Gordelvanger gefixed

1993-2002
Plaats reactie
OpenInHengelo
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Gordelvanger gefixed

Bericht door OpenInHengelo » do 17 aug, 2023 22:04

De gordelvanger van de bestuurdersstoel in mijn 9-3 cabrio neemt zijn taak nogal serieus, en laat vaak niet meer los bij het indrukken van de rode knop. Er was al één en ander ingespoten met tijdelijk resultaat, maar de huidige situatie is eigenlijk gewoon gevaarlijk. Ik kan de auto niet snel uit.
Een nieuwe vinden bleek moeilijk - cq. is mij gewoon niet gelukt. En ook goede gebruikte gordelvangers lijken best schaars. Daarom maar een lelijk exemplaar (met hetzelfde probleem) bij Elferink opgehaald om eens te bekijken hoe ik (als onervaren prutser) zo'n ding open krijg en wellicht kan fixen.

Ter kennisdeling (en vermaak voor jullie Saabguru's die dit natuurlijk met de ogen dicht doen) hierbij wat foto's en tips.

Het blijkt dat het dunne deel van de plastic behuizing naar boven schuift. Daar kwam ik natuurlijk pas achter nadat ik met bot geweld met een dikke schroevendraaier de boven- en onderkant had gescheiden van elkaar. Overigens met weinig schade als gevolg, maar schuiven is beter:

Afbeelding

Het binnenwerk was natuurlijk ronduit goor. Als je de zwarte schuif boven de veer indrukt (op de foto naar rechts schuift), dan simuleer je het inklikken van de gordel.

Afbeelding

Dan ziet het er zo uit:

Afbeelding

Als je de rode knop indrukt, moet het ding waar de schroevendraaier naar wijst naar onderen verdwijnen, om zo de gordel los te laten. Bij mij bleek er allerlei vuil onder dat ding te zitten die dat moeilijk maakte. Met flink blazen (compressortje), schudden en prutsen met een kwastje kwam er van alles uit vallen - brrr. Maar goed: doel bereikt - daarna klikte het allemaal betrouwbaar los.

Met enkele bewerkingen met Dasty werd de knop ook weer aardig rood. In elkaar zetten lukte inderdaad door de dunne kant van de kap op de dikke te plaatsen, hard te knijpen en naar beneden te schuiven. Hij klikt lekker op z'n plek.

Dat was m'n succesvolle droogzwemoefening; nu de moed verzamelen om de stoel te verwijderen uit mijn auto, om er bij te kunnen. En dan kiezen: mijn vanger vervangen door het gereviseerde Elferink exemplaar, of kijken of ik deze actie succesvol kan herhalen....

werli
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Gordelvanger gefixed

Bericht door werli » vr 18 aug, 2023 8:36

heey
je leert dingen het beste aan met het aan te pakken waarvoor petje af
ik heb hier nog een oude motor staan ,ik zal er met de compressor over gaan en met wat dasty ,is die dan ook gereviseerd ? :-P+

mvg werner

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door NeufegliseThierry » vr 18 aug, 2023 12:52

Dank voor het delen van je ervaring. Ik sla 'm in ieder geval even op, handig om te weten!!
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 4 x coupé, 2 x cabrio) en een 9-5 estate OG
Daily driver: Citroën C6

OpenInHengelo
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door OpenInHengelo » vr 18 aug, 2023 20:18

werli schreef:heey
je leert dingen het beste aan met het aan te pakken waarvoor petje af
ik heb hier nog een oude motor staan ,ik zal er met de compressor over gaan en met wat dasty ,is die dan ook gereviseerd ? :-P+

mvg werner
Dank, en goed idee - ik ga direct een kapot exemplaar bij Elferink halen om het te proberen!

Plaats reactie