Zonneschuifdak met eigen leven.

1993-2002
Haddock
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Friesland

Zonneschuifdak met eigen leven.

Bericht door Haddock » wo 04 mar, 2026 17:51

Mijn 9-3 heeft gelukkig een schuifdak. Nu sluit ie als ik de auto afzet. Omdat ik laatst wilde dat ie open bleef drukte ik op de knop tijdens het sluiten. Hij bleef keurig open.
Maar nu is ie helegaar van slag als ik de motor uitzet. Gaat bijna dicht, dan weer open en blijft bij bijna open gezellig heen en weer gaan. Als ik de auto weer op contact zet kan ik ‘m keurig sluiten.
Zelfs de elektrische antenne vertoont nu kuren.

Ik heb meen ik eens gelezen dat het dak ‘n geheugen heeft, in het instructieboekje kan ik hier niets over vinden?
Iemand ‘n ldee? Of zal ik gewoon maar de pluspool even losnemen?
Ik zou graag willen dat het dak niet automatisch sluit maar weet niet of dat kan, wellicht in e-tech?

Groets, Bertus.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Zonneschuifdak met eigen leven.

Bericht door Style&Co » wo 04 mar, 2026 18:41

dan heb je waarschijnlijk niet het standaard schuifdak van Saab maar de luxere aftermarket versie (mét felsrand en zonder rubber dus geen roestrisico) die oa ASM aanbood. Echte liefhebbers verkozen die boven die van Saab (al was het duurder). Je moet goed kijken wil je het verschil zien.

Het is een webasto schuifdak die 'slimmer' was dan het dakje van Saab (oa zelfsluiting). Een koude reset (accu een nacht los) zou ook mijn eerste suggestie zijn. Anders moet je het zoeken in de bedieningsunit. Ik weet niet hoe daar de onderdelenvoorziening nog van is al kan ik me voorstellen dat ze in diverse merken gemonteerd zijn dus dat ze toch in redelijk grote getale verkocht zijn. Voor alleen Saabs zullen die aantallen niet groot zijn geweest
live your dreams

Haddock
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Zonneschuifdak met eigen leven.

Bericht door Haddock » wo 04 mar, 2026 18:46

Cheers Style!

Dat kan zeker kloppen, ik heb de bediening boven bij de binnenspiegel terwijl het boekje rept over de middenconsole.