Hoi Allen,
Sinds een week of 2 werkt de airco niet meer. Ik kom net terug van vakantie en kan er nu mee aan de slag gaan. Airco doet het compleet niet meer, er komt geen lucht uit en de standen maken niet uit. Wat wel opmerkbaar is dat wanneer ik de zone verander dus op voeten of direct op je gezicht. Je wat geratel hoort en na 10 seconden stopt dit er mee. Ik heb online wat gekeken en heb vanuit die info vanochtend het opbergvak van de passagier verwijderd en gekeken, maar hier zag ik eigenlijk ik niks. Ik vermoed dat het internet mij vertelde dat dit voor de NG was en niet de OG.
Weten jullie nog wat ik kan checken en hoe ik dit vervang? De bedoeling is dat deze auto me sleutel auto wordt en ik er veel van mag gaan leren!
Super bedankt!
Mike
Saab 9-3 OG Interieur ventilator doet het niet meer?
-
Cinvul
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
-
sterkstromer
- Donateur

Re: Saab 9-3 OG Interieur ventilator doet het niet meer?
Is het een uitvoering met climate control of met drie knoppen? In het geval van cc kan je ventilatorregelaar stuk zijn. Deze zit op de verdamper geschroefd (achter een schot aan de bijrijderzijde). Als je de steker losneemt, kun je met een doorverbinding testen of je vertilatormotor nog werkt of dat de regelaar de geest heeft gegeven. Reparatie is mogelijk met een nieuwe mosfet.
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler, BT changer)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
-
ReinO
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Flevoland
Eerst ff de zekering van de vent checken. Anders is ie kapot en onder de paravaan aanwezig.
Orphy of Rademaker hebben wel een werkende voor je liggen -maar eerst ff checken!-
Orphy of Rademaker hebben wel een werkende voor je liggen -maar eerst ff checken!-
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
-
RobbieF57
- Geregistreerd lid
Goedemorgen allemaal.
Ik reageer hier even op de reacties op dit topic omdat ik denk dat er anders misschien spraakverwarring kan ontstaan.
Ik ga ervan uit dat de auto van TS voorzien is van airco, en dat de zekering van de blower in orde is.
Dan is het vervolgens van belang om te weten of de airco handbediend (cc: drie draaiknoppen) of automatisch (acc: bediening dmv display) is.
Omdat TS aangeeft dat er bij het wijzigen van de richting van de luchtstroom een aantal seconden een soort geratel te horen is, vermoed ic dat zijn auto voorzien is van een
acc, aangezien e.e.a. werkt met een stappenmotortje en tandwielen. Deze willen nogal een wat geluid maken omdat het hele systeem in de loop van de jaren wel eens wat minder soepel wil bewegen.
Maar goed; dat heeft op zich m.i. weinig te maken met de werking van de blower zelf.
Als de auto inderdaad voorzien is van een acc, dan bevindt de regelaar zich op de plek die Sterkstromer aangeeft. Is vervolgens makkelijk los te koppelen en te vervangen.
Ook kun je met niet al te veel moeite deze unit open schroeven en er zelf een nieuwe Mosfet in solderen;
https://www.youtube.com/watch?v=vzCRqOm9R0o
Ik heb zelf ook zo'n defecte unit gehad, maar bij mij was het probleem dat de blower op de hoogste stand aan bleef staan, ook bij uitgeschakeld contact. Maar dat terzijde.
Als de auto van TS voorzien is van een handmatige airco (of helemaal geen, wat zeldzaam is) dan wordt er gebruik gemaakt van een "ouderwetse" weerstand. Een nogal lomp ding dat weggebouwd is op de plek die Rein aangeeft. Volgens mij moet je ook nog het hele ruitenwissermechanisme verwijderen, maar dat weet ik niet zeker.
Aangezien er op deze plek vaak vocht aanwezig is, willen de contacten van de weerstand nogal eens behoorlijk gaan roesten, met storing tot gevolg.
Tot slot: het kan natuurlijk ook zijn dat de fanmotor zelf defect is, of gecorrodeerde aansluitingen heeft. Misschien als eerste dus eens proberen om hier rechtstreeks spanning op te zetten.
Succes & fijn weekend
Grtz
Rob
Ik reageer hier even op de reacties op dit topic omdat ik denk dat er anders misschien spraakverwarring kan ontstaan.
Ik ga ervan uit dat de auto van TS voorzien is van airco, en dat de zekering van de blower in orde is.
Dan is het vervolgens van belang om te weten of de airco handbediend (cc: drie draaiknoppen) of automatisch (acc: bediening dmv display) is.
Omdat TS aangeeft dat er bij het wijzigen van de richting van de luchtstroom een aantal seconden een soort geratel te horen is, vermoed ic dat zijn auto voorzien is van een
acc, aangezien e.e.a. werkt met een stappenmotortje en tandwielen. Deze willen nogal een wat geluid maken omdat het hele systeem in de loop van de jaren wel eens wat minder soepel wil bewegen.
Maar goed; dat heeft op zich m.i. weinig te maken met de werking van de blower zelf.
Als de auto inderdaad voorzien is van een acc, dan bevindt de regelaar zich op de plek die Sterkstromer aangeeft. Is vervolgens makkelijk los te koppelen en te vervangen.
Ook kun je met niet al te veel moeite deze unit open schroeven en er zelf een nieuwe Mosfet in solderen;
https://www.youtube.com/watch?v=vzCRqOm9R0o
Ik heb zelf ook zo'n defecte unit gehad, maar bij mij was het probleem dat de blower op de hoogste stand aan bleef staan, ook bij uitgeschakeld contact. Maar dat terzijde.
Als de auto van TS voorzien is van een handmatige airco (of helemaal geen, wat zeldzaam is) dan wordt er gebruik gemaakt van een "ouderwetse" weerstand. Een nogal lomp ding dat weggebouwd is op de plek die Rein aangeeft. Volgens mij moet je ook nog het hele ruitenwissermechanisme verwijderen, maar dat weet ik niet zeker.
Aangezien er op deze plek vaak vocht aanwezig is, willen de contacten van de weerstand nogal eens behoorlijk gaan roesten, met storing tot gevolg.
Tot slot: het kan natuurlijk ook zijn dat de fanmotor zelf defect is, of gecorrodeerde aansluitingen heeft. Misschien als eerste dus eens proberen om hier rechtstreeks spanning op te zetten.
Succes & fijn weekend
Grtz
Rob
-
Cinvul
- Geregistreerd lid
Dank allen, ik zal inderdaad even onder de paravaan kijken of de blower zelf nog in orde is. Ik vermoed dat het hier in aan ligt omdat er compleet geen lucht uitkomt. Ik zal deze post bijwerken.
Het gaat inderdaad om een CC met display. Excuses voor het niet vermelden.
Het gaat inderdaad om een CC met display. Excuses voor het niet vermelden.
-
ReinO
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Flevoland
Ook met een defecte stappenmotor moet de fan wel gewoon blazen.
Chcek die fan ff in de auto want hij gaat als een dolle zonder bevestiging.
Chcek die fan ff in de auto want hij gaat als een dolle zonder bevestiging.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
-
Cinvul
- Geregistreerd lid
Ondertussen gekeken onder het paravaan, natuurlijk eerst de zekering gecontroleerd.

Ik hoorde fan sowieso niet draaien, dus er zit inderdaad gewoon iets niet goed. Volgend weekend ga ik de glove box verwijderen en de ventilator regelaar even bekijken. Ik denk eigenlijk dat de blower defect. Ik heb namelijk de connector die je op de fotos ziet (rode en bruine draad) nagelopen met een multimeter en deze krijgt 12 volt. Ik vraag me alleen af of dit voor de climate zones regelaars zijn of voor de voeding van de ventilator. Ik zal Rein0 zijn aanbevelingen opvolgen en even contact zoeken met een van de twee partijen. Volgend weekend weer een nieuwe update vanuit mij!

Ik hoorde fan sowieso niet draaien, dus er zit inderdaad gewoon iets niet goed. Volgend weekend ga ik de glove box verwijderen en de ventilator regelaar even bekijken. Ik denk eigenlijk dat de blower defect. Ik heb namelijk de connector die je op de fotos ziet (rode en bruine draad) nagelopen met een multimeter en deze krijgt 12 volt. Ik vraag me alleen af of dit voor de climate zones regelaars zijn of voor de voeding van de ventilator. Ik zal Rein0 zijn aanbevelingen opvolgen en even contact zoeken met een van de twee partijen. Volgend weekend weer een nieuwe update vanuit mij!
-
jansen
- Donateur (7x)

- Regio: NL - Provincie Utrecht
Kachel motor heeft een konstante plus en de aarde wordt via een traploze regeling aangestuurd.
Zo eentje heb je nodig.
https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD5045158U
Zo eentje heb je nodig.
https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD5045158U
-
busy
- Donateur (4x)

- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
en die vind je linksonder bij voeteneind passagierszijde.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Snow Silver
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Snow Silver
SAAB HobbyClub Amersfoort