Goedemorgen allen,
Hopende dat er LPG kennis op het forum is, de volgende vraag:
Mijn 9-3 automaat 2002 loopt op LPG.
Nu is de vorige eigenaar laat geweest met het gasfilter vervangen.
Het schijnt dat de LPG injectoren daar niet zo goed tegen kunnen.
Ik heb ze laten calibreren om zo de slijtage te compenseren. (slecht lopen, misfires)
Maar is toch nog niet helemaal lekker. Het blijkt dat je een nieuwe injectoren rail als hobbyist
zonder gevaar (want lage gasdruk??) kan overzetten. Klopt dat?
En zo ja, moet de boel dat "terug gekalibreerd" worden? Of is dat plug and play?
Dus kan een hobbyist als ik dat zelf en is her-inleren van de injectoren bij de garage daarna nodig?
Alle info is welkom!
Het betreft een vogels G3 instalatie.
Dank,
Marc
Advies gevraagd LPG 9-3 2002
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: za 03 dec, 2016 17:26
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12226
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Advies gevraagd LPG 9-3 2002
Iedere klus aan jouw Saab begint met een juiste diagnose. Heb het even voor je opgezocht.
Er zijn twee problemen die veel voorkomen mbt LPG-injectoren.
De eerste is lekkage van één of meer injectoren. Als één of meerdere injectoren lekken, dan blijft het LPG-systeem LPG naar de cilinders injecteren, terwijl de motor al is uitgezet.Gevolg is dat je bij het starten een te rijk mengsel krijgt want de ECU zal ook nog benzine inspuiten. Op den duur krijg je neerslag op je bougies vanwege dat te rijke mengsel bij het starten. Je kunt de injectoren laten testen op lekdichtheid.
Tweede probleem is dat de uitstroommondjes van de injectoren dichtzitten of vervuild zijn. Hierdoor kan de auto (vooral bij warm weer, zoals nu) inhouden. Dat inhouden is het gevolg van ijsvorming bij het uitstroommondje. Dit probleem ontstaat dus NIET door de (dure) LPG-injector, maar in het (veel goedkopere) uitstroommondje. De uitstroommondjes zijn niet duur, maar het is wel een klus om ze te vervangen.
Mijn advies is: ga eerst even naar een LPG-specialist voor de juiste diagnose.
Er zijn twee problemen die veel voorkomen mbt LPG-injectoren.
De eerste is lekkage van één of meer injectoren. Als één of meerdere injectoren lekken, dan blijft het LPG-systeem LPG naar de cilinders injecteren, terwijl de motor al is uitgezet.Gevolg is dat je bij het starten een te rijk mengsel krijgt want de ECU zal ook nog benzine inspuiten. Op den duur krijg je neerslag op je bougies vanwege dat te rijke mengsel bij het starten. Je kunt de injectoren laten testen op lekdichtheid.
Tweede probleem is dat de uitstroommondjes van de injectoren dichtzitten of vervuild zijn. Hierdoor kan de auto (vooral bij warm weer, zoals nu) inhouden. Dat inhouden is het gevolg van ijsvorming bij het uitstroommondje. Dit probleem ontstaat dus NIET door de (dure) LPG-injector, maar in het (veel goedkopere) uitstroommondje. De uitstroommondjes zijn niet duur, maar het is wel een klus om ze te vervangen.
Mijn advies is: ga eerst even naar een LPG-specialist voor de juiste diagnose.
Keep on smiling!
-
- Donateur
- Berichten: 3618
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Advies gevraagd LPG 9-3 2002
De Vogels injectoren zijn inderdaad gevoelig voor vervuiling door de zwaardere bestanddelen in de lpg, filter wisselen on de 15 a 20k voorkomt dit in zekere mate. Maar ook dan moet je erop rekenen dat de Vogels injectoren na een ton of anderhalf wel aan vervanging toe zijn.
Als ze vervuild zijn krijg je vaak onrustige loop en als ze wat lekken kan dat startproblemen geven, doordat bij het stilstaan van de motor het inlaat spruitstuk volloopt met lpg en de motor verzuipt bij de start. Dat gebeurt dan vooral bij de warme start. Slecht lopen en zelfs misfires kan dus slechte injectoren zijn maar kan ook wat anders zijn, is de boel goed uitgelezen (LPG installatie én motor computer)?
Het verhaal van de uitstroom mondjes en/ of bevriezing heeft alleen betrekking op Vialle installaties met vloeibare injectie en is dus niet van toepassing hier. Ook geeft lpg geen neerslag op je bougies, dus daar hoef je ook geen zorgen over te hebben.
Vervangen is inderdaad een vrij een simpel klusje. De druk op de rail is maar anderhalve bar of zo. Beste het systeem drukloos maken door met draaiende motor de stekker van de afsluiter bij de verdamper los te trekken en te wachten tot de motor afslaat. Stekker pas weer aansluiten als het klaar bent.
De injectoren hebben een losse messing nozzle die de opbrengst bepaalt, deze overzetten van je oude injectoren en alle o-ringen vernieuwen. Bij voorkeur ook de slangetjes naar het spruitstuk vernieuwen. Na afloop starten en met op LPG draaiende motor alles goed afsoppen op lekkages. Als je dezelfde nozzles gebruikt hoeft er in principe niks ingeleerd te worden. Eventueel kan je altijd nog wat laten fijntunen bij een LPG specialist. Als je weet wat je doet kan je het ook zelf doen met de overal te vinden Vogels software en een programmeerkabeltje.
Als ze vervuild zijn krijg je vaak onrustige loop en als ze wat lekken kan dat startproblemen geven, doordat bij het stilstaan van de motor het inlaat spruitstuk volloopt met lpg en de motor verzuipt bij de start. Dat gebeurt dan vooral bij de warme start. Slecht lopen en zelfs misfires kan dus slechte injectoren zijn maar kan ook wat anders zijn, is de boel goed uitgelezen (LPG installatie én motor computer)?
Het verhaal van de uitstroom mondjes en/ of bevriezing heeft alleen betrekking op Vialle installaties met vloeibare injectie en is dus niet van toepassing hier. Ook geeft lpg geen neerslag op je bougies, dus daar hoef je ook geen zorgen over te hebben.
Vervangen is inderdaad een vrij een simpel klusje. De druk op de rail is maar anderhalve bar of zo. Beste het systeem drukloos maken door met draaiende motor de stekker van de afsluiter bij de verdamper los te trekken en te wachten tot de motor afslaat. Stekker pas weer aansluiten als het klaar bent.
De injectoren hebben een losse messing nozzle die de opbrengst bepaalt, deze overzetten van je oude injectoren en alle o-ringen vernieuwen. Bij voorkeur ook de slangetjes naar het spruitstuk vernieuwen. Na afloop starten en met op LPG draaiende motor alles goed afsoppen op lekkages. Als je dezelfde nozzles gebruikt hoeft er in principe niks ingeleerd te worden. Eventueel kan je altijd nog wat laten fijntunen bij een LPG specialist. Als je weet wat je doet kan je het ook zelf doen met de overal te vinden Vogels software en een programmeerkabeltje.
9000 Anniversary 2.3T
- K0ENIE
- Geregistreerd lid
- Berichten: 403
- Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Advies gevraagd LPG 9-3 2002
En bedenk ook dat een LPG mengsel moeilijker ontsteekt, dus ontstekingsproblemen zullen zich eerst 'op' LPG manifesteren.
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: za 03 dec, 2016 17:26
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Advies gevraagd LPG 9-3 2002
Hartelijk dank voor alle verhelderende antwoorden.
Ja, hij is uitgelezen en afgesteld (gekalibreed) bij een LPG inbouw bedrijf. Om de slijtage te compenseren.
Stukken beter! Alleen toch niet helemaal echt lekker. Zeker niet bij de koude overschakeling.
Dus ondanks dat er aan afgesteld kan ik toch zelf er een nieuwe injector galerij plaatsen.Plug and play.
De nieuwe galerij neemt dus niet de afstelling over van de versleten injectoren?
Daar ben ik dus bang voor.
Dat "nalekken" komt me zeker bekend voor, vandaar dat ik ook denk dat vervangen wel een goede zet is.
Het is een slimme om de auto eerst te laten afslaan op z'n laatste restje gas alvorens te beginnen, niet aan gedacht!
Overigens loopt de motor foutloos en soepel op benzine...
Groeten,
Marc
Ja, hij is uitgelezen en afgesteld (gekalibreed) bij een LPG inbouw bedrijf. Om de slijtage te compenseren.
Stukken beter! Alleen toch niet helemaal echt lekker. Zeker niet bij de koude overschakeling.
Dus ondanks dat er aan afgesteld kan ik toch zelf er een nieuwe injector galerij plaatsen.Plug and play.
De nieuwe galerij neemt dus niet de afstelling over van de versleten injectoren?
Daar ben ik dus bang voor.
Dat "nalekken" komt me zeker bekend voor, vandaar dat ik ook denk dat vervangen wel een goede zet is.
Het is een slimme om de auto eerst te laten afslaan op z'n laatste restje gas alvorens te beginnen, niet aan gedacht!
Overigens loopt de motor foutloos en soepel op benzine...
Groeten,
Marc
- werli
- Donateur 2016 + 2019
- Berichten: 6586
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Advies gevraagd LPG 9-3 2002
heey
als je de gasleiding eraf haalt met volle tank zal de beveiliging de tank afsluiten
bij volgend contact terug gaat die gewoon weer zen werk doen
mvg werner
als je de gasleiding eraf haalt met volle tank zal de beveiliging de tank afsluiten
bij volgend contact terug gaat die gewoon weer zen werk doen
mvg werner
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: za 03 dec, 2016 17:26
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Advies gevraagd LPG 9-3 2002
Inmiddels nieuwe injectorgalerij besteld en gemonteerd. Inderdaad niet "eng" met gas en zo.
Monteren was een eitje. Loopt nu mooi, pakt goed op en starten gaat probleemloos.
Ik wed dat ie nog minder verbruikt ook.
Ik kan het iedereen met dezelfde problemen aanraden . Voor 155,- weet je alles.
Nogmaals dank voor het delen van de expertise.
Prettig weekend,
Marc
Monteren was een eitje. Loopt nu mooi, pakt goed op en starten gaat probleemloos.
Ik wed dat ie nog minder verbruikt ook.
Ik kan het iedereen met dezelfde problemen aanraden . Voor 155,- weet je alles.
Nogmaals dank voor het delen van de expertise.
Prettig weekend,
Marc
-
- Donateur
- Berichten: 3618
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Advies gevraagd LPG 9-3 2002

Die Vogels injectoren kosten inderdaad geen drol gelukkig. Dan is een keertje wisselen ook niet zo'n ramp. Nu gewoon om de 15k een nieuw filtertje ertussen en je kan er weer heel lang tegen.
9000 Anniversary 2.3T