworden op: di 12 jul, 2016 19:05
Regio: България - Bulgarije
Contacteer:

Re: TID Iets moeilijker starten met rookpluim en heel langzaam koelvloeistof verlies

Bericht door JvD » di 26 jul, 2022 20:32

Een paar weken gelden nieuwe accu geplaatst en hij start weer als nieuw. Direct aanslaan en geen rookpluim. Zo simpel kan het zijn dus
9-3 SE Cabrio 2.0t Sport Edition autom. steel-grey 2003 Stage 1 (2020 - )
9-3 SE 2.2 TiD Anniversary zwart 2002 (2017 - )

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: TID Iets moeilijker starten met rookpluim en heel langzaam koelvloeistof verlies

Bericht door NeufegliseThierry » wo 27 jul, 2022 8:00

Wat betreft de koelvloeistof, als je daar nog last van hebt: bekende plek van lekkage is ook de driewegklep die tegen het schutbord aan zit. Wat verstopt, lastig te zien en daarom ook lastig te spotten als daar koelvloeistof verdwijnt. Bij onze 2.2 zat daar destijds het probleem van de wegsijpelende koelvloeistof.
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

Gebruikersavatar
JvD
Geregistreerd lid
Berichten: 467
Lid geworden op: di 12 jul, 2016 19:05
Regio: България - Bulgarije
Contacteer:

Re: TID Iets moeilijker starten met rookpluim en heel langzaam koelvloeistof verlies

Bericht door JvD » wo 27 jul, 2022 17:21

[]

Top, dank je voor de tip! Het verlies is zeer beperkt en ik ga eens kijken of ik bij de driewegklep iets van een lekkage kan spotten!
9-3 SE Cabrio 2.0t Sport Edition autom. steel-grey 2003 Stage 1 (2020 - )
9-3 SE 2.2 TiD Anniversary zwart 2002 (2017 - )

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6045
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: TID Iets moeilijker starten met rookpluim en heel langzaam koelvloeistof verlies

Bericht door jansen » wo 27 jul, 2022 18:34

Driewegklep koelsysteem kachel zit alleen op de 9-5 modellen en niet op de 9-3 modellen.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: TID Iets moeilijker starten met rookpluim en heel langzaam koelvloeistof verlies

Bericht door NeufegliseThierry » wo 27 jul, 2022 22:20

Ah, kijk, weer wat geleerd. Dus niet motorspecifiek maar modelspecifiek.

Zit er bij de 9-3 wel iets vergelijkbaars? Ik zou denken van wel want warmte uitwisseling naar interieur heb je bij beide modellen.
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

Plaats reactie