Moeizame start (en haperen op snelweg)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: di 11 jan, 2011 19:10
- Regio: - kies een regio
Moeizame start (en haperen op snelweg)
Beste forumleden,
Ik ben alweer een tijd niet op het forum geweest, maar heb een probleempje met mijn 9-3 uit 1999 (2.0T, 280.000km). De laatste tijd start de auto moeizaam, vooral bij een koude start. Soms duurt het wel meer dan 6 seconden voor de motor aanslaat en dan hoor ik een paar doffe klappen uit de uitlaat. Soms slaat ie ook vrij snel aan. Garage heeft bougies gecheckt, waren goed. Benzinefilter onlangs vervangen. Garage dacht aan bobine. Omdat een nieuwe best prijzig is, heb ik bij J&D een gebruikte DI casssette gekocht, maar dat heeft het probleem niet verholpen. Nog steeds een moeizame start, maar de auto slaat uiteindelijk altijd wel aan (ook met de oude DI cassette). Met de vervangen DI cassette lijkt dat de auto meer dan voorheen "inhoud" op de snelweg: in de 5e versnelling gaat ie schokken als ik bijvoorbeeld wil inhalen en flink meer gas geef. Bij rustig versnellen doet ie dat niet. Met de oude DI cassette deed ie het heel soms, meestal 1 schokje. Nu schokt ie meer en trilt de auto ook.
Iemand enig idee wat het kan zijn? Alvast bedankt voor het meedenken.
gr Jan
Ik ben alweer een tijd niet op het forum geweest, maar heb een probleempje met mijn 9-3 uit 1999 (2.0T, 280.000km). De laatste tijd start de auto moeizaam, vooral bij een koude start. Soms duurt het wel meer dan 6 seconden voor de motor aanslaat en dan hoor ik een paar doffe klappen uit de uitlaat. Soms slaat ie ook vrij snel aan. Garage heeft bougies gecheckt, waren goed. Benzinefilter onlangs vervangen. Garage dacht aan bobine. Omdat een nieuwe best prijzig is, heb ik bij J&D een gebruikte DI casssette gekocht, maar dat heeft het probleem niet verholpen. Nog steeds een moeizame start, maar de auto slaat uiteindelijk altijd wel aan (ook met de oude DI cassette). Met de vervangen DI cassette lijkt dat de auto meer dan voorheen "inhoud" op de snelweg: in de 5e versnelling gaat ie schokken als ik bijvoorbeeld wil inhalen en flink meer gas geef. Bij rustig versnellen doet ie dat niet. Met de oude DI cassette deed ie het heel soms, meestal 1 schokje. Nu schokt ie meer en trilt de auto ook.
Iemand enig idee wat het kan zijn? Alvast bedankt voor het meedenken.
gr Jan
- Henri84
- Donateur (2x)
- Berichten: 159
- Lid geworden op: ma 30 jul, 2012 14:41
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Moeizame start (en haperen op snelweg)
Zou ook de DI cassette verdenken, had hetzelfde euvel destijds met de 9-3. Zeker weten een goede geteste cassette gekregen?
Bdp sensor kan ook nog, niet duur en eenvoudig te vervangen.
Bdp sensor kan ook nog, niet duur en eenvoudig te vervangen.
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12719
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Moeizame start (en haperen op snelweg)
Als ik jou was dan zou ik op zoek gaan naar een deskundige garage en daar de Saab laten uitlezen.
Trial and error is vaak een dure reparatiemethode.
Keep on smiling!
- jaap noord
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3115
- Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
- Regio: - kies een regio
Re: Moeizame start (en haperen op snelweg)
Iets met benzine; pomp; raildruk misschien??
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T
CAAB 900SE 2.0T
- toniboy
- Geregistreerd lid
- Berichten: 870
- Lid geworden op: do 24 mar, 2005 11:39
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Moeizame start (en haperen op snelweg)
ik vermoed de brandstofpomp die op zijn eind begint te raken,
maar afhankelijk van het onderhoud, kan het ook zijn dat je brandstoffilter verstopt is ! als die vervangen is, misschien brandstofdrukregelaar lek ( houdt geen druk meer vast op brandstofrail) waardoor de brandstofpomp eerst druk op moet bouwen, voordat de injectoren de juiste hoeveelheid krijgen. Mocht dat allemaal goed zijn dat is het zeker de brandstofpomp of een slechte accu , waardoor de pomp te weinig spanning krijgt tijdens het starten. ( 1 x zelf meegemaakt, filters vervangen en brandstofpomp, maar niet willen aanslaan!, nieuwe accu erin en 1 klap en lopen !)
maar afhankelijk van het onderhoud, kan het ook zijn dat je brandstoffilter verstopt is ! als die vervangen is, misschien brandstofdrukregelaar lek ( houdt geen druk meer vast op brandstofrail) waardoor de brandstofpomp eerst druk op moet bouwen, voordat de injectoren de juiste hoeveelheid krijgen. Mocht dat allemaal goed zijn dat is het zeker de brandstofpomp of een slechte accu , waardoor de pomp te weinig spanning krijgt tijdens het starten. ( 1 x zelf meegemaakt, filters vervangen en brandstofpomp, maar niet willen aanslaan!, nieuwe accu erin en 1 klap en lopen !)
Saab 9-3 Aero 5drs 2002
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Moeizame start (en haperen op snelweg)
Toch eerst een goede diagnose door wat metingen te doen anders ga je blind dingen vervangen totdat je
het gevonden hebt: kan wel natuurlijk.
het gevonden hebt: kan wel natuurlijk.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: di 11 jan, 2011 19:10
- Regio: - kies een regio
Re: Moeizame start (en haperen op snelweg)
Dank voor het meedenken. Ik ga inderdaad naar Saab garage om eea beter te laten bekijken. De DI cassette is gebruikt maar ik weet niet of die in betere conditie is/was dan de originele. Misschien is dat het probleem ook niet en maakt het dus niet uit dat die vervangen is. Accu is al weer wat jaren oud, dus die zou ook slecht kunnen zijn. Afijn, hopelijk is het euvel toch redelijk snel gevonden en valt de schade mee.
- jaap noord
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3115
- Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
- Regio: - kies een regio
Re: Moeizame start (en haperen op snelweg)
Zou eerst de druk op de regelaar eens meten. Maar dan wel voordat de motor gelopen heeft.
Er zijn genoeg regelaars die intern iets lekken, waardoor er na een poosje geen druk meer op het rail staat, waardoor de pomp dus eerst weer druk moet opbouwen. Dan kan het starten soms wel 10 seconden duren.
Er zijn genoeg regelaars die intern iets lekken, waardoor er na een poosje geen druk meer op het rail staat, waardoor de pomp dus eerst weer druk moet opbouwen. Dan kan het starten soms wel 10 seconden duren.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T
CAAB 900SE 2.0T
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Moeizame start (en haperen op snelweg)
Loopt ie wel op alle vier de cilinders als ie koud is? Zo nee, dan kan compressietest ook goed idee zijn.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2142
- Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Moeizame start (en haperen op snelweg)
Er is al veel gezegd, ikzelf zou eerst goed nagaan of het slechte starten vooral voorkomt wanneer de auto al even niet gereden heeft en goed start als de auto b.v. een uurtje of twee geleden nog gelopen heeft. Als dat het geval is, dan ligt het niet aan warm/koud maar heb je een probleem met de brandstofdruk tijdens het starten.
Hoop dat het snel duidelijk wordt en niet teveel gaat kosten.
Hoop dat het snel duidelijk wordt en niet teveel gaat kosten.
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: di 11 jan, 2011 19:10
- Regio: - kies een regio
Re: Moeizame start (en haperen op snelweg)
Volgende week naar de Saab garage. Dan zal hopelijk duidelijk worden wat er mis is. Ik meld me dan weer.
gr Jan
gr Jan
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: di 11 jan, 2011 19:10
- Regio: - kies een regio
Re: Moeizame start (en haperen op snelweg)
Het was toch de DI cassette, maar de gebruikte die ik ha gekocht was dus niet meer goed. Andere van de SAAB garage wel. Start weer perfect. Het haperen werd veroorzaakt door enkele slangetjes die niet meer helemaal goed afsloten. Ook netjes vervangen door de specialist.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2142
- Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Moeizame start (en haperen op snelweg)
Fijn dat het opgelost is, zo zie je maar weer hoe belangrijk het is dat een gebruikt onderdeel goed getest wordt voordat deze weer ingezet wordt.
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak