9-3 cabrio van Matthias
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: 9-3 cabrio van Matthias
Dank voor alle tips!
Gisteren kwam er al een leuk doosje met spullen binnen.
Vandaag hadden we de mogelijkheid de brug op Matthias' leerbedrijf te gebruiken. Dat bleek erg handig m.h.o.o. de kachelslangen.
Een slangklemtang hadden ze ook (andere dan bovenstaande, maar ook ideaal, misschien zelfs wel beter?)
We hebben eerst de auto uitlezen aan de laptop. Er was een onbekende storing: U007B. Geen idee wat dat kan zijn, maar laten we hopen dat hij niet meer relevant is na alle werkzaamheden.
We begonnen vervolgens met het koelsysteem te legen. Gelukkig hadden ze ook een waterstofzuiger
Toen alle relevante slangen verwijderen (lees; net na de tuut afsnijden en dan het laatste stukje in de lengte openmaken).
Nieuwe sensor gestoken, met een likje kopervet (shine!)
Nieuwe thermostaat bewonderd en daarna in het huis gestoken (met vaseline, zie actiefoto)
Ik heb de oude nog in een bak kokend water gehangen, maar er bewoog niets aan.
Hierna de kachelslangen weer op hun plek. Onderlangs was wel echt the way to go, vond ik. Anders is het zwaar tobben. Even de föhn op het uiteinde zetten hielp beduidend bij het monteren. Hier in de oude opzet (met de klemmen al opzij geschoven):
We hebben op de nieuwe normale klemmen gezet. Toch ff makkelijker. Alles zit op z'n plek en het lekt niet! Temperatuurmeter in de auto doet het weer, thermostaat gaat open en de fan slaat ook aan. Tevreden!
Om ook optisch nog wat leuks te genieten, pakten we ook even het logo op de motorkap aan. De oude was een soort zakspiegel geworden:
Nieuw ziet er meteen weer verzorgder uit!
Gisteren kwam er al een leuk doosje met spullen binnen.
Vandaag hadden we de mogelijkheid de brug op Matthias' leerbedrijf te gebruiken. Dat bleek erg handig m.h.o.o. de kachelslangen.
Een slangklemtang hadden ze ook (andere dan bovenstaande, maar ook ideaal, misschien zelfs wel beter?)
We hebben eerst de auto uitlezen aan de laptop. Er was een onbekende storing: U007B. Geen idee wat dat kan zijn, maar laten we hopen dat hij niet meer relevant is na alle werkzaamheden.
We begonnen vervolgens met het koelsysteem te legen. Gelukkig hadden ze ook een waterstofzuiger
Toen alle relevante slangen verwijderen (lees; net na de tuut afsnijden en dan het laatste stukje in de lengte openmaken).
Nieuwe sensor gestoken, met een likje kopervet (shine!)
Nieuwe thermostaat bewonderd en daarna in het huis gestoken (met vaseline, zie actiefoto)
Ik heb de oude nog in een bak kokend water gehangen, maar er bewoog niets aan.
Hierna de kachelslangen weer op hun plek. Onderlangs was wel echt the way to go, vond ik. Anders is het zwaar tobben. Even de föhn op het uiteinde zetten hielp beduidend bij het monteren. Hier in de oude opzet (met de klemmen al opzij geschoven):
We hebben op de nieuwe normale klemmen gezet. Toch ff makkelijker. Alles zit op z'n plek en het lekt niet! Temperatuurmeter in de auto doet het weer, thermostaat gaat open en de fan slaat ook aan. Tevreden!
Om ook optisch nog wat leuks te genieten, pakten we ook even het logo op de motorkap aan. De oude was een soort zakspiegel geworden:
Nieuw ziet er meteen weer verzorgder uit!
Laatst gewijzigd door Sonab op za 29 jan, 2022 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- busy
- Donateur (4x)
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 9-3 cabrio van Matthias
Mooi werk. De slangklemmen horen dichter tegen het schutbord te zitten. Of was dit oude situatie?
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: 9-3 cabrio van Matthias
(net de text even aangevuld, ik zag potentiele verwarring )
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- gj.stegeman
- Donateur
- Berichten: 383
- Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: 9-3 cabrio van Matthias
Nu nog testen of de koelventilatoren wel aan slaan bij een tijdje stationair of verhoogd stationair draaien van de motor.
- evo
- Donateur (2x)
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: 9-3 cabrio van Matthias
Ter info en vermaek... Niks mis met "normale" slangklemmen. Die van het soort die je met een schroevendraaier of dopje 7 aan moet draaien. Echter het voordeel van de originele is dat ze zich vast blijven zetten. Ze klemmen zich "automatisch" vaster, ook naarmate de slangen insnoeren. De "normale" doen dat niet. Kan dus zijn dat naarmate de slangen zich iets insnoeren de klemmen minder "klemmen". Dan moet je ze handmatig nog een slag, of soms meer geven.
Succes!
Succes!
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: 9-3 cabrio van Matthias
Getest hoor en werktgj.stegeman schreef: ↑zo 30 jan, 2022 10:59Nu nog testen of de koelventilatoren wel aan slaan bij een tijdje stationair of verhoogd stationair draaien van de motor.
Dank voor de tip, houden we in de gaten dan!evo schreef: ↑zo 30 jan, 2022 11:37Ter info en vermaek... Niks mis met "normale" slangklemmen. Die van het soort die je met een schroevendraaier of dopje 7 aan moet draaien. Echter het voordeel van de originele is dat ze zich vast blijven zetten. Ze klemmen zich "automatisch" vaster, ook naarmate de slangen insnoeren. De "normale" doen dat niet. Kan dus zijn dat naarmate de slangen zich iets insnoeren de klemmen minder "klemmen". Dan moet je ze handmatig nog een slag, of soms meer geven.
Succes!
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9-3 cabrio van Matthias
ik zie dit topic nu pas: leuk zo'n catechisant
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-3 cabrio van Matthias
Nog een voordeel van de originele slangklemmen is dat je ze niet te vast kan zetten. Die met dopje 7 kan je zo hard vast zetten dat bij kunststofdelen (ondertussen tig jaar oud) je de boel kan kapot draaien Kachelkraan van mijn c900 was sprok genoeg om het kapot te krijgen, maar ja ik heb dan ook onderarmen als een body builder, hehehe...
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: 9-3 cabrio van Matthias
Vandaag met Matthias op de Venyard geweest. Erg leuk om eens te doen!
Er was niet veel bijzonders, maar wel veel weinig bijzonders
Wat dopjes, lampjes, kapjes, roostertjes die misten
Verder een hitteschildje, een wielsleutel, een gevarendriehoek, een sierstrip naast het zijraam (met beter rubber) etc.
Eerste verbeteringen gelijk doorgevoerd... Snelle fixjes
De spiegelverstelling werkt ook ineens niet meer. Ook een schakelaar voor meegenomen. Hopelijk is dit de goede stekker
Er was niet veel bijzonders, maar wel veel weinig bijzonders
Wat dopjes, lampjes, kapjes, roostertjes die misten
Verder een hitteschildje, een wielsleutel, een gevarendriehoek, een sierstrip naast het zijraam (met beter rubber) etc.
Eerste verbeteringen gelijk doorgevoerd... Snelle fixjes
De spiegelverstelling werkt ook ineens niet meer. Ook een schakelaar voor meegenomen. Hopelijk is dit de goede stekker
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: 9-3 cabrio van Matthias
Matthias heeft zijn rijbewijs gehaald!
Vandaag samen een open ritje gedaan in zijn eigen caab. Hoe leuk is dat. Ding rijdt echt fijn! Maar dit keer ervaarde ik dat als bijrijder...
Verder enkele kleinere fixjes gedaan: wielsleutel ontroest en gelakt, lampje raambediening vervangen, vergaan carterventilatierubber vervangen, motorkaprubber vastgezet.
Vandaag samen een open ritje gedaan in zijn eigen caab. Hoe leuk is dat. Ding rijdt echt fijn! Maar dit keer ervaarde ik dat als bijrijder...
Verder enkele kleinere fixjes gedaan: wielsleutel ontroest en gelakt, lampje raambediening vervangen, vergaan carterventilatierubber vervangen, motorkaprubber vastgezet.
Laatst gewijzigd door Sonab op do 12 mei, 2022 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- gj.stegeman
- Donateur
- Berichten: 383
- Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: 9-3 cabrio van Matthias
Leuk om weer open te kunnen rijden en er dan naast te kunnen gaan zitten.
Doet het dak het al weer of is het nog steeds handmatig te bedienen?
Doet het dak het al weer of is het nog steeds handmatig te bedienen?
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: 9-3 cabrio van Matthias
We hebben het handmatig bediend, dat kost anderhalve minuut maar is eigenlijk prima te doen!
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: 9-3 cabrio van Matthias
Vreemd verschijnsel met Matthias' cabrio.
Soms als je het portier dichtgooit, springt de auto automatisch op slot (maar niet elke keer).
Enig idee waar dit aan kan liggen?
Soms als je het portier dichtgooit, springt de auto automatisch op slot (maar niet elke keer).
Enig idee waar dit aan kan liggen?
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9-3 cabrio van Matthias
CV-kastje een beetje gaar?
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
- Jungleman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7966
- Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9-3 cabrio van Matthias
Handmatige bediening van de kap kan duiden op een leeg oliereservoir van de dakpomp. Die zit onder de drempel van de doorgang naar de kofferruimte, achter de achterbankleuning. De olie die er in moet is in principe GM stuurbekrachtigingsolie.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i