Onregelmatig kunnen starten; brandstofpomp
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 20 mar, 2022 1:30
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Onregelmatig kunnen starten; brandstofpomp
Beste mede forumleden,
Sinds maart heb ik een 900ng uit '97. Buiten de koppeling die in de eerste week vervangen moest worden, een erg fijne auto om in te rijden.
Echter, sinds 2,5 week heb ik problemen gekregen. Om het op een rijtje te zetten. Ik kon mijn Saab niet meer starten, startmotor ging wel mooi rond, voor even snel de ANWB laten komen. Die constateerde (op gehoor) een niet functionerende brandstofpomp. Twee dagen later samen met een goede vriend alles nagelopen, de brandstofpomp kreeg geen voeding. De zekering was goed, relais daarna bekeken en daar bleek na wisselen van de standaard (zelfde) relais de motor direct aan te slaan. Een nieuw relais gehaald en er in gezet. So far so good.
Helaas heb ik in de afgelopen 2,5 week meermaals te maken gehad met het moeten doorstarten voor het aanslaan van de motor. Ook dat de 900 na 5 a 10 minuten of korte boodschappen doen in de supermarkt niet meer wilde starten (wel startmotor die wilt). Echter wil de motor in die soort tijdsintervallen in andere gevallen juist wel gewoon aanslaan. Lijkt redelijk random dus.
Het stroomschema in Haynes geeft ons op dit moment geen duidelijkheid of een richting naar de oorzaak. Ook kunnen we op dit moment niet zo snel een gerelateerde oorzaak bedenken...
Wie heeft er een (mogelijke) oplossing zodat ik met zekerheid en plezier mijn Saab kan starten wanneer ik wil?
Ik hoop dat een van jullie iets weet, zodat ik nu en anderen in de toekomst er wat mee kunnen
Sinds maart heb ik een 900ng uit '97. Buiten de koppeling die in de eerste week vervangen moest worden, een erg fijne auto om in te rijden.
Echter, sinds 2,5 week heb ik problemen gekregen. Om het op een rijtje te zetten. Ik kon mijn Saab niet meer starten, startmotor ging wel mooi rond, voor even snel de ANWB laten komen. Die constateerde (op gehoor) een niet functionerende brandstofpomp. Twee dagen later samen met een goede vriend alles nagelopen, de brandstofpomp kreeg geen voeding. De zekering was goed, relais daarna bekeken en daar bleek na wisselen van de standaard (zelfde) relais de motor direct aan te slaan. Een nieuw relais gehaald en er in gezet. So far so good.
Helaas heb ik in de afgelopen 2,5 week meermaals te maken gehad met het moeten doorstarten voor het aanslaan van de motor. Ook dat de 900 na 5 a 10 minuten of korte boodschappen doen in de supermarkt niet meer wilde starten (wel startmotor die wilt). Echter wil de motor in die soort tijdsintervallen in andere gevallen juist wel gewoon aanslaan. Lijkt redelijk random dus.
Het stroomschema in Haynes geeft ons op dit moment geen duidelijkheid of een richting naar de oorzaak. Ook kunnen we op dit moment niet zo snel een gerelateerde oorzaak bedenken...
Wie heeft er een (mogelijke) oplossing zodat ik met zekerheid en plezier mijn Saab kan starten wanneer ik wil?
Ik hoop dat een van jullie iets weet, zodat ik nu en anderen in de toekomst er wat mee kunnen
- busy
- Donateur (4x)
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Onregelmatig kunnen starten; brandstofpomp
Klinkt als een BDP sensor die de geest aan het geven is
Brandstofpomp kun je horen als je even luikje open doet onder je achterbank
Brandstofpomp kun je horen als je even luikje open doet onder je achterbank
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Onregelmatig kunnen starten; brandstofpomp
komt de toerenteller niet uit zijn hoek: bdp sensor.
Pomp overlijdt soms stapsgewijs.
Pomp overlijdt soms stapsgewijs.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 20 mar, 2022 1:30
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Onregelmatig kunnen starten; brandstofpomp
Beiden bedankt tot zover in ieder geval!
Met jullie bijdrages gaat het toch wel lijken in de richting van de BDP sensor, ook als ik er meer over lees en de problemen die ik ervaar. Hopelijk dat het dat ook is (en snel verholpen...).
Een nieuwe sensor is inmiddels binnen (met juiste kleur stekker als het goed is, blauw met een 900 uit '97). Ik zat verder wel te kijken in Haynes en in WIS. Nu zie ik staan dat er op gelet moet worden op de positie van de sensor ring tussen de sensor en de O-ring en deze op de nieuwe weer hetzelfde terug te plaatsen. Nu moet dat in principe niet het lastigste zijn. Heeft iemand er ervaring mee hoe vast dat ringetje op de sensor zit? Eigenlijk meer dat deze niet verschuift op het moment dat ik de sensor demonteer en ik de juiste positie niet heb. Of wellicht nog andere tips over hoe het aan te pakken.
Met hulp van het forum al wel aan gedacht om de T30 alvast van tevoren in te spuiten met WD40 om het losschroeven iets te vergemakkelijken.
Met jullie bijdrages gaat het toch wel lijken in de richting van de BDP sensor, ook als ik er meer over lees en de problemen die ik ervaar. Hopelijk dat het dat ook is (en snel verholpen...).
Een nieuwe sensor is inmiddels binnen (met juiste kleur stekker als het goed is, blauw met een 900 uit '97). Ik zat verder wel te kijken in Haynes en in WIS. Nu zie ik staan dat er op gelet moet worden op de positie van de sensor ring tussen de sensor en de O-ring en deze op de nieuwe weer hetzelfde terug te plaatsen. Nu moet dat in principe niet het lastigste zijn. Heeft iemand er ervaring mee hoe vast dat ringetje op de sensor zit? Eigenlijk meer dat deze niet verschuift op het moment dat ik de sensor demonteer en ik de juiste positie niet heb. Of wellicht nog andere tips over hoe het aan te pakken.
Met hulp van het forum al wel aan gedacht om de T30 alvast van tevoren in te spuiten met WD40 om het losschroeven iets te vergemakkelijken.
- vel0city
- Donateur
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Onregelmatig kunnen starten; brandstofpomp
De O-ring op de BDP sensor is niet heel spannend. Leg hem om de sensor (als 'ie er al niet om zit), druk hem rustig naar het einde aan en zorg er voor dat wanneer je de sensor plaatst de ring goed vlak tegen het onderblok aan komt. Dat ik de mijne verving duwde ik de sensor vlak tegen het blok en draaide een tikkie heen en weer om te kijken of de ring bleef zitten, wat 'ie deed. En kijk heel goed of de oude ring niet is blijven zitten, anders gaat het gegarandeerd lekken.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 20 mar, 2022 1:30
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Onregelmatig kunnen starten; brandstofpomp
Dat stuk zal wel moeten lukken inderdaad qua O-ring betreft. Wel fijn om de tip te horen met het draaien en de eventuele overgebleven ring uit de ervaring.
Maar wellicht ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn reactie hiervoor. Ik bedoelde het stuk "Support Collar and O-ring Seal" onder de kop Replacement en dan specifiek het stuk Support Collar ( http://www.saabwiki.info/index.php?titl ... ion_Sensor ). Dat deze ring dus goed zou moeten zitten (i.c.m. de laatste post van mij hierboven)
Maar wellicht ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn reactie hiervoor. Ik bedoelde het stuk "Support Collar and O-ring Seal" onder de kop Replacement en dan specifiek het stuk Support Collar ( http://www.saabwiki.info/index.php?titl ... ion_Sensor ). Dat deze ring dus goed zou moeten zitten (i.c.m. de laatste post van mij hierboven)
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Onregelmatig kunnen starten; brandstofpomp
kan maar op 1 manier en een beetje invetten helpt.
Sla het torx bitje er wel goed in want hij kan nogal eens vastzitten.
Mocht het o ringetje een stuk dikker zijn neem dan een langer boutje.
Sla het torx bitje er wel goed in want hij kan nogal eens vastzitten.
Mocht het o ringetje een stuk dikker zijn neem dan een langer boutje.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- 72sonett3
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
- Regio: España - Spanje
Re: Onregelmatig kunnen starten; brandstofpomp
De DI casette is ook nog een mogelijkheid.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
- phanot
- Donateur (2x)
- Berichten: 659
- Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Onregelmatig kunnen starten; brandstofpomp
Mijn 900 t16 had hetzelfde probleem, startmotor draait rond, maar starten lukte niet altijd.
Het bleken de injectoren te zijn die stuk waren (tengevolge van de ethanol in de benzine werd er mij verteld)
Andere injectoren erop (nieuw niet meer verkrijgbaar helaas) en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan.
Het bleken de injectoren te zijn die stuk waren (tengevolge van de ethanol in de benzine werd er mij verteld)
Andere injectoren erop (nieuw niet meer verkrijgbaar helaas) en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 60
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2012 11:30
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: Onregelmatig kunnen starten; brandstofpomp
Mijn 900 cabrio van 1997 doet iets gelijkaardigs. Maar bij mij lichten niet alle dashboardlichtjes op. In dat geval start hij niet, als ze oplichten wel. Ook tijdens het rijden kan hij stilvallen.
De batterij, bougies zijn vervangen.
De batterij, bougies zijn vervangen.
- werli
- Donateur (2x)
- Berichten: 6664
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Onregelmatig kunnen starten; brandstofpomp
heey
@joostWeltens dat is een heel ander verhaal ,bij u zal het contact blokje onder de sleutel zijn
mvg werner
@joostWeltens dat is een heel ander verhaal ,bij u zal het contact blokje onder de sleutel zijn
mvg werner
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 60
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2012 11:30
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: Onregelmatig kunnen starten; brandstofpomp
Heren
Ik heb inmiddels een nieuw contactblokje binnen.
Is deze reparatie zelf te doen? Ik ben geen gevorderde sleutelaar.
Ik heb inmiddels een nieuw contactblokje binnen.
Is deze reparatie zelf te doen? Ik ben geen gevorderde sleutelaar.
- werli
- Donateur (2x)
- Berichten: 6664
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Onregelmatig kunnen starten; brandstofpomp
heey
alles kan je zelf ,mits goed gereedschap en je kop erbij houden
nu denk ik te mogen zeggen dat het best een flinke klus is ,maar als je er niet begint zal je het nooit weten
je kan ook meer kapot doen dan je maakt, dat gebeurt bij de beste sleutelaars wel eens, dan is het zaak oplossingen te vinden
mvg werner
alles kan je zelf ,mits goed gereedschap en je kop erbij houden
nu denk ik te mogen zeggen dat het best een flinke klus is ,maar als je er niet begint zal je het nooit weten
je kan ook meer kapot doen dan je maakt, dat gebeurt bij de beste sleutelaars wel eens, dan is het zaak oplossingen te vinden
mvg werner
- Bummer
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Onregelmatig kunnen starten; brandstofpomp
Over het algemeen vind ik dat een Haynes-sleutelboek een aardog uitgangspunt.
En op joeptjoep is ook nog wel eens wat te vinden.
En op joeptjoep is ook nog wel eens wat te vinden.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...