Saab in opslag - hoe?

1993-2002
TMSchot
Geregistreerd lid
Berichten: 35
Lid geworden op: za 28 nov, 2015 14:50
Regio: NL - Provincie Overijssel

Saab in opslag - hoe?

Bericht door TMSchot » za 13 aug, 2022 20:04

Beste Saabisten,

Komende maand ga ik voor onbepaalde tijd emigreren naar Singapore. Ik heb een oude Saab 9-3 uit '98, een i'tje op LPG dus niet heel bijzonder maar wel met emotionele waarde (13 jaar in bezit als 2e eigenaar, en eerste auto). Motorisch in prima staat, maar roestig aan de balken en wielkasten met hier en daar een kleine lekkage (stuurbekrachtiging, mogelijk de klepdeksel). Uiteindelijk heb ik als doel om 'm bij terugkomst helemaal uit elkaar te halen, te herstellen (incl. laswerk etc.) en weer naar concours staat te brengen. Ik heb een garagebox aangeschaft om 'm in ieder geval droog en vrij van de elementen op te kunnen slaan. Hoe kan ik deze auto het beste in opslag doen? Dus: wel/geem volle tank, motorolie wel/niet drainen, volle LPG tank of niet, etc.?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Marius0404
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 5485
Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab in opslag - hoe?

Bericht door Marius0404 » za 13 aug, 2022 22:39

Dat klinkt nu al heel liefdevol; de prins die over een aantal jaren z’n auto wakker kust…

Als ik het zo lees, ga je er tot alles aan doen.
Dan is volgens mij nu niet meer nodig dan met een volle tank wegzetten, banden opgepompt, van de stroom af en misschien een kennis te vragen de motor af en toe te starten voor het geval je er zelf niet aan toe komt.

Suc6 in Het oosten
Laatst gewijzigd door Marius0404 op zo 14 aug, 2022 9:23, 1 keer totaal gewijzigd.
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02

Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71

Gebruikersavatar
BolletjeAppie
Donateur
Donateur
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 13 jun, 2022 18:15
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Saab in opslag - hoe?

Bericht door BolletjeAppie » za 13 aug, 2022 22:44

Allereerst, je hebt juiste stap ondernomen om een garagebox te regelen. Ik ga vanuit dat je auto van binnen en buiten schoon en droog is. Wanneer je voor lange termijn (zeg maar meer dan 1 maand) je auto niet gebruikt, zou ik de volgende handelingen ondernemen:
  • Auto op blokken zetten, zodat de banden mooi rond blijven
  • Accu op druppellader aansluiten. Als je geen stopcontact beschikbaar hebt, zou ik de negatieve pool van accu loskoppelen
  • Zo veel mogelijk E5 (bij)tanken, omdat E10 sneller afbreekt vergeleken met E5. Volgens Eurol zou dit jou kans op succes vergroten.
Even een tipje, bewaar ergens een 10 liter jerry can en een slang.
Zolang de overige vloeistoffen op correcte peil zijn, zou dit goed moeten komen.
1996 SAAB 900 NG Cabriolet "Blondie"
2000 SAAB 9-3 Cabriolet

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Saab in opslag - hoe?

Bericht door Henk-Jan » zo 14 aug, 2022 10:38

Heeft de 9-3OG een benzinetank die überhaupt kan roesten? Of is het een kunststof tank? Indien het laatste, zou ik denken dat het beter is 'm niet af te tanken, gezien je voor onbepaalde tijd emigreert en ook E5 niet het eeuwige leven heeft. Bij mijn weten komt het advies om de auto met een volle tank weg te zetten nog uit de tijd dat benzinetanks van binnen konden roesten als je dat niet deed. Is dit niet het geval, waarom zou je hem dan aftanken en een tank oude benzine riskeren? Dan liever bijna leeg en bij starten in x jaar een verse jerrycan (of twee) toevoegen.

Verder zou ik proberen E0 te tanken (indien beschikbaar) en benzineconservator toevoegen (bijvoorbeeld van Briggs & Stratton). Dit is bij een goede handel in tuin machines wel te vinden.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab in opslag - hoe?

Bericht door Sapphire » zo 14 aug, 2022 11:34

Zeker niet de olie er uit. Koelvloeistof ook niet er uit maar zorg wel dat er kvs in zit en geen water. Dan krijg je roest en potentiële vries schade. Idem voor de ruitenwisser vloeistof. Moet antivries bevatten.

Qua banden zou ik normaal 3 bar adviseren of de auto op blokken zetten. Maar dit klinkt als lange lange tijd dus dan maakt het weinig uit, banden moeten dan na stalling toch vernieuwd.

Verder zou ik de tank zo leeg mogelijk maken en 5 liter Aspen er in. Alternatief is helemaal afvullen met 98 Ultimate maar na stalling van jaren gaat dat ook achteruit (aangezien het intussen ook vaak ethanol bevat). Dus zonde van het geld. Een helemaal droge tank is zeker niet te adviseren.

Verder zou ik als de box absoluut vrij van muizen etc is de ramen een (halve) centimeter open zetten t.b.v. ventilatie.

Verder de auto niet op de handrem zetten en droog binnen zetten. Dus niet door de wasstraat en nat stallen in een “afgesloten” ruimte. Dan gaan de remmen veel sneller vastzitten en krijg je overal condens. Droogt uiteindelijk wel maar beter niet.

Verder uiteraard de accu afkoppelen (liefst in volgeladen toestand).

Hoe dan ook zul je ja langdurige stalling het nodige moeten (laten) doen maar zo houd je de basis zo goed mogelijk.

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Saab in opslag - hoe?

Bericht door evo » zo 14 aug, 2022 13:21

Precies wat Sapphire zegt, en als je Aspen wilt gebruiken gebruik dan Aspen R. Maar ik zou een gewone benzine met een benzine stabilizer gebruiken. En natuurlijk even mee rijden voordat je em weg zet.

Succes met het conserveren! Vergeet er niet de krant van die dag in te leggen ;-)
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Saab in opslag - hoe?

Bericht door phanot » zo 14 aug, 2022 15:08

Nadat de (niet meer nieuw leverbare) injectoren van mijn 900 vervangen zijn, gebruik ik preventief Bardahl oil toevoegmiddel voor benzine, ook als de auto regelmatig gebruikt wordt. Of het echt goed werkt, weet ik niet, maar het schijnt ook preventief te werken tegen het verteren van keerringen door ethanol. Dat keerringen-incontinentiefeest is nu gelukkig opgelost, en dat wil ik zo lang mogelijk zo houden.
In de jaren 80 was benzine licht vettig en had een beperkte smerende werking. Ook het, in raffinaderijen toegevoegde tetraethyllood (niet de moderne kalium loodvervangers!)had een zekere smeerbaarheid op diverse onderdelen. Moderne benzine is helaas zeer droog en ontvettend, zoals aceton.
Of Aspen droog of licht vettig is, weet ik niet, maar de literprijs is wel zeer hoog.
https://www.bol.com/nl/nl/p/bardahl-top ... 0128066446

gewoonikke
Geregistreerd lid
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 18 aug, 2017 21:09
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Saab in opslag - hoe?

Bericht door gewoonikke » zo 14 aug, 2022 19:51

zorgen dat je nu zoveel mogelijk wat nog nieuw te koop is aan delen, plaatwerk enz ook in een goed geconditineerde opslag legt.

TMSchot
Geregistreerd lid
Berichten: 35
Lid geworden op: za 28 nov, 2015 14:50
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Saab in opslag - hoe?

Bericht door TMSchot » ma 15 aug, 2022 21:19

Allen,

Dank voor jullie reactie, zeker nuttig!

@Henk-Jan: het is inderdaad een kunststof tank, dus afgaand op jouw advies zal ik 'm zo ver mogelijk leegrijden, beetje E0 erin en conservator toevoegenn

@Sapphire: goed advies, ik zal alle vloeistoffen aftoppen (muv benzine). Gas wel zover mogelijk leegrijden lijkt me? En muizen... Kan niet 100% garanderen dat de boel muisvrij is maar het lijkt me hoe dan ook verstandig om de ramen iets open te laten (zeker gezien er met regen iets vocht in de bodembekleding komt - hopelijk droog weer voordat we vertrekken dus!).

@gewoonikke: ik snap je punt, ik gok er echter op dat er met 4-6 jaar (zoiets verwacht ik weg te zijn) nog genoeg onderdelen te verkrijgen zijn. Kan moeilijk de garagebox aftoppen met alle spare-parts die er van zo'n Saab te vinden zijn :lol:

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 404
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Saab in opslag - hoe?

Bericht door K0ENIE » ma 15 aug, 2022 22:41

LPG veroudert naar mijn weten niet maar 'vol' of (bijna) leeg...? geen idee.
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab in opslag - hoe?

Bericht door Arthurj » ma 15 aug, 2022 22:50

En wellicht goed warm rijden voordat je haar in de box zet zodat er geen condens in de uitlaat komt? Dat is wat ik ook altijd nog doe.
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Saab in opslag - hoe?

Bericht door 72sonett3 » ma 15 aug, 2022 22:58

4-6 jaar stilstand is slechter voor een auto dan 4-6 jaar er mee rijden. Ga er van uit dat na die tijd de remmen en koppeling vast zitten en gereviseerd moeten worden.

De auto zal wel geen geldige APK hebben en geschorst worden, maar ik zou iemand zoeken die de motor iedere maand een keer start en warm laat lopen en er even een rondje mee rijdt. Ergens in een rustige landelijke omgeving....
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

TMSchot
Geregistreerd lid
Berichten: 35
Lid geworden op: za 28 nov, 2015 14:50
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Saab in opslag - hoe?

Bericht door TMSchot » do 18 aug, 2022 22:15

Wederom dank allen voor jullie reacties! Aangezien de opslag voor onbepaalde tijd is en het doel is om de saab écht helemaal te ontmantelen (kaal tot op het chassis, roest herstellen, kabelbomen/slangen vervangen) maak ik me niet al te veel zorgen over vastgelopen remmen en stramme koppeling. Schijven en blokken zijn sowieso al zo goed als op
Mijn plan vooralsnog wordt dan:

- Tank(LPG en benzine) nagenoeg leegrijden
- Benzine beetje bijvullen met E0 en benzineconserveerder
- Alle andere vloeistoffen bijvullen tot de max
- Auto niet op bokken (banden zijn ~3 jaar oud en daar komt zo'n 5-10 jaar bij, dus cupping is niet meer relevant)
- Raampjes stukje open voor ventilatie
- Accu -pool los

Volgens mij ben ik dan een heel eind. Tegen de tijd dat-ie uit z'n slaap ontwaakt zal ik het e.e.a. op dit forum zetten!

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 3530
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab in opslag - hoe?

Bericht door Tjøørd » do 18 aug, 2022 22:17

Accu kan er helemaal uit denk ik, laten zitten heeft geen nut.
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
jor[D]1
Geregistreerd lid
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 07 feb, 2016 14:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Saab in opslag - hoe?

Bericht door jor[D]1 » vr 19 aug, 2022 13:57

TMSchot schreef:
do 18 aug, 2022 22:15

- Auto niet op bokken (banden zijn ~3 jaar oud en daar komt zo'n 5-10 jaar bij, dus cupping is niet meer relevant)
zijn tegen die tijd dus serieus oud en als je toch zover wilt gaan opknappen dan doe je ook nieuwe banden natuurlijk. Kan makkelijker zijn om hem op de wielen te laten staan voor het geval de auto eens paar meter verplaatst moet worden door een bekende?
9³ 2.0T Aero Coupe Laser Red 2000
9³ 2.0t S Coupe Cosmic Blue 2001 Gedemonteerd

Plaats reactie