Auto hangt vooraan erg laag

1993-2002
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stevanom
Donateur
Donateur
Berichten: 344
Lid geworden op: za 09 apr, 2016 17:39
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Auto hangt vooraan erg laag

Bericht door stevanom » zo 22 mei, 2022 15:06

Onze 900NG cabrio van 95 met 340.000 km hangt vooraan erg laag. Daardoor kwam hij recent zelfs met het carter tegen een verkeersdrempel aan waarbij door groeven olieverlies begon. Gelukkig had ik onmiddellijk gekeken en dit vastgesteld zodat ik dat kon herstellen vooraleer er zonder olie gereden werd.
De vraag is: waarom hangt hij zo laag? Komt dit door schroefveren die beginnen door te hangen? Hoe krijg ik die auto terug hoger? Nieuwe schroefveren of kan het aan de schokdempers liggen?
Bedankt alvast voor jullie hulp.
1994 (200.000km en in restauratie) en 1995 (340.000km en dagelijks in gebruik) Saab 900NG Cabrio.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Auto hangt vooraan erg laag

Bericht door reiernumans » zo 22 mei, 2022 15:13

Ik vermoed dat de oorzaak hier ligt bij de som der delen;

1. Versleten veren, wellicht zelfs een gebroken winding, waardoor de auto lager hangt dan de bedoeling is
2. Versleten schokdempers, die de veerbeweging niet meer afdoende remmen waardoor de auto 'doorslaat'
3. Vergane bumpstops, ik verwacht dat de schokdempers al geruime tijd weinig werk meer doen, en je daardoor vaker op de eindaanslag hebt gezeten waardoor die platgedrukt/vergruisd zijn en de auto te ver kan doorslaan
4. Versleten motorsteunen, waardoor de motor praktisch op de hoogte van het subframe hangt, in plaats van een paar centimeter daarboven. Waardoor het carter de grond kon raken ipv 'beschermd' te worden door het subframe dat lager hangt.

Ik zou beginnen met nieuwe veren, dempers, stofhoezen, bumpstops en steun/axiaallagers (eigenlijk gewoon een flinke opfrisbeurt van de veerpoten voor), maar ik denk dat je er ook goed aan doet de motorsteunen aan te pakken.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
stevanom
Donateur
Donateur
Berichten: 344
Lid geworden op: za 09 apr, 2016 17:39
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Auto hangt vooraan erg laag

Bericht door stevanom » zo 22 mei, 2022 15:18

[]

De motorsteunen zijn vorig jaar aangepakt toen de motor er uit geweest is. De vraag is of het mogelijk is om volledige veerpoten te kopen met alles erop en eraan wanneer ik dit wil aanpakken... Uiteindelijk is het beter alles in één keer aan te pakken. Toch? Weet iemand waar volledige veerpoten te koop zouden zijn?
Laatst gewijzigd door Sander op zo 29 mei, 2022 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
1994 (200.000km en in restauratie) en 1995 (340.000km en dagelijks in gebruik) Saab 900NG Cabrio.

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Auto hangt vooraan erg laag

Bericht door martinphili » zo 22 mei, 2022 15:20

Precies wat Reier schrijft.
Bij mijn '96er is ook alles vervangen aan de voorzijde, inclusief motorsteunen. En de verhoging in rijgenot is ongelofelijk.
Het kost even wat maar je krijgt er een heel andere auto voor terug, ik beloof het je.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
stevanom
Donateur
Donateur
Berichten: 344
Lid geworden op: za 09 apr, 2016 17:39
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Auto hangt vooraan erg laag

Bericht door stevanom » zo 22 mei, 2022 15:27

Kan ik dan niet best in één keer volledige veerpoten kopen? Ik vind de onderdelen wel afzonderlijk en weet wel hoe die te monteren, maar het lijkt mij eenvoudiger gewoon de hele veerpoten in één keer te doen?
1994 (200.000km en in restauratie) en 1995 (340.000km en dagelijks in gebruik) Saab 900NG Cabrio.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Auto hangt vooraan erg laag

Bericht door reiernumans » zo 22 mei, 2022 15:31

stevanom schreef:
zo 22 mei, 2022 15:18
Uiteindelijk is het beter alles in één keer aan te pakken. Toch? Weet iemand waar volledige veerpoten te koop zouden zijn?
Naar mijn mening wel, hangt ook allemaal met elkaar samen (de poot moet er weer uit om losse delen aan die poot te vervangen, dus het loont om de boel in een keer goed aan te pakken). Het lastige van de 900NG (en 9-3OG) is dat de veerpoot één geheel is met het fuseehuis. Er zijn wel complete poten te koop, maar daar komt alsnog de pers aan te pas voor je ze kunt inbouwen, want de wielflens moet nog in het lager geperst worden. Dat doet de verkoper niet omdat de poten zonder stofkap achter de remmen worden geleverd (die maken ze niet), en die moeten er eerst op voor de wielflens in het lager kan. Verder ben ik niet altijd mega groot fan van de kwaliteit van de onderdelen die de (momenteel) enige fabrikant van complete veerpoten levert, maar dat ben ik (kritisch).

Je kunt die complete veerpoten overigens bij de bekende Nederlandse Saab onderdelenkanalen vinden. Als je er niet uit komt mag je me altijd een pb'tje sturen.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
stevanom
Donateur
Donateur
Berichten: 344
Lid geworden op: za 09 apr, 2016 17:39
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Auto hangt vooraan erg laag

Bericht door stevanom » zo 22 mei, 2022 16:39

[]

Ik stuurde je een pb. Een pers heb ik in elk geval niet en tegelijkertijd wil ik eigenlijk wel kwaliteit...
Laatst gewijzigd door Sander op zo 29 mei, 2022 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
1994 (200.000km en in restauratie) en 1995 (340.000km en dagelijks in gebruik) Saab 900NG Cabrio.

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Auto hangt vooraan erg laag

Bericht door busy » zo 22 mei, 2022 19:42

De originele Veerpoten zijn ook nog te koop
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
stevanom
Donateur
Donateur
Berichten: 344
Lid geworden op: za 09 apr, 2016 17:39
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Auto hangt vooraan erg laag

Bericht door stevanom » di 24 mei, 2022 8:16

[]

Probleem is dat ik zo geen pers heb :(
1994 (200.000km en in restauratie) en 1995 (340.000km en dagelijks in gebruik) Saab 900NG Cabrio.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Auto hangt vooraan erg laag

Bericht door NeufegliseThierry » di 24 mei, 2022 8:44

Dus? daar kan een garage je wel mee helpen, gewoon iets betalen voor hun tijd. Mijn broer doet dit ook wel eens, heeft ook geen pers thuis.
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Auto hangt vooraan erg laag

Bericht door reiernumans » di 24 mei, 2022 9:11

De originele poten zijn niet compleet geassembleerd leverbaar. Je kunt inderdaad wel een nieuwe poot/fuseehuis kopen. Dat haalt alleen weinig uit, want dan heb je nog steeds alle componenten die in die poot moeten nodig.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid
Berichten: 150
Lid geworden op: do 23 jan, 2020 20:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Auto hangt vooraan erg laag

Bericht door Marcel-S » di 24 mei, 2022 15:45

Beste Stevanom,

Ik heb ook de veerpoten recentelijk vervangen, maar dan voor een 9-3.
Ik heb eerst als winterproject twee veerpoten helemaal uit losse onderdelen opgebouwd en daarna de veerpoten onder de auto verwisselt, zie viewtopic.php?f=7&t=177558

Ik ken natuurlijk niet jouw bereidheid en ervaring om zelf te gaan sleutelen, maar ik vond het best wel een pittig project, en als dingen tegen zitten is het wel handig als je de juiste tools en support hebt.

Het demonteren van de donor-veerpoten gaf al de nodige issues, maar dit kan je evt. omzeilen door nieuwe veerpoten als basis te gebruiken
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... /rd4778841

En je hebt inderdaad een hydraulische pers nodig voor de wiellagers en wielnaven. Ik kan gelukkig terecht bij de Gusto Autoclub, maar ik denk dat een welwillende garage je tegen een vergoeding hier ook mee kan helpen.

En natuurlijk het verwisselen van de veerpoten onder de auto zelf is ook een behoorlijke klus.

Indien je nog vragen hebt kan je me altijd een pb'tje sturen.

Groetjes,
Marcel
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

Matti9
Geregistreerd lid
Berichten: 98
Lid geworden op: za 30 mei, 2020 21:03
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Auto hangt vooraan erg laag

Bericht door Matti9 » di 24 mei, 2022 17:33

NeufegliseThierry schreef:
di 24 mei, 2022 8:44
Dus? daar kan een garage je wel mee helpen, gewoon iets betalen voor hun tijd. Mijn broer doet dit ook wel eens, heeft ook geen pers thuis.
Bij laatste keer dempers, veren en toplagers (bumpstops etc) aan beide kanten vervangen, heb ik 1 klus uitbesteed (inderdaad ivm zelf niet in huis hebben van pers): t vervangen van de wiellagers.
Wel erg fijn rijden nu overigens, als alles eenmaal nieuw er onder zit :D
Saab 9-5 2.0t (titan grey Zwitser, Hirsch-tune)
Saab 9-3 2.0T Cosmic Blue Coupé (TD04, 3" uitlaat en Dion tune)

Plaats reactie