Opgelost: P1133 motor loopt onregelmatig bij lage toeren en houdt in
-
marel
- Donateur (2x)

Opgelost: P1133 motor loopt onregelmatig bij lage toeren en houdt in
Ja, vage titel.
Het gaat om mijn 9-3 2001 benzine handgeschakeld met DION HPT upgrade
Na het starten, wat goed gaat, begint de motor te reutelen en onregelmatig te lopen. Bij rijden lijkt de motor in noodloop te staan. Turbo komt niet bij.
Geen foutcodes op OBD. Geen missfires en andere ellende.
Compressie in alle cilinders 12-12,5.
Als ik de turboslang na de intercooler loshaal is het helemaal puinzooi. Turbometer in het rood en motor slaat uiteindelijk af.
Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken?
EDIT: P1133 (zie mijn laatste bericht)
EDIT: 21 mei probleem opgelost
Het gaat om mijn 9-3 2001 benzine handgeschakeld met DION HPT upgrade
Na het starten, wat goed gaat, begint de motor te reutelen en onregelmatig te lopen. Bij rijden lijkt de motor in noodloop te staan. Turbo komt niet bij.
Geen foutcodes op OBD. Geen missfires en andere ellende.
Compressie in alle cilinders 12-12,5.
Als ik de turboslang na de intercooler loshaal is het helemaal puinzooi. Turbometer in het rood en motor slaat uiteindelijk af.
Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken?
EDIT: P1133 (zie mijn laatste bericht)
EDIT: 21 mei probleem opgelost
-
busy
- Donateur (4x)

Re: motor loopt onregelmatig bij lage toeren en houdt in
Stap 1 Check op lekkage van Intercooler en vacuumslangen. Wellicht luchtlek. Je tuning heeft er niets mee te maken.
-
marel
- Donateur (2x)

Dacht ik ook al aan, gekeken en na de intercooler is er zeker geen lekkage.
Een rooktest zou mooi zijn, heb ik niet in de kast liggen...
Morgen het deel na de turbo maar een checken. Moet de intercooler los om te testen (onder druk zetten)?
Vacuüm lijkt OK
Een rooktest zou mooi zijn, heb ik niet in de kast liggen...
Morgen het deel na de turbo maar een checken. Moet de intercooler los om te testen (onder druk zetten)?
Vacuüm lijkt OK
-
Haverme
- Geregistreerd lid
Wellicht staat je gasklephuis in de mechanische "noodloop" deze kan je handmatig resetten. Zie YT :
-
marel
- Donateur (2x)

De gasklep staat niet in noodloop.
Er zit een klein gaatje in de intercooler. Getest onder druk en er sist wat lucht uit. Het is iet veel. Kan dit hët probleem zijn?
Dus morgen ga ik de turbo-uit-slang verbinden met de ingang van de 'cobra'. Voor testen maakt de intercooler niets uit.
Als dat het niet is, dan op naar de volgende mogelijke oorzaak.
Er zit een klein gaatje in de intercooler. Getest onder druk en er sist wat lucht uit. Het is iet veel. Kan dit hët probleem zijn?
Dus morgen ga ik de turbo-uit-slang verbinden met de ingang van de 'cobra'. Voor testen maakt de intercooler niets uit.
Als dat het niet is, dan op naar de volgende mogelijke oorzaak.
-
marel
- Donateur (2x)

Re: P1133 motor loopt onregelmatig bij lage toeren en houdt in
De intercooler is idd lek en met een slang (zie foto) 'kortgesloten'. Die lekt niet
De motor start goed en na een minuutje begint deze onregelmatig stationair te lopen. Oranje motorlampje komt op en bij uitlezen foutcode P1133 : O2S Circuit. Low Voltage. Sensor 1.
Kan dat de oorzaak zijn? En wat doe je aan deze foutcode (behalve wissen)?
thnx alvast

De motor start goed en na een minuutje begint deze onregelmatig stationair te lopen. Oranje motorlampje komt op en bij uitlezen foutcode P1133 : O2S Circuit. Low Voltage. Sensor 1.
Kan dat de oorzaak zijn? En wat doe je aan deze foutcode (behalve wissen)?
thnx alvast

-
vel0city
- Donateur (2x)

O2 sensor=Lambdasonde, de 1e. Zit op de downpipe/katalysator net voordat de downpipe naar beneden gaat. Als die stuk is weet de ECU niet hoe goed de verbranding is en kan hij dus ook niet de hoeveelheid brandstof per ontbranding regelen.
-
9000-95
- Donateur

Hoeft niet te betekenen dat de sensor zelf stuk is. Laag signaal kan ook duiden op arm mengsel, dus valse lucht of brandstof tekort.
-
busy
- Donateur (4x)

Check op lekkages. Denk het niet. Deze foutcode wijst toch echt op de sensor. Recent nog bij een van mijn 9-3 OG’s gehad met deze foutcode. Vervangen en het was over. Wel een Bosch monteren
-
ReinO
- Donateur (2x)

Of die ic nu meer of minder druk geeft doet er alleen voor de turbodruk iets toe,
volg eerst die 9000 95 (kun je geen leukere naam vinden trouwens?) tip om het uit
te sluiten. Ff rondsprayen met remmenreiniger wil wel eens een vacuumlek opsporen
maar goed daar lijkt dit -vind ik- niet op.
volg eerst die 9000 95 (kun je geen leukere naam vinden trouwens?) tip om het uit
te sluiten. Ff rondsprayen met remmenreiniger wil wel eens een vacuumlek opsporen
maar goed daar lijkt dit -vind ik- niet op.
-
evo
- Donateur (2x)

Ga NIET met remreiniger in het rond spuiten bij je motor. Remreiniger is brandbaar en zelfs explosief.
Dan kun je beter een plantenspuit pakken met water en wellicht er wat afwasmiddel bij doen, voor de plekken met overdruk (zoals je IC).
Al je dan over een plek spuit waar valse lucht wordt aangezogen zal je motor iets in toeren zakken. Bij plekken met overdruk... naja, je snapt em.
Dan kun je beter een plantenspuit pakken met water en wellicht er wat afwasmiddel bij doen, voor de plekken met overdruk (zoals je IC).
Al je dan over een plek spuit waar valse lucht wordt aangezogen zal je motor iets in toeren zakken. Bij plekken met overdruk... naja, je snapt em.
-
marel
- Donateur (2x)

De foutcode heb ik gewist en kwam niet terug tijdens 10 min looptest.
Wat ik niet begrijp is dat als ik de vacuüm-/onderdrukslang uit het gasklephuis haal, de motor wél goed stationair loopt.
Dat lijkt op te weinig lucht.
Wat ik niet begrijp is dat als ik de vacuüm-/onderdrukslang uit het gasklephuis haal, de motor wél goed stationair loopt.
Dat lijkt op te weinig lucht.
-
9323
- Donateur (2x)

Luchtmassameter kapot? Als die verkeerde waardes doorgeeft klopt t mengsel niet.
-
marel
- Donateur (2x)

En hoe controleer ik dat?
-
9323
- Donateur (2x)

Kijken hoe ie loopt als je stekker eruit trekt