Waterlekkage 9-3 Aero 2001

1993-2002
Plaats reactie
RedArrow90
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

Waterlekkage 9-3 Aero 2001

Bericht door RedArrow90 » wo 12 apr, 2023 11:56

Onlangs heb ik een Saab 9-3 coupe ‘met werk’ overgenomen. Een van de klussen is dat de bodem gaten vertoond. Niet zo gek, want in de kofferbak stond 5 cm water en alle matten in de cabine waren nat.

Analyse leert dat het water naar binnen loopt via de achterste montagepunten van de dakdragers. Daar zitten kunststof strips overheen die je weghaalt als je de dakdrager wil monteren, maar die zijn volgens mij niet bedoeld om waterdicht te zijn. Er zal vast iets anders zijn waardoor het water dat daar in loopt weggeleid wordt. Wie kan mij tips geven om dit op te lossen?

Ook ligt er na een regelbui water op de drager van de hoedenplank. Dat moet dan m.i. komen omdat het kofferklep rubber niet meer goed werkt of omdat de achterruit niet meer goed aansluit op de klep. Iemand bekend met deze euvels?
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Re: Waterlekkage 9-3 Aero 2001

Bericht door RedArrow90 » wo 19 apr, 2023 18:07

Iemand bekend met de afwatering van de achterste montagesteunen van de dakdragers? Ik zou het graag oplossen en tips zijn welkom.
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Re: Waterlekkage 9-3 Aero 2001

Bericht door RedArrow90 » do 13 jul, 2023 13:24

Inmiddels bij een sloper ontdekt dat er een rubber profiel gemonteerd zit tussen het dak zelf en het ijzeren paneeltje boven het achtrste zijraam. Je kan dat paneeltje met 2 schroeven losmaken en 'openklappen'. Daarmee buig je het iets naar buiten en kan je het profiel eruit peuteren. Dus demontage komt goed.

Maar dan. Weet iemand waar zo'n rubber profiel te koop zou kunnen zijn? Ik heb uit de sloper een gebruikte maar die is ook behoorlijk uitgehard. Of heeft iemand misschien nog een soepele liggen? En wie heeft ervaring met het vervangen er van? Het openbuigen gaat wel, maar het moet ook weer netjes terug en dat buigt lastiger.

Of raden jullie aan er kit tussen te spuiten? Lijkt mij niet de meest fraaie oplossing. Dank voor het meedenken.
Afbeelding

Plaats reactie