Motorolie peil te hoog

1993-2002
Plaats reactie
chatsmit
Geregistreerd lid

Motorolie peil te hoog

Bericht door chatsmit » ma 28 jul, 2025 14:13

Hoi, mijn oliepijl is te hoog, terwijl het altijd ergens tussen min en max stond. Iemand bekend met dit probleem? Gewoon simpelweg wat olie eruit laten halen het beste?
Olie stinkt niet naar benzine en zie ook geen witte drap.
Ik vind het raar dat het ineens zo hoog staat.

Afbeelding

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Motorolie pijl te hoog

Bericht door 9323 » ma 28 jul, 2025 14:15

Hoe heb je gepeild? Motor moet paar minuten niet gedraaid hebben, zodat olie weer naar beneden kan zakken.

chatsmit
Geregistreerd lid

Re: Motorolie peil te hoog

Bericht door chatsmit » ma 28 jul, 2025 14:30

Inderdaad vergeten erbij te vermelden, goed gepeild, auto stond 1.5 dag stil vooraf. En de foto is genomen nadat ik de peilstok schoongemaakt had, en even teruggeplaatst had.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Re: Motorolie pijl te hoog

Bericht door LarsJanse » ma 28 jul, 2025 14:37

Hoe hoog is te hoog? Oftewel hoe ver boven max peil je het olieniveau. Zie het niet helemaal duidelijk op de foto.
Wat je peilt kan wat variëren obv temperatuur zowel ten tijde van vullen en tijdens controle-peilen.
Misschien staat de auto niet helemaal recht?
Heeft de auto regelmatig gereden of niet sinds de laatste keer peilen
Wanneer is de laatste olie-wissel uitgevoerd?

Olie eruit halen lijkt me geen goed plan als je zeker weet dat het peil eerst wel goed was. Als het peil nu echt hoger is, is er iets bij gekomen wat geen smeerolie is.

chatsmit
Geregistreerd lid

Bericht door chatsmit » ma 28 jul, 2025 14:59

Wat betere fotos gemaakt net.
Foto vooraf schoongemaakte peilstok:
Afbeelding

Foto na peilen:
Afbeelding

Zit dus olie nog op begin ijzeren dunnen stuk.
Onlangs op vakantie nog a 1600km mee gereden.
En op andere plek gepeild ook, zelfde, staat recht.
Ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe oud de olie is, niet heel oud, denk iets meer dan half jaar geleden.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 28 jul, 2025 18:22

Lijkt me niet iets om je zorgen over te maken. Peil is niet veel te hoog. Als er koelvloeistof bij zou zitten zou je dat wel zien. En als de auto dusdanig rijk zou lopen dat er onverbrande benzine in t carter zou komen, dan had je dat wel gemerkt.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » ma 28 jul, 2025 18:57

Wanneer had je voor t laatst olie gepeild waarvan je zeker weet dat hij toen niet te hoog was? Soms wordt tijden een oliewisselbeurt wat ruim (lees te veel) olie gevuld waardoor je een hoog peil meet. Maar als dat al een half jaar gelden is gaat die niet op.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 28 jul, 2025 22:09

Koelvloeistof in de olie lijkt me onwaarschijnlijk. Dan heb je ook slush…

Daarnaast heeft een T5 een lucht koeler voor olie ipv een watergekoelde oliekoeler. Bij VAG willen die dingen nog wel eens inwendig lek zijn…

Brandstof in olie zou kunnen maar dan kan dat enkel door een injector die open blijft staan oid. Ik zou verder niet weten hoe bij een T5 nog meer brandstof in de olie zou kunnen komen.
Bij een moderne direct ingespoten motor zou de HD pomp kunnen lekken. Deze wordt vaak aangedreven door de nokkenas. Maar dat is ook niet aan de orde bij een T5.

Hetzelfde geldt overigens ook voor een T7

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 28 jul, 2025 22:13

Er kan 4,5liter olie in het blok maar bij een wissel is 4 liter genoeg. Er blijft olie in de koeler en leidingen staan.

Als je de motor afvult met 4,5liter dan heb je teveel. Zoiets zou ik me nog wel voor kunnen stellen.

Plaats reactie