9-3 cabrio vreet koplampen
-
Gerjo63
- Geregistreerd lid
9-3 cabrio vreet koplampen
Onze 9-3 cabrio uit 2000 heeft vaak last van kapotte lampen voor de koplampen (H4).
Of ik nou dure koop of goedkope, het maakt niks uit. Om de paar maanden moet ik er één vervangen. Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van is?
En wat er eventueel aan te doen is?
Of ik nou dure koop of goedkope, het maakt niks uit. Om de paar maanden moet ik er één vervangen. Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van is?
En wat er eventueel aan te doen is?
-
9000-95
- Donateur

Re: 9-3 cabrio vreet koplampen
Waar koop je je lampjes? Er is veel troep en namaak op de markt helaas.
En ik zou de laadspanning eens meten. Een paar tienden van een volt teveel scheelt gigantisch op de levensduur, dat gaat met iets van een vijftiende macht omlaag met stijgende spanning.
En ik zou de laadspanning eens meten. Een paar tienden van een volt teveel scheelt gigantisch op de levensduur, dat gaat met iets van een vijftiende macht omlaag met stijgende spanning.
-
Harrie1971
- Donateur

De boordspanning (na de spanningsregelaar) mag niet te hoog zijn. Als die te hoog is (kapotte spanningsregelaar) neemt de levensduur drastisch af.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Probeer ze eens een keer beide tegelijk te vervangen. Kan het zijn dat de koplampen met elkaar doorverbonden zijn? Vaak te zien aan een extra draad die voor bij de grille loopt, is de budget oplossing voor een defect oranje relais.
-
Gerjo63
- Geregistreerd lid
Dus als ik het goed begrijp is het advies vervangen van de spanningsregelaar. Gelijktijdig vervangen van beide lampen heb ik al gedaan. Toen een paar dure van Philips gemonteerd. Na 2 maanden de eerste stuk. Verder gebruik ik vaak de H4 van Gründig. Te koop bij Action. Zelfde resultaat.
-
LarsJanse
- Donateur

Volgens mij is het advies om de spanningsreglaar te controleren, niet om hem lukraak te vervangen.
Probeer eens met draaiende motor het voltage te meten op zowel de accuklemmen als op de aansluitingen van de koplampen voor zover dat lukt.
Probeer eens met draaiende motor het voltage te meten op zowel de accuklemmen als op de aansluitingen van de koplampen voor zover dat lukt.
-
Gerjo63
- Geregistreerd lid
Bedankt voor alle reacties. Ik ga de spanningsregelaar checken. Wordt vervolgd.
-
ReinO
- Donateur (2x)

met die goedkope namaakdingen doe ik ook tijden trouwens..... .
-
Gerjo63
- Geregistreerd lid
Net de spanning gemeten met draaiende motor. Een strakke 13.8. Dat lijkt me prima toch?
Het raadsel is nog niet opgelost
Het raadsel is nog niet opgelost
-
9000-95
- Donateur

13,8V is erg laag, te laag eigenlijk. Of de accu was niet vol tijdens de meting, of je had veel verbruikers aan staan, of je regelaar is inderdaad niet helemaal ok meer.
Meet nog eens, maar dan na een wat langer ritje zodat de accu zeker vol is. Zoveel mogelijk grote verbruikers uitschakelen, dimlicht, airco, achterruitverwarming, aanjager allemaal uit. Dan nog eens meten terwijl je de motor optoert naar ongeveer 3000rpm. Zorg dat de koelfan niet draait tijdens de meting.
Meet nog eens, maar dan na een wat langer ritje zodat de accu zeker vol is. Zoveel mogelijk grote verbruikers uitschakelen, dimlicht, airco, achterruitverwarming, aanjager allemaal uit. Dan nog eens meten terwijl je de motor optoert naar ongeveer 3000rpm. Zorg dat de koelfan niet draait tijdens de meting.
-
Harrie1971
- Donateur

Als de boordspanning 13,8 V is dan is hij te hoog.
Als de laadspanning 13,8 V is dan is hij aan de lage kant.
Als de boordspanning bij gasgeven nog hoger wordt is het tijd voor een nieuwe spanningsregelaar.
Als de boordspanning bij gasgeven nog hoger wordt is het tijd voor een nieuwe spanningsregelaar.
-
Gerjo63
- Geregistreerd lid
Mijn gebrekkige technische kennis is onvoldoende om het verschil te weten tussen boordspanning en laadspanning. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is en hoe ik dit kan meten?Harrie1971 schreef: ↑wo 30 apr, 2025 8:28Als de boordspanning 13,8 V is dan is hij te hoog.
-
vel0city
- Donateur (2x)

In de praktijk hetzelfde. Immers staat je dynamo parallel over al je verbruikers heen, dus de spanning die de dynamo afgeeft met lopende motor is ook de spanning die over je verbruikers staat.
Echter is in dit geval boordspanning de spanning ZONDER draaiende motor. Een accu die niet wordt bijgeladen mag iets van 12,5V zijn, niet bijna 14V. Tijdens het opladen moet de dynamo een stabiele spanning van ~ 14V kunnen leveren om de accuspanning op peil te houden, dit is je laadspanning. Als je 13,8V meet met draaiende motor is dat aan de lage kant, maar dat is dan met stationair draaien. Laat iemand gas geven en meet nog eens de spanning over de accuklemmen heen met zo veel mogelijk verbruikers uit (lampen, airco, radio, koelvin op de radiator uit). De spanning die de dynamo afgeeft moet over het gehele toerenbereik van de motor gelijk zijn. Is dat niet het geval dan is zoals al eerder aangegeven je spanningsregelaar overleden en krijg je met hogere toerentallen ook hogere spanningen, wat weer elektronica om zeep helpt. Regelaars zijn los te vervangen en ze kosten de kop niet, het is alleen een beetje moeilijk om bij te komen (zelfs de WIS schrijft voor dat je beter de hele dynamo uit kan bouwen voor je de regelaar wisselt).
Ook een goede test is in het donker met stationair draaiende motor, verlichting aan, knipperlichten aan beide kanten aan en dan een deur open doen. Als je binnenverlichting dan iets dimt telkens als de knipperlichten aan gaan dan weet je eigenlijk al genoeg en kan je een spanningsregelaar gaan regelen
Echter is in dit geval boordspanning de spanning ZONDER draaiende motor. Een accu die niet wordt bijgeladen mag iets van 12,5V zijn, niet bijna 14V. Tijdens het opladen moet de dynamo een stabiele spanning van ~ 14V kunnen leveren om de accuspanning op peil te houden, dit is je laadspanning. Als je 13,8V meet met draaiende motor is dat aan de lage kant, maar dat is dan met stationair draaien. Laat iemand gas geven en meet nog eens de spanning over de accuklemmen heen met zo veel mogelijk verbruikers uit (lampen, airco, radio, koelvin op de radiator uit). De spanning die de dynamo afgeeft moet over het gehele toerenbereik van de motor gelijk zijn. Is dat niet het geval dan is zoals al eerder aangegeven je spanningsregelaar overleden en krijg je met hogere toerentallen ook hogere spanningen, wat weer elektronica om zeep helpt. Regelaars zijn los te vervangen en ze kosten de kop niet, het is alleen een beetje moeilijk om bij te komen (zelfs de WIS schrijft voor dat je beter de hele dynamo uit kan bouwen voor je de regelaar wisselt).
Ook een goede test is in het donker met stationair draaiende motor, verlichting aan, knipperlichten aan beide kanten aan en dan een deur open doen. Als je binnenverlichting dan iets dimt telkens als de knipperlichten aan gaan dan weet je eigenlijk al genoeg en kan je een spanningsregelaar gaan regelen