Hoi allemaal!
Misschien bestaat er al een dergelijk onderwerp, wijs me er dan vooral op, maar here goes:
Ik heb dus eind jan / begin feb dit jaar een heerlijk 9-3'tje gekocht en daar inmiddels al vele leuke kilometers mee gemaakt. Laatst heb ik het 'broertje' van die van mij (een 2 aan het eind van kenteken ipv 0) aangeraden aan een maat en bevalt hem ook heel goed!
Nu zijn er een paar dingen die me opvielen, namelijk ligt zijn verbruik (~7,8L/100KM) aanzienlijk lager dan dat van mij (~8,6L/100KM)! Nu probeer ik zo veel mogelijk cruise control te rijden en geloof ik simpelweg niet meer dat het puur door mijn sportieve rijstijl komt, zelfs ook omdat die maat van mij ook nog airco heeft. Beide auto's zijn 9-3 uit '98 en bijna identiek qua features etc.
Bij de laatste APK is er bij de mijne een ontluchtingsslang van de brandstof gefixt die gescheurd was, en zo vermoed ik dat er misschien nog wel wat dingen zijn die er voor kunnen zorgen dat mijn verbruik hoger ligt.
Hebben jullie een lijstje van zaken die ik kan nalopen / controleren om mijn auto zuiniger te laten rijden?
Alle adviezen en tips zijn super welkom!
PS; Ik snap dat een OG uit '98 niet werelds zuinigste meer zal zijn maar toch probeer ik een beetje op de knip te letten.
Zuinig rijden - tips!
-
jippeheijnen
- Donateur

- Regio: NL - Provincie Utrecht
Zuinig rijden - tips!
Eerste auto: Saab 9-3 2.0i 1998 'Sabrina' 
-
Tissa
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Zuinig rijden - tips!
Ik zit op de snelweg altijd rond 7,4L maar in combinatie met binnendoor komt het al gauw naar die 8L/100km
Weinig snelweg kom ik ook uit op de 8,6, ook al probeer ik dan op snelweg 100 cc te rijden.
Wat ik heb ervaren:
Het helpt om niet al te veel in de auto te hebben. Beladen verbruik ik ook iets meer.
Vervolgens verbruikte ik met een nieuwe uitlaat ook wat minder. Betere uitlaatflow, minder weerstand?
Hetgeen dat het meeste scheelt zijn de banden. Ik pomp ze altijd iets harder op. Koude band 2.5 bar/38psi Warme band 2.6/40. Daar kan je zeker op winnen.
Ook de breedte maakt uit. Heeft die vriend misschien smallere banden? Zo had ik eerst 205 breedte, nu ligt er 225 onder. Scheelde wel wat. Ook all-season vs zomerband kan een verschil verklaren.
Weinig snelweg kom ik ook uit op de 8,6, ook al probeer ik dan op snelweg 100 cc te rijden.
Wat ik heb ervaren:
Het helpt om niet al te veel in de auto te hebben. Beladen verbruik ik ook iets meer.
Vervolgens verbruikte ik met een nieuwe uitlaat ook wat minder. Betere uitlaatflow, minder weerstand?
Hetgeen dat het meeste scheelt zijn de banden. Ik pomp ze altijd iets harder op. Koude band 2.5 bar/38psi Warme band 2.6/40. Daar kan je zeker op winnen.
Ook de breedte maakt uit. Heeft die vriend misschien smallere banden? Zo had ik eerst 205 breedte, nu ligt er 225 onder. Scheelde wel wat. Ook all-season vs zomerband kan een verschil verklaren.
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)
-
9000-95
- Donateur

- Regio: NL - Provincie Gelderland
Altijd lastig zo iets, je zou eigenlijk eens een weekje moeten ruilen om de chauffeur uit te sluiten...
Hoe meet je het verbruik. Boordcomputer is niet erg nauwkeurig. Enige juiste manier is steeds voltanken en liters en kms bijhouden.
Als eerste zorgen dat het onderhoud op orde is. Verse olie, schoon luchtfilter en nieuwe bougies kan best schelen.
Bandenspanning is een enorme factor inderdaad. Merk, type en maat banden ook.
Goedkope E10 benzine van de budgetpomp vs premium E5 scheelt meer dan je denkt in verbruik.
Als jij een km langer door de stad moet dan je vriend voor je op de snelweg zit, kan dat al een verklaring zijn. Zeker met een automaat is het verbruik in start/stop verkeer spectaculair veel hoger dan op constante snelheid. Bij een automaat kan verse atf ook schelen, de viscositeit doet veel met de werking van de koppelomvormer en het energieverbruik van de inwendige oliepomp.
Controleer of de remmen goed vrijkomen. Voel aan de wielen na een ritje, is er eentje warmer is dan de andere kant dan komt die rem niet lekker vrij. Kan je ook testen door de auto vrij te zetten, een keer heel hard de rem in te trappen, rem weer loslaten en dan de auto heen en weer duwen.
Als laatste kan het natuurlijk ook nog in de techniek zitten. Compressie van de motor, distributie timing/ketting rek etc
Hoe meet je het verbruik. Boordcomputer is niet erg nauwkeurig. Enige juiste manier is steeds voltanken en liters en kms bijhouden.
Als eerste zorgen dat het onderhoud op orde is. Verse olie, schoon luchtfilter en nieuwe bougies kan best schelen.
Bandenspanning is een enorme factor inderdaad. Merk, type en maat banden ook.
Goedkope E10 benzine van de budgetpomp vs premium E5 scheelt meer dan je denkt in verbruik.
Als jij een km langer door de stad moet dan je vriend voor je op de snelweg zit, kan dat al een verklaring zijn. Zeker met een automaat is het verbruik in start/stop verkeer spectaculair veel hoger dan op constante snelheid. Bij een automaat kan verse atf ook schelen, de viscositeit doet veel met de werking van de koppelomvormer en het energieverbruik van de inwendige oliepomp.
Controleer of de remmen goed vrijkomen. Voel aan de wielen na een ritje, is er eentje warmer is dan de andere kant dan komt die rem niet lekker vrij. Kan je ook testen door de auto vrij te zetten, een keer heel hard de rem in te trappen, rem weer loslaten en dan de auto heen en weer duwen.
Als laatste kan het natuurlijk ook nog in de techniek zitten. Compressie van de motor, distributie timing/ketting rek etc
9000 Anniversary 2.3T
-
Super72
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Ik ga er maar even vanuit dat je maat 'dezelfde' auto heeft qua motor en aandrijving. Maar afgezien daarvan kun je hier nauwelijks een zinnig antwoord op geven. Banden zijn inderdaad nogal bepalend (druk, breedte, merk, zomer/winter/all season) en cruise control is minder benzine besparend dan je zou denken, maar de rijomstandigheden en - vooral - de bestuurder zijn altijd de doorslaggevende factor. Stad/snelweg maakt nogal verschil. Buitentemperatuur en merk benzine ook. En als jij gewend bent om na een stoplicht bij 4000 t/pm op te schakelen en je vriend bij 3000, terwijl jullie beiden vinden dat je rustig optrekt, dan is het verschil al verklaard. Eén (1!) litertje op 100 km is natuurlijk ook weer niet wereldschokkend. En zeker geen aanzienlijk verschil, zoals jij het noemt. Bovendien zijn het gewoon hoogbejaarde auto's, die beide een andere kilometerstand, een ander gebruiksverleden, een andere onderhoudshistorie en (daardoor) een andere interne vervuiling hebben. Onder de streep is het toch een beetje appels met peren vergelijken.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.
www.ewoudhallebeek.nl
www.ewoudhallebeek.nl
-
LarsJanse
- Donateur

- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Grootste kans dat het in de berijder dan wel de gebruikelijke route zit. Als je hier echt werk aan wilt maken dan wel zeker wilt weten dat jouw Saab minder zuinig loopt, moeten jullie een week of liefst zelfs langer van auto ruilen en kijken hoe het verbruik dan is.
Krijg je dan een vergelijkbaar verschil dan kun je verder kijken naar de techniek.
Qua rijstijl en onderhoud is een Saab niet anders dan andere auto’s om het verbruik laag te houden. Goede brandstof tanken, onderhoud op orde, goede banden op de goede spanning en rijstijl aanpassen ( rustig optrekken, relatief lage toeren houden, anticiperend rijden, vaak uit laten rollen etc.)
Krijg je dan een vergelijkbaar verschil dan kun je verder kijken naar de techniek.
Qua rijstijl en onderhoud is een Saab niet anders dan andere auto’s om het verbruik laag te houden. Goede brandstof tanken, onderhoud op orde, goede banden op de goede spanning en rijstijl aanpassen ( rustig optrekken, relatief lage toeren houden, anticiperend rijden, vaak uit laten rollen etc.)
Saab 9-3 estate 1.8t 2009
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012
-