Cabriokap sluit niet altijd volledig

1993-2002
Plaats reactie
Kloost12
Geregistreerd lid
Berichten: 20
Lid geworden op: do 30 apr, 2020 23:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Cabriokap sluit niet altijd volledig

Bericht door Kloost12 » wo 13 apr, 2022 13:45

Hi,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Ik heb al een hoop informatie gevonden in andere topics, echter kom ik er nog niet helemaal uit. Het probleem is dat alleen bij het sluiten van het cabrio dak, in sommige gevallen (dus niet altijd), het dak niet volledig kan sluiten, omdat de pennen van de vijfde boog motor niet voldoende opengaan (zie foto). De kap loopt dan vast op de pennen en als je dan het dak weer even iets omhoog doet en weer naar beneden, sluit het dak wel weer. Blijkbaar gaan dan wel de pennen voldoende open.

Het gaat overigens om een Saab 900SE turbo uit 1996.

Nu heb ik even de zwarte beschermkap eraf gehaald, en ik zie dat er niks is afgebroken bij de tonneaumotor. Deze ziet er netjes uit. Heb de koolborstels vd motor gecheckt en e.a. schoongemaakt, en lijkt allemaal goed te zijn.
Als ik nu kijk wat de motor doet, als ik hem open en dicht doe, zie ik dat de motor netjes werkt en de pennen ook openen. Echter zie ik ook dat in sommige gevallen, de tonneau motor de pennen soms niet helemaal opent en deze dus half opent (als je van boven erin kijkt) wat het probleem veroorzaakt dat de kap hier tegenaan loopt. Andere keren, opent de tonneaumotor wel de pennen volledig, waardoor het goed gaat. (zie foto, waarin de tonneau motor niet helemaal opent, zie zie dat deze nog iets verder had kunnen draaien (wat die in sommige gevallen dus wel doet).

Kun je de tonneau motor afstellen dusdanig dat je bepaalt hoever deze draait, en daarmee de pennen openen? En hoe kan het dat dit soms wel goed gaat en soms niet?

Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft, hoe dit het beste op te lossen is.

Dank je wel alvast voor het meedenken!
Groet,
Rutger
Afbeelding

Afbeelding

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Cabriokap sluit niet altijd volledig

Bericht door Carroda » wo 13 apr, 2022 13:52

De motor die deze klemmen opent, is dezelfde die ook de tonneau flapjes rechtop zet. (flapjes haaks naar boven = haken ontgrendeld.)

Heb je al eens gekeken in de cyclus of de haken dus niet helemaal open gaan? Of heb je dit alleen pas na een vastloper geconstateerd?

Zou even moeten kijken hoe/wie/wat, maar ik meen dat er ook nog een microschakelaar in de tonneau klep moet zitten die zou moeten zien of de 5th bow laag genoeg is om de haken te sluiten. Kan ook zijn dat deze schakelaar gewoon niet goed meer werkt, en daardoor de haken te vroeg getriggered worden, en dus tegen de ogen van de 5th bow aan lopen omdat deze nog net niet beneden was. (en het dus halverwege blijft staan omdat een fout geconstateerd word.)

Ik weet nu alleen niet zeker meer of de 5th bow latch getriggered word op die microschakelaar, of dat dit op de 5th bow positie gebeurd..
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Kloost12
Geregistreerd lid
Berichten: 20
Lid geworden op: do 30 apr, 2020 23:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Cabriokap sluit niet altijd volledig

Bericht door Kloost12 » wo 13 apr, 2022 14:23

Hi Tim,
de tonneauflapjes gaan netjes omhoog en ook ver genoeg omhoog lijkt het. Het valt alleen op dat bij het naar beneden gaan van de tonneau cover de tonneau motor de flapjes dus wel voldoende opent, echter de haken in sommige gevallen niet voldoende opent. Als ik dan dus naar de motor kijk, van binnenuit de auto, zie foto, zou de motor nog iets verder moeten draaien, waardoor de haken wel voldoende open zouden moeten gaan.

Het klopt dat er nog een micro switch zit in de tonneau cover, die getriggerd wordt doordat de kap in de haak valt en daarmee de micro switch indrukt.

Bedoel je soms dat de micro switch al bij het naar beneden gaan van de tonneau cover, geactiveerd staat, waardoor de haken niet voldoende open gaan?

Hoe kan ik dat uitsluiten. Kan ik die micro switch doormeten en zo ja, hoe? Dan kan ik e.a. uitsluiten wellicht?
gr. Rutger

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Cabriokap sluit niet altijd volledig

Bericht door 72sonett3 » wo 13 apr, 2022 14:58

In de linker opening zit idd een microschakelaartje die ingedrukt wordt door de haak van de 5e boog zodra die ver genoeg naar beneden is. Misschien dat dat schakelaartje stuk of ontregeld is. Het is een 3-polige schakelaar, met een common (C), een normally open (NO) en een normally closed (NC) contacten. Als je de stekker losmaakt kun je de schakelaar doormeten,

Afbeelding


Hier stond het schema van het cabriodak, maar dat is een Russische website dus die is nu even niet bereikbaar... In dat schema vond ik die microschakelaar overigens niet terug.
Laatst gewijzigd door 72sonett3 op wo 13 apr, 2022 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Kloost12
Geregistreerd lid
Berichten: 20
Lid geworden op: do 30 apr, 2020 23:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Cabriokap sluit niet altijd volledig

Bericht door Kloost12 » wo 13 apr, 2022 16:18

Dank voor je reactie! Heb zojuist de microswitch doorgemeten en die werkt naar behoren, zat wel wat vuil op, maar werd hierdoor niet bekrachtigd. Gelijk even goed schoongemaakt.

Ik ben er overigens ook achter gekomen dat als de kap open is, de rechter vergrendeling niet sluit en ik daar de tonneau cover lichtjes kan optillen. Ik zie dat de kabel die ervoor zou moeten zorgen dat dit vergrendeld wordt, slap hangt eronder.
Daarnaast als de tonneau cover helemaal gesloten is, gaan de zijraamptjes achter ook niet automatisch dicht. Dit dien ik zelf te doen met de normale raamschakelaars. Hetzelfde geldt voor de voorramen. Ik was er altijd vanuit gegaan dat dit normaal is, maar wellicht dat dit allemaal samen hangt?
Of staat dat hier los van? Waar zou dit probleem vandaan komen en hoe los ik dat op? Als ik dan toch bezig ben :)

Dank wederom!
Groet,
Rutger

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Cabriokap sluit niet altijd volledig

Bericht door 72sonett3 » wo 13 apr, 2022 17:34

Misschien is die kabel gebroken of losgeschoten van de motor (zit rechtsachter in het spatscherm, achter de bekleding).

Alle acties hangen met elkaar samen, als één dingetje het niet doet, doen andere het ook niet meer... :( Met een Tech2 kun je de dakcomputer (TSAS) uitlezen en het dak afstellen.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Kloost12
Geregistreerd lid
Berichten: 20
Lid geworden op: do 30 apr, 2020 23:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Cabriokap sluit niet altijd volledig

Bericht door Kloost12 » wo 13 apr, 2022 18:40

Ok, helder verhaal, dank je wel! Dan ga ik allereerst dit issue maar is oplossen en de kabel vervangen. De kabel zit nog wel aangesloten bij de motor, zie foto's van beide zijden. Het lijkt er dan ook op dat de kabel gebroken is ergens neem ik dan aan.

Iemand een idee hoe ik die kan vervangen? Ik heb zo'n vermoeden dat dit niet nieuw te verkrijgen is op de markt? Heeft iemand er wellicht nog eentje liggen? Zo ja, vermoed ik dat dit in zijn geheel vervangen moet worden, omdat de uiteinden al afgeklemd zijn?
Of is het raadzaam zelf een kabel te trekken en deze af te klemmen oid?

Iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag, alvast bedankt!
groet,
Rutger

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Cabriokap sluit niet altijd volledig

Bericht door 72sonett3 » wo 13 apr, 2022 19:52

Als het tonneaudeksel niet goed sluit, door die losse kabel, dan wordt het microschakelaartje (linksonder in je foto) mogelijk ook niet goed gesloten, waardoor vervolgens de vergrendeling van de 5e boog ook niet werkt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 72sonett3 op do 14 apr, 2022 8:47, 2 keer totaal gewijzigd.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Kloost12
Geregistreerd lid
Berichten: 20
Lid geworden op: do 30 apr, 2020 23:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Cabriokap sluit niet altijd volledig

Bericht door Kloost12 » wo 13 apr, 2022 20:55

Ok, dank je wel voor de opheldering. Dan moet die kabel eerst gemaakt worden. Ik ga op zoek naar een nieuwe dan wel tweedehands kabel. Als iemand weet waar ik die kan vinden, hoor ik het graag. Ik zal in ieder geval morgen is Vandongen In Zeeland proberen.

Dank en wordt vervolgd.
Groet,
Rutger

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Cabriokap sluit niet altijd volledig

Bericht door Carroda » do 14 apr, 2022 8:35

Het lijkt er op dat de kabel nog wel heel is, maar eerder de bevestiging van de buitenkabel los of kapot is. (check dat eerst zou ik zeggen. beetje jammer als je een nieuwe kabel besteld, en dit het dan niet was.)

M.b.t. de haken. Ik weet zo niet of de tonneau flapjes ook netjes haaks omhoog staan als de haken niet ook helemaal open zijn. De tippen van de haken drukken namelijk tegen een plastic palletje aan, die over een roterende flexibele as de tonneau flapjes omhoog drukt.

Maar ik zou idd als eerste de tonneau kabel fixen. vanaf daar verder kijken.


De tonneau motor kun je makkelijk testen door er (steeds maar kort, je wilt niet dat de motor te lang geblokkeerd aan staat.) 12v op te zetten. Gewoon x aantal keer heen en weer laten hobbelen, kijken of het mechanisme misschien soms klemt oid.

Die Microswitch in de tonneau word idd pas bedient als de 5th bow aangetrokken word. Denk dat hij over deze schakelaar dan ook de storing genereerd. (Mits het 'goede' oogje niet in de tonneau zit. )
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

beekemm
Geregistreerd lid
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 20:33
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Cabriokap sluit niet altijd volledig

Bericht door beekemm » do 14 apr, 2022 11:42

Saab 900NG Cabrio 1996 2.0I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I

Kloost12
Geregistreerd lid
Berichten: 20
Lid geworden op: do 30 apr, 2020 23:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Cabriokap sluit niet altijd volledig

Bericht door Kloost12 » do 14 apr, 2022 15:29

Hi Tim,
dank voor de toevoeging. Ik zal de kabel zelf controleren en zien wat er nu precies mis en of deze vernieuwd moet worden of gemaakt. Ik ga dit eerst inderdaad wel is oplossen voordat ik verder ga meten en checken. Het klinkt aannemelijk dat de microswitch wellicht niet goed ingedrukt wordt, doordat deze niet vergrendeld wordt en hierdoor de tonneaumotor ook niet goed functioneert, en de haken niet volledig opengaan.

Dank @beekemm, voor die files!

Wordt vervolgd.
Groet,
Rutger

Kloost12
Geregistreerd lid
Berichten: 20
Lid geworden op: do 30 apr, 2020 23:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Cabriokap sluit niet altijd volledig

Bericht door Kloost12 » zo 24 apr, 2022 21:46

Update: de kabel was gebroken en heb via autobedrijf van Dongen een tweedehands kabel kunnen bemachtigen. De kap vergrendeld in ieder geval nu ook weer aan de rechterzijde, dus dat is opgelost. Tot nu toe sluit de tonneau cover ook goed, en lijken de haken afdoende open te gaan. Echter omdat voor de reparatie van de kabel dit ook soms wel goed functioneerde, weet ik nog niet zeker of het probleem met het hier volledig openen van de linker haak hun de tonneau cover, hiermee opgelost is. Ik ben benieuwd hoe dit aankomende periode zich zal ontvouwen.

Dank voor hulp.

Groet,
Rutger

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Cabriokap sluit niet altijd volledig

Bericht door Carroda » ma 25 apr, 2022 9:22

Temperatuur speelt daarbij ook best mee. Als de rubbers wat stugger zijn door iets kouder weer, zul je bijv eerder problemen hebben dat de tonneau niet goed aangetrokken word bijv.

Maar hopen dat het zo gewoon goed is iig. zou mooi zijn. :)
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Kloost12
Geregistreerd lid
Berichten: 20
Lid geworden op: do 30 apr, 2020 23:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Cabriokap sluit niet altijd volledig

Bericht door Kloost12 » di 24 mei, 2022 11:29

Hi,

even een update. Laatste tijd gaat het dak soepeltjes dicht, tot gisterochtend, waar toch het dak weer vastliep op hetzelfde punt. Ik ben dan ook bang dat het dak opnieuw ingeleert moet worden? Toch?

Nu heb ik begrepen uit andere topics dat Robbert Bevaart uit Lelystad hierbij kan helpen, echter werkt het telefoon nummer niet dat op zijn site staat. Ik heb hem zojuist gemaild. Is hij nog wel werkzaam?

Zijn er wellicht ook andere personen, die ook meer in de buurt van Amsterdam/Utrecht (Loenen aan de vecht) zitten, die mij hierbij zouden kunnen helpen? Ik heb zelf geen tech2 apparatuur en heb ook niet de expertise om een dak opnieuw in te leren.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet,
Rutger

Plaats reactie