Mijn Saab 900ng Coupe

1993-2002
Plaats reactie
Saapie340
Geregistreerd lid

Mijn Saab 900ng Coupe

Bericht door Saapie340 » za 11 jul, 2026 23:17

Nadat ik vorige maand toch wel enigzins de mist in ging met mijn eerste Saab aankoop, heb ik op aanraden van meerdere forumleden contact opgenomen met Orphyum. Orphy had mogelijk wel een leuke wagen binnen mijn budget: een zilvergrijze 900ng S Coupe uit '98, B204i motor, in Talladega uitvoering. Auto was afkomstig van de 2e eigenaar, met onderhoudshistorie en 260k op de teller. En met lekker koude airco. Wel ruim 2 jaar stilgestaan, maar Orphy zou hem een klein beurtje geven en met nieuwe APK aanbieden.

Na wat contact op en neer, besloten de reis naar Slochteren te maken. Orphy was zo vriendelijk om mij op te halen van het station en liet me vervolgens uitgebreid zijn bedrijf zien. Proefritje gemaakt met de 900 en het viel me gelijk op hoe lekker de auto reed vergeleken met de 9-3og van een paar weken daarvoor. Prima wegligging en stuurgedrag, zeker voor zo'n ouwe auto. Motor die lekker loopt. En een heel net interieur, zeker voor de leeftijd. Auto nog uitgebreid bekeken op de brug. Ook dat zag er al met al best oke uit (voor zover ik dat kan beoordelen), al zit er in de toekomst ook wel wat werk aan. Maar dat mag ook best.

Afijn, snel een nette prijs overeengekomen en vervolgens mocht ik met mijn mooie Saab gelijk ruim 200km sturen om thuis te komen :O:

Inmiddels alweer bijna een maand en meer dan 2000km verder nogsteeds erg blij met mijn Coupé :mrgreen:
Zoveel leuker om hierin te rijden dan in een 'moderne' auto. Geen afleiding van schermpjes en alarmpjes. Geen ruk aan je stuur van dat levensgevaarlijke lane assist. Gewoon lekker comfortabel rijden zonder onzin.

En daar is ie dan:
Afbeelding

Afbeelding

De kenner zal misschien gelijk zien: dat zijn geen Talladega velgen!
En dat klopt. Ik vond de Viking velgen mooier staan onder de 900, en Orphy was zo vriendelijk om een set die hij had liggen, eronder te zetten. Wel met wat oudere banden, dus de week erop gelijk langs geweest bij de lokale bandenboer. Bijna 450e verder: nieuwe Maxxis en de boel gelijk uitgebalanceerd. Wellicht in de toekomst nog eens langs bij Stigters in Vianen om uit te lijnen.
Afbeelding

Interieur fan was soms wat lawaaierig, dus die en het interieurfilter ook gelijk maar vervangen.
Afbeelding
Was nog wel een karweitje om die fan precies in de goede positie te brengen zodat ie nergens aanloopt.
Afbeelding

Ook het spiegelstelknopje onder handen genomen.
Afbeelding
Spiegels werken weer als een zonnetje.

Het audiosysteem had wat werk nodig. Alle originele speakers zaten er nog in.
Afbeelding
Speakers achter vervangen met een setje Pioneer TS-A6971F speakers. En de speakers voor vervangen met een setje Hertz DCX87.3 speakers.
De speaker rechtsachter werkt helaas nog niet, maar heb nog niet de tijd genomen om te bekijken of het een connector probleem is, of dat er een kabelbreuk moet worden opgespoord.

En de Philips radio/cd-speler die erin zat, vervangen met een Blaupunkt Skagen 400 radio.
Afbeelding

De SID mist wel een paar pixels, maar dat komt nog wel een keer.
Het verbruik op de snelweg bij stabiel 100km/u valt me trouwens erg mee. In de stad valt het iets minder mee, maar daar moet je ook helemaal niet willen auto rijden.

Verder nog twee nieuwe sleutels bij laten maken, het luchtfilter vervangen met een Maptun inlegfilter, en lampje van de lichtschakelaar vervangen (met een 2.3w exemplaar, werkt perfect). Maar ondanks dat alles, is er nog veel meer dat ik -op termijn- wil aanpakken! Sommige zaken had ik eigenlijk al veel sneller willen doen (zoals een nieuw brandstof filter, en nieuwe vloeistoffen) gezien de auto toch lang heeft stilgestaan. Helaas nog niet aan toegekomen. Hoop later deze maand even bij mijn kennis/sleutelaar langs te gaan om wat zaken aan te pakken. Ik wil dit topic gebruiken om een beetje bij te houden wat er allemaal nog moet gebeuren en al is gedaan. En wie weet hebben andere geïnteresseerden er ook wat aan.

In elk geval heel veel dank aan iedereen die door de jaren heen op dit forum heeft gepost. Tot een paar weken geleden wist ik vrijwel niks van auto's, en inmiddels kan ik dankzij dit forum de kleine klusjes met vertrouwen oppakken 8)

Saapie340
Geregistreerd lid

Mijn Saab 900ng Coupe - Onderhoudslog

Bericht door Saapie340 » za 11 jul, 2026 23:17

Hier ff het onderhoudslogboek. Zal dit af en toe aanpassen wanneer zaken zijn aangepakt, danwel kaduuk gaan :)
Sommige zaken staan voor deze maand nog op de planning, andere zijn nog toekomst muziek.

Te Doen
  • Uitlijnen
  • Roest Rechtsachter aanpakken (wielkast, dorpel, schokdemper)
  • Wellicht rubbers vervangen (hier en daar met PU?)
  • Handremborstel vervangen met lederenhoes
  • Vloermatten vervangen
  • Koplampwissermotoren uitbouwen en reviseren
  • Speaker storing rechtsachter verhelpen
  • Interieur stoomreinigen
  • Vering+Schokdempers op termijn vervangen (Kayaba of misschien Bilstein)
  • Antenne (motor) schoonmaken - volgens mij schuift ie niet volledig uit
  • RVS Uitlaat eronder
Gedaan
  • Brandstof filter vervangen
  • Remvloeistof vervangen
  • Koelvloeistof vervangen
  • Thermostaat vervangen
  • Temp sensor vervangen
  • Versnellingsbak olie vervangen
  • Stabilisatorstang achter vervangen
  • Decorlijst/reflector vervangen met zilvergrijs gespoten decorlijst
  • DAB+/FM splitter plaatsen
  • Bougies vervangen
  • Interieurfilter vervangen
  • Interieur Fan vervangen
  • Spiegelschakelaar gereviseerd
  • Lichtknop lampje vervangen
  • Ruitenwisserblad achter vervangen
  • Sproeier achter schoongemaakt
  • Luchtfilter vervangen
  • Banden vervangen
  • Nieuwe sleutels bijgemaakt
  • Speakers vervangen
  • Radio vervangen

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Mijn Saab 900ng Coupe

Bericht door Orphy » za 11 jul, 2026 23:57

Lekker bezig !

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » zo 12 jul, 2026 0:21

Mooi!!

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » zo 12 jul, 2026 7:57

Proficiat! Dat is een leuk en mooi exemplaar zeg. En eens met de velgen, deze zijn mijn favoriet onder de 900.

Motorolie, remvloeistof en brandstoffilter écht met voorrang aanpakken hoor!

Whats'aab
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Whats'aab » zo 12 jul, 2026 9:16

Uitstekende keuze! Hier nog een amerikaanse jongen op youtube die dezelfde auto had en alle klusjes uitgebreid heeft gefilmd:
https://youtu.be/wh_IlHwG-AM?is=QSfisjWVG3zlYjw6

Evers
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Evers » zo 12 jul, 2026 11:46

Gefeliciteerd met je mooie aanwinst!

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » zo 12 jul, 2026 12:44

Prachtige Saab 👌🏻 blijft echt zo mooi die 900NG. Veel plezier!

Ramon Vos
Geregistreerd lid

Bericht door Ramon Vos » zo 12 jul, 2026 15:55

Heel gaaf!
Heb nog wel een vraagje: zelf heb ik sinds anderhalve maand ook mijn eerste auto: een mooie SAAB 9-3 uit 1998. Hierin zaten ook de originele speakers nog en ze zijn zeker aan vervanging toe. Als mede-leek eigenaar van een "oude" SAAB: hoe wist je welke speakers te bestellen voor welk deel van de auto?

Saapie340
Geregistreerd lid

Bericht door Saapie340 » zo 12 jul, 2026 23:55

Dank allemaal! :D
theun schreef:
zo 12 jul, 2026 7:57
Motorolie, remvloeistof en brandstoffilter écht met voorrang aanpakken hoor!
Auto was gelukkig door Orphy voorzien van nieuwe olie en olie filter. Brandstoffilter, remvloeistof, bak olie, kvs+thermostaat komen als het goed is over ruim een week aan de beurt, wanneer ik bij m'n kennis langs kan komen in de werkplaats.

Vannochtend ff de bougies vervangen. Stelde weinig voor eigenlijk :D

Afbeelding
Oude eruit

Afbeelding
Nieuwe erin
Whats'aab schreef:
zo 12 jul, 2026 9:16
Uitstekende keuze! Hier nog een amerikaanse jongen op youtube die dezelfde auto had en alle klusjes uitgebreid heeft gefilmd:
https://youtu.be/wh_IlHwG-AM?is=QSfisjWVG3zlYjw6
Goeie tip! En ook gelijk het goede filmpje, want volgens mij is de kleppendekselpakking bij mij ook wel aan vervanging toe. Volgt later deze zomer.
Ramon Vos schreef:
zo 12 jul, 2026 15:55
Heel gaaf!
Heb nog wel een vraagje: zelf heb ik sinds anderhalve maand ook mijn eerste auto: een mooie SAAB 9-3 uit 1998. Hierin zaten ook de originele speakers nog en ze zijn zeker aan vervanging toe. Als mede-leek eigenaar van een "oude" SAAB: hoe wist je welke speakers te bestellen voor welk deel van de auto?
Leuk dat je een 9-3 uit 98' hebt als eerste auto! (Hoop voor je dat het niet de 9-3 is die ik begin juni heb terug gebracht :lol:)
Wat betreft de speakers: Die zijn voor de 900NG en 9-3OG hetzelfde. Dwz: In het dashboard gaan 2 kleine 3.5inch speakers. Achterin gaan 6x9inch speakers. In de deuren zitten standaard geen speakers; volgens mij was dat een optie icm extra versterker. Hoe dat precies zit durf ik niet te zeggen. Maar als je voor 3.5inch en achter 6x9inch aanhoud moet het goed komen, die kan je er zo in schroeven. Moet je alleen ff wat verzinnen qua connectoren (bijv met kabelschoentjes).

Wat me trouwens wel is opgevallen is dat er bij mijn wagen wat geluid te horen is bij afremmen op de motor. Geluid raden op een forum is een uitdaging dus ik zal jullie de beschrijving besparen. Maar waar moet ik aan denken.. versleten lager in de versnellingsbak? Tis een handbak overigens. Hoop ook nog een beetje dat nieuwe bak olie voor wat verbetering zorgt.

Whats'aab
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Whats'aab » ma 13 jul, 2026 19:31

De deurspeakers (subwoofers) en versterker waren onderdeel van het AS3 systeem. Zijn vaak als hele set op marktplaats te vinden

Saapie340
Geregistreerd lid

Car Roof Service en meer

Bericht door Saapie340 » za 25 jul, 2026 17:35

Vond een schuifdakje toch wel heel tof en na wat heen en weer mailen, uitgekomen bij Car Roof Service Oisterwijk. Voor 750e kon ik er een handbediend Hollandia 300 schuifdak in laten zetten en dat leek me wel wat. Zogezegd, zogedaan :D

Afgelopen week naar Oisterwijk gereden. Had nog wat vragen maar ik werd heel vriendelijk ontvangen. En tot mijn grote verbazing liep ik de garage in waar reeds een zilver grijze Saab coupe stond!! Maar dan wel een 9-3, uit 2000. Daar was een volledig elektrisch bediend schuifdak ingezet, inclusief nieuwe hemel bekleding. Zag er erg netjes uit, en dat gaf mij ook gelijk vertrouwen. Ben erg benieuwd of de 9-3 van een forummer is? Zat een Trollhattan plaatje op de kentekenhouder, Toffe (Aero?) velgen eronden. En als ik de RDW mag geloven, sinds 2008 bij dezelfde eigenaar. Auto zou vanuit het noorden (Friesland?) gekomen zijn.

Afijn, ik mijn auto achter gelaten. Lekker stukje gaan wandelen in de omgeving. En drie uur later was ie klaar:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Werkt perfect en ziet er ook nog eens sportief uit. Voor dit geld zit er geen afwatering op, dus het is wel een kwestie van zelf goed schoon en droog houden.

Dezelfde dag even bij Rademaker langsgeweest om de reflectorplaat te verwisselen met een zilver grijs decoor paneel. Leuk om ff bij de Saab Hobby Club Amersfoort/Rademaker Automotive te zijn geweest. Ook daar werd ik vriendelijk geholpen en het werd een leuk resultaat :D
Afbeelding

Verder de afgelopen week nog ff de airco afgevuld, DAB+ antenne versterker/splitter aangesloten, radio opnieuw aangesloten (2 draadjes gewisseld) en eindelijk bij mijn kennis langsgeweest om de auto op de brug te zetten. Daar vervolgens brandstoffilter, versnellingsbak olie, remvloeistof, koelvloeistof, thermostaat+temp sensor en de stabilisatorstang achter vervangen. Stuurbekrachtigingsolie was te laag en er zit een lek in het stuurhuis(?). Dat heeft nog wel ff aandacht nodig. Net als de koppeling, want die schijnt zijn beste tijd ook gehad te hebben. Verder zal er toch ook eens serieus naar de roest plekken gekeken moeten worden. Problemen zitten rechtsachter: wielkast, dorpel en bij de schokdemper. Komende tijd eens rustig aan kijken wat de beste oplossing is. Wellicht een ritje naar oost Europa om daar een goeie lasser te vinden voor een redelijke prijs. :O:

Heeft iemand enig idee waar en of er nog ergens plaatwerk te krijgen is? Of zijn de enige opties de sloop of het op maat (laten) maken?

Plaats reactie