Wiel scheef in de wielkast

1993-2002
Plaats reactie
Sverre
Geregistreerd lid

Wiel scheef in de wielkast

Bericht door Sverre » ma 21 jul, 2025 22:36

Het viel me laatst op dat toen ik geparkeerd stond met met wielen gestuurd dat mijn rexhtervoorwiel zo goed als, al wel niet helemaal tegen de wielkast aanzit.

Toen mij dit opviel bedacht ik mij ook dat als ik volledige stuur lock heb met langzaam rijden er ook een raar, hard achtig geluid rechts voor vandaan komt. Waarschijnlijk dus het wiel wat tegen de wielkast aan schuurt.

Ik heb foto's bijgevoegd waar je kan zien dat het wiel verder naar achter zit in de wielkast. Als het stuur rechtstaat heb je link 1.5-2 vingers ruimte en rechts van het wiel 3-4 vingers ruimte tot aan het einde van de wielkast.

Weet iemand wat dit kan veroorzaken en of het een makkelijke fix is, of dat ik even langs de garage moet.

Note: dit is me alleen op gevallen met de huidige velgen die er op zitten. (Alu36) hiervoor zaten er Alu26 op maar die heb ik 2 dagen na aankoop eraf gehaald, ik durf niet te zeggen of hier hetzelfde speelde.

Links voor zit wel mooi in het midden met aan beide kanten ongeveer evenveel ruimte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Wiel scheef in de wielkast

Bericht door busy » ma 21 jul, 2025 23:19

Check of er een veer gebroken is. Haal je wiel er even af. Dan kun je ook voelen of je veerpoot heen en weer kunt bewegen. Toplagers ook checken.

In ieder geval niet zo mee verder rijden lijkt mij.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » di 22 jul, 2025 8:12

Als dat zo staat is er iets scheef, krom of los. Spoort de auto verder wel goed?
Beste lijkt me om even langs een garage te gaan, op de brug zullen ze wel kunnen zien wat er loos is.

Sverre
Geregistreerd lid

Bericht door Sverre » di 22 jul, 2025 8:25

Het trekt een heel klein beetje naar rechts, maar lang niet heftig genoeg dat het erg opvallend is. Daarnaast trilt hij wat meer bij de 100-110kmpu daar voor en daarna nemen de trillingen weer af, wat dat precies veroorzaakt ook geen idee... Maar kan er wel mee te maken hebben.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 22 jul, 2025 9:31

Ik zou je aanraden om hier zelfs niet meer mee naar de garage te rijden... en hen even te laten komen en kijken wat er aan de hand is.

Sverre
Geregistreerd lid

Bericht door Sverre » di 22 jul, 2025 9:55

Ik bedenk me net dat bij de APK van ~2 maanden gelden het aandachtspunt 'Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm' ik verwacht dit hier misschien iets mee te maken heeft.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 22 jul, 2025 10:07

Heb je een pechhulp abonnement? Ik zou hier niet meer mee rijden en ze laten langskomen.

Sowieso voor iedere Saab eigenaar een prima idee zo'n pechhulp abo met die ouwe bakkies van ons.

Sverre
Geregistreerd lid

Bericht door Sverre » di 22 jul, 2025 11:14

Ik heb een abonnement bij de ANWB, zou ik hun hiervoor kunnen laten komen?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » di 22 jul, 2025 11:18

Ja, lijkt me wel!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 22 jul, 2025 14:09

ik vind het wel een zeldzaam geval: nog niet eerder zo erg gezien tenminste. En wat al gezegd werd: niet mee rijden :)
maar dat had ts zelf ook wel begrepen toch?

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 22 jul, 2025 16:23

Als je woonplaats service hebt. Let op ze brengen je auto niet naar je gewenste SAAB garage maar naar de dichtstbijzijnde garage. Als dat samenvalt is het geen probleem

Sverre
Geregistreerd lid

Bericht door Sverre » di 22 jul, 2025 20:26

Ik ben voorzichtig aan naar de garage gereden (paar honderd meter van huis vandaan) maar na snelle inspectie (niet op brug) kon hij nog niks geks zien, wel zij hij dat ik zo idd niet verder kon rijden, maar die conclusie hadden we hier ook al getrokken...

Zal vanavond het wiel eraf halen, kijken of er dan wat valt te zien.

Plaats reactie