koppakking lekt (nog)

1993-2002
Kloost12
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: koppakking lekt (nog)

Bericht door Kloost12 » wo 19 aug, 2026 10:51

Dank voor jullie reacties! Ik heb zojuist gelijk even naar die driewegklep gekeken, maar ik kan niks geks ontdekken. De auto rijdt normaal als je rustig rijdt. Pas als je flink gas geeft in 1x dan houdt die plotseling in.

het gekke is voordat ik de koppakking aan heb gepakt reed de auto perfect en had ik deze issues niet. Daarom lijkt het me dat ik toch iets niet goed aangesloten heb oid. hoe kan ik nu e.a. testen om e.a. uit te sluiten. De driewegklep zit dus wel goed aangesloten en ik zie ook geen kapotte slangen oid.
De vacuum slangen die van en naar de turbo gaan lijken ook allemaal zuigkracht te hebben.

Op de een of andere manier lijkt wel plotseling dat gierende geluid weg te zijn. Ik zal dat even in de gaten houden.

Hierbij nog een filmpje van de auto, hoe die nu loopt met het geluid weg.
https://share.icloud.com/photos/01e2G9m ... QnlPOjTeHw

Kom ik nog niet verder vwb diagnose van het inhouden van de motor...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Luthart
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Luthart » wo 19 aug, 2026 11:59

Je kunt de klep doormeten. Elke spoel moet 33Ohm zijn.

In de volksmond heten het vacuum slangen maar de slangen van en naar de 3 weg klep werken op turbodruk.

Inhouden is vaak wel ontstekings gerelateerd… wellicht toch iets verkeerd aangesloten. Het kan ook iets kleins zijn natuurlijk
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red

Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Whats'aab
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Whats'aab » wo 19 aug, 2026 12:19

Op het filmpje lijkt de DI casette puntgaaf. Is die recent vervangen en is het een originele SEM? Problemen hiermee kunnen stotteren bij volgas veroorzaken

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 19 aug, 2026 12:32

Je moet onderdaad een goede cassette hebben. SEM bestaat niet meer. Is overgegaan naar Hitachi etc. Je moet een cassette hebben met een sticker saab original.

Part nummer is inmiddels 32022495.

Je hebt ook andere merken maar die schijnen toch veel minder goed te zijn. Cassette kost wel een lieve duit.
Groet Daniël

9000-95
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door 9000-95 » wo 19 aug, 2026 16:05

Als er nog een T5 apc klep op zit mag je er haast wel vanuit gaan dat die niet meer goed is na al die jaren en dat je daarom fuelcuts krijgt. T5 klepjes zijn nu eenmaal notoir onbetrouwbaar en hebben helaas een vrij beperkte levensduur. Gewoon om laten bouwen naar een T7 of T8 klepje, ben je er voor altijd van af. Vergt een hardware ingreep in de ecu (draadbrugje leggen) en er moeten twee parameters in de software aangepast worden, kan iedere saab tuner all in voor je verzorgen voor minder dan de nieuwprijs van een T5 klep (die volgens mij sowieso niet meer te krijgen zijn). Tweedehands zou ik ook niet doen, meestal blijken ze toch gaar.

Je kan de spoelen van de T5 klep nog elektrisch door meten (elk een paar ohm uit mijn hoofd) maar eigenlijk zegt dat niet zo veel omdat de problemen meestal mechanisch van aard zijn. Je zou er nog wat remmenreiniger doorheen kunnen spuiten, maar meestal helpt dat ook niet meer.

Tot je een andere klep heb zou ik de stekker van de klep trekken, dan heb je alleen basisdruk. Voorkomt dat je nog fuelcuts krijgt en ook dat de stuurmosfets in de ecu stuk kunnen gaan.

Dat geluidje *zou* een verstopte aanzuigzeef van de oliepomp kunnen zijn. Als het bij een koude start weer terug is en er niks te vinden is rondom de multiriem wordt het misschien tijd om het carter er onder uit te trekken.
9000 Anniversary 2.3T

Kloost12
Geregistreerd lid

Bericht door Kloost12 » zo 06 sep, 2026 8:18

Sorry voor late reactie, nogal druk met kinderen en werk. Ik heb inmiddels wastegate slang eraf gehad en ik had nog steeds een fuel cut. De stekker even goed schoongemaakt en alle slangen nagelopen. Nu lijkt de auto alweer een stuk beter te rijden en heeft meer trekkracht, en gisteravond geen fuel cut gehad. Ik kijk het weer even aan. Lijkt wellicht toch weg te komen dan van die APC klep. Dus wellicht idd maar is ombouwen naar een T7 of T8 klep...wordt vervolgd.

dan hou ik nog het "gieren" van de motor. Dit doet die met name bij koude start en lijkt na verloop van tijd weg te gaan. Dit is dan toch wellicht sludge in de carterpan. De auto heeft natuurlijk omhoog gestaan op de bokken met zijn voorwielen. Toen heb ik de motor laten draaien nadat ik de koppakking had vervangen. Die avond hoorde ik dit gieren nog niet, dat was pas de dag erna. Dus wellicht door dat scheef staan is er wat sludge als het ware gezakt en daardoor aangezogen in het oliefilter. Dus het kan geen kwaad om binnenkort de carterpan is te laten zakken.
Nu heb ik 6 maanden geleden de olie en oliefilter wel vervangen en toen is mij niet opgevallen dat de olie dikker was en er geen drap uitkwam bij het leeg laten lopen van de olie.

Maar goed het feit dat het gegier met name is bij koude motor, lijkt toch wel sterk op een een vervuild oliepomp membraan. Binnenkort maar is de tijd vinden om dit aan te pakken, is wel weer een behoorlijke klus.

Is er overigens iemand in de omgeving Utrecht die een Tech2 heeft en mij wellicht wil helpen om deze is uit te lezen op foutcodes? Ik had namelijk wel het idee dat ik als ik rond de 70-80 km rij, ik een piepje hoor van achter het dashboard. Ben wel benieuwd wat dat is en of een Tech2 dat registreert?

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 06 sep, 2026 8:44

Doe dan vooral een T8 klep. De T7 kleppen maken geluid en zijn duurder dan een T8 klep. T8 klep is gewoon een magneetklep van Pierburg. Dus legio van te koop voor een goede prijs.

Of je rommel voor de zeef hebt liggen kun je checken door even met een tywrap of met een draadje door de carterplug te steken en een beetje roeren. Komt er veel prut mee dan is het duidelijk.
Groet Daniël

9000-95
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door 9000-95 » zo 06 sep, 2026 10:04

Als het inderdaad een verstopte aanzuigzeef van de oliepomp is die het gierende geluid veroorzaakt, zou ik er niet meer mee rijden tot het is opgelost. Anders kon het wel eens uit gaan draaien op een motor revisie.

Behalve de al genoemde methode met over de bodem van het carter schrapen, kan je ook oliedruk laten meten, zowel warm als koud. Kan iedere garage voor je doen.

Dat er fuelcuts zijn ontstaan na een koppakking wissel kan komen omdat de accu eraf is geweest, waardoor de ECU zijn adaptatie waarden kwijt is geraakt. Als de drieweg klep al slecht was of de basisdruk afstelling niet helemaal goed was, had de ECU daarop ingeleerd en die correctie is hij nu kwijt. Dan zou het wel kunnen kloppen dat het na een tijdje rijden weer wat beter wordt. Maar als de klep op is zal dat niet lang meer goed gaan.
9000 Anniversary 2.3T

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 06 sep, 2026 10:08

Wij zitten in Hoevelaken en hebben een tech2.

Maar ik zou even niet meer met de auto rijden inderdaad.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km
SAABHobbyClubAmersfoort