definitief einde?

1993-2002
Gebruikersavatar
stevanom
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 344
Lid geworden op: za 09 apr, 2016 17:39
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

definitief einde?

Bericht door stevanom » vr 21 jul, 2023 13:16

Na al die jaren heel veel kosten en problemen hebben wij momenteel een auto die heerlijk rijdt, heel erg mooi draait, net gekeurd is en besloten heeft ons het bloed van onder de nagels te halen. Momenteel geeft hij problemen bij het bedienen van de ramen (wel naar beneden maar niet naar boven tenzij je alle knopjes tegelijk doet maar links achter blijft gewoon open) en de cabriokap die na het vervangen van de motor besloten heeft om gewoon niets meer te doen... behalve soms eens.

Daar zou ik nog mee kunnen leven... ware het niet dat hij nu tijdens het rijden regelmatig besluit om plots uit te vallen, daarbij valt alles uit, ook het dashboard. Zet je het contact terug op, dan knippert het lampje van 'check engine' snel maar amper zichtbaar alsof het te weinig stroom krijgt. Heb je geluk en brandt het normaal, dan start hij weer waarbij je niet weet hoe lang hij zal blijven draaien of rijden.
Ne 75 herstellingen op 70.000 km is het voor ons gruwelijk balen. Een auto die op elk moment onverwacht gewoon uitvalt tijdens het rijden kunnen wij nog minder vertrouwen dan we al deden en dat is voor onze veiligheid gruwelijk gevaarlijk.
Onze Saab is er in geslaagd om op 70.000 km méér herstellingen nodig te hebben dan drie Toyota's en een Volvo samen op 1.800.000 km.
Dit is elektronica en daar ken ik geen barst van, noch heb ik zin om nog eens duizenden euro's uit te geven voor het zoeken naar.
Wie suggesties heeft, laat maar weten.
Mijn frustratie is merkbaar in de tekst vrees ik. ;-|+ ;-|+ ;-|+ ;-|+
1994 (200.000km en in restauratie) en 1995 (340.000km en dagelijks in gebruik) Saab 900NG Cabrio.

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 4877
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: definitief einde?

Bericht door 9323 » vr 21 jul, 2023 15:34

hoi,

cabriokap moet je waarschijnlijk opnieuw inleren. Goeie specialist kan dat wel. Overigens is de kap van de 900ng een gevoelig ding, dus daar zul je af en toe gedoe mee blijven houden.

Uitvallen: waarschijnlijk het contactblokje onder het contactslot. Dat is een behoorlijke klus, maar ook dat zou een specialist gewoon moeten kunnen.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
De Roest
Geregistreerd lid
Berichten: 343
Lid geworden op: wo 07 okt, 2020 15:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: definitief einde?

Bericht door De Roest » vr 21 jul, 2023 20:03

Uitvallen inderdaad zeer goed mogelijk het contactslot blokje. Was bij mijn 900ng precies hetzelfde euvel. Mijn monteur heeft het uiteindelijk opgelost door het starten van de auto om te leiden. Ik heb geen sleutel meer nodig, maar start de auto met een drukknop. Inmiddels 20k zonder problemen verder....

Ik had al tegen mijn monteur gezegd, voer maar af. Hij was te trots en wilde via de ombouw de auto weer rijdend krijgen. Gelukt.
Saab 900ng 2.0i 1997 / Volvo V70 2.5T 2009
Project : Saab 900 T8 MY 1983

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 1883
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: definitief einde?

Bericht door NeufegliseThierry » za 22 jul, 2023 10:56

stevanom schreef:
vr 21 jul, 2023 13:16
Mijn frustratie is merkbaar in de tekst vrees ik.
Die komt luid en duidelijk over, ook via de andere media ;-)

Ik vind het erg lullig voor je maar zoals je elders schreef had je recent nog 4.000 ineens erin gestopt. Dat is nooit verstandig met een 900 ng cabrio, die vertonen veel meer gebreken dan de 9-3 OG cabrio. En zo eentje had je makkelijk voor 4.000 op de kop kunnen tikken.

Mijn advies zou dan ook zijn: ruil 'm nu in, stop er wat geld in en dan lekker genieten van een SAAB cabrio zoals die bedoeld is.
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 4 x coupé, 2 x cabrio) en een 9-5 estate OG
Daily driver: Citroën C6

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 15801
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: definitief einde?

Bericht door ReinO » za 22 jul, 2023 11:19

ik vind die omleiding met drukknop wel mooi. doen en door!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 15801
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: definitief einde?

Bericht door ReinO » za 22 jul, 2023 11:45

Gewoon de laatste loodjes anders is je hele investering weg en bij een andere auto begint je avontuur weer opnieuw. Nu
weet je wat je hebt.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 4877
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: definitief einde?

Bericht door 9323 » za 22 jul, 2023 12:47

Eens - ouwe Caab is altijd wel wat mis mee, dus als je een andere koopt raak je van de regen in de drup. Even doorzetten nog.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: definitief einde?

Bericht door MvR » za 22 jul, 2023 13:15

Na 75 reparaties op 70.000 kms; ik durf niet eens te vragen wat het je gekost heeft! Je schrijft 'nog eens duizenden euro's.' Je heby wel laten zien dat je er alles voor over hebt (gehad) voor je Saab.

Mijn advies: afscheid nemen.

Iedere volgende reparatie garandeert je niet dat het opgelost is. Het ergert je, het maakt onzeker en wanneer stop je met geld wegbrengen?

Tip: koop geen boot. Dat maakt het niet beter...
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress
* 1980 Saab 96: barnfind; in opslag sinds 1991.

Gebruikersavatar
aeensing
Geregistreerd lid
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 13 mar, 2023 3:14
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: definitief einde?

Bericht door aeensing » za 22 jul, 2023 16:32

Ik heb ook de 900ng cabrio. Bij mij waren de dakbevestigingen afgebroken doet de computer soms maf maar daar helpt de accu loskoppelen wel weer tegen. Na wat laswerk, boutjes en plaatjes :mrgreen: :lol: verder maar hij zit en doet het. Dus je dakprobleem is herkenbaar.

Anyway ik sluit me bij aan met je weet wat je nu hebt etc etc.
Balkenende zei altijd na zuur komt zoet, zet nog even door. 900ng zie je ook niet veel. Althans ik niet. Merendeel is 9 3 cabrio. Je rijdt met een karakter wagen.

Aan de andere kant, ik weet niet tot hoe ver je portemonnee rekt dus aan deze kant van de beeldscherm is het natuurlijk makkelijk zeggen etc. Je zult zelf de keus moeten maken. Maar als je het kunt doen dan zou ik doen.
Trotse eigenaar van:

Saab 9 5 3.0t V6 a.k.a hotjazz times
Saab 9 5 2.3t a.k.a. sneeuwtijger
Saab 9000 CSE 2.0t a.k.a rhodium vips
Saab 900ng 2.3i cabrio a.k.a luv doll

Garagist: saab eigenaren vragen niet wat voor Saab je rijd maar hoeveel Saabs je bezit. :lol:

beekemm
Geregistreerd lid
Berichten: 874
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 20:33
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: definitief einde?

Bericht door beekemm » ma 24 jul, 2023 23:17

Blijf vetrouwen hebben in je 900ng die 9.3og is echt niet beter, in ieder geval slechter staal. ik rijd al jaren met een 900ng cabrio gewoon als dagelijkse auto staat altijd buiten, dak werkt gewoon na wat reparatie's die ik bijna allemaal zelf heb gedaan, geheel zit goed in elkaar geen gedoe met lekke cylinders ed. zelfs de microswitches kan je heel gemakkelijk voor een stel chinese vervangen indien nodig, de kruiskoppeling van de tounau kan klieren als er ook maar een beetje speling op zit die gewoon een keer vervangen bunnie123 had die voor mij nieuw en betaalbaar. Jammer dat je zo een eind weg zit.
jack
Saab 900NG Cabrio 1996 2.0I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: definitief einde?

Bericht door MvR » ma 24 jul, 2023 23:25

Uit de tekst van de topicstarter lees ik (maar het staat er niet duidelijk) dat hij de talloze reparaties heeft laten doen. Wrs tegen betaling. Als je het zelf kunt, is het natuurlijk een stuk goedkoper en veelal leuk om zelf een probleem op te lossen.

Ik blijf er bij dat je op enig moment los moet laten. Je weet niet of je 'er bijna bent'. Zo'n auto is net als een roken: je blijft er geld in stoppen en eigenlijk moet je er mee ophouden. Ik zou er niet lang over na hoeven denken. Maak er iemand anders blij mee en ga verder met een andere Saab - of een ander merk/hobby.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress
* 1980 Saab 96: barnfind; in opslag sinds 1991.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8158
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: definitief einde?

Bericht door Steve-O » di 25 jul, 2023 9:28

Bovenstaande vind ik niet opgaan als je er duizenden euro's in hebt gestopt en er geen laswerk op de stoep staat.
Als je het klachtenlijstje doorleest zijn er 2 hoofdoorzaken (mogelijk zelfs maar 1) duidelijk af te leiden:

1 - het contactslot maakt niet continu contact waardoor de hoofdzekeringen bij tijd en wijle van de accu ontkoppelt worden en niks meer werkt. Een euvel dat goed en tegen weinig kosten is op te lossen. Klus valt wel mee; Begin met het verwijderen van de passagiersstoel om een jezelf een beetje ruimte te geven.
Volgens mij rijd TS al veel te lang met dit euvel door. Mag ik een werkend contactslot aanbieden om deze SAAB te redden? Stuur een PB!
Check ook even de minpool aansluiting op de versnellingsbak. Demonteer de betreffende bout die waarmee het oog van de minkabel aan de bak zit. Neem wat schuurpapier en schuur de contactvlakken van beide delen zodat het metaal zo egaal mogelijk glimt. Monteer de kabel terug en smeer wat vaseline rondom. Deze probleemplek wordt vaak vergeten terwijl die cruciaal is voor diverse onderdelen in je SAAB. (bijv. starten, ontsteken, accu bijladen, ...)

2 - is eventueel nog gerelateerd aan 1, maar als dit niet zo blijk te zijn na het herstellen van 1: Neem contact op met forummer beekenm en vraag of hij je kan helpen bij het bestellen van nieuwe microswitches en wellicht een keer tijd heeft om ze samen bij je in te bouwen. Aangezien hij aangeeft op nogal afstand te wonen, neem je slaapzak en eventueel een tent mee en geniet samen van het gedane werk met een koud biertje voor het slapen gaan en je stuurt je partner een dag je naar een spa voor mentale ontspanning.
nodig eventueel forummer seensing nog uit voor het lassen van de dakbevestiging, zo wordt het een minimeet met 3 Caab's. We zien de foto's tegemoet.
Laatst gewijzigd door Steve-O op di 25 jul, 2023 12:08, 3 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
Morefun
Geregistreerd lid
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 03 jun, 2007 20:35
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: definitief einde?

Bericht door Morefun » di 25 jul, 2023 9:36

🥰
- Saab 9-3 2.0 Turbo Cabriolet 2002
- Volvo V50 2.4 2006

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 986
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: definitief einde?

Bericht door Luud » di 25 jul, 2023 11:41

Steve-O schreef:
di 25 jul, 2023 9:28
Bovenstaande vind ik niet opgaan als je er duizenden euro's in hebt gestopt en er geen laswerk op de stope staat.
Als je het klachtenlijstje doorleest zijn er 2 hoofdoorzaken..
Wat een Top Feedback geef je hier... :thumbup2: :applause: :thumbup2:
96 V4 1500 uit 1971
95 V4 1700 uit 1972
90 uit 1985

Gebruikersavatar
stevanom
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 344
Lid geworden op: za 09 apr, 2016 17:39
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: definitief einde?

Bericht door stevanom » di 28 nov, 2023 18:57

[]

Ondertussen is ook dit euvel hersteld door effectief het contactblokje te vervangen. Daar heeft de auto mij voor bedankt door de handremkabel te breken. Na herstelling begaf de computer van de cabriokap het (schitterend hersteld door Michel Van der Veer) waarbij bleek dat... er een groot roestgat zit in de wielkuip achteraan rechts vlakbij de tankleiding... En nu: foutmelding : batterijspanning laag... Hoe blij zou jij nog zijn?
Laatst gewijzigd door Sander op do 30 nov, 2023 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
1994 (200.000km en in restauratie) en 1995 (340.000km en dagelijks in gebruik) Saab 900NG Cabrio.

Plaats reactie