Aandraaien kop ivm olielekkage 9-3 1999 2.0T
- mickey.21
- Geregistreerd lid
- Berichten: 128
- Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 13:55
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Aandraaien kop ivm olielekkage 9-3 1999 2.0T
Een tweede onderwerp van mij ivm olielekkage koppakking Saab 9-3 2.0T 1999 136 kw. Automaat. 297.000km
Ik heb begrepen dat dit veel voorkomt bij de oudere Saabs. Mogelijk is dit op te lossen door de kopbouten wat aan te draaien. Wie zou dit voor mij willen doen? Liefst omgeving Rotterdam.
Alvast dank.
Ik heb begrepen dat dit veel voorkomt bij de oudere Saabs. Mogelijk is dit op te lossen door de kopbouten wat aan te draaien. Wie zou dit voor mij willen doen? Liefst omgeving Rotterdam.
Alvast dank.
SAAB 9-3 , 2.0t coupe automaat, zilvergrijs, 1999, rijdt heerlijk
SAAB 900NG, zilver grijs 1998, 220.000km LPI, top! In 2016 verkocht ivm ziekte.
SAAB 900NG, blauw 1997 benzine, 2,7 ton in km'ters, verkocht
SAAB 900NG, zilver grijs 1998, 220.000km LPI, top! In 2016 verkocht ivm ziekte.
SAAB 900NG, blauw 1997 benzine, 2,7 ton in km'ters, verkocht
- reiernumans
- Donateur 2014 + 2019
- Berichten: 7637
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Aandraaien kop ivm olielekkage 9-3 1999 2.0T
Mijn ervaring is dat dat ‘t in de praktijk niet oplost. Maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.. 

2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 874
- Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 20:33
- Regio: NL - Provincie Drenthe
- Contacteer:
Re: Aandraaien kop ivm olielekkage 9-3 1999 2.0T
mijn ervaring is dat het wel helpt !!
Saab heeft er over een service bulletin nr Number: 210-1704 UTG. 2 uitgegeven
in het kort
Back off bolt number 1 and tighten it again. Repeat this in the order shown. Tightening torque 40 Nm (30 lbf ft).
Tighten bolt number 1 to a torque of 60 Nm (44 lbf ft). Tighten the other bolts to the same torque zoek even kop natreken voor de orde
Tighten bolt number 1 an additional 90 (1/4 turn). Tighten the other bolts similarly in the order shown, see illustration.
Tighten the timing cover retaining bolts. Tightening torque 22 Nm (16 lbf ft).
210-1704 UTG. 2 Addendum to the service programme ”Retightening of cylinder head bolts”
Bulletins SI-MI
Reference
Saab heeft er over een service bulletin nr Number: 210-1704 UTG. 2 uitgegeven
in het kort
Back off bolt number 1 and tighten it again. Repeat this in the order shown. Tightening torque 40 Nm (30 lbf ft).
Tighten bolt number 1 to a torque of 60 Nm (44 lbf ft). Tighten the other bolts to the same torque zoek even kop natreken voor de orde
Tighten bolt number 1 an additional 90 (1/4 turn). Tighten the other bolts similarly in the order shown, see illustration.
Tighten the timing cover retaining bolts. Tightening torque 22 Nm (16 lbf ft).
210-1704 UTG. 2 Addendum to the service programme ”Retightening of cylinder head bolts”
Bulletins SI-MI
Reference
Saab 900NG Cabrio 1996 2.0I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I
- K0ENIE
- Geregistreerd lid
- Berichten: 403
- Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Aandraaien kop ivm olielekkage 9-3 1999 2.0T
In WheelerDealer (youtube) deed ie het door de kopbouten te vernieuwen.
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i
- ReinO
- Donateur 2014 + 2016
- Berichten: 15801
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Aandraaien kop ivm olielekkage 9-3 1999 2.0T
gewoon doen: niet geschoten altijd mis. zoveel werk is het nu ook weer niet.
Je kunt ook eerst checken of er uberhaupt 1 niet op zijn nm staat.
Je kunt ook eerst checken of er uberhaupt 1 niet op zijn nm staat.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12227
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Aandraaien kop ivm olielekkage 9-3 1999 2.0T
Met hoeveel Nm moeten die kopbouten worden vastgedraaid ?
Keep on smiling!
- mickey.21
- Geregistreerd lid
- Berichten: 128
- Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 13:55
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Aandraaien kop ivm olielekkage 9-3 1999 2.0T
Dank alvast voor de reacties. Leuk dat filmpje van Wheeler Dealers, altijd goed om het werk te zien..
Jammer genoeg heb ik geen momentsleutel, dus ff checken en aandraaien zit er niet in. Lekkage zit inderdaad links voor, bekende plek dus.
Iemand die mij mogelijk zou kunnen helpen? Als het niet werkt, dan maar nieuwe bouten.
Grt. Mickey
Jammer genoeg heb ik geen momentsleutel, dus ff checken en aandraaien zit er niet in. Lekkage zit inderdaad links voor, bekende plek dus.
Iemand die mij mogelijk zou kunnen helpen? Als het niet werkt, dan maar nieuwe bouten.
Grt. Mickey
SAAB 9-3 , 2.0t coupe automaat, zilvergrijs, 1999, rijdt heerlijk
SAAB 900NG, zilver grijs 1998, 220.000km LPI, top! In 2016 verkocht ivm ziekte.
SAAB 900NG, blauw 1997 benzine, 2,7 ton in km'ters, verkocht
SAAB 900NG, zilver grijs 1998, 220.000km LPI, top! In 2016 verkocht ivm ziekte.
SAAB 900NG, blauw 1997 benzine, 2,7 ton in km'ters, verkocht
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12227
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Aandraaien kop ivm olielekkage 9-3 1999 2.0T
Je hoeft niet persé een momentsleutel te hebben. Als je de bouten heel gemakkelijk kunt losdraaien, dan weet je voldoende.
En een momentsleutel is niet zo duur als je wellicht denkt.
En een momentsleutel is niet zo duur als je wellicht denkt.
Keep on smiling!
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Aandraaien kop ivm olielekkage 9-3 1999 2.0T
Klopt dat een momentsleutel niet zo duur is. En: omwille van veiligheid en voorkomen van defecten eigenlijk onmisbaar. Een keer een beurtje zelf uitvoeren (heel simpel) en je hebt de kosten voor aanschaf van de momentsleutel er al uit.
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 4 x coupé, 2 x cabrio) en een 9-5 estate OG
Daily driver: Citroën C6
Daily driver: Citroën C6
-
- Donateur
- Berichten: 3620
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Aandraaien kop ivm olielekkage 9-3 1999 2.0T
Dikke kans dat je de kopbout op die hoek linksvoor er gewoon met de hand uit kan draaien. Om de één of andere reden werken die zich altijd los. Natrekken kan dus zeker helpen. Maar het kan ook averechts uitpakken en het einde van de koppakking bespoedigen. Schrale troost, in dat geval liep die toch al op zijn eind en zou het ook zonder natrekken waarschijnlijk binnenkort mis zijn gegaan.
Bouten vervangen is in principe niet nodig bij deze motor, zijn geen rekbouten. Zou ik alleen overwegen als ze al een paar keer opnieuw gebruikt zijn.
Over het te volgen protocol zijn de meningen verdeeld. Het officiële voorschrift is inderdaad per bout los- 40nm-60nm-plus 90 graden. Maar er zijn er ook die niet lossen en op 110 tot 140 nm natrekken aanraden. Beetje op gevoel doen dan, met wat ervaring kan je wel voelen wat er gebeurt.
Bouten vervangen is in principe niet nodig bij deze motor, zijn geen rekbouten. Zou ik alleen overwegen als ze al een paar keer opnieuw gebruikt zijn.
Over het te volgen protocol zijn de meningen verdeeld. Het officiële voorschrift is inderdaad per bout los- 40nm-60nm-plus 90 graden. Maar er zijn er ook die niet lossen en op 110 tot 140 nm natrekken aanraden. Beetje op gevoel doen dan, met wat ervaring kan je wel voelen wat er gebeurt.
9000 Anniversary 2.3T
- mickey.21
- Geregistreerd lid
- Berichten: 128
- Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 13:55
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Aandraaien kop ivm olielekkage 9-3 1999 2.0T
Beste 9000-95, dank voor je advies. Heb/heeft er iemand een overzicht welke volgorde van vastdraaien bouten je moet gebruiken, en welke bout met hoeveel nm?
SAAB 9-3 , 2.0t coupe automaat, zilvergrijs, 1999, rijdt heerlijk
SAAB 900NG, zilver grijs 1998, 220.000km LPI, top! In 2016 verkocht ivm ziekte.
SAAB 900NG, blauw 1997 benzine, 2,7 ton in km'ters, verkocht
SAAB 900NG, zilver grijs 1998, 220.000km LPI, top! In 2016 verkocht ivm ziekte.
SAAB 900NG, blauw 1997 benzine, 2,7 ton in km'ters, verkocht
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31377
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Aandraaien kop ivm olielekkage 9-3 1999 2.0T
Elke bout zelfde moment, stappen zoals aangegeven. Eerst de bout die je gaat aanhalen ietsje lossen (kwart tot halve slag), zodat je niet al over het aanhaalmoment heen zit. Let op: niet eerst alle bouten lossen!
Overigens als het niet helpt is nieuwe bouten de oplossing niet maar een nieuwe koppakking (nieuwe bouten is een keuze bij het natrekken, of je haalt de bestaande bouten aan of je vervangt ze een voor een). Mijn ervaring is dat het vrijwel nooit lang helpt. Maar er zijn uitzonderingen. Ik geloof dat forummer Rhinobirds ooit 50.000 km erbij heeft getikt na het natrekken.
Verder wil ik nog aantekenen dat gezien jouw auto van 1999 is de kans groot is dat het een T5 motor betreft en die in het filmpje van Wheeler dealers is een T7. Deze hebben ander type koppakking.

Overigens als het niet helpt is nieuwe bouten de oplossing niet maar een nieuwe koppakking (nieuwe bouten is een keuze bij het natrekken, of je haalt de bestaande bouten aan of je vervangt ze een voor een). Mijn ervaring is dat het vrijwel nooit lang helpt. Maar er zijn uitzonderingen. Ik geloof dat forummer Rhinobirds ooit 50.000 km erbij heeft getikt na het natrekken.
Verder wil ik nog aantekenen dat gezien jouw auto van 1999 is de kans groot is dat het een T5 motor betreft en die in het filmpje van Wheeler dealers is een T7. Deze hebben ander type koppakking.

-
- Donateur
- Berichten: 3620
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Aandraaien kop ivm olielekkage 9-3 1999 2.0T
Ik vermoed dat het vooral zin heeft als je het preventief doet, voor het lekt. Als het eenmaal lekt zit er al olie en koelvloeistof tussen de pasvlakken en zal het waarschijnlijk geen heel duurzame oplossing meer zijn. Bij montage van een nieuwe koppakking maak je niet voor niets het blok en de kop eerst brandschoon.
9000 Anniversary 2.3T
- mickey.21
- Geregistreerd lid
- Berichten: 128
- Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 13:55
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Aandraaien kop ivm olielekkage 9-3 1999 2.0T
Het is inderdaad een T5. Waterverbruik en olieverbruik minimaal, maar blok onder de kop best nat, vooral aan de linkerzijde.
Dank voor het duidelijke overzicht voor het aanhalen en advies. Zal ook voor anderen bruikbaar zijn.
Aangezien de automaat bonkt/slaat in 3e versnelling bij optrekken, wordt het wel steeds kritischer of verdere reparaties wel nog rendabel zijn. Voor de rest rijdt de Saab prima.
Dank voor het duidelijke overzicht voor het aanhalen en advies. Zal ook voor anderen bruikbaar zijn.
Aangezien de automaat bonkt/slaat in 3e versnelling bij optrekken, wordt het wel steeds kritischer of verdere reparaties wel nog rendabel zijn. Voor de rest rijdt de Saab prima.
SAAB 9-3 , 2.0t coupe automaat, zilvergrijs, 1999, rijdt heerlijk
SAAB 900NG, zilver grijs 1998, 220.000km LPI, top! In 2016 verkocht ivm ziekte.
SAAB 900NG, blauw 1997 benzine, 2,7 ton in km'ters, verkocht
SAAB 900NG, zilver grijs 1998, 220.000km LPI, top! In 2016 verkocht ivm ziekte.
SAAB 900NG, blauw 1997 benzine, 2,7 ton in km'ters, verkocht