Een nieuwe vinden bleek moeilijk - cq. is mij gewoon niet gelukt. En ook goede gebruikte gordelvangers lijken best schaars. Daarom maar een lelijk exemplaar (met hetzelfde probleem) bij Elferink opgehaald om eens te bekijken hoe ik (als onervaren prutser) zo'n ding open krijg en wellicht kan fixen.
Ter kennisdeling (en vermaak voor jullie Saabguru's die dit natuurlijk met de ogen dicht doen) hierbij wat foto's en tips.
Het blijkt dat het dunne deel van de plastic behuizing naar boven schuift. Daar kwam ik natuurlijk pas achter nadat ik met bot geweld met een dikke schroevendraaier de boven- en onderkant had gescheiden van elkaar. Overigens met weinig schade als gevolg, maar schuiven is beter:

Het binnenwerk was natuurlijk ronduit goor. Als je de zwarte schuif boven de veer indrukt (op de foto naar rechts schuift), dan simuleer je het inklikken van de gordel.

Dan ziet het er zo uit:

Als je de rode knop indrukt, moet het ding waar de schroevendraaier naar wijst naar onderen verdwijnen, om zo de gordel los te laten. Bij mij bleek er allerlei vuil onder dat ding te zitten die dat moeilijk maakte. Met flink blazen (compressortje), schudden en prutsen met een kwastje kwam er van alles uit vallen - brrr. Maar goed: doel bereikt - daarna klikte het allemaal betrouwbaar los.
Met enkele bewerkingen met Dasty werd de knop ook weer aardig rood. In elkaar zetten lukte inderdaad door de dunne kant van de kap op de dikke te plaatsen, hard te knijpen en naar beneden te schuiven. Hij klikt lekker op z'n plek.
Dat was m'n succesvolle droogzwemoefening; nu de moed verzamelen om de stoel te verwijderen uit mijn auto, om er bij te kunnen. En dan kiezen: mijn vanger vervangen door het gereviseerde Elferink exemplaar, of kijken of ik deze actie succesvol kan herhalen....