Bilstein B8 niet leverbaar; alternatief

1993-2002
gbb
Donateur
Donateur

Bilstein B8 niet leverbaar; alternatief

Bericht door gbb » wo 05 feb, 2025 20:20

Er is al veel over geschreven maar ik kom er niet helemaal uit:

Voor de 900NG zoek ik nieuwe schokdempers.

De Saab is direct na aflevering in 1995 bij Hirsch in Zwitserland voorzien van een sportonderstel (dempers en veren) met 4 cm verlaging.
De veren zijn inmiddels vervangen door 35mm Eibach verlagingsveren maar de dempers zijn nog origineel.

Bij mijn weten kom je dan uit bij Bilstein B8 (https://workshop.bilstein.com/en/shock- ... -b4-b6-b8/)
Deze lijken echter niet meer leverbaar na research bij de bekende (Saab) adressen. Als alternatief draagt de één Bilstein B6 aan,
een ander zegt dat dit niet gaat werken met een dergelijke verlaging.

Heeft iemand ervaring met de B6 icm verlaging of wellicht nog een ander alternatief?

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Bilstein B8 niet leverbaar; alternatief

Bericht door busy » wo 05 feb, 2025 21:19

Bilstein B8 is gewoon te krijgen bij Autodoc.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 05 feb, 2025 21:43

Het is heel simpel: B4 en B6 zijn voor de vervanging van je normale schokbrekers met de standaard veren waar B6 wat stugger is en iets meer kan hebben bijvoorbeeld als je je auto vaak vol laadt. B8 is specifiek ontworpen voor verlaging. De B8 is de enige die je gebruikt in combinatie met verlagingsveren.

Nu zijn er genoeg die zeggen dat je met standaard schokbrekers ook wel kan verlagen, of dat B6 er ook geschikt voor is. Het antwoord is nee, dat zijn ze niet. Dat heeft alles te maken met het doorslaan en de lengte van de cilinder van de schokbreker welke voor de B4, B6 en de B8 verschillend is.

B8 met Eibach vering, of een ander merk verlagingsveren, is de weg die je wilt bewandelen.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 05 feb, 2025 23:05

busy schreef:
wo 05 feb, 2025 21:19
Bilstein B8 is gewoon te krijgen bij Autodoc.
Heb je een link?

Is namelijk niet zo. Er is B4 en B6 te koop voor de 900NG. Kijk ook maar in de catalogus van Bilstein zelf…

Ik heb net een set Bilstein gekocht voor de mijne. Ik heb even getwijfeld over B6, maar uiteindelijk voor de B4 gegaan (wat sowieso al een upgrade is tov origineel). Maar B8 ben ik zeker niet tegengekomen.

Btw Sachs zijn al moeilijk te krijgen voor de voorzijde. En Koni is er alleen voor de 9-3og. En anders is het al gauw RenD huismerk of KYB…

gbb
Donateur
Donateur

Bericht door gbb » do 06 feb, 2025 18:48

Dank voor jullie reacties. Autodoc kan ze inderdaad niet meer leveren.

Duidelijk dat de B6 niet geschikt is. Het lijkt dan nog een uitdaging te worden om geschikte schokdempers te vinden.
Mocht iemand nog een alternatief weten dan houd ik me aanbevolen.

Ik ga verder speuren, laat de uitkomst nog weten.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » do 06 feb, 2025 19:41

Ik zou gaan informeren bij Hirsch. Als ze het spul niet meer verkopen dan willen ze mss de specs uit de doeken doen en kun je het laten namaken. Gaat dan wel in de papieren lopen vrees ik.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 06 feb, 2025 19:56

gbb schreef:
do 06 feb, 2025 18:48
Dank voor jullie reacties. Autodoc kan ze inderdaad niet meer leveren.

Duidelijk dat de B6 niet geschikt is. Het lijkt dan nog een uitdaging te worden om geschikte schokdempers te vinden.
Mocht iemand nog een alternatief weten dan houd ik me aanbevolen.

Ik ga verder speuren, laat de uitkomst nog weten.
Het zal niet makkelijk worden!

Jammer dat je al nieuwe veren hebt aangeschaft. Ik ben bang dat je toch de normale veren moet gebruiken icm de wel beschikbare Bilsteins… je raakt je verlaagde look kwijt maar het zal zeker niet ten koste gaan van het weggedrag en stuurgevoel.

Vaak zie je bij verlaging ook dat de draagarmen niet meer mooi horizontaal staan… dat is niet zoals het hoort. Het wiel moet mee kunnen gaan met het wegdek. Contact verliezen is verlies van grip…

Wat ik wel eens heb gezien is dat ze voor een Astra F gsi een soort van coilover setup hebben gemaakt van de bestaande veerpoten. Dan hebben ze de veerschotel verwijderd en hebben ze er schroefdraad opgesneden en er zo een verstelbare schroefset van gemaakt. Maar hoe en wat weet ik zo niet.
In de catalogus van Bilstein staat geen enkele set die ze beschikbaar hebben voor een GSI.. dus ook dat is een beetje een dood spoor.
Het is gewoon lastig omdat GM voor zo’n ‘cartridge’ systeem heeft gekozen. Dit is gewoon helemaal verdwenen. Peugeot/citroen hebben het ook een tijdje gehad met oa. 106 en de saxo…
Saab heeft met de komst van de 9-5 gewoon weer normale veerpoten gebruikt. Dat is vandaag de dag nog steeds een courant ontwerp.

Als geld helemaal geen rol speelt, dan zou je bij Reiger Suspension in Hengelo (Gld.) misschien custom dempers kunnen laten maken. En dat is wel echt high-end en vooral in de rally wereld zijn ze een begrip! (zelfs fabrieksteams rijden met schokdempers van Reiger).
…Vragen kan altijd :lol:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 06 feb, 2025 20:54

in het boekje bij de B6 staat bij de specs dat verlaging tot 2 cm kan met behoud van de karakteristieken.
Ik weet niet wat jullie bron is. Die veren zakken ook in dus beter is een ander model.

Viggenblue
Geregistreerd lid

Bericht door Viggenblue » do 06 feb, 2025 21:05

Luthart schreef:
do 06 feb, 2025 19:56
Wat ik wel eens heb gezien is dat ze voor een Astra F gsi een soort van coilover setup hebben gemaakt van de bestaande veerpoten. Dan hebben ze de veerschotel verwijderd en hebben ze er schroefdraad opgesneden en er zo een verstelbare schroefset van gemaakt. Maar hoe en wat weet ik zo niet.
Ik heb vorig jaar een het bedrijf Intrax gecontacteerd omdat ik voor mijn 9-3og nieuwe ophanging wilde hebben. Er staan geen prijzen op hun site, maar kreeg toen een niet super hoog bedrag te horen. Ik kan het mij niet meer goed herinneren maar was wel meer dan 2000 euro. Ik werd erg netjes geholpen aan de telefoon. Ik ben toen uiteindelijk voor b8 gegaan aangezien ik dat niet had liggen en de auto dat toen en nu nog niet waard is. Je hebt dan wel een schroefset die speciaal voor jou gemaakt is. Dan is naar standaard hoogte wel een heel stuk goedkoper. Het is een optie.

Dit hebben ze voor de 9-3og dus ze zullen vast ook een 900ng versie kunnen maken.
https://www.intraxracing.nl/product/saab9-31k2-race/

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 06 feb, 2025 21:44

Ik vraag me af hoe ver een veer inzakt…

Dat zijn echt geen centimeters. Kan me niet voorstellen. Materiaal verouderd. Staal wordt dan minder ductiel maar de treksterkte neemt wat toe. Dit hoeft geen probleem te zijn.
Staal vervormt pas als het over de rekgrens heen komt door belasting. Het staal is dan blijvend vervormt. Zolang het onder die grens blijft zal het niet blijvend vervormen.
Verenstaal is een bepaalde legering en heeft daarnaast ook een bepaalde warmtebehandeling gekregen zodat het de gewenste eigenschappen krijgt. Gevolg hiervan dat het staal sterker wordt maar de rekgrens komt dichter bij de treksterkte te liggen.
Dus als een veer een grote klap moet verwerken dan is de kans aanwezig dat de veer breekt! Dus niet eerst vervormd en dus inzakt…
Wat zo kan zijn is dat een nieuwe veer zich nog moet ‘zetten’ en dus na dat het gewicht van de auto er voor het eerst op komt te staan. Die lengte verandering is dan misschien wat jullie bedoelen met dat een veer is ingezakt, maar eerlijk gezegd ga ik er niet in mee dat een veer in de loop van de tijd inzakt. Want dan moeten veel auto’s al met de bodemplaat over de grond schuren…

Overigens een veer wordt wel op vermoeiing belast. Als de veer goed is ontworpen en gemaakt zal de spanning in het materiaal niet boven de vermoeiingssterke van het materiaal mogen komen. De vermoeiingsterkte is doorgaas ns de helft van de rekgrens… dus blijven de spanningen daaronder dan zal het niet bezwijken.
Als een veer is ingezakt kan het niet anders dat er scheuren in het materiaal zitten. Voor de grap zou je een oude veer eens moeten onderwerpen aan een magnetisch onderzoek (is een beproefde methode om scheuren in staal zichtbaar te maken).
Wat daarnaast ook een mogelijkheid kan zijn is als de veer erg is aangetast door corrosie… dan is de veer zwakker geworden door materiaalverlies. Vuistregel is dat 1cm roest gelijk staat aan 1mm materiaalafname…
Dus een veer is goed of kapot.

Als iemand een andere theorie hierover heeft dan sta ik daar open voor :lol:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 07 feb, 2025 0:30

Interessante info. Weer wat geleerd.

@TS: Is het een idee om BIlstein zelf een mail te sturen of te bellen of ze ook op bestelling one-off's maken. Moet voor de fabrikant een redelijke routineklus zijn, op zich. De data om ze te produceren zal nog beschikbaar zijn, maar ze maken logischerwijs geen voorraden meer aan omdat ze te weinig besteld worden.

Een andere optie zou zijn om Monroe te vragen of ze een equivalent van de Bilstein B8 in hun assortiment voeren.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » vr 07 feb, 2025 0:40

Zou dan eens bij Koni mijn licht opsteken.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 07 feb, 2025 0:41

:bluethumb: Inderdaad, die was ik even vergeten.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 07 feb, 2025 7:19

Monroe is nou niet waar ik heel enthousiast van wordt…

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » vr 07 feb, 2025 9:00

Dat hoeft ook niet.

Plaats reactie